Gå til innhold

Kaffegjester = fy, fy?

Fremhevede innlegg

Skrevet

TS, det virker jo som du strengt tatt har bestemt deg for at kaffegjester er eneste løsningen- så da gjør du jo bare det. Mange folk har svart i tråden at de synes det er kjempehyggelig, og du sier selv at det ikke finnes alternativer. Så da får du jo bare kjøre på og håpe at de fleste kommer.

Som sagt, jeg kjenner ikke til skikken og ville vegret meg for å mase med barnevakt (for oss er det et kjempeprosjekt og noe vi orker å gjøre maks et par ganger i året) og transport for det jeg oppfatter som et halvt bryllup. Men det betyr jo ikke at det er feil å invitere kaffegjester, eller at andre ikke setter pris på det.

TS her.

JEG har ikke bestemt at kaffegjester er eneste løsningen. Hvis vi vil invitere alle vi ønsker så er det jo strengt talt det?

Det jeg er nysgjerrig på er hvilke andre løsninger de som mener at kaffegjester er en uting vil foreslå for oss. Med den problemstillingen angående plass. Ville dere da foretrukket og ikke bli bedt i det hele tatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her jeg bor er det vanlig at man ber de aller nærmeste på middag, og så invitere "resten" på kaffe. Men da kommer de jo etter middagen, og slår seg sammen med de som spiste middag.. Så det blir vel heller økonomien det står på da, og ikke plassmangel.. Men jeg hadde nok ikke blitt snurt over å bli invitert "bare" på kaffe og kaker, jeg hadde definitivt skjønt situasjonen :)

Skrevet

TS her.

Godt det er noen som forstår situasjonen :-) Det er faktisk ikke enkelt og det finnes nesten ingen grenser hvor mye tradisjoner man plutselig er forventet å følge når det gjelder bryllup.

Som det sies i et annet innlegg så er det jo også det å ta hensyn til - at faddere for eksempel også blir invitert til hele bryllupet, på tross av at man har mindre kontakt med disse enn mange av vennene.

Vi har sittet med gjestelister hele helgen og kan love at dette ikke er enkelt! Antagelig et "luksusproblem" at vi har store familier og endel venner og kollegaer vi ønsker å dele dagen og festen med, men noen ganger lurer vi på om vi heller skulle ha kuttet tvert og heller stikke av til utlandet med kun forlovere. Da blir alle fornærmet istedenfor noen :fnise:

Nei, seriøst - vi har jo lyst å gjøre dette til en fin og minnerik dag med en flott fest hvor alle kan kose seg, og vi har veldig fine lokaler til dette bortsett fra dette med plassen da :-(.

Kan nevne at kaffegjestene i tillegg til åpen bar, også vil få servert nattmat også selvfølgelig, og at det under ingen omstendigheter skal stå noen på "gangen å vente". DET vil jeg ikke ha noe av altså :-)

Skrevet

Det er utvilsomt en rangering av gjester når man har endel til middag, og endel til kaffe.

Det har jeg merket tydelig både som middags - og kaffegjest.

Det er derimot i noen settinger det fungerer fint, eksempelvis som når et vennepar kun hadde familie og forlovere til middag, og alle vennene(ca 20-30 stk) ble invitert til festlokalet forholdsvis nært sentrum.

Ingen trengte reise, det var veldig avslappet - og det hadde ikke skjedd noe stort som noen gikk glipp av.

Så, alle vennene var invitert på forhånd til en som bodde i nærheten for å treffes, så ble det en hyggelig kveld for alle.

Som kaffegjest når endel andre er invitert til middag blir man sitte å vente hele dagen, og når man først kommer dit snakker alle om taler/ting/middag og ting man ikke selv har deltatt på. Man er altså utenfor samtalen, og er - 2. rangs gjest.

Ser ikke helt hvordan 120 mennesker kan være nære venner heller.....man må ikke invitere alle fettere, kollegaer, venner av venner/bekjente osv.

Det er alltid noen av kaffegjestene som vil lure på hvorfor akkurat de ikke er invitert i middagen, og det er ikke spesielt moro.

• Liker 2
Skrevet

Det er utvilsomt en rangering av gjester når man har endel til middag, og endel til kaffe.

Det har jeg merket tydelig både som middags - og kaffegjest.

Det er derimot i noen settinger det fungerer fint, eksempelvis som når et vennepar kun hadde familie og forlovere til middag, og alle vennene(ca 20-30 stk) ble invitert til festlokalet forholdsvis nært sentrum.

Ingen trengte reise, det var veldig avslappet - og det hadde ikke skjedd noe stort som noen gikk glipp av.

Så, alle vennene var invitert på forhånd til en som bodde i nærheten for å treffes, så ble det en hyggelig kveld for alle.

Som kaffegjest når endel andre er invitert til middag blir man sitte å vente hele dagen, og når man først kommer dit snakker alle om taler/ting/middag og ting man ikke selv har deltatt på. Man er altså utenfor samtalen, og er - 2. rangs gjest.

Ser ikke helt hvordan 120 mennesker kan være nære venner heller.....man må ikke invitere alle fettere, kollegaer, venner av venner/bekjente osv.

Det er alltid noen av kaffegjestene som vil lure på hvorfor akkurat de ikke er invitert i middagen, og det er ikke spesielt moro.

TS her.

Jeg ser den. Derfor er det naturlig at de av våre venner som bor i nærheten blir invitert til fest og kaffe, og at de som kommer langveisfra får bli med på middag også.

Nå er det ikke slik at 120 er nære venner! De som kommer til middag er hovedsaklig familie, faddere osv. Når to personer skal invitere halvparten hver og denne halvparten også selvfølgelig er invitert med partner, så blir det fort 80 stykker. Skremmende fort når begge har store familier, flere søsken, skilte foreldre med ny partner osv.

• Liker 2
Skrevet

TS igjen her:

Min side av gjestelisten etter noen kutting med hard hånd er følgende til middag:

Skilte foreldre med ny partner/kone 4

søsken 3 + 3 partnere

stesøsken (oppvokst halve livet med disse) 2 + 2 partnere

Nieser 2 (da har jeg bare tatt de to jeg har mest kontakt med og som er eldst)

Besteforeldre på hver side 4

onkel og tante far siden 4 (da har jeg ikke tatt med et par som jeg ikke har så god kontakt med)

Onkel og tante morsiden 4

faddere 2 + 2 partnere

Forlovere(jeg har 2 stykker) + partnere

Her har jeg allerede 36 stykker. Hvis jeg skal invitere flere må jeg velge 2 av mine beste venninner eller kusiner og fettere, siden alle jo blir invitert med partnere.

Min kommende mann har enda større familie, og kutter enda mer.

Huff, jeg ser nå at dette virkelig ikke er noen win-win situasjon, så ikke vet jeg hvordan vi skal gjøre det. Får kanskje bare leve med at vi ikke får invitert alle vi kunne ønsket. Eller flytte hele greia til nærmeste by... Heller ikke så kult da må jeg innrømme. Kanskje VI skulle flytte til nærmeste by hehe (spøk naturligvis).

Skrevet

Hva tenker mannen din om dette da? :)

Skrevet

Hva tenker mannen din om dette da? :)

Han er like i stuss på hva vi skal gjøre som jeg er. Han må jo i tillegg kutte enda flere av famile på sin liste.

Skrevet

Syns det er rangering med kaffegjester. Da ville jeg heller foretrukket å ikke bli bedt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet (svært) skeptisk til å ha kaffegjester. Kaffegjester er annenrangs gjester, uavhengig av hvordan man snur og vender på det, men det betyr jo ikke at de er lite ønsket. I enkelte vennegjenger/familier er kaffegjester vanlig, og da er selvsagt saken anderledes. Men legger man til rette for at kaffegjestene skal ha det bra, så kan det bli veldig bra.

* Kaffegjestene bør ikke være for få. Er man 100 til middag og seks-åtte kaffegjester er det lett å føle seg litt utenfor. Ser dere inviterer 40, og det burde gå bra.

* Middagen bør være ferdig litt før kaffegjestene kommer. Kaffegjester som må vente på gangen mens middagen holder på er virkelig en uting, selv om de er mange. La det dog ikke gå for lang tid mellom middagens slutt og tidpunktet kaffegjestene kommer.

* Ved å ikke bli invitert i middag går man ikke bare glipp av maten, men også talene. Gjem gjerne et par av talene til kaffen, gjerne et par av de du vet er gode til å holde taler. På den måten opplever hovedgjester og kaffegjester noe felles, og det blir mindre "kløft" mellom dem.

* Kaffegjester må selvsagt få samme mat og drikke som hovedgjester (etter middagen). Gjerne også fri bar eller samme antall bonger til baren. Å bli invitert til kaffe for deretter å bli avspist med 70 kroner for en øl kan oppleves som smålig.

* Som brudepar er man dagens midtpunkt og alle vil ha en bit av dere. Det er vanskelig å få snakket med alle, men husk også på kaffegjestene.

TS, jeg synes det virker som du legger godt til rette for at kaffegjestene dine skal få en fin opplevelse.

Det vil alltid være noen som blir snurt over å bli invitert til kaffe. For noen handler det kanskje om dårlige opplevelser som kaffegjest, mens andre føler de burde vært invitert til middag. Uansett skal dere ikke skrive årsak i innbydelsen. Ønsker du å forklare hvorfor kan man ta det muntlig.

Ønsker dere et flott bryllup!

• Liker 5
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg er blant de som ikke er overbegeistret for kaffegjester, men det finnes unntak, f.eks ved begrenset størrelse på lokalene.

Jeg tenker også at det er bedre å ha mange kaffegjester enn veldig få. Man blir liksom mindre "utelatt" dersom man ser at flere kommer til kaffe.

Skal man ha kaffegjester får man enkelte logistiske utfordringer som man slipper om alle er invitert til middag. Dette går særlig på å invitere kaffegjestene til rett tidspunkt, og at det sørges for at middagen ikke drar så langt ut i tid at kaffegjestene må vente i en time eller mer "på gangen". Men kaffegjestene må heller ikke inviteres så sent at middagen for lengst er over og festen i full gang.

Man bør også sørge for at kaffegjestene ønskes velkommen og tas imot på en ok måte, får snack og forfriskninger mens de venter på at middagen skal bli ferdig, og at de har et ok sted å samles.

Ved ett tilfelle har jeg opplevd "vellykket kaffegjestopplegg", og det var vellykket nettopp fordi vi var 15-20 stk, hadde en ok "lounge" å oppholde oss i mens vi ventet på at middagen skulle fullføres, og vi fikk lette drinker/champagne, snacks og frukt til å forkorte ventetiden.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet (svært) skeptisk til å ha kaffegjester. Kaffegjester er annenrangs gjester, uavhengig av hvordan man snur og vender på det, men det betyr jo ikke at de er lite ønsket. I enkelte vennegjenger/familier er kaffegjester vanlig, og da er selvsagt saken anderledes. Men legger man til rette for at kaffegjestene skal ha det bra, så kan det bli veldig bra.

* Kaffegjestene bør ikke være for få. Er man 100 til middag og seks-åtte kaffegjester er det lett å føle seg litt utenfor. Ser dere inviterer 40, og det burde gå bra.

* Middagen bør være ferdig litt før kaffegjestene kommer. Kaffegjester som må vente på gangen mens middagen holder på er virkelig en uting, selv om de er mange. La det dog ikke gå for lang tid mellom middagens slutt og tidpunktet kaffegjestene kommer.

* Ved å ikke bli invitert i middag går man ikke bare glipp av maten, men også talene. Gjem gjerne et par av talene til kaffen, gjerne et par av de du vet er gode til å holde taler. På den måten opplever hovedgjester og kaffegjester noe felles, og det blir mindre "kløft" mellom dem.

* Kaffegjester må selvsagt få samme mat og drikke som hovedgjester (etter middagen). Gjerne også fri bar eller samme antall bonger til baren. Å bli invitert til kaffe for deretter å bli avspist med 70 kroner for en øl kan oppleves som smålig.

* Som brudepar er man dagens midtpunkt og alle vil ha en bit av dere. Det er vanskelig å få snakket med alle, men husk også på kaffegjestene.

TS, jeg synes det virker som du legger godt til rette for at kaffegjestene dine skal få en fin opplevelse.

Det vil alltid være noen som blir snurt over å bli invitert til kaffe. For noen handler det kanskje om dårlige opplevelser som kaffegjest, mens andre føler de burde vært invitert til middag. Uansett skal dere ikke skrive årsak i innbydelsen. Ønsker du å forklare hvorfor kan man ta det muntlig.

Ønsker dere et flott bryllup!

TS her.

Tusen takk til deg og til Spinell for veldig konstruktive og hyggelige forslag/tilbakemeldinger. Det setter jeg STOR pris på :-)

Som dere ser har vi tenkt på mye av dette, men ekstra bra dette med å ta noen av talene til kaffen. Det var et godt forslag :-)

Kaffegjestene blir så alldeles ikke glemt :-). Dette er jo våre venner som vi har savnet under middagen - så de skal bli behørlig tatt vare på.

Lokalet vi har er en gård med flere type rom/steder. Middagen vil foregå på låven, og kaffe og kaker i et annet hus over tunet. I tillegg er det en fin hytte hvor man kan grille etc (der blir velkomstdrinkene uttdelt). Vi tenkte først på å ha noe grillmat e.l. for de som skal komme til kaffe, men ser jo at det også kan virke litt rart - at endel må være et annet sted å spise for seg selv.

Planen er derfor at kaffegjestene vil bli tatt vare på av 2 av serveringspersonalet i den bygningen kaffe og kaker serveres. Her er to etasjer også. De skal få slippe å sitte på stoler og vente på at vi kommer og skal spise kakene.

Jeg har erfart at tidskjema lett kan slås sprekker i under en bryllupsmiddag, men her er jeg litt "nazi" og toastmaster har også fått beskjed om å være det, slik at de andre ikke må vente. I tillegg har vi som sagt tenkt å starte middagen litt tidligere slik at kaffegjestene ikke må komme så sent.

Andre konstruktive forslag tas i mot med glede :-).

PS. puh - godt å høre at det faktisk er mulig å gjennomføre uten for mange skuffelser.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har snakket med flere om det her fra tid til annen og det en del legger til er at brudeparet gjerne har kun dyregaver på lista, og er man "kun" en kaffegjest har man ikke lyst til å betale like mye for en gave som en middagsgjest gjør.

Skrevet

Jeg har snakket med flere om det her fra tid til annen og det en del legger til er at brudeparet gjerne har kun dyregaver på lista, og er man "kun" en kaffegjest har man ikke lyst til å betale like mye for en gave som en middagsgjest gjør.

Ja, ja de om det. Ønskeliste har vi ikke tenkt på enda - det er virkelig ikke det viktigste her. Folk må jo finne ut av dette selv, ve er vel ikke forventet og si noe om dette også? Godt man ikke gifter seg hver dag... hehe så mye å ta hensyn til altså.

TS

Gjest navnelapp
Skrevet

Vi planlegg å ha kaffegjestar, ca. 20 personar. Dette er kollegaer og vennar som sto på den første gjestelista, men som vi ikkje ville få plass til ved middagsbordet pga. storleiken på lokalet.

For å gjere dette til ein god opplevelse for dei planlegg vi ein ganske kort middag, med hovudrett og ost til dessert, og fire talar. Alle andre innslag skal vere under kaffen. Nazi-toastmaster har vi allereie skaffa. :) Så eg kryssar fingrane for at alle skal bli fornøgde!

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Så da bør vi heller la være å invitere de resterende 40 som også er gode venner?

Det å være kaffegjest var for meg helt greit, jeg var følge. Men vi måtte stå å vente, v hørte latter og taler innenfor. Vi sto ute og ventet på å komme inn. Når vi først kom inn var det kaker, drikke osv - ingen taer da disse var "brukt" opp.

Om du legger opp til at kaffegjestene kan komme rett inn, få litt "småmat" og kake - så ok. Spar noen ord og taler. Det høres helt greit ut.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes snurte kaffegjester virker både storforlangende og barnslige. Alle vet jo at alle ikke kan være "de nærmeste", og det må man nesten bare akseptere. Bør man ikke heller være glad for å bli bedt på kaffe, kaker og fest?

Når det er sagt er det selvfølgelig viktig å ta godt vare på kaffegjestene, men det synes jeg det høres ut som TS har planer om å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville vurdert mulighetene for å feire med familie, forlovere, og de som kommer langveisfra på selve dagen, og heller invitere vennene som bor i nærheten til en ny fest litt senere.

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg aldri vært kaffe-gjest, men i de bryllup jeg har vært i har det virket som om de har kost seg like mye.

Forrige gang så fikk kaffigjestene litt å bite i og drikke mens de ventet i maks 10 minutt, før vi alle gikk der hvor de var og hadde leker der. Så gikk vi alle sammen opp igjen til middagslokalet hvor bordene var spredd litt mer i mellomtiden, altså gjort klar for kake og kaffe. Under denne så holdt forloverene sine taler siden mange av kaffegjestene er nettopp venner med brud/brudgom/forlovere, + andre som hadde kommet med ønske om å holde tale i løpet av festen, holdt sine taler. Altså de "yngre" talerene holdt sine taler da. Det var veldig koselig, og jeg tenkte ikke over det for å være ærlig, men det er kanskje annerledes for de som er kaffe gjester selv.

Skrevet (endret)

Jeg har det siste halvåret blitt bedt i to bryllup som kaffegjest. Ser ikke problemet i det hele tatt, her har det vært søskenbarn til samboer som har giftet seg og slik jeg har skjønt det så har det kun vært nærmeste omgangskrets/familie med partnere som har vært på middag og resten av oss, altså de paret ikke omgås noe særlig med til daglig er bedt på kaffe og festen etterpå.

Har ikke hørt noen reaksjoner fra andre som er bedt heller.

Nå skal det sies at jeg hater settinger der det er mat involvert så er bare glad jeg slipper å stille opp på noe middag. Kaffe og fri bar etterpå passer meg mye bedre :fnise:

Endret av Sinner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...