AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Hei. Da er snart 4 års dagen til lille gullet her,og lurer på om det er vanlig og invitere barna i barnehagen da? Hva pleier dere å servere i barnebursdagen? Og pleier de bare å leke og finne på ting selv,eller skal jeg lage ett program? Det er vel mange som helst vil leke uten innblanding av de voksne,der de koser seg og leker med det de vil? Er det enten alle jentene eller alle guttene, de på sin egen alder,eller hele avd?(20stk 3-6år) Lurte på å leie lokale,men hvordan blir det for barna da? Skal vi ta med leker,eller legge opp for aktiviteter siden vi da ikke har det hjemme med alt av leker og ting?Eller hva gjør dere andre? Syns de det er gøyt å bare løpe rundt å leke i ett lokale? Og hvordan er det med foreldrene, pleier de være med ,eller holder det med mor og far til bursdagsbarnet? (de kan selvfølgelig få være der de voksne som vil). Hvor mange kaker har dere? Mange spørsmål, det er første feiring med andre enn familien Takk på forhånd PS : skal snart i barnebursdag til en på 5år, hvor mye er det vanlig at de små kjøper for til hverandre?
Arkana Skrevet 13. februar 2012 #3 Skrevet 13. februar 2012 (endret) Her er det litt varierende, men de fleste inviterer enten alle eller noen (alle guttene eller alle jentene) fra barnehagen og evt også gode venner utenom. Hvor mange man inviterer handler jo også mye om plass, men jeg synes det er viktig at det er et naturlig skille på inviterte og uinviterte slik at ingen blir utelatt. Treårsdagen til eldstemann var første bursdag vi hadde barneselskap, da inviterte vi alle guttene i barneparken (6 stk inkl sønnen min) samt to stykker han leker med utenom. Vi serverte pølser og én sjokoladekake, det holdt i massevis og de fleste var mer opptatt av å leke enn å spise. Jeg tror alle bursdager vi har vært i har det vært servert enten pølser eller pizzasnurrer samt en kake eller to (litt avhengig av hvor mange som er invitert). I den alderen trenger de ikke organisert lek og en totimers bursdag raser av gårde uansett. Hvorvidt foreldrene er med er også varierende. Jeg har en venninne i en naboby hvor foreldrene slutter å være med fra fireårsdagen, mens her hos oss er det vanlig at en forelder er med helt til skolealder. Jeg synes det er hyggelig at foreldrene er med, da blir man litt mer kjent med dem utover hei/hadet og småprating ved levering/henting og ikke alle fire- eller femåringer er trygge nok til å bli forlatt alene i et bursdagsselskap. Pris på gaver i barnehagealder ser ut til å ligge rundt 100 kroner hos oss. Endret 13. februar 2012 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #4 Skrevet 13. februar 2012 Her er det litt varierende, men de fleste inviterer enten alle eller noen (alle guttene eller alle jentene) fra barnehagen og evt også gode venner utenom. Hvor mange man inviterer handler jo også mye om plass, men jeg synes det er viktig at det er et naturlig skille på inviterte og uinviterte slik at ingen blir utelatt. Treårsdagen til eldstemann var første bursdag vi hadde barneselskap, da inviterte vi alle guttene i barneparken (6 stk inkl sønnen min) samt to stykker han leker med utenom. Vi serverte pølser og én sjokoladekake, det holdt i massevis og de fleste var mer opptatt av å leke enn å spise. Jeg tror alle bursdager vi har vært i har det vært servert enten pølser eller pizzasnurrer samt en kake eller to (litt avhengig av hvor mange som er invitert). I den alderen trenger de ikke organisert lek og en totimers bursdag raser av gårde uansett. Hvorvidt foreldrene er med er også varierende. Jeg har en venninne i en naboby hvor foreldrene slutter å være med fra fireårsdagen, mens her hos oss er det vanlig at en forelder er med helt til skolealder. Jeg synes det er hyggelig at foreldrene er med, da blir man litt mer kjent med dem utover hei/hadet og småprating ved levering/henting og ikke alle fire- eller femåringer er trygge nok til å bli forlatt alene i et bursdagsselskap. Pris på gaver i barnehagealder ser ut til å ligge rundt 100 kroner hos oss. Tusen takk for utfyllende svar Hilsen TS
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 jeg spurte i barnehagen hvem som lekte mest med mitt barn og inviterte der etter. i skole alder er det vanlig å invitere alle jentene eller alle guttene. jeg serverer sjokolade kake og pølser. barna vil gjerne leke med hverandre å se rommet til den dem besøker,se lekene etc. ha gjerne en flaske tuten peker på når gavene deles ut. ellers er det ikke nødvendig med noe storveis. potetløp kan vere morro og godte pose som premie til alle. 2 timer er nok.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #6 Skrevet 14. februar 2012 jeg spurte i barnehagen hvem som lekte mest med mitt barn og inviterte der etter. i skole alder er det vanlig å invitere alle jentene eller alle guttene. jeg serverer sjokolade kake og pølser. barna vil gjerne leke med hverandre å se rommet til den dem besøker,se lekene etc. ha gjerne en flaske tuten peker på når gavene deles ut. ellers er det ikke nødvendig med noe storveis. potetløp kan vere morro og godte pose som premie til alle. 2 timer er nok. Ok.Takk for svar Men blir det ikke litt dumt å invitere kun ett par fra barnehagen da,og ikke alle jentene eller guttene? H'n leker med både guttene og jentene. Vil ikke utelukke noen. Tenkte på pølser og sjokoladekake,men ser en del innlegg andre steder om at det er så kjipt og at vi helst burde disket opp med 3retters middag omtrent :S Men selv syns jeg det er fint,og ungene elsker det,og det er jo det som teller? TS
Arkana Skrevet 14. februar 2012 #7 Skrevet 14. februar 2012 Tenkte på pølser og sjokoladekake,men ser en del innlegg andre steder om at det er så kjipt og at vi helst burde disket opp med 3retters middag omtrent :S Men selv syns jeg det er fint,og ungene elsker det,og det er jo det som teller? TS Ungene synes ikke pølser og sjokoladekake er kjipt. Det er jo ikke foreldrene som er gjestene. (Men jeg er så politisk ukorrekt at jeg til og med synes godteposer er helt ok i en bursdag.) 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #8 Skrevet 14. februar 2012 Ungene synes ikke pølser og sjokoladekake er kjipt. Det er jo ikke foreldrene som er gjestene. (Men jeg er så politisk ukorrekt at jeg til og med synes godteposer er helt ok i en bursdag.) Takk for svar Ja lurte på dette med godteposer, er det vanlig at folk har det eller er det noe foreldrene helst ikke vil at vi skal gi de? Er det best at de får det når de har spist feks, (fiskedam/skattejakt) eller ta med seg hjem? tenker at om de får det tidlig i besøket så får de kanskje ut litt av sukkeret til de skal hjem og legge seg Så mye fokus på sukker siste året,så hva syns dere damer,er det greit å gi de snop i bursdagsbesøk? (jeg selv syns det er helt ok,og det hører liksom med). Og hvordan legge opp for fiskedam eller skattejakt? Har lurt litt på å ha det på lekeland, der de kan kose seg og løpe rundt og virkelig utfolde seg.Men hva syns dere om det? Og da holder det med å ta med feks sjokoladekake? (de får pølse,brus og is der). TS
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #9 Skrevet 14. februar 2012 Ble mye her no pga bursdagsfeiring,men greit å få litt erfaring og tips. Første gangen det arrangeres med venner fra barnehagen TS
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #10 Skrevet 14. februar 2012 Takk for svar Ja lurte på dette med godteposer, er det vanlig at folk har det eller er det noe foreldrene helst ikke vil at vi skal gi de? Er det best at de får det når de har spist feks, (fiskedam/skattejakt) eller ta med seg hjem? tenker at om de får det tidlig i besøket så får de kanskje ut litt av sukkeret til de skal hjem og legge seg Så mye fokus på sukker siste året,så hva syns dere damer,er det greit å gi de snop i bursdagsbesøk? (jeg selv syns det er helt ok,og det hører liksom med). Og hvordan legge opp for fiskedam eller skattejakt? Har lurt litt på å ha det på lekeland, der de kan kose seg og løpe rundt og virkelig utfolde seg.Men hva syns dere om det? Og da holder det med å ta med feks sjokoladekake? (de får pølse,brus og is der). TS Hjemmebursdag er ofte like artig, vil jeg si - men på et lekeland slipper du rydding og oppvask. Du må nesten bare velge selv hva du vil bruke tid/penger på. Spør bursdagsbarnet om han/hun vil ha fiskedam eller skattejakt, og om han vil ha godteri eller leker som fisk/skatt. (Med leker mener jeg sånt billig småplukk som snurrebasser, fløyter eller ballonghelikoptre, altså - ikke noen store greier.) Fiskedam kan du ha i trappeoppgangen hvis dere bor i leilighet, ut av vinduet hvis dere bor i enebolig og ikke har kjellertrapp eller et annet egnet "hav". Skattejakt kan gjøres enkelt - gjem "kart" på tre-fire steder i/rundt huset og la dem let seg fra post til post.
Leanne Skrevet 14. februar 2012 #11 Skrevet 14. februar 2012 5åringen min feiret barnebrusdag hjemme med 16 gjester. De kom, lekte på barnerommene, så satte vi oss i en ring og bursdagsbarnet fikk snurre flasken. Den flasketuten pekte på fikk gi bort gaven sin til bursdagsbarnet, så fikk det barnet snurre flasker. Slik fikk alle se gavene bursdagsbarnet fikk. Vi satte oss til bords og barna fikk pølser. Så mer lek. Kake tilslutt. Jeg er stor motstander av godteposer, ser ikke poenget med de.. Hvorfor få med seg en godtepose når man skal hjem? Pleier å sette frem godteri i skåler etter at alle har spist et kake stykke, det har vært populært her.
Arkana Skrevet 15. februar 2012 #12 Skrevet 15. februar 2012 (endret) Godteposer har det i allefall vært i alle barnebursdager vi har vært i (det er nok bare forummødre som er mot dette), og vi hadde det selv. På ingen måte noe overdådige greier, mener å huske at de fikk en liten melkesjokolade, en kjærlighet på pinne, en pose Biler fullkornskjeks og en ballong. Jeg skjønner meg ikke på de som er mot godteposer, men synes fri tilgang til store godteskål er bedre. Det utgjør ingen forskjell i forhold til sukkerinntaket. Fiskedam er veldig enkel (kan jo hekte godteposene på kroken?). Man kan gjemme seg bak en dør, eller henge opp et stort laken. Jeg tror det ville bli stor suksess. Kjenner også noen som hadde slik sjørøverskip-piñata (altså fylt med godteri) og det var stor stas for ungene å få slå på den til godteriet falt ut. Endret 15. februar 2012 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #13 Skrevet 15. februar 2012 Etter å ha arrangert mange barnebursdager, har vi kommet fram til at det ikke er noen vits i å gjøre alt for mye ut av ting. Min ”oppskrift” er: 2 timer satt av til feiring Barna kommer, det blir overlevering av gaver og pakkeåpning. De spinner rundt en liten stund, leker med ballonger mm, før jeg roper dem til bords (ca 15 min etter at det annonserte tidspunktet for bursdagsstart). Vi serverer vanligvis pølser i brød/lompe og Kulibokser. Etter at de har spist er det frilek og evt en liten organisert lek (bro bro brille for de små, stolleken for de litt større). Så er det bursdagssang og kake, en kake (sjokolade), og is (gjerne pinneis) holder lenge. Så lekes det litt mer, før det blir godterifisking (evt skattejakt for litt eldre barn, der går det litt mer tid) ca 15 minutter før bursdagen er slutt. Barna diskuterer og fortærer godteriet og evt en pitteliten leke (fløyte, ballong) som de får i posen, før de blir hentet. Voila, så er to timer over. Det går veldig fort. 1
solch Skrevet 15. februar 2012 #14 Skrevet 15. februar 2012 Gjentar ganske mye av det de andre sier her, men hva jeg selv husker fra jeg var barn er vell noe slikt som dette: 2 timer bursdag er helt perfekt! Hvor mange man skal invitere kommer jo litt ann på, men om barnehagegruppen h*n går på ikke er så alt for stor, så er det bare å invitere alle. Er vanlig å servere pølser. Ja ungene forguder det! Sjokoladekake er alltid en sikker vinner, det samme er muffins og pinneis som lollipop eller pinup. Gjerne kjøp begge dele, så kan de selv velge hvilken som er deres favoritt. Etter å ha spist kan man dele ut gaver. Utdeling etter tur, med flaske tuten peker på er helt genialt! Ungene leker seg godt selv, men det å fiske godteposer er jo også en fin aktivitet, og ikke minst en klassiker. Kanskje kan man sette på en film også, men mange av ungene vil nok løpe rundt i stedet for å sitte foran tv-en. Men ellers fin underholdning for de ungene som ikke er like glad i å løpe rundt og herje. Og vips så er bursdagen ferdig! To timer går alltid fort!
Leanne Skrevet 15. februar 2012 #15 Skrevet 15. februar 2012 Godteposer har det i allefall vært i alle barnebursdager vi har vært i (det er nok bare forummødre som er mot dette), og vi hadde det selv. På ingen måte noe overdådige greier, mener å huske at de fikk en liten melkesjokolade, en kjærlighet på pinne, en pose Biler fullkornskjeks og en ballong. Jeg skjønner meg ikke på de som er mot godteposer, men synes fri tilgang til store godteskål er bedre. Det utgjør ingen forskjell i forhold til sukkerinntaket. Fiskedam er veldig enkel (kan jo hekte godteposene på kroken?). Man kan gjemme seg bak en dør, eller henge opp et stort laken. Jeg tror det ville bli stor suksess. Kjenner også noen som hadde slik sjørøverskip-piñata (altså fylt med godteri) og det var stor stas for ungene å få slå på den til godteriet falt ut. Det er flere grunner til at jeg er i mot det: en ting er det miljømessige, godteposer i plast vs sette frem godteri i skåler. En annen ting er at når gjestene går så er bursdagen over, ingen som gråter og leter etter godteposen sin som ble borte eller spist opp av en annen.. Og jeg ser ikke poenget i at barna skal ha med seg godteri hjem (de bursdagene barna mine har vært i har fått godteposen 2 min før henting) det er jo i selve bursdagen at festen er. i år brukte jeg en pose popcorn som jeg poppet i microen, fordelte den i to skåler, hadde fordelte en liten pose nonstop i bollene og la i noen godterimarker. Det var det som var, til 17 unger. Det var ikke mye, men det holdt i massevis. Mine barn er ofte så mette av kaker/pølser og opplevelser når de kommer hjem, at godteposen blir lagt bort og glemt..
Arkana Skrevet 15. februar 2012 #16 Skrevet 15. februar 2012 Og jeg ser ikke poenget i at barna skal ha med seg godteri hjem Trenger det være noe annet poeng enn at barna liker det? Er det noe spesielt poeng med resten av bursdagen, utover at barna koser seg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå