Gå til innhold

Kaffegjester = fy, fy?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Litt av det jeg tror brudepar som inviterer til kaffe generelt ikke tenker på, er dette med "annenrangs".

Dette dukker opp med en gang man inviterer kun deler av venneflokken til middag.

Ja, dette er pga plassmangel og økonomi, men - det vil helt garantert være noen der som oppriktig blir lei seg fordi man ser dette som et klart tegn på at man ikke er like verdsatt som venn som de andre.

Dette er jo enkelt i de tilfellene hvor man eksempelvis lar alle kollegaer/alle studievenner e.l komme på kaffe - men, som oftest er det vanskelig å finne kategorier.

Poenget er at det kan være noen som anser deg som en nærere venn enn du anser dem - og det er faktisk utrolig kjipt å få det manifestert så tydelig.

Det problemet unngår man om man rett og slett sier at alle venner(som ikke er forlovere) kommer til kaffe og festligheter, og holder middagen litt kortere sånn at bryllupet handler om festen etterpå, ikke middagen og talene.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det enkelt, ta et lite, intimt bryllup i utlandet. Case closed!

Nja... vi har lest tråden sammen her nå, og ihvertfall funnet ut a vi ikke skal måtte ha en type liten intim vielse hverken her eller i utlandet, ei heller kutte gjestelisten bare for å risikere at noen få blir sure :-). Det ville jo være synd hvis vi ikke fikk bryllupet vi ønsket pga noen få surpumper :fnise:

Vi bestemmer oss vel for å fortsette med den opprinnelige tanken med kaffegjester - men som foreslått ovenfor kan vi kanskje kalle de noe annet - hehe er det ikke slik at det er VIP gjestene man venter lengst på... at de kongelige kommer sist osv ;-).

Nei, seriøst - jeg/vi takker for mange engasjerende innspill, og som nevnt tidligere så tar vi "sjansen" på å invitere alle vi ønsker, på tross av at noen slipper en langdryg middag ;-)

TS

• Liker 2
Skrevet

Jeg rettet innlegg #52, og den der var en spøk. ;)

Ja men da er vi enige... som vi opprinnelig hadde tenkt med andre ord :-)

TS

Skrevet

Personlig ville jeg ha valgt et større lokale, helt uaktuelt å be gjester kun på kaffe. Ja, for meg virker det som man nedprioriterer noen av gjestene, hvis jeg skal være helt ærlig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Herlighet. Noen ER nedprioritert, det vet gjestene selv også. Nærmeste familie og de aller nærmeste vennene er i alle fall ganske opplagt her. Resten kommer i annen rekke og er det ikke plass så er det ikke plass. Det er ikke spesielt vanskelig for meg i alle fall, å forstå at noen er nærmere brudeparet enn andre. Får da være grenser for hvor fisefin man skal være :sjenert:

• Liker 3
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg trur det å halde kustus på middagen er det viktigaste her. Begrens antallet talar ved middagen, og ha ein toastmaster som held tett kontakt med kjøkkenet og som har styr på det meste. Då burde dette gå bra.

• Liker 1
Skrevet

Enig med mange her. Det får da være måte på å ta seg selv høytidlig. Man kan da ikke være alles bestevenn eller nær familie. Har selv vært i et par bryllup som kaffegjest, og helt ærlig var det en befrielse å slippe å sitte flere timer å høre på lange taler - og SPESIELT siden jeg jo da naturlig nok ikke var SÅ nær bruden. Da er det for meg helt uinteressant og veldig langtekkelig å sitte å høre taler og konversere med gamle tanter og onkler.

Hva som er grunnen til at brudepar gjør som de gjør har jeg ikke engang lagt meg opp i. Jeg synes det er veldig hyggelig å bli invitert uansett.

• Liker 2
Skrevet

I tillegg kan jeg jo legge til at jeg mye heller blir invitert "kun" på kaffe (jeg er ikke så fisefin, jeg forstår at man må prioritere) enn å ikke få noen invitasjon fordi det ikke er råd/plass.

• Liker 2
Skrevet

Herlighet. Noen ER nedprioritert, det vet gjestene selv også. Nærmeste familie og de aller nærmeste vennene er i alle fall ganske opplagt her. Resten kommer i annen rekke og er det ikke plass så er det ikke plass. Det er ikke spesielt vanskelig for meg i alle fall, å forstå at noen er nærmere brudeparet enn andre. Får da være grenser for hvor fisefin man skal være :sjenert:

Det handler da ikke om å være fisefin? Og for meg var alle gjestene i grunn like viktige, det er derfor de var med i utgangspunktet.

Skrevet

Jeg har bare vært invitert til kaffe en gang og da gikk jeg ikke. Den gang var det tydelig at jeg ikke var verdt nok til å ha med hele veien, så da gadd jeg ikke. Hadde jeg virkelig villet hatt en dag der jeg ville ha 120 fremfor 80, så hadde jeg valgt en annerledes feiring. Hadde nok heller hatt en uhøytidelig BBQ og fest fremfor en sitt ned og vær stiv-type fest og er det plass til alle til kaffe så er det også det til den type middag.

Uansett så ser jeg at det kan være vanskelig å balansere brudeparets ønsker opp mot gjestene.

Skrevet

Det handler da ikke om å være fisefin? Og for meg var alle gjestene i grunn like viktige, det er derfor de var med i utgangspunktet.

Var det mange gjester? Valgte du evt bort noen?

Skrevet (endret)

Var det mange gjester? Valgte du evt bort noen?

Vi ba 50 stykker og var 38 til sammen. Vi valgte å kun be de som vi har god kontakt med. Min mann inviterte hele sin familie da han har liten familie, jeg måtte velge fordi jeg har stor familie. Derfor inviterte jeg f.eks min tremenning som jeg har god kontakt med, men ikke mine fettere som jeg knapt kjenner. Så vi valgte bort de vi ikke ønsket å feire med, rett og slett.

Endret av Yvonne
Skrevet

Helt enig! Alternativet er jo å ikke bli invitert i det hele tatt ofte, så er jo kjekt å bare bli invitert, synes jo jeg:) Men skjønner at det i noen tilfeller kan være en gråsone, hvor man ikke er helt sikker på hvem som er nærmest osv. Men da må man kanskje bare sette seg ned og si hvor grensen går, og bare ta de ALLER nærmeste vennene på middagen, og resten på kaffe. Men jeg håper selv at mitt eget bryllup ikke blir så stort at jeg må ta den avgjørelsen, da min egen familie er veldig liten..

Skrevet (endret)

Vi ba 50 stykker og var 38 til sammen. Vi valgte å kun be de som vi har god kontakt med. Min mann inviterte hele sin familie da han har liten familie, jeg måtte velge fordi jeg har stor familie. Derfor inviterte jeg f.eks min tremenning som jeg har god kontakt med, men ikke mine fettere som jeg knapt kjenner. Så vi valgte bort de vi ikke ønsket å feire med, rett og slett.

Men da hadde dere ihvertfall ingen plassproblematikk vil jeg tro. Dette er jo deres valg, i TS sitt tilfelle så har de jo mange de vil feire med som de ikke vil velge bort :-). Når jeg ser listen over hennes gjester til middagen er jeg ikke overrasket over at noen må velges bort. Vi holder selv på å planlegge bryllup og har hatt noe av den samme problemstillingen så jeg forstår - og da er det jo ikke bare å velge bort de man ønsker å feire med :-) Vi satser forøvrig på at de vi velger å invitere til kaffe og fest i vårt bryllup ikke blir fornærmet og blir noen det så er det deres problem tenker vi da...:-)

Endret av Portvinpiken
Skrevet

Men da hadde dere ihvertfall ingen plassproblematikk vil jeg tro. Dette er jo deres valg, i TS sitt tilfelle så har de jo mange de vil feire med som de ikke vil velge bort :-). Når jeg ser listen over hennes gjester til middagen er jeg ikke overrasket over at noen må velges bort. Vi holder selv på å planlegge bryllup og har hatt noe av den samme problemstillingen så jeg forstår - og da er det jo ikke bare å velge bort de man ønsker å feire med :-) Vi satser forøvrig på at de vi velger å invitere til kaffe og fest i vårt bryllup ikke blir fornærmet og blir noen det så er det deres problem tenker vi da...:-)

Nei, vi hadde ingen plassproblemer, men jeg hadde i såfall sørget for å skaffe meg mer plass, eventuelt valgt bort noen, hvilket vi gjorde. Skulle jeg bedt hele min familie hadde det blitt et bryllup med over 200 gjester (slik som min fetter hadde).

Skrevet

Nei, vi hadde ingen plassproblemer, men jeg hadde i såfall sørget for å skaffe meg mer plass, eventuelt valgt bort noen, hvilket vi gjorde. Skulle jeg bedt hele min familie hadde det blitt et bryllup med over 200 gjester (slik som min fetter hadde).

Da er mitt råd til TS at hun får trylle frem mer plass :-)

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg har bare vært invitert til kaffe en gang og da gikk jeg ikke. Den gang var det tydelig at jeg ikke var verdt nok til å ha med hele veien, så da gadd jeg ikke. Hadde jeg virkelig villet hatt en dag der jeg ville ha 120 fremfor 80, så hadde jeg valgt en annerledes feiring. Hadde nok heller hatt en uhøytidelig BBQ og fest fremfor en sitt ned og vær stiv-type fest og er det plass til alle til kaffe så er det også det til den type middag.

Uansett så ser jeg at det kan være vanskelig å balansere brudeparets ønsker opp mot gjestene.

Det skjedde meg nu, jeg er invitert til bare kaffe i sommer, men det forsvinner en hel dag i reise omtrent fordi jeg skal ikke hjem den helgen brylluppet er, så jeg gir fanden, melder avbud og sender en liten oppmerksomhet som takk for innbydelsen.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er MANGE måter å løse dette på.

Jeg er negativ til kaffegjester dersom disse blir nedprioritert/glemt på gangen. I et bryllup jeg var hadde de fått plass til 90 middagsgjester og så var det 10 stk som ble invitert til kaffe. Jeg var blant de 10 til kaffe. Kl 9 på kvelden, brudeparet forlot selskapet kl 1. Gjett om jeg følte meg verdsatt ...

Jeg var nylig i et bryllup der de hadde familiemiddag på dagen og stor vennefest på kvelden. Det var tre ganger så mange på festen om kvelden som det var i middagen på dagen.

En litt tidligere middag, en toastmaster som holder kustus på talene og tiden, samt at man dedikerer noen til å se etter om kaffegjestene er kommet slik at disse får servert en tår, samt at man spanderer noe i baren hvis det er betalbar, og vips så kan dette bli en flott kveld også for kaffegjestene.

Ps: jeg kjøper ikke presang ut fra om jeg er bedt i middag, kaffe eller ikke bedt. Jeg kjøper presang til mennesker jeg bryr meg om og hva jeg har råd til, helt uavhengig av størrelsen på kuverten.

Ps. 2: Når en har 80 til middag og 40 til kaffe samt at alle vet at en har en forholdsvis stor familie så vil jeg si at den påståtte rangeringen blir noe feil.

Ps. 3: Jeg ville gjort mye for å unngå kaffegjester selv, men det er ikke alltid det er fysisk mulig. Det er ikke slik at så store lokaler som tar 120 gjester eller mer er dusinvare selv i storbyen.

Skrevet

TS her.

JEG har ikke bestemt at kaffegjester er eneste løsningen. Hvis vi vil invitere alle vi ønsker så er det jo strengt talt det?

Det jeg er nysgjerrig på er hvilke andre løsninger de som mener at kaffegjester er en uting vil foreslå for oss. Med den problemstillingen angående plass. Ville dere da foretrukket og ikke bli bedt i det hele tatt?

Ja, hvis jeg hadde bedt til bryllup og hatt dårlig med plass, så hadde det endt med at jeg ikke inviterte de som du vil kalle kaffegjester :)

Om det er plass eller økonomi blir hipp som happ, går det ikke å invitere alle til full pakke hadde jeg gått for en mindre fest. Kjipt, men som sagt har jeg aldri en gang hørt om "kaffegjest" annet enn på KG, så da er ikke det et alternativ. Og hadde jeg ikke plass til alle de feks 80 jeg hadde lyst til å invitere, så hadde det måttet bli 60, da. For å ta noen tall i løse lufta. Bare fordi at jeg har lyst til at Petra kommer, så kan jeg jo ikke invitere henne hvis det ikke er plass eller vi ikke har penger til å traktere henne. Da får det heller være.

Men vi diskuterer jo epler og appelsiner, siden du er vant med begrepet kaffegjest og jeg synes det er helt snålt. Så da er det ikke så lett å finne noe kompromiss... :)

Skrevet

Kjære Stinelin: Kaffegjestene er ofte litt "barnslige og storforlangende pga:

Forstår du?

`

----------

Jeg har forståelse for at enkelte kjerringer blir selvsentrert når dere planlegger den her store dagen, men dere må ikke la det gå for langt, dere er vel interessert i å beholde kameratene deres?

Hvordan kan du vite at alle ønskelister er slike? Jeg går utfra at alle gjestene er voksne nok til å gi gaver de synes passer både til relasjon og lommebok.

Her synes jeg det er den snurte gjesten som er selvsentrert, ikke "kjerringene" som gifter seg. Ei ønskeliste er forresten som ordet sier; Ønsker, ikke bestillinger.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvordan kan du vite at alle ønskelister er slike? Jeg går utfra at alle gjestene er voksne nok til å gi gaver de synes passer både til relasjon og lommebok.

Her synes jeg det er den snurte gjesten som er selvsentrert, ikke "kjerringene" som gifter seg. Ei ønskeliste er forresten som ordet sier; Ønsker, ikke bestillinger.

Nå skal det sies at jeg har også sett ønskelister av en helt annen verden, der jeg endte med å ringe bruden og spørre om jeg kunne kjøpe X istedet siden ikke en av tingene på ønskelisten passet til min lommebok. Og da snakker vi altså gaver som starter på kr 1.000 og oppover. Og så får man da beskjed fra bruden at ræl vil de ikke ha. Så da ble det gavesjekk på 300 kroner istedet siden jeg ikke lar meg presse til å kjøpe ting jeg ikke har råd til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...