AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Er det noen som har noen som helt forståelse av dette diktet? SOL I SORG Hvorfor er midnattsolen så blek? Den er en sol i sorg. Den står lavt på den andre siden av jorden en stund Lik en gammel mor efter en tung dag. For hva har den fått se Overalt på jorden, i menneskenes øyne og i deres henders verk. At det er ikke nok. Selv all verdens sol er ikke nok. Ikke purpurmorgnene og dagenes mette ro. Ikke kornet som den løfter opp til dem og den stimlende fisk under land, Ikke storm, ikke sne, regndråpenes milde lyd over takene ikke nok, ikke nok. Selv all verdens sol er ikke nok. Den er trett, den er en sol i sorg, Og den trekker det grå sjalet omkring sig Så vi ikke skal se øynene.
bobbi Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 Jeg tolker det som et bilde av hvordan verden har blitt...hvor mye sult, fattigdom, krig osv det faktisk er.....og uansett hvor mye godt som gjøres (sol som skinner) blir det bare verre.... Men jeg er ingen ekspert, var bare det som slo meg da jeg leste diktet, som forøvrig var kjempefint
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå