AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 5 minutter. Hva er det som er feil med kaffen din, da? Dvs hva er det med smaken du ikke liker? Jeg kan umiddelbart tenke meg to ting du kan prøve: - Skifte kaffemerke (jeg drakk meg gjennom ganske mange typer kaffe fra spesialbutikk før jeg fant en jeg likte - Ha i mindre eller mer vann i forhold til kaffe. Jeg tipper mindre. Dvs de fleste presskanner er laget for at du ikke skal ha vann helt til topps. Bruk måleskjeen som følger med (om det er Bodum-kanne du har), og prøv med å ha litt mindre vann i enn du pleier (vi snakker millimeter her, så vær nøyaktig!).
LilleCa Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 13. februar 2012 Jeg synes alltid kaffe smaker best når jeg er hos andre, var på besøk igår og fikk himmelsk kaffe. Da var det faktisk Evergood fra matbutikken, så jeg blei overrasket. Jeg lar det trekke i 3 min og fyller helt opp med vann, finn 2 feil Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #4 Skrevet 13. februar 2012 Det er stor forskjell på presskanner, noen er ganske godt "dimensjonerte", mens andre må man streve litt mer med før man finner rette forholdet mellom vann og kaffe. Prøv noen ganger å ta lavere vannstand enn du pleier, og så øk litt og litt til du synes kaffen er passe sterk. Sånn gjør jeg det hver gang jeg bytter presskanne, i hvert fall (og det har blitt noen ganger nå!).
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 Og så er det anna kaffe som er ment til preskaffe enn til vanlig kaffetrakter.
Campanula Skrevet 13. februar 2012 #6 Skrevet 13. februar 2012 Samboeren lager veldig god presskannekaffe, og han bruker vekt, desilitermål og stoppeklokke for å få alt nøyaktig (slik det står på kaffeposen). Mens kaffen trekker presser han ned den kaffen som flyter opp med en skje. Skummet på toppen tar han bort. Og da blir det godt
LilleCa Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #7 Skrevet 13. februar 2012 (endret) Har lært meg å ta skummet bort, gjør en utrolig forskjell! Kjøper presskanne/kokmalt kaffe. Endret 13. februar 2012 av LilleCa 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #8 Skrevet 13. februar 2012 Finnes det noen måte å unngå kaffegrums på? Jeg kjøper kaffe malt for espressokanne på kaffebutikk og jeg heller kaffen gjennom den minste silen jeg har funnet her i byen, og allikevel så kan jeg på en måte smake selve kaffen i kaffen, for å forklare det elendig. Jeg kan smake litt pulver, det er selvsagt ikke grut fordi silen er veldig tynn. Det ødelegger totalopplevelsen og gjør bunnen av koppen udrikkelig, noe som er en ganske stor prosent når jeg har en liten kanne!
Rumle Skrevet 14. februar 2012 #9 Skrevet 14. februar 2012 Har lært meg å ta skummet bort, gjør en utrolig forskjell! Jeg har prøvd mye forskjellig, og er enig i at dette et av de få rådene som virkelig gjør stor forskjell. Ellers er jeg ikke såååå nøye på det - jeg lager kruttsterk kaffe, lar den trekke i kanskje 3-5 minutter, men det hender jeg glemmer den i 10 minutter, og kan egentlig ikke smake mye forskjell på det altså ... Tips til å få vekk grumset vil jeg veldig gjerne ha også
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå