Gå til innhold

Kaffegjester = fy, fy?

Fremhevede innlegg

Gjest Spinell
Skrevet

Det skal søren ikke være lett! Det er en fornærmelse å bli bedt og en fornærmelse å ikke bli bedt!

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal søren ikke være lett! Det er en fornærmelse å bli bedt og en fornærmelse å ikke bli bedt!

Hehe enig! Kanskje best om folk rett og slett slutter å gifte seg og ha disse hersens bryllupene :filer:

• Liker 1
Skrevet

Enig :klappe:

Hva er det med folk?

Skrevet

Hehe, det kan virke sånn.

Men hvis det var meg du siktet til, så kan jeg berolige deg med at jeg ikke blir fornærmet verken av å bli bedt, og heller ikke av å ikke bli bedt.

Poenget mitt var bare at det virker som om mange bruder (som forståelig nok synes at bryllupsdagen sin er helt enestående viktig og tiårets happening, slik er det jo for alle som gifter seg) stresser med å få klemt inn flest mulig venner, fjernere venner og bekjente. Det er ikke dermed sagt at det er like viktig for gjestene, særlig ikke hvis det er perifert og på kaffe. Jeg synes det er superhyggelig når folk gifter seg, men har ikke nødvendigvis noe akutt behov for å kjøpe ny kjole og være til stede, i gruppe med brudgommens kolleger. Det var ikke mer "fornærmelse" enn det ;) Heller ikke var det meningen å tråkke noen på tærne, men bare å gi uttrykk for et synspunkt som også finnes der ute (dog sjelden her inne på Bryllup, vi jeg tro- men det var også noe av poenget).

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er en god del fornærming av kommende bruder her inne jeg skal jeg være ærlig. Høres ut som om alle oss som planlegger bryllup er på en stor egotripp. Min erfaring fra de bryllup jeg har vært i har overhode ikke vært at dette stemmer, ei heller planlegger vi noe annet enn å invitere familie og venner til en heidundranes artig fest for alle! Heldigvis har vi også venner og familie som setter pris på sosiale sammenkomster og er heller ikke så veldig selvhøytidlige.

Det jeg tror jeg prøver å si er at en (sikter ikke her til noen spesiell i denne tråden), må slutte å dra alle kommende bruder over en kam! Om noen har hatt dårlige erfaringer i bryllup så er jo det beklagelig, men ikke alle er sånn. Bryllupet og festene er vel like forskjellige som de som inviterer til de... :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er en god del fornærming av kommende bruder her inne jeg skal jeg være ærlig. Høres ut som om alle oss som planlegger bryllup er på en stor egotripp. Min erfaring fra de bryllup jeg har vært i har overhode ikke vært at dette stemmer, ei heller planlegger vi noe annet enn å invitere familie og venner til en heidundranes artig fest for alle! Heldigvis har vi også venner og familie som setter pris på sosiale sammenkomster og er heller ikke så veldig selvhøytidlige.

Det jeg tror jeg prøver å si er at en (sikter ikke her til noen spesiell i denne tråden), må slutte å dra alle kommende bruder over en kam! Om noen har hatt dårlige erfaringer i bryllup så er jo det beklagelig, men ikke alle er sånn. Bryllupet og festene er vel like forskjellige som de som inviterer til de... :jepp:

:Nikke:

Gjest Adriane
Skrevet (endret)

Nå får jeg sikkert passet grundig påskrevet, men likevel: helt ærlig, så er det fullt mulig for meg å være glad på andres vegne uten å måtte gå på festen. Når jeg får en invitasjon til bryllup, så er det veldig hyggelig, men innebærer som regel både barnevakt, reising, en tusenlapp eller to på ny kjole, en tusenlapp eller to på gave, og med mindre det er bestevenninne eller søster som gifter seg så overlever jeg faktisk å ikke komme på festen. Særlig hvis det bare er en halv fest og relasjonen ikke er så nær, og enda mer hvis festen er så stor at jeg knapt får vekslet et ord med brudeparet.

Nå fornærmer jeg sikkert samtlige, men min reaksjon på å bli invitert i bryllup er ganske blandet- hvis det da som sagt ikke er en veldig nær bekjent eller slektning. Resten er like mye stress som moro. Rett og slett. :sjenert:

Det er en helt ærlig sak det, at man gleder seg minst like mye over et bryllup man slipper å være med på! ;) Og ja, det finnes en del mennesker der ute som gjerne slipper å delta på sånne ting. Og det finnes bruder der ute (meg selv inkludert), som egentlig vil slippe å ha noe selskapeligheter i det hele tatt i forbindelse med at man gifter seg. Bruder - og potensielle bryllupsgjester - er alle forskjellige. Derav også denne lange diskusjonstråden om kaffegjester :fnise:

Jeg får også litt sånn "men da gir vi like godt en lang f*** i hele greia, da"-følelse som Portvinpiken får. Kjenner at slike diskusjoner som dette tapper meg litt for energi, så jeg melder meg herved ut av akkurat denne diskusjonen :) (Ikke fordi jeg ikke tåler å diskutere, men jeg føler jeg har diskutert akkurat dette temaet så veldig veldig ferdig :-))

Edit: skriveleif

Endret av Adriane
  • Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet (endret)

Nå får jeg sikkert passet grundig påskrevet, men likevel: helt ærlig, så er det fullt mulig for meg å være glad på andres vegne uten å måtte gå på festen. Når jeg får en invitasjon til bryllup, så er det veldig hyggelig, men innebærer som regel både barnevakt, reising, en tusenlapp eller to på ny kjole, en tusenlapp eller to på gave, og med mindre det er bestevenninne eller søster som gifter seg så overlever jeg faktisk å ikke komme på festen. Særlig hvis det bare er en halv fest og relasjonen ikke er så nær, og enda mer hvis festen er så stor at jeg knapt får vekslet et ord med brudeparet.

Nå fornærmer jeg sikkert samtlige, men min reaksjon på å bli invitert i bryllup er ganske blandet- hvis det da som sagt ikke er en veldig nær bekjent eller slektning. Resten er like mye stress som moro. Rett og slett. :sjenert:

Nemlig.

Hehe, det kan virke sånn.

Men hvis det var meg du siktet til, så kan jeg berolige deg med at jeg ikke blir fornærmet verken av å bli bedt, og heller ikke av å ikke bli bedt.

Poenget mitt var bare at det virker som om mange bruder (som forståelig nok synes at bryllupsdagen sin er helt enestående viktig og tiårets happening, slik er det jo for alle som gifter seg) stresser med å få klemt inn flest mulig venner, fjernere venner og bekjente. Det er ikke dermed sagt at det er like viktig for gjestene, særlig ikke hvis det er perifert og på kaffe. Jeg synes det er superhyggelig når folk gifter seg, men har ikke nødvendigvis noe akutt behov for å kjøpe ny kjole og være til stede, i gruppe med brudgommens kolleger. Det var ikke mer "fornærmelse" enn det ;) Heller ikke var det meningen å tråkke noen på tærne, men bare å gi uttrykk for et synspunkt som også finnes der ute (dog sjelden her inne på Bryllup, vi jeg tro- men det var også noe av poenget).

Nemlig, enkelte blir så selvsentrerte at de ikke forstår at for oss andre så er det ikke årets "happening".

Endret av "gjest"
Skrevet

Jeg tenker litt sånn at de som bare blir bedt til kaffen, bare blir bedt til kaffen fordi det ikke er plass/økonomi å ha dem til middagen og! Og da er jo alternativet at de ikke blir invitert i det hele tatt. Som gjest ville jeg heller blitt bedt bare i kaffen enn å ikke bli bedt i det hele tatt :)

Skrevet

En venninne av meg sa noe sånt som at det ikke er et ordentlig bryllup hvis ingen blir fornærmet. Det er nesten så jeg lurer på om ikke hun har et poeng :fnise:

De vi har invitert til kaffe har i hvert fall virket veldig begeistret, noen reiser til og med flere timer på eget initiativ!

Dog, så er vårt et av de første bryllupene vennegjengen er i. Kanskje det er noe der?

Skrevet

For de som ikke har hørt om begrepet "kaffegjester" kan jeg foreslå å lese litt. Det er ikke et helt ukjent fenomen i Norge (heller), og står litt om dette i boken "Bryllup i Norge" av Linda Stewart. Ikke så mye hokus-pokus egentlig, ei heller en veldig ny tradisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...