Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2012 #1 Skrevet 12. februar 2012 Det bor fire barn i huset, to små, 4 og 7 år, og to store, 13 og 14 år. Når bestemor kommer på besøk, vanker det 200-lapper til de to eldste, men ikke til de to yngste. Pengene overleveres diskret, slik at de to yngste ikke skal merke noe. Men jeg (som er mor til de to yngste) merker det. Det er mulig bestemor gjør slik fordi hun synes synd på de to eldste som er skilsmissebarn og bor bare halvparten av tiden hos far, andre halvparten av tiden hos sin mor, eller fordi hun vet at tenåringer har større forbruk enn mindre barn. Jeg synes likevel dette er urettferdig, og legger 200-lapper i sparegrisene til de to yngste hver gang bestemor har vært her på besøk, diskret jeg også, men alltid med en skuffet og irritabel følelse i magen over at hun forskjellsbehandler slik. Egentlig, følelsesmessig sett, så aksepterer jeg det ikke, og jeg er jo faktisk sint på henne pga. dette, men samtidig er jeg vel feig som ikke sier fra!? Er det urimelig av meg å bli irritert/sint? Burde jeg si fra? Har jeg i det hele tatt noe med at hun gir penger til de to eldste, de to yngste har jo det de trenger og jeg klarer fint å fylle sparegrisen deres uten bestemors bistand...?
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 12. februar 2012 #2 Skrevet 12. februar 2012 Jeg synes du burde si i fra en gang uten at barna hører på.
Tbag Skrevet 12. februar 2012 #3 Skrevet 12. februar 2012 Jeg ser helt ærlig ikke problemet. Bestemor i våres familie gjør akkurat det samme. Unger på 4 og 7 år har jo ikke samme bruken for penger som det de på 13 og 14 har. Det er jo somregel snakk om litt ekstra penger ungene skal kose seg med, ergo er det jo bare de på 13 og 14 som skjønner betydningen av det sådan. Jeg vil tro at når ungene som nå er 4 og 7 blir i tenårene så vil de på lik linje med de to andre også få penger. Så lenge det ikke er snakk om beløp i tusen kroners klassen synes jeg faktisk at du overreagerer og at det er urimelig av deg å bli irritert. Men, siden dette er noe du tydligvis irriterer deg såpass over syens jeg jo at du burde si i fra. 18
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2012 #4 Skrevet 12. februar 2012 Hun tenker kanskje at de store trenger mer penger. Kan godt hende jeg hadde gjort det samme selv. De små har ikke det samme forbruket. Så lenge det ikke er synlig så ville jeg ikke reagert, men regnet med at det ville begynne å dryppe på de yngre når de blir eldre. 4
Leanne Skrevet 12. februar 2012 #5 Skrevet 12. februar 2012 Min svigermor har flere barnebarn, det er et stort sprang mellom eldste og nest eldste (7 år). Når eldste barnebarnet (som er søskenbarnet til våre barn) og våre barn (5 og 7 år) er på besøk likt, så hender det at det eldste barnebarnet får enn 100/200 lapp. Som er tenkt til kino, kontantkort til mobilen, busspenger, shoppingpenger.. etc.. Det har ikke mine bruk for, skal de på kino så er jeg med og jeg betaler, kontantkort har de ikke bruk for, ei heller busspenger, og når det gjelder shopping.. de har det de trenger og mere til. Og trenger de noe nytt, så får de det Synes det er helt greit at besteforeldre behandler barnebarn ulikt jeg, så lenge det går etter alder. Hadde det vært flere barnebarn på 14 og kun den ene fikk penger så ville det jo blitt veldig feil. 8
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #6 Skrevet 12. februar 2012 Jeg synes heller ikke dette er noe problem, TS. Som flere har sagt tidligere i tråden - dette er mer "lommepenger" for tenåringene, noe de minste strengt tatt ikke har bruk for. Jeg kan tenke meg at det vanker litt ekstra lommepenger når de minste blir større jeg, og på et eller annet tidspunkt er det de minste som får mens de større ungene ikke får lenger. Jeg er i utgangspunktet overhodet ikke for forskjellsbehandling, men dette vil jeg si er noe annet. I det store bildet vil nok alle barnebarna få like mye 6
Gjest grapefrukt Skrevet 12. februar 2012 #7 Skrevet 12. februar 2012 Ser ikke problemet. De eldste er i en alder hvor slikt kommer godt med, mens de yngste ikke har det behovet enda. 6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #8 Skrevet 13. februar 2012 Jeg synes forskjellsbehandling er en uting uansett alder. Om hun gir pengene noenlunde diskret, vil de små få det med seg etter hvert. Skal ikke mer til enn en liten forsnakkelse fra de store. Har det litt på samme måten her. Farmor kjøper dyre merkeklær til noen barnebarn "fordi det er det de vil ha". Mens våre får klær fra Fretex og diverse salg samtidig som hun klager over dyre klær til ordinær pris, som hun i alle fall ikke kommer til å kjøpe... 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #9 Skrevet 13. februar 2012 Jeg ser heller ikke problemet. Tenåringer er dyrere i drift enn småbarn, og tenåringer har mer styring over egen økonomi enn småbarn. At tenåringene får et lite ekstra bidrag til kino eller shopping synes jeg er helt greit. Om de minste oppdager dette så er det vel foreldrenes oppgave å avdramatisere det hele. Hvis foreldrene synes dette er skrekkelig dårlig gjort så blir de små lei seg, men hvis foreldrene er ørlite granne smarte så gjør de det til en problemfri sak som er helt naturlig. 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #10 Skrevet 13. februar 2012 Det er ganske vanlig. 4 og 7 åringer har ikke behov for penger slik som tenåringer har. Mine to eldre brødre, som var 5 og 8 år eldre enn meg, fikk alltid 100 eller 200 kr av bestemor, mens jeg fikk 10 eller 20 kr. Bestemor hadde ikke trengt å gi meg noe, da jeg bare var barnet, men hun sa alltid til meg "Siden du er så liten enda, så får du mynter. Men når du blir større skal du også få lapper" 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #11 Skrevet 13. februar 2012 En 4-åring vil ikke ha noe interesse av en 200 lapp, men en 7-åring vil kanskje forstå, men vil kanskje ikke bry seg så. Jeg syns det er bra at bestemoren deres gir det diskre, og kanskje bestemoren heller vi gi litt mer penger til tenåringene, siden de faktisk trenger pengene? En 4 og 7-åring har ikke bruk for penger på lik linje som tenåringer, og når de blir eldre vil de også få penger. Uansett, så tror jeg du er mer lei deg enn 4 og 7-åringen din ville blitt 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #12 Skrevet 13. februar 2012 Uansett, så tror jeg du er mer lei deg enn 4 og 7-åringen din ville blitt Det tror jeg også. For dette er jo ikke hennes barn, men mannens. Og da blir alt "urettferdig". 1
Ciara Skrevet 13. februar 2012 #13 Skrevet 13. februar 2012 Slik gjorde besteforeldrene mine det også. Mine eldre søskenbarn fikk mer penger enn meg da de var tenåringer og jeg bare et barn. Men det jevnet seg ut, for da søskenbarna var voksne og jeg tenåring var det jeg som fikk penger. 1
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2012 #14 Skrevet 13. februar 2012 Ingen problem. Det er ikke mer rettferdig at de store får penger som forsvinner i forbruket. Og så får de små spart opp slik at når de er 14 så har de en STOR sum å bruke på noe.. de store vil garantert oppfatte det som jævlig urettferdig. For de ser ikke heller på det slik som mor gjør her. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #15 Skrevet 13. februar 2012 Klart alle synes det er helt rettferdig. Så lenge det ikke gjelder deres barn. Om ikke en 4 eller 7 åring trenger pengene på samme måte som tenåringene, har de likevel følelsen av å bli oversett når de store jubler over penger fra bestemor. Der snakker jeg av egen erfaring, og da var det i tillegg jevnaldrede og ikke eldre søsken det var snakk om. Der skulle også alt være "diskret". Uansett har sikkert tenåringene fått penger av denne bestemoren da de også var 4 og 7 så da har vel de også en "STOR sum" liggende. Jeg ville latt mannen din ta dette opp med sin mor, og hvis det ikke endrer seg, ville jeg fortsatt å legge tilsvarende sum i de minstes sparegriser. 1
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2012 #16 Skrevet 13. februar 2012 Klart alle synes det er helt rettferdig. Så lenge det ikke gjelder deres barn. Om ikke en 4 eller 7 åring trenger pengene på samme måte som tenåringene, har de likevel følelsen av å bli oversett når de store jubler over penger fra bestemor. Der snakker jeg av egen erfaring, og da var det i tillegg jevnaldrede og ikke eldre søsken det var snakk om. Der skulle også alt være "diskret". Uansett har sikkert tenåringene fått penger av denne bestemoren da de også var 4 og 7 så da har vel de også en "STOR sum" liggende. Jeg ville latt mannen din ta dette opp med sin mor, og hvis det ikke endrer seg, ville jeg fortsatt å legge tilsvarende sum i de minstes sparegriser. Enig
Gjest "gjest" Skrevet 13. februar 2012 #17 Skrevet 13. februar 2012 Det tror jeg også. For dette er jo ikke hennes barn, men mannens. Og da blir alt "urettferdig". Tenkte det samme.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2012 #18 Skrevet 13. februar 2012 Tenkte det samme. Spiller ingen rolle, det er likevel urettferdig og TS gjør rett i å legge penger på sparegrisene!
Selje Skrevet 13. februar 2012 #19 Skrevet 13. februar 2012 Ja, men det der kommer nok til å jevne seg ut, når de eldste er vel etablert i jobb og de yngste er tenåringer, så er det de to yngste som får en tohundrelapp tilstukket. Jeg syns du er for hårsår her. Hvis uansett ikke ungene dine vet om det, hva er egentlig problemet? Du vil vel neppe at småtassene skal ha et par hundre kroner fristende i lommene?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2012 #20 Skrevet 13. februar 2012 Ja, men det der kommer nok til å jevne seg ut, når de eldste er vel etablert i jobb og de yngste er tenåringer, så er det de to yngste som får en tohundrelapp tilstukket. Jeg syns du er for hårsår her. Hvis uansett ikke ungene dine vet om det, hva er egentlig problemet? Du vil vel neppe at småtassene skal ha et par hundre kroner fristende i lommene? TS Takk for alle svar. Ja, mulig jeg er hårsår, men jeg husker godt da de to eldste var like gamle som de to yngste er nå, det vanket like mye penger da, selv om lappene havnet på sparegrisen istedet for i lommene. En annen sak er at jeg liker ikke hemmelighold. Jeg synes det er en uting med tisking og hvisking og ting som skjer i det skjulte og bak andres rygger. Jeg har derfor bestemt meg for å slutte med å snike penger ned i sparebøssene deres, jeg skal i stedet gjøre det åpenlyst og hvis ungene spør meg hvorfor de får penger, sier jeg det som det er. Ærlighet, åpenhet og rettferdighet er ikke bare fine ord, men også ord med mening og innhold for meg. Og uansett varer det ikke lenge før de selv blir klar over bestemors forskjellsbehandling. (Forøvrig, mannen min han har tatt dette opp sin mor, men hennes holdning er at "alt kan ikke være rettferdig her i livet" og "at X og Y får litt ekstra er da vel bare fint.") TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå