Gå til innhold

Hva er rimeligste måten å ta lappen på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg har planer om å ta lappen, det haster ikke sååå mye, men vil ta den til skolestart. Men jeg har ikke så god økonomi, jeg har spart litt og har 10000 kroner nå, skal fortsette å spare, men jeg kan ikke spare like mye som før, blir rundt 200-400 i måneden. Jeg vet at ti til tolvtusen ikke er i nærheten av nok til å ta lappen, men kan vel starte med det eller? Og hvordan? Har hørt om sånne "pakketilbud" hos forskjellige skoler, men jeg vet ikke om noen av de koster så lite. Tror ikke det i allefall. Jeg får trolig lån og stipend i august en gang, men det vil jeg ha kommet så langt som å bare kjøre opp evt.

Jeg har ikke engang tatt teoriprøven og vil gjerne ta teorikurs.

Hva synes dere jeg burde gjort? Anbefaler dere noen skoler i Oslo som har grei tilbud?

Takk på forhånd.

PS, ble litt usikker på hvos jeg skulle poste, om det er her eller på bil og trafikk. Flytt gjerne om det er feilpostet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Det jeg gjorde, fikk ikke kjørt en meter utenom med kjøreskolen, var å spare penger slik at jeg hadde tilgjengelig hele tiden. På den måten fikk jeg tatt kjøretimene mine og kjøreopplæringen ofte, type sånn 1-3 ganger i uka liksom, av og til gikk det 3-4 uker mellom hver gang, men det gikk greit pga det ble så innøvd fra start. Jeg tok lappen på under 5 måneder, med teoriprøve, avgift hos biltilsynet for oppkjøringa, betalte jeg 26 000. Det var dog IKKE i oslo, men på vestlandet.

Jeg tok teorien før jeg startet å kjøre, det trenger man ikke, men det fungerte for meg.

Skrevet

PS, jeg ventet over 8 Uker på oppkjøring pga det var så sinnsykt høy pågang midt på sommeren. På de 8 ukene kjørte jeg lite, hadde 4 kjøretimer i uka før oppkjøring, og det gikk veldig bra. Bestod.

Skrevet

PS, jeg ventet over 8 Uker på oppkjøring pga det var så sinnsykt høy pågang midt på sommeren. På de 8 ukene kjørte jeg lite, hadde 4 kjøretimer i uka før oppkjøring, og det gikk veldig bra. Bestod.

Ok. Takk for tilbakemelding. Det høres greit ut å fordele timene som du gjorde, over 5 måneder. Det er noe å tenke på, takk! Kanksje jeg ikke burde kjøpe en pakke med en gang, men heller ¨gå på teorikurs å ta enkelte kjøretimer hver uke. Hyppighten avhenger selvfølgelig av om jeg hvor mye råd jeg har til hver uke. Stedefor å drive spare, kan jeg kanskje starte allerede nå, og bruke det skulle spare i kjøretimene. Sikkert blir det mer enn hva jeg kunne spare, men hvis jeg starter prioriter jeg kjøringen over andre mindre viktige ting som reise på ferie, e.l.

Kan man bestille oppkjøring allerede etter bestått teori, eller må man ha kommet så og så langt? For jeg kan godt ta og så kjøre opp i august hvis jeg alt sitter bra til da :)

Skrevet

Hvis du vil spare penger, ser jeg ikke poenget i å gå på teorikurs. Boka koster ca. 250 kroner i bokhandelen, og hvis du legger inn noen skikkelige økter kan du lese den på et par-tre kvelder. Prove.no er en god internettside med spørsmål og opplegg som ligner veldig på teoriprøven, og det koster ikke mye å få tilgang. Anbefaler heller å lese på egen hånd og teste deg på internett i stedet for å bruke tid og penger på teorikurs.

Jeg har ikke kjørt opp ennå, men får øvelseskjørt lite med familien min siden vi er travle på hver våre fronter. Tror jeg ender opp med å betale ca. 30 000 til sammen, ikke i Oslo.

Skrevet

Synes 26 og 30 tusen hørtes mye ut.

Rimeligste er jo å ta alt det obligatoriske du må, men ikke noe mer. Øvelseskjør privat. Jeg tok alt på østlandet, og betalte ca 20 tusen

Skrevet

Synes 26 og 30 tusen hørtes mye ut.

Rimeligste er jo å ta alt det obligatoriske du må, men ikke noe mer. Øvelseskjør privat. Jeg tok alt på østlandet, og betalte ca 20 tusen

Men både TS og jeg har ikke anledning til å øvelseskjøre hjemme, og deler av det obligatoriske (trinn 4) får man ikke lov å ta hvis man ikke kjører godt nok.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Husk at bare det obligatoriske kommer fort til 15 000 kr. I tillegg kommer kjøretimer med skolen. Så du bør beregne i hvertfall 25 000.

Hva med å trene med noen kjente, hvis du ikke kan hjemme?

Husk også at den du øvelseskjører med må ha hatt lappen i de siste 5 år.

Skrevet

Husk at bare det obligatoriske kommer fort til 15 000 kr. I tillegg kommer kjøretimer med skolen. Så du bør beregne i hvertfall 25 000.

Hva med å trene med noen kjente, hvis du ikke kan hjemme?

Husk også at den du øvelseskjører med må ha hatt lappen i de siste 5 år.

Jeg har en nabo som en gang for lenge siden tilbød om å sitte for meg, men når jeg tar det opp igjen og virkelig trenger henne, tror jeg at pipa får en annen lyd, eller hva enn det heter nå, hehe...

Må kanskje vente til jeg har spart litt mer da, og øve mer til teoriprøver på egenhånd og så starte ut i våren. Da blir jeg forhåprentligvis ferdig innen august :sjenert:

Skrevet

Bare tenker litt "høyt" her ;)

TS

Skrevet

Jeg sjekket litt priser her omdagen. Der kom totalpakken inkludert ti (?) kjøretimer på rundt 25-30 K, så det er ikke så ille tenkt mtp at man ikke får kjørt hjemme.

Hvis du kjøper pakke forutsetter det bare at du tar lappen innen en viss tidsperiode, f.eks 12 mnd.

Skrevet

Jeg sjekket litt priser her omdagen. Der kom totalpakken inkludert ti (?) kjøretimer på rundt 25-30 K, så det er ikke så ille tenkt mtp at man ikke får kjørt hjemme.

Hvis du kjøper pakke forutsetter det bare at du tar lappen innen en viss tidsperiode, f.eks 12 mnd.

Det som er problemmet er at få skoler lar deg gå opp til kjøreprøve etter bare 10 kjøretimer. Jeg opplevde å måtte ta ca ca 25 timer, selv om det var fornyelse av førerkorte og ikke ny fra bunnen av.

25-30 K sier jeg minst.

Skrevet

Det blir jo bare dyrere og dyrere. Men AB over her har rett, de fleste vil ikke la deg kjøre opp med bare 10 kjøretimer. Min skole kjører gjerne dobbeltimer også, og da forsvinner de ti veldig fort!

Skrevet

Syns ikke det høres spesielt billig ut, da de færreste vil være i stand til å stå på førerprøven etter kun 10 kjøretimer (pluss det obligatoriske) og null mulighet til å øvelseskjøre.

Gjest strykebrett
Skrevet

Hvis du vil spare penger, ser jeg ikke poenget i å gå på teorikurs. Boka koster ca. 250 kroner i bokhandelen, og hvis du legger inn noen skikkelige økter kan du lese den på et par-tre kvelder. Prove.no er en god internettside med spørsmål og opplegg som ligner veldig på teoriprøven, og det koster ikke mye å få tilgang. Anbefaler heller å lese på egen hånd og teste deg på internett i stedet for å bruke tid og penger på teorikurs.

Jeg har ikke kjørt opp ennå, men får øvelseskjørt lite med familien min siden vi er travle på hver våre fronter. Tror jeg ender opp med å betale ca. 30 000 til sammen, ikke i Oslo.

Dert går an å låne boka på biblioteket også, eller se på iBok.no :)

Håper du finner en løsning ts, syns synd på dere som er unge nå og ikke har foreldre som betaler, det har jo blitt helt fryktelig dyrt å kjøre opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...