Snop Skrevet 13. februar 2012 #21 Skrevet 13. februar 2012 Det er pussig at det er så mange helseprodukter som hevder at de bekjemper de onde bakteriene og infeksjonene i tarmene. Da må jo de også ta knekken på de gode bakteriene? Eller klarer f.eks. kokosolje å skille mellom gode og onde bakterier? De helseproduktene jeg har vært borti som har hevdet dette fungerer sånn at det er godt for de "snille" bakteriene i tarmene, og det er disse som holder de slemme i sjakk. Altså er det ikke sånn at det er generelt bakteriedrepende, men at det hjelper til å skape eller opprettholde en balanse. Om det er sånn kokosfett skal fungere mot candida vet jeg ikke, men jeg vil tippe det.
Supraspinatus Skrevet 13. februar 2012 #22 Skrevet 13. februar 2012 (endret) De helseproduktene jeg har vært borti som har hevdet dette fungerer sånn at det er godt for de "snille" bakteriene i tarmene, og det er disse som holder de slemme i sjakk. Altså er det ikke sånn at det er generelt bakteriedrepende, men at det hjelper til å skape eller opprettholde en balanse. Om det er sånn kokosfett skal fungere mot candida vet jeg ikke, men jeg vil tippe det. Det som er mat for gode bakterier er også mat for slemme bakterier? Jeg vet at dette er det samme argumentet som i sted, men snudd på hodet. Det finnes et unntak når det gjelder det å bekjempe dårlige/ugunstige bakterier. Det å tilføre flere av de bakteriene som bidrar til å forsvare tarmene (probiotika som lactobacillus) kan ha en positiv effekt på tarmflora. Nå er ikke jeg noe mikrobiolog og har ikke spesielt god kjennskap til forskning på slikt, men har jo hørt anbefalingene fra div legesider ifm irritabel tarm osv. Så her vil jeg ikke utelukke effekten før jeg har sjekket det opp. Men igjen, det regnes som kosttilskudd og ikke legemiddel, så det ligger vel noe implisitt her. Probiotika inngår forsåvidt i den myteomspunnede candidia-dietten og, uten at det nødvendigvis er et godt argument. Selv ser jeg på kokosolje som et rent energitilskudd. Det er med på å bidra til mer energi i kosten, det smaker godt, inneholder noe antioksidanter, og fettsyrer som er lett nedbrytbare som kan enkelt brukes som energi. Utover det tror jeg ikke kokosolje har noe supereffekt. Når det gjelder kolesterol så er det som flere påpeker over at det er andre risikofaktorer som sannsynligvis ligger til grunn når man ser på dødsfall og serum kolesterol. Veldig, veldig mange av de som dør av CHD er (noe) overvektige og inaktive eller har en eller annen livsstil-last som kan knyttes mot CHD. edit: dårlig norgisk Endret 13. februar 2012 av Supraspinatus
Snop Skrevet 13. februar 2012 #23 Skrevet 13. februar 2012 (endret) Det som er mat for gode bakterier er også mat for slemme bakterier? Jeg vet at dette er det samme argumentet som i sted, men snudd på hodet. Det finnes et unntak når det gjelder det å bekjempe dårlige/ugunstige bakterier. Det å tilføre flere av de bakteriene som bidrar til å forsvare tarmene (probiotika som lactobacillus) kan ha en positiv effekt på tarmflora. Nå er ikke jeg noe mikrobiolog og har ikke spesielt god kjennskap til forskning på slikt, men har jo hørt anbefalingene fra div legesider ifm irritabel tarm osv. Så her vil jeg ikke utelukke effekten før jeg har sjekket det opp. Men igjen, det regnes som kosttilskudd og ikke legemiddel, så det ligger vel noe implisitt her. Probiotika inngår forsåvidt i den myteomspunnede candidia-dietten og, uten at det nødvendigvis er et godt argument. Du tenker på probiotika, jeg tenker på prebiotika Prebiotika er spesifikk mat til spesifikke bakterier, og fremmer veksten av de gode bakteriene og opprettholder/skaper balanse. Angående probiotika, kan man også få det på resept i høyere doser enn man får på helsekosten, som behandling mot candida. Det er forøvrig også "godkjent" innenfor legevitenskapen at mangel på de gode bakteriene kan føre til overvekst av candida. Men det blir en litt annen diskusjon, da probiotika ikke har noe med kokosfett å gjøre Litt info om prebiotika hvis dere vil lese mer om det: http://www.nycomed.com/no/forbruker/vitaminer-og-kosttilskudd/prebiotika/ http://www.lommelegen.no/artikkel/functional-foods-prebiotika Endret 13. februar 2012 av Snop
Snop Skrevet 13. februar 2012 #24 Skrevet 13. februar 2012 (endret) PS! Prebiotika er jo karbohydrater, men det omdannes jo til en type fettsyrer som er ugunstige for de slemme bakteriene. Kanskje det er disse fettsyrene som finnes kokosfett, og at det dermed er bra? Jeg bare tipper. Har ikke peiling på hva som er i kokosfett eller nøyaktig hvordan disse fettsyrene fungerer. Jeg aner egentlig ikke hva det er med kokosfett og bakterier, jeg spiser ikke kokosfett selv. Det jeg skrev om prebiotika var mer generelt siden det ble stilt spørsmålstegn til produkter som skal være gunstig for de gode bakteriene, og at det ikke er enten-eller med de dårlige bakteriene. Endret 13. februar 2012 av Snop
Supraspinatus Skrevet 15. februar 2012 #25 Skrevet 15. februar 2012 Du tenker på probiotika, jeg tenker på prebiotika Prebiotika er spesifikk mat til spesifikke bakterier, og fremmer veksten av de gode bakteriene og opprettholder/skaper balanse. Angående probiotika, kan man også få det på resept i høyere doser enn man får på helsekosten, som behandling mot candida. Det er forøvrig også "godkjent" innenfor legevitenskapen at mangel på de gode bakteriene kan føre til overvekst av candida. Men det blir en litt annen diskusjon, da probiotika ikke har noe med kokosfett å gjøre Litt info om prebiotika hvis dere vil lese mer om det: http://www.nycomed.com/no/forbruker/vitaminer-og-kosttilskudd/prebiotika/ http://www.lommelegen.no/artikkel/functional-foods-prebiotika Jeg skrev probiotika i innlegget og. Det er noe flere anbefaler og ville derfor nevne det. Når man leser om prebiotika så er dette primært ufordøyelig fiber. Jeg har prøvd å lese litt på det og ser at forskjellige bakterier foretrekker ulike lengder på polysakkaridene. Er ikke helt dreven på mikrobiologi, men kanskje det er sånn at gode bakterier liker en lengde, mens dårlige liker en annen? Kanskje det til og med er det som definerer forskjellen på dem? Jeg ser også at bakteriene lager fettsyrer av polysakkaridene som visstnok skal bidra til bedre flora. Det er godt mulig det, men jeg har hørt at for dem med tarmproblemer så gjør mye fett og fiber magen dårligere. Men som det står i flere av linkene du postet, det er forskjell på fibre og fettsyrer som er gunstig. Uansett er vi langt utenfor tråden nå, men jeg synes det er interessant å se ting fra nye vinkler.
Snop Skrevet 15. februar 2012 #26 Skrevet 15. februar 2012 (endret) Jeg skrev probiotika i innlegget og. Det er noe flere anbefaler og ville derfor nevne det. Når man leser om prebiotika så er dette primært ufordøyelig fiber. Jeg har prøvd å lese litt på det og ser at forskjellige bakterier foretrekker ulike lengder på polysakkaridene. Er ikke helt dreven på mikrobiologi, men kanskje det er sånn at gode bakterier liker en lengde, mens dårlige liker en annen? Kanskje det til og med er det som definerer forskjellen på dem? Jeg ser også at bakteriene lager fettsyrer av polysakkaridene som visstnok skal bidra til bedre flora. Det er godt mulig det, men jeg har hørt at for dem med tarmproblemer så gjør mye fett og fiber magen dårligere. Men som det står i flere av linkene du postet, det er forskjell på fibre og fettsyrer som er gunstig. Uansett er vi langt utenfor tråden nå, men jeg synes det er interessant å se ting fra nye vinkler. Ja, jeg synes det ser ut som at vi er enige i det meste i dette innlegget, jeg Endret 15. februar 2012 av Snop
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå