Gå til innhold

Kaffegjester = fy, fy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser i flere tråder at kaffegjester nærmest regnes som annenrangs og det virker som mange synes dette er en uting å ha; altså å be noen til middag og noen til kaffe og festen etterpå.

Hvordan i alle dager skal man gjøre alle til lags da? Vi har et plassproblem. Hans familie er tilreisende (vi snakker andre enden av Norge), min familie bor 2 timer unna, og de fleste av hans og mine + felles venner bor nogelunde i nærheten (1 time). Noen få av mine venner kommer fra utlandet.

Dilemmaet er jo at lokalene vi har i nærheten tar max 80 personer til middag, og alt i alt ønsker vi å be ca 120 pers.

Det er altså overhode ikke økonomien det står på men plassen rett og slett.

Når jeg nå sitter å leser alle mulige tråder hvor folk beklager seg og mener det er en uting med kaffegjester, så begynner jeg jo å lure. Vi har kommet frem til at vår familie samt tilreisende venner får plass til middagen. Og da har vi i tillegg kuttet ut noen onkler og tanter, kusiner og fettere som vi faktisk kunne ønske oss å ha bedt, men som da kommer langveisfra. Vi ser jo at man ikke kan invitere folk som kommer med fly og så får de "bare" komme på festen.

Så får vi be de resterende 40 til kaffe og påfølgende fest.

Til dere som mener det er lite hyggelig å be folk kun til kaffe og fest - hva slags forslag har dere til hva man kan gjøre uten å fornærme folk? Hva skal til for at dere ikke føler at dere er "annenrangs" gjester og heller ser utfordringen vi har? Skal man måtte skrive grunnen i invitasjonene til folk?

Selvfølgelig kunne vi valgt mindre bryllup, men vi har rett og slett lyst å invitere alle vi har lyst til, og spandere en hyggelig og morsom fest på alle. Men hvis folk skal bli snurt for at de ikke får plass ved middagen så er det jo ikke noe vits...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at kaffegjester er annenrangs betyr ikke nødvendigvis at de ikke vil kose seg i bryllupet eller at de ikkehar forståelse for hvorfor det er sånn. Men det er vel sånn at de man ber på middag er førsteprioritet, altså er de som blir bedt kun på kaffe annenprioritet. Det er de du gjerne vil ha i bryllupet ditt, men de som er bedt til middag er hakket viktigere for deg i denne sammenheng.

• Liker 4
Skrevet

Hvis det ikke står på økonomien, finnes det noen større lokaler i nærheten?

• Liker 2
Gjest badeand1
Skrevet

Hvis det ikke står på økonomien, finnes det noen større lokaler i nærheten?

Dilemmaet er jo at lokalene vi har i nærheten tar max 80 personer til middag, og alt i alt ønsker vi å be ca 120 pers.

obviously not.

• Liker 3
Skrevet

Personlig ville jeg ha valgt et større lokale, helt uaktuelt å be gjester kun på kaffe. Ja, for meg virker det som man nedprioriterer noen av gjestene, hvis jeg skal være helt ærlig.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 10
Skrevet

Jeg ser helt ærlig ikke helt problemet med at noen blir invitert bare til kaffe.

Skulle noen bli fornærmet over det, får det være deres problem. Alternativet blir jo å ikke invitere disse menneskene i det hele tatt (enten det måtte skyldes mangelen på stort nok lokale eller økonomi), da blir de vel også fornærmet ...

• Liker 11
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

I min familie har det alltid vært tradisjon at noen bir bedt til middag og noen til kaffen etterpå. Tror ingen har sett på det som noe problem. Jeg har aldri følt meg annenrangs fordi jeg ikke ble bedt på middag, men har heller tenkt at iddagen er kun for de aller nærmeste. Det hadde derfor vært rart om jeg ikke ble bedt på middag til min søsters bryllup, men ikke fullt så rart hvis det var kusina mi.

I kirka kan jo de som vil komme. Og middagen er stort sett lange, med mye interne taler (min erfaring). Det er jo på festen etterpå at moroa skjer :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kommer fra et sted i landet der det er helt vanlig med kaffegjester. Så jeg ser ikke problemet. Men det er noen logistiske finurligheter når man skal ha kaffegjester. Inviter disse til etter ast middagen er beregnet ferdig, og ha en toastmaster som er nazi på å overholde dagsorden. Slik at dere som brudepar kan ønske kaffegjestene velkommen når de kommer, og de kan vandre rett inn blant resten av selskapet med en velkomstdrink i hånda. Og uansett hvordan dere har tenkt å løse det med bar etter middagen, så skal ikke kaffegjestene måtte betale for drikken etter at de kommer, og har man bongesystem, så får kaffegjestene et par bonger ekstra, siden de ikke har inntatt en flaske vin under middagen slik en god del av middagsgjestene har. ;)

Jeg husker med skrekk tilbake til den gangen jeg var kaffegjest som student. Vi var invitert til et tidspunkt. Jeg syntes selv det var tidlig i forhold til når middagen startet, men vi møtte opp som invitert. Middagen var ikke bare "nesten ferdig" når vi kom, de var knapt nok i gang med hovedrett. Og vi som var kaffegjester sto rett opp og ned i garderoben uten hverken vått eller tørt i et par timer. Ikke kom noen ut for å hilse på oss, heller. Det hadde de jo ikke tid til. Og når vi endelig slapp inn til kaffe, så viste det seg at om vi skulle ha noe annet enn bare kaffe og kaker måtte vi betale full pris i baren. Borti 60 kr halvliteren for 10 år siden. Jeg har aldri vært hjemme fra et bryllup så tidlig i hele mitt liv, og i det bryllupet følte vi oss virkelig som annenrangs gjester. Ikke fordi vi ble invitert til kaffe, men fordi det tydelig ikke var hensyntatt kaffegjester i festprogrammet i det hele tatt.

Endret av Rosalie
  • Liker 5
Skrevet

Her jeg bor er "kaffegjester" et helt ukjent begrep, og jeg må innrømme at jeg ikke liker ideen i det hele tatt. Samtidig så er jo skikker forskjellilge, og brudeparet står fritt til å gjøre som de ønsker på sin egen dag.

La meg si det sånn: jeg hadde ikke blitt snurt over en kaffe-invitasjon dersom brudeparet ikke ble snurt over at jeg takket nei...

• Liker 3
Skrevet

Jeg er heller ikke vant med kaffegjester - men det å invitere over 100 mennesker til full pakke, fører jo til at man kanskje ikke kan ta det flotteste hotell-lokalet, eller den fine salen med lysekroner... men ender gjerne opp i grendahus el.l. hvis man ikke vil betale flere hundre tusen.

Jeg har vært kaffegjest en gang, og det var vellykket. Da hadde de leid inn en egen buss for oss kaffegjester, der vi reiste i samlet flokk inn til lokalet, som lå litt utenfor sentrum. Det var fri bar og kaker, og nattmat utpå kvelden. De hadde spart noen av talene og sangene til vi kom, så vi følte at vi fikk med oss litt av det som skjedde.

Har blitt invitert som kaffegjest i et bryllup nå snart, men takket nei. Synes ikke det er verdt styret med å organisere barnevakt etc. Så da går mannen mens jeg blir hjemme. Ville kanskje sett annerledes på det hvis vi hadde blitt invitert til middag/full pakke.

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Det var dette med å tekkes alle da... Når det gjelder "førsteprioritet" så er det på en måte forventet at nærmeste familie er til middag, til tross for at jeg jo personlig kunne ha "byttet ut" noen av de med vennner. Men det er jo heller ikke akseptert.

I dette tilfellet så har brudgommens familie også lang reisevei (med fly), i tillegg til noen av bestekameratene hans. De som kommer med fly kan jo åpenbart ikke komme kun til kaffe og fest, men må få bli med på middagen også.

Angående plass og lokale så er det jo nettopp det som er problemet i denne sammenhengen. Jeg ser noen sier at vi skal få et større lokale, men vi er da ikke helt idioter heheh... grunnen til at vi ikke har det er at det rett og slett ikke finnes noe godt alternativ! Det største har 80 sitteplasser til middag (og da har man presset inn det man kan få).

Vel, 1,5 times kjøretid unna er det riktignok et type grendehus hvor det er plass til 95 pers - max 100 hvis man virkelig skal skvise inn folk, men dette ser ut som en slitt gymsal og blir sjeldent eller aldri brukt til denslags tilstellninger fordi folk ikke liker det (mer type øvningslokale for korpset + div). Uansett hadde vi ikke fått med alle vi ønsket da heller.

Det har seg sånn at i vårt langstragte land så har ikke alle tilgang på flere type lokaler. Vi bor som dere skjønner ikke midt i smørøyet her.

Alternativt kan man jo selvfølgelig flytte hele festen til et sted det finnes et duganes lokale for 120 pers, og det er da ca 4 timer med bil herfra. Med andre ord langt!

Vi skal ha fri bar, og selvfølgelig får kaffe og fest gjestene like fullgod "behandling" som de som har vært med på middagen.

Så - dermed er vi tilbake til start. Skal vi da ikke be 40 gjester fordi de kanskje blir fornærmet fordi de bare får komme til kaffe og fest? Er det så ille for dere som sier dere ikke vil være "annenrangs"? Med andre ord 0 forståelse for denne situasjonen?

Som sagt så vil jeg gjerne gjenta, at det ikke er økonomien det står på, men plassen.

Skrevet

TS igjen.

Vi har også bestemt at middagen begynner litt tidlig slik at de som kommer til festen ikke skal behøve å komme så sent. Prøver som sagt å gjøre alle til lags her.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Jeg er også helt vant med at noen blir invitert på middagen (familie, og kanskje veldig nære venner), og resten blir ivitert på kaffe/fest. Har aldri blitt fornærmet over det, blir bare glad for å bli spurt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er heller ikke vant med kaffegjester - men det å invitere over 100 mennesker til full pakke, fører jo til at man kanskje ikke kan ta det flotteste hotell-lokalet, eller den fine salen med lysekroner... men ender gjerne opp i grendahus el.l. hvis man ikke vil betale flere hundre tusen.

TS her.

Neida, prisforskjellen på 80 og 120 gjester til middag er som sagt overkommelig og koster heller ikke flere hundre tusen (heldigvis! hehe), så som sagt er ikke det utfordringen her. Vi hadde gladelig betalt de ekstra tusen for at alle kunne vært med på alt. I denne sammenheng så er det ikke prisen på maten (eller alkohol) som velter lasset. Bryllupet er dyrt nok fra før og vi har pengene til det og ønsker å bruke det på denne dagen for venner og familie.

• Liker 1
Skrevet

Personlig ville jeg ha valgt et større lokale, helt uaktuelt å be gjester kun på kaffe. Ja, for meg virker det som man nedprioriterer noen av gjestene, hvis jeg skal være helt ærlig.

Mvh Yvonne :heiajente:

TS her.

Om nødvendig kjørt 4 timer til lokalet som har plass til alle?

Skrevet

Har blitt bedt til kaffe og fest etter et bryllup før, kom til tiden det sto i invitasjonen og måtte stå utenfor å vente til talene/middagen var ferdig. Ble nok litt lenger en de hadde tenkt. Det var ikke noe særlig. Når jeg skal gifte meg, skal alle jeg ber få være med hele dagen.

Skrevet

Har blitt bedt til kaffe og fest etter et bryllup før, kom til tiden det sto i invitasjonen og måtte stå utenfor å vente til talene/middagen var ferdig. Ble nok litt lenger en de hadde tenkt. Det var ikke noe særlig. Når jeg skal gifte meg, skal alle jeg ber få være med hele dagen.

TS her.

Så da bør vi heller la være å invitere de resterende 40 som også er gode venner?

Skrevet

Jeg har vært kaffegjest og det var veldig hyggelige kvelder begge gangene. Ser ikke problemet i det hele tatt. Alle har jo mange bekjente som de kunne tenkt seg å dele en kveld med, men som det kanskje ikke føles så naturlig ut at de er med på alt det formelle.

Jeg har aldri tenkt på meg selv som "annenrangs" fordi jeg "bare" er invitert til kaffen. Tvert om så vet jeg jo at mange av "hovedgjestene" ikke nødvendigvis har et så nært forhold til brudeparet, men at de har blitt invitert fordi de er tante, fadder ect. og at brudeparet ikke alltid kan velge fritt fordi familien har visse forventninger til hvem som inviteres og ikke.

Første gang var til et fjernt familiemedlem. Kjenner ikke hun som giftet seg såå godt, men kjenner resten av familien, så da kom jeg + søskenbarna mine til kaffen. Vi kjente en del der fra før av, og det var kjempehyggelig. Tenkte ikke over at jeg "bare" var kaffegjest i det hele tatt. De var veldig generøse med drikke, brudeparet var flinke til å gå rundt å hilse på folk, livebandet var bra og alt i alt verdt det!

Andre gangen var i brylluppet til en kollega. Her ville jeg i alle fall følt meg litt ukomfortabel med å være hele dagen, da jeg ikke kjenner familien fra før. De kollegene bruden har mest kontakt med (og som har møtt familie ol flere ganger) var hele dagen, vi andre kom en gjeng på kvelden. Også en veldig bra kveld!

Jeg kommer definitivt til å ha kaffegjester i mitt bryllup. Først og fremst fordi at jo flere, desto bedre. Om bare de som spiser middag skal være der, så blir jo lokalet veldig tomt når bordene ryddes unna, og det er mange fler jeg vil feire med enn de jeg har råd til å be på middag. Men når det skal sies så gruer jeg meg til å starte "utvelgingen" mtp at jeg har stor familie og mange kjente har lang reisevei. Så jeg tror kaffegjester først og fremst blir naboer, de vennene som ikke er nærmest og kolleger. :)

• Liker 3
Skrevet

TS, det virker jo som du strengt tatt har bestemt deg for at kaffegjester er eneste løsningen- så da gjør du jo bare det. Mange folk har svart i tråden at de synes det er kjempehyggelig, og du sier selv at det ikke finnes alternativer. Så da får du jo bare kjøre på og håpe at de fleste kommer.

Som sagt, jeg kjenner ikke til skikken og ville vegret meg for å mase med barnevakt (for oss er det et kjempeprosjekt og noe vi orker å gjøre maks et par ganger i året) og transport for det jeg oppfatter som et halvt bryllup. Men det betyr jo ikke at det er feil å invitere kaffegjester, eller at andre ikke setter pris på det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hei TS.

Jeg er en av de fæle menneskene som hadde kaffegjester i bryllupet mitt :gjeiper:

Vi var veldig opptatt av at kaffegjestene skulle ha en god opplevelse og ikke føle seg annenrangs.

- Vi beregnet gooood tid under middagen slik at programmet ikke skulle skli ut.

- Kaffegjestene fikk apretiff, kaffe/ avec og kaker, bonger og nattmat.

Men er mange av de 40 potensielle kaffegjestene tilreisende? Da kan det kanskje føles litt smålig å reise langt for så å bare bli bedt til kaffen?

Endret av effy
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...