Anglofil Skrevet 13. februar 2012 #41 Skrevet 13. februar 2012 TS her. Om nødvendig kjørt 4 timer til lokalet som har plass til alle? Nei, det har jeg ikke ment, men da får man prøve å finne en annen løsning, eventuelt hadde jeg kuttet på gjestelista. Altså, dette er deres bryllup, så dere må bestemme, men du spurte faktisk om våre meninger og jeg har ingenting til overs for å bare invitere til kaffen. For meg er middagen en del av bryllupet. Jeg regner med at du ikke blir sur hvis noen takker nei til å komme til kaffen. Mvh Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #42 Skrevet 13. februar 2012 Jeg ville vurdert mulighetene for å feire med familie, forlovere, og de som kommer langveisfra på selve dagen, og heller invitere vennene som bor i nærheten til en ny fest litt senere. En egen fest for de som er kaffegjester men på en annen dag mener du? Ikke samme lokalet forhåpentligvis? Altså en helt annen type fest? Blir en mer velvillig innstilt da? Kanskje...?
aglaea Skrevet 13. februar 2012 #43 Skrevet 13. februar 2012 Jeg har selv vært kaffegjest, og følte meg virkelig ikke annenrangs. Jeg var nok kanskje det, fordi jeg er ikke den som er nærmest brudeparet, og det er jeg fullt klar over! Alle kan da ikke vært like nære alle sammen? Vi var en god del som var kaffegjester, rundt 20 stk vil jeg tro. Vi ble samlet utenfor i et annet rom og fikk champagne mens vi ventet. Det ga oss andre en mulighet til å bli litt bedre kjent, mens vi ventet. Og så ble vi fulgt til et større rom, hvor de fra middagen etterhvert kom. Har man et stort bryllup så sier det seg ofte selv at det skal en del til for å få plass til alle.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #44 Skrevet 13. februar 2012 Nei, det har jeg ikke ment, men da får man prøve å finne en annen løsning, eventuelt hadde jeg kuttet på gjestelista. Altså, dette er deres bryllup, så dere må bestemme, men du spurte faktisk om våre meninger og jeg har ingenting til overs for å bare invitere til kaffen. For meg er middagen en del av bryllupet. Jeg regner med at du ikke blir sur hvis noen takker nei til å komme til kaffen. Mvh Yvonne Ja da - jeg spurte om meninger, men ditt første svar var litt difust siden du mente en skulle finne et annet lokale - noe som jo ikke er mulig i nærheten. Og jeg blir så absolutt ikke sur hvis noen av kaffegjestene takker ned på grunnlag av at de er snurte for å ikke få plass ved bordet. Akkurat det får bli deres sak og jeg må ærlig innrømme at hvis de blir sure pga det, så vil jeg heller ikke at de kommer. Poenget mitt med å lufte mine tanker og spørre andre, er jo nettopp hvorfor det er så utrolig ille å bli invitert til kaffe og fest hvis man har plassproblemer, og i vår situasjon ser en jo også at det slettes ikke er så enkelt som "bare å finne seg et større lokale". Derfor vil jeg også høre hva som kunne vært gjort for å få de evt litt skuffede kaffegjestene til å føle seg litt mer velkommne siden det tydeligvis kan være et problem. Har fått flere gode råd her og det setter jeg pris på :-) TS 1
Anglofil Skrevet 13. februar 2012 #45 Skrevet 13. februar 2012 Ja da - jeg spurte om meninger, men ditt første svar var litt difust siden du mente en skulle finne et annet lokale - noe som jo ikke er mulig i nærheten. Og dere har prøvd alle alternativer? Jeg hadde leid et digert partytelt framfor å invitere gjester til kaffe, men det er meg. MEN, hvis det overhodet ikke er mulig så ville jeg kuttet på gjestelista. Og jeg blir så absolutt ikke sur hvis noen av kaffegjestene takker ned på grunnlag av at de er snurte for å ikke få plass ved bordet. Akkurat det får bli deres sak og jeg må ærlig innrømme at hvis de blir sure pga det, så vil jeg heller ikke at de kommer. Hvem snakker om at man blir snurt? Herrelighet, det er et bryllup og verden sentrerer seg ikke rundt dere. Jeg blir ihvertfall ikke snurt hvis jeg bare blir bedt til kaffen, men jeg gidder ikke å betale for en dyr gave og alt som forventes bare for å dra til kaffen. Det er en grunn til at man velger noen kaffe og andre ikke, for meg viser det at noen er mer verdt som gjester enn andre. Det er ihvertfall dét det betyr for min del. Poenget mitt med å lufte mine tanker og spørre andre, er jo nettopp hvorfor det er så utrolig ille å bli invitert til kaffe og fest hvis man har plassproblemer, og i vår situasjon ser en jo også at det slettes ikke er så enkelt som "bare å finne seg et større lokale". Derfor vil jeg også høre hva som kunne vært gjort for å få de evt litt skuffede kaffegjestene til å føle seg litt mer velkommne siden det tydeligvis kan være et problem. Har fått flere gode råd her og det setter jeg pris på :-) TS Og da ville jeg kuttet i gjestelista. Mvh Yvonne 2
fridr Skrevet 13. februar 2012 #46 Skrevet 13. februar 2012 Har vært i mange bryllup "bare" til kaffe. Aldri sett på det som noen nedtur, jeg
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #47 Skrevet 13. februar 2012 Takk for svar Yvonne. Partytelt har vi ikke tenkt på. Det er naturligvis en liten mulighet, men samtidig er sjansene dessverre store for at det blir en veldig kald fornøyelse på den årstiden. Hehe jeg regner jo med at man blir litt "snurt" siden det hele tiden snakkes om at man er "annenrangs" og ikke "viktig nok" til å få middag. Og som vi har sett i diskusjonen så har dette med gave også kommet opp - noe vi ikke engang har tenkt på. Noe av grunnen til at jeg startet tråden er min nysgjerrighet på hvordan folk tenker, og det har jeg fått mange svar på. Selv må jeg innrømme at jeg aldri har tenkt på prisen på gaven i forhold til at jeg "bare" har fått kaffe, kaker, fest m/fri bar, nattmat, underholdning og fest med gode venner. Men det er meg, og alle har rett til sine egne meninger :-). Jeg har selv vært kaffegjest i et par bryllup og derfor var denne problemstillingen ganske ny for meg, for der jeg har vært har vi ikke lurt så veldig mye på hvorfor vi venner har vært invitert etter middagen, mens familien og forlovere var i middag. Takk for innspill :-) TS
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #48 Skrevet 13. februar 2012 TS igjen. Det jeg har kommet frem til er ihvertfall at med så mange positive svar her, så er det kanskje ikke så farlig å ha vennene til kaffe og fest allikevel :-). Jeg har store motforestillinger om å bli "presset" til å kutte gjestelisten og ikke få med gode venner på grunnlag av at noen kan bli litt sure. For meg blir det litt rart å ha den "alle eller ingen" holdningen, og på det grunnlaget si til mine/våre venner at de ikke får komme i det hele tatt. Når gubben kommer hjem får vi ta en liten prat igjen her og overbevise hverandre om at vi gjør det riktige. De som evt skulle bli sure og velge å ikke komme på grunnlag av at de føler seg annenrangs behøver vi kanskje ikke ha der uansett. 1
bobbi Skrevet 13. februar 2012 #49 Skrevet 13. februar 2012 Det er umulig å gjøre alle til lags - gjør det sånn som dere har lyst til, det er deres dag 1
Gjest "gjest" Skrevet 13. februar 2012 #50 Skrevet 13. februar 2012 Jeg synes snurte kaffegjester virker både storforlangende og barnslige. Alle vet jo at alle ikke kan være "de nærmeste", og det må man nesten bare akseptere. Bør man ikke heller være glad for å bli bedt på kaffe, kaker og fest? Når det er sagt er det selvfølgelig viktig å ta godt vare på kaffegjestene, men det synes jeg det høres ut som TS har planer om å gjøre. Kjære Stinelin: Kaffegjestene er ofte litt "barnslige og storforlangende pga: Jeg har snakket med flere om det her fra tid til annen og det en del legger til er at brudeparet gjerne har kun dyregaver på lista, og er man "kun" en kaffegjest har man ikke lyst til å betale like mye for en gave som en middagsgjest gjør. Forstår du? ` ---------- Jeg har forståelse for at enkelte kjerringer blir selvsentrert når dere planlegger den her store dagen, men dere må ikke la det gå for langt, dere er vel interessert i å beholde kameratene deres?
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #51 Skrevet 13. februar 2012 Kjære Stinelin: Kaffegjestene er ofte litt "barnslige og storforlangende pga: Forstår du? ` ---------- Jeg har forståelse for at enkelte kjerringer blir selvsentrert når dere planlegger den her store dagen, men dere må ikke la det gå for langt, dere er vel interessert i å beholde kameratene deres? TS her. Men det var jo ikke noe konstruktivt svar :-). Har du noen konkrete forslag "gjest"? Hva ville du gjort? Droppet venner, eller tilrettelagt på best mulig måte for de gjestene som kommer etter middagen? 1
Gjest "gjest" Skrevet 13. februar 2012 #52 Skrevet 13. februar 2012 (endret) TS her. Men det var jo ikke noe konstruktivt svar :-). Har du noen konkrete forslag "gjest"? Hva ville du gjort? Droppet venner, eller tilrettelagt på best mulig måte for de gjestene som kommer etter middagen? Konstrtuktivt svar på mulig løsning er at langveisreisende gjester kommer til middagen og de som bor like ved blir kaffegjester. Endret 13. februar 2012 av "gjest" 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #53 Skrevet 13. februar 2012 Konstrtuktivt svar på mulig løsning er at langveisreisende gjester kommer til kaffen og de som bor like ved blir kaffegjester. At alle kommer til kaffe?? Droppe middagen kanskje? :-) TS 1
Gjest navnelapp Skrevet 13. februar 2012 #54 Skrevet 13. februar 2012 (endret) Eg fortalte ein kollega i dag at vi ville invitere han og kjæresten til kaffe i bryllupet vårt, og han vart så glad at han formeleg dansa ut av kontoret mitt. Så nokre set stor pris på å bli invitert til kaffe. Endret 13. februar 2012 av Alt godt 3
Gjest "gjest" Skrevet 13. februar 2012 #55 Skrevet 13. februar 2012 At alle kommer til kaffe?? Droppe middagen kanskje? :-) TS Rettet. Dog bare kaffe, hadde jo vært innovativt. Heve seg rett på vindunken etter kirka. Dødsbra.
Cata Skrevet 13. februar 2012 #56 Skrevet 13. februar 2012 Jeg har vært "kaffegjest" opptil flere ganger og det har vel i grunnen vært noen av de triveligste bryllupene jeg har vært i . Middagen kan være en heller langtekkelig greie når man sitter fastlåst ved bordet i 3-4 timer. Kommer man først til kaffen så er gjerne snippen blitt litt løsere. Mulig det er lokale forskjeller, men der jeg kommer fra er det gjerne nær familie og de beste vennene som blir invitert på middag og så kommer vi andre til kaffe, kake, spell & dans . 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #57 Skrevet 13. februar 2012 Rettet. Dog bare kaffe, hadde jo vært innovativt. Heve seg rett på vindunken etter kirka. Dødsbra. Beklager - jeg har visst litt tungt for det :-). Mente du at man skulle invitere alle som kommer langveisfra og de som bor i nærheten på kaffe? Hvem skal være på middag? Skjønte ikke helt jeg...
Gjest MorAase Skrevet 13. februar 2012 #58 Skrevet 13. februar 2012 (endret) Gjør det enkelt, ta et lite, intimt bryllup i utlandet. Case closed! Endret 13. februar 2012 av MorAase
Gjest "gjest" Skrevet 13. februar 2012 #59 Skrevet 13. februar 2012 Beklager - jeg har visst litt tungt for det :-). Mente du at man skulle invitere alle som kommer langveisfra og de som bor i nærheten på kaffe? Hvem skal være på middag? Skjønte ikke helt jeg... Jeg rettet innlegg #52, og den der var en spøk.
Gjest Adriane Skrevet 13. februar 2012 #60 Skrevet 13. februar 2012 (endret) Jeg tenker litt som Cata - at om man "slipper" den evinnelig lange middagen, så er egentlig det like greit Altså, med mindre vi snakker om familie i rett tilside-oppad-eller nedad (søsken, foreldre, barn), så har jeg sånn helt egentlig ikke noe stort behov for å sitte gjennom middagen jeg for min del. (Egentlig klarer jeg meg uten middagen da også jeg, men da er det jo på en måte forventet at man stiller opp). Å bli invitert til kaffe, kaker, drikke og fest derimot - ja takk Man får jo nesten inntrykk av at folk tror at kaffegjester - de får kun kaffe, og kanskje litt kake hvis de er heldige, og så må de dra igjen Kaffegjestene får jo med seg det morsomste etter min mening, nemlig festen - selv om det selvsagt kan være en og annen morsom tale under middagen. Men, det er tydelig at det er veldig forskjellige meninger om dette her, og jeg må si jeg er overrasket over hvor mange som er svært negative til å ha såkalte "kaffegjester". Kanskje de hadde følt seg mer velkommen om man kalte de "bonusgjester" istedenfor "kaffegjester"? Ang det med gaver: der gir man da vel uansett det man føler man har råd til/lyst til å gi, så da får man jo bare tilpasse gaven da. Føler man seg som annenrangs gjest fordi man blir invitert til etter middagen - ja, så får man vel kjøpe det man syns er en annenrangs gave da, så er man skuls! Men det er klart - dette kommer jo da også fra en kommende brud som ikke skal ha tradisjonell bryllupsmiddag, taler og sang, bryllupskake og bryllupsvals - vi skal ganske enkelt ha en uformell fest med noe god mat, godt drikke og fest ut i de sene timer (forhåpentligvis). Og det skal ikke engang være samme dag som vielsen, og brudeparet skal ikke ha på seg brudeklær! Endret 13. februar 2012 av Adriane 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå