AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Jeg er en ung dame på 28 som er lesbisk, og kom ut av skapet ved nyåret. Det var ikke lett og jeg hadde mange runder med meg selv før jeg åpent meg for andre. Jeg hadde da hatt en hemmelig kjæreste over lengre tid, og da jeg gikk ut med at jeg hadde en jente-kjæreste, ble det godt tatt imot. Noen ble litt sjokkert, fordi de ikke hadde forventet det, men de var glad for at jeg endelig kunne leve ut forholdet mitt i det offentlige. Så er tingen det, at jeg skal søke på medisin til høsten. Jeg skal gå i Oslo, og jeg har hørt at det er en god del muslimske som søker seg inn på medisin? Det jeg er bekymret for er at en del av disse muslimene er sterkt troende, og at de fordømmer homofili. Jeg skal jo tross alt gå 6 år på medisin, og jeg vil jo komme overens med medstudentene mine, men jeg er redd for å bli fryst ut og uglesett om det kommer frem at jeg lever i et lesbisk samboerskap. Jeg finner det lettere at ikke-muslimske godtar homofili, og det er vel en del av disse på studiet også. Jeg kjenner til noen tilfeller der sterkt troende muslimer fordømmer homofili, og det gjorde et sterkt inntrykk på meg. Jeg kjenner at det at jeg er lesbisk er den eneste grunnen som hindrer meg i å søke på medisin-studiet. Hadde vært glad for gode råd og innspill der ute for frykten og angsten min!
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 Det handler ikke om legningen din, men hva du tror andre vil mene. Drit nå i det da. De menneskene vil ikke du ha i livet ditt uansett. 9
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #3 Skrevet 13. februar 2012 Ville ikke brydd meg om hva muslimske medstudenter evt. måtte mene om det (og det er vel heller ikke slik at alle personer med muslimsk bakgrunn synes det er noe de bør legge seg opp i). Det er mange ulike slags folk der og du trenger vel ikke nødvendigvis å være bestevenner med absolutt alle. 3
Gjest Nuppdupp Skrevet 13. februar 2012 #4 Skrevet 13. februar 2012 ha med bacon i tilfelle de ikke godtar det. 15
Tbag Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 Hvis du vurderer å ikke søke medisin i frykt for å ikke bli godtatt av alle på studiet ditt, vil du ikke studere medisin nok i mine øyne, rett og slett. Uansett hvilket studie man søker vil man med all sannsynelighet møte folk man overhodet ikke går overens med. Helt uavhengig legning. Det er forsåvidt ikke bare i studietiden man vil møte på disse, overalt i samfunnet møter man mennesker som man ikke liker og vise verca. Sånn er livet. Du må også tenke på at det er mange muslimer som ikke har disse hat holdningene til homofili, muslimer er også ulike og praktiserer sin tro ulikt. Hvis du blir fryst ut på grunn av legningen din (noe jeg må si er relativt unormalt i dagens samfunn, hvor de aller fleste ihvertfall er tolerange overfor det) så er det, deres problem. Dette er rett og slett bare noe du må heve deg over. Jeg sympatisrer med at dette kan være en sårbar tid for deg, med tanke på at du ikke har vært ute av skapet så lenge og derfor kan føle deg mer sårbar. Men du kan ikke endre drømmene dine for fremtiden med frykt for at ikke alle vil like deg, for det er det ikke alle som vil gjøre uansett om du er lesbisk eller ei. 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #6 Skrevet 13. februar 2012 TS her, Nei, jeg vet at det er mange muslimer som har et avslappet forhold til det meste, men jeg er nok veldig redd for de sterkt troende. Jeg bryr meg ikke så mye som hyper-kristne, for de skremmer meg ikke noe særlig.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #7 Skrevet 13. februar 2012 Hvis du vurderer å ikke søke medisin i frykt for å ikke bli godtatt av alle på studiet ditt, vil du ikke studere medisin nok i mine øyne, rett og slett. Uansett hvilket studie man søker vil man med all sannsynelighet møte folk man overhodet ikke går overens med. Helt uavhengig legning. Det er forsåvidt ikke bare i studietiden man vil møte på disse, overalt i samfunnet møter man mennesker som man ikke liker og vise verca. Sånn er livet. Du må også tenke på at det er mange muslimer som ikke har disse hat holdningene til homofili, muslimer er også ulike og praktiserer sin tro ulikt. Hvis du blir fryst ut på grunn av legningen din (noe jeg må si er relativt unormalt i dagens samfunn, hvor de aller fleste ihvertfall er tolerange overfor det) så er det, deres problem. Dette er rett og slett bare noe du må heve deg over. Jeg sympatisrer med at dette kan være en sårbar tid for deg, med tanke på at du ikke har vært ute av skapet så lenge og derfor kan føle deg mer sårbar. Men du kan ikke endre drømmene dine for fremtiden med frykt for at ikke alle vil like deg, for det er det ikke alle som vil gjøre uansett om du er lesbisk eller ei. Jo, jeg vil studere medisin overalt på jord. Jeg har hatt planene klare i flere år, og jeg vet akkurat hvilken vei jeg vil gå innenfor medisinen. Men jeg sliter med en angst etter et sterkt inntrykk jeg opplevde fra noen sterkt troende muslimer, og frykten sitter i meg enda, og iløpet av 6 år vil jo en del finne ut av legningen min. Kjæresten min er mer hardhudet og bryr seg ikke om hva andre måtte mene, mens jeg er veldig sårbar og takler det ikke så bra. Jeg vil nok uansett søke til de som godtar meg som jeg er, så ja, jeg vil nok ikke ha noe med de som ikke godtar meg.
Anglofil Skrevet 13. februar 2012 #8 Skrevet 13. februar 2012 (endret) Hvorfor skulle det bli et problem? Jeg regner med at du ikke går du rundt og proklamerer til en hel verden hvilken legning du har? Hvis folk spør får du være ærlig, og hvis de ikke tåler at du er ærlig så er det ikke mennesker du trenger å bry deg om, tenker jeg. Samtidig trenger du jo ikke å gå rundt og si "jeg er lesbisk" heller (har aldri forstått greia med folk som MÅ fortelle deg hvilken legning de har, jeg bryr meg simpelthen ikke). Mvh Yvonne Endret 13. februar 2012 av Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #9 Skrevet 13. februar 2012 Jeg skjønner ikke problemet. Disse studentene må vende seg til at andre har en annen måte å leve på enn dem. Jeg har vært hos flere leger som har muslimsk bakgrunn og det har kommet opp at jeg lever på en måte som de sikkert ikke er enig i, men jeg har aldri opplevd noen fordømmelse i det hele tatt, heller forståelse. Skal de bli leger, må de skille med hva de mener som privatperson og hva man mener som lege. Greier de ikke oppføre seg i skolesammenheng må du bare ta det opp med fakultetet. 4
The Kitten Skrevet 13. februar 2012 #10 Skrevet 13. februar 2012 Jeg synes du selv virker forutinntatt og dømmende, ts. Kanskje en tanke uvitende også, men lykke til. 9
linnformasjonen Skrevet 13. februar 2012 #11 Skrevet 13. februar 2012 Hei, ikke bekymre deg slik - mesteparten av bekymringene våre blir det aldri noe av. Dine medstudenter kommer til å se deg for den du er, og gjøre seg opp en mening på bakgrunn av hvordan du er sosialt og faglig.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #12 Skrevet 13. februar 2012 Herregud det er da ikke du som skal bøye av for de jævla muslimene. Vi bor i Norge for faen. 1
Gjest Maruwan Skrevet 13. februar 2012 #13 Skrevet 13. februar 2012 frykten og angsten min Fasiten. Ikke muslimer sin skyld at du er paranoid, selv om noen garrantert vil hoppe på bandvogna i denne tråden også. 4
Earthbird Skrevet 13. februar 2012 #14 Skrevet 13. februar 2012 Når disse menneskene har søkt på medisinstudiet og kommet inn, bør de være såpass intelligente at de respekterer legningen din!! Hvordan kan de være leger/jobbe med medisin dersom de ikke fungerer rundt mennesker som lever i strid med deres tro? Skal de kun behandle muslimske de da? Nei- du har ingen ting å være redd for! 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #15 Skrevet 13. februar 2012 Dette trenger du ikke å tenke på i det HELE TATT! Hehe, jeg studerer selv medisin og det er da flere på kullet som er homo, sikkert fler enn jeg vet også. Vi er da voksne folk alle sammen. Noen på kullet er jo muslimer men har aldri hørt at de legger seg oppi dette da, ærlig talt. De eneste som er fordømmende på mitt kull er noen veldig kristne folk. Er ikke så mange som gidder å henge med disse for å si det sånn Noen av disse kunne nok funnet på å bemerke det (de må jo alltid si sin mening og er helt utrolig arrogante, syns det er skremmende at de skal bli leger rett og slett, tror ikke på evolusjonen en gang) Og da hadde du i såfall fått BRED støtte av andre som hørte det;) IKKE bruk tid på å tenke på dette, det er jo noe som er litt nytt for deg, men fokl bryr seg ikke, seriøst! 4
pinar Skrevet 13. februar 2012 #16 Skrevet 13. februar 2012 Studer det du ønsker å studere, hvor du ønsker å studere det. Om noen har et problem med din legning så får det være deres problem, uavhengig av om det er snakk om muslimer eller andre.
ini Skrevet 13. februar 2012 #17 Skrevet 13. februar 2012 Jeg tror vel kanskje at de som har problemer med legningen din vil ha problemer når de er ferdig utdannet også. Hva skal de gjøre? Nekte å ha homofile pasienter?
Gjest Badabing Skrevet 13. februar 2012 #18 Skrevet 13. februar 2012 Jeg synes du selv virker forutinntatt og dømmende, ts. Kanskje en tanke uvitende også, men lykke til. Enig. Tror ts sitt problem med muslimer er mer reelt enn muslimenes problem med homofile. Har aldri møtt på en muslim som sier noe høyt om de homofile, selv om jeg har lest at det er en og annen skjeggete muslim på Grønland som har et litt spesielt syn. Tviler på at du finner dem ved UiO. 3
The Kitten Skrevet 13. februar 2012 #19 Skrevet 13. februar 2012 Enig. Tror ts sitt problem med muslimer er mer reelt enn muslimenes problem med homofile. Har aldri møtt på en muslim som sier noe høyt om de homofile, selv om jeg har lest at det er en og annen skjeggete muslim på Grønland som har et litt spesielt syn. Tviler på at du finner dem ved UiO. De muslimene jeg har møtt som har uttalt seg om homofili har sagt at "et menneske er et menneske, og skal behandles dereter."
Gjest just words Skrevet 13. februar 2012 #20 Skrevet 13. februar 2012 Da jeg var lag med x damen fikk vi få reaksjoner, men de som kom var gjerne fra kristne. Min reservemor som er et fantastisk menneske er kristen. Hun legger seg ikke så mye opp i livet mitt, for hun vet at livet mitt styrer jeg selv, men det kom frem at hun er glad for at jeg ble i lag med en mann. Jeg har hørt så mye tull komme fra de kristne sin munn om akkurat dette temaet, at mine erfaringer er midt motsatt av dine ts. Jeg tror du kan ta det helt med ro ts. Selv om vi hører at noen muslimer ønsker å kutte hånden av lesbiske og homofile så er det nok liten fare for at dine medstudenter skal hoppe på deg og amputere armen din bare fordi du liker jenter. En homofil kompis som nå studerer på politi høyskolen og bor nærme Grønnland hadde noen av de samme tankene som du. Han sluttet å leie kjæresten når de nærmet seg hjemmet hans. Og tenkte ”hvortid blir jeg banket, hvortid blir jeg slått ned”. Han har bare fått klapp på skulderen og gode ord av muslimske mennesker. Jeg sier ikke at det ikke finnes muslimer som har problemer med homofili, for selvsagt er det det, men de finner du nok i andre kretser også. Men hvorfor i huleste skulle du bry deg om det. Alle kan ikke like alle, og på et slikt studie er det garantert at det finnes noen som ikke liker deg, så? Jeg vil nok si at din angst har gjort deg noe fordomsfull selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå