Gå til innhold

Papirene er kommet

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk vi de viktige papirene fra kirken :D Brudefolkerklæringer, forlovererklæringer og info...Så nå har jeg akkurat vært på tråden med kirkekontoret og sagt i fra at vi ønsker å ta litt bilder etter vielsen, det må vi betale litt ekstra for, men pytt pytt. Det er det verdt. Det er en veldig koselig kirke vi skal gifte oss i, så vi trenger heller ikke så mye pynt der, det var mest vanlig å bare ha noen blomster ved trappa opp til alteret. Nevnte at vi gjerne ville ha noen salmer som ikke var fullt så vanlige og det trodde hun jeg snakket med at organisten ville bli glad for. Han hadde visst laget noen oppsett med tekster og slikt vi kunne se på som ikke var så vanlige så det skal vi når det nærmer seg. Nå må jeg bare ta godt vare på alle papirene til over sommeren da så er det å sette i gang. Tidspunktet er i hvert fall bekreftet for begge parter. Og noe som var litt morsomt var at damen kjente meg igjen! Selv etter å ha pratet sammen bare en gang tidligere.

Jaja, måtte bare dele de gode nyhetene med noen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alltid hyggelig med sånne gode nyheter :blunke:

Skrevet

Ja jeg ble i hvert fall meget fornøyd, både med papirene og samtalen med prestekontoret i dag. Føler at våre ønsker ble tatt i mot med respekt, også da jeg nevnte at vi helst ikke vil ha en lang preken med masse kristendom hele veien. Vil ha litt mer fokus på kjærligheten vår og at vi ønsker å dele livet sammen. Har vært i bryllup med flere varianter og det er jo gjerne slik man finner ut hva man selv ønsker...

Tror nok det blir en flott dag jeg, og nå fikk jeg faktisk mer sommerfugler i magen. Føler liksom at vårt bryllup kommer litt i annen rekke nå, for oss selv altså, for det skjer så mye før den tid... Vi blir tante og onkel igjen på våren, jeg runder 25 på sommeren, får en skolejente til høsten, så blir både min søster og min kjære 30 i løpet av høsten også, og så endelig en stund etter det er det vår store dag! Så det var godt å få det brevet i dag og få tilbake sommerfuglene. :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Svarer litt sent på denne jeg! :wink:

Hva er de papirene? Er det noe alle brudepar får? Vi har ikke fått noe papir enda, og det virket litt rart siden vi skal gifte oss 1/2 år før dere? Eller er det noe info du har bestilt selv? :oops:

Mente Tex og skrev en plass at nå har de liksom svart på hvitt at de skal gifte seg, og skulle sende fødselsattester eller no?Er det riktig, Tex? :oops:

Takker for svar!

Skrevet

Hei. Gjør vel ikke noe om man svarer sent vel. ;) Får jo svar på det man lurer på ved å spørre. :D

Papirene vi har fått er forlovererklæringene, erklæring fra brudefolkene før prøving av ekteskapsvilkårene, melding om navnendring og et infobrev fra kirken vår. Disse skal være underskrevet ikke mer enn 4 mnd før vielsen og kirken/byfogden skal ha disse maks 4 mnd før, senest 1 uke før man blir gift.

I vårt tilfelle liker kirkekontoret å være like tidlig ute som meg tydeligvis ;) Og både de og jeg og sambo har nå en bekreftelse på at vi har kirken til det tidspunktet vi vil, den dagen vi vil. Men jeg vet også at mange ikke sender ut dette før det nærmer seg vielsen. Er du i tvil så ring dem og hør. :)

Skrevet

Du får/henter papirer hos kirkekontoret. Ett til hver av forloverne som de skal fylle ut, og ett hver til deg og mannen som dere skal fylle ut. De papirene skal leveres tilbake til kirken.

Her trengte vi ikke levere de før 14 dager før, kanskje derfor du ikke har fått de enda? Er jo bare og ringe og snakke med de så får du de nok!

Skrevet

Ok, takk skal dere ha! :D

Da visste jeg en ny ting idag også! :ler:

Skrevet

Bare hyggelig å kunne svare om jeg kan svare.

Gjest Muslingen
Skrevet

Kirkekontoret? Det er et kontor i kirken her hvor jeg bor, er det der jeg skal hente papirene? Vi skal gifte oss i en annen kirke, i et annet fylke... Er litt forvirra nå. :)

Gjest Fighter
Skrevet
Du får/henter papirer hos kirkekontoret. Ett til hver av forloverne som de skal fylle ut, og ett hver til deg og mannen som dere skal fylle ut. De papirene skal leveres tilbake til kirken.

Her trengte vi ikke levere de før 14 dager før, kanskje derfor du ikke har fått de enda? Er jo bare og ringe og snakke med de så får du de nok!

Hvem leverer man det til?Presten?Noen andre?

Skrevet

Jeg har fått beskjed om å ringe kirken å be om disse papirene til våren. De kommer jeg til å stikke innom kirken med, siden vi ikke bor langt unna.

Skrevet

Tror det er vanlig de sender dem da det nærmer seg. De sa i allefall det til meg.

Skrevet

Det enkleste er vel å laste ned skjemaene fra nettet. Så vidt jeg vet fungerer de like godt som de skjema man evt. skulle få tilsendt fra kirkekontoret. Skjema finner du HER

Skrevet
Det enkleste er vel å laste ned skjemaene fra nettet. Så vidt jeg vet fungerer de like godt som de skjema man evt. skulle få tilsendt fra kirkekontoret. Skjema finner du HER

Ja, men kirkekontoret skulle også sende ut endel informasjonspapirer. Sikkert greit å få med seg det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...