AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Noen ber meg sende siste års ligning og siste års selvangivelse. Hva er forskjellen på dette? Hvor finner jeg de? Jeg har noe her som heter lønns-og trekksoppgave og noe som heter Sjølvmelding. Er det disse to det er snakk om..? :S
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #2 Skrevet 14. februar 2012 Det er akkurat det samme. Du finner de på altinn om du ikke har kopien du skal ha fått i posten i juni.
Østlandet Skrevet 14. februar 2012 #3 Skrevet 14. februar 2012 (endret) Det er akkurat det samme. Du finner de på altinn om du ikke har kopien du skal ha fått i posten i juni. Ikke helt. En selvangivelse er noe du leverer (som navnet sier.) Altså informasjon om hva hver enkelt innbygger har i inntekter, utgifter, formue og gjeld, i form av et skjema, enten på papir eller på skatteetatens nettsted som innbyggerne enten må fylle ut, eller godkjenne forhåndsutfylt skjema. Dette skal til sammen danne grunnlaget for hvor mye den enkelte skal betale i skatter og avgifter. Ligningsattesten viser hvilken nettoformue og alminnelig inntekt du (og eventuell ektefelle) hadde. Likningsattesten er et viktig dokument som du skal ta vare på. Dokumentet kan du for eksempel bruke når du skal søke legater, dokumentere ditt personnummer etc. Ligningsattesten kommer etter at selvangivelse er innsendt og behandlet. Og din ligning altså er ferdig. Endret 14. februar 2012 av Østlandet
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #4 Skrevet 14. februar 2012 Så selvangivelsen er ikke viktig i forbindelse med lånesøknad? Jeg kan bare sende ligningen? TS
Skravla Skrevet 14. februar 2012 #5 Skrevet 14. februar 2012 Så selvangivelsen er ikke viktig i forbindelse med lånesøknad? Jeg kan bare sende ligningen? TS Noen lånegivere ønsker begge deler. I selvangivelsen er jo alt ramset opp - både det ligningsmyndighetene godkjente og det de ikke godkjente. I ligningene står bare det som er godkjent.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #6 Skrevet 14. februar 2012 Ok.. saken er at jeg ikke klarer å finne selvangivelsen. Jeg har nok fått den på papir og mistet det, men jeg finner det ikke på nett, kun ligningen :/
Østlandet Skrevet 14. februar 2012 #7 Skrevet 14. februar 2012 Hvis de ber om begge, så er det vel greit å sende begge. De inneholder litt forskjellige opplysninger. Bl a inneholder selvangivelsen opplysninger om arb.giver etc… Har du innlogg på altinn.no er det enkelt å finne begge to. Likningattesten er (for de fleste) datert rundt st hans tider og benevnt som: "Skatteoppgjøret 2010 for lønnstakere og pensjonister" Selvangivelsen et par måneder før og benevnt som: "selvangivelse for lønnstakere og pensjonister" Har du ikke innlogg på altinn, så skal du ha fått dette i posten. Eventuelt må likningskontoret skrive det ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå