Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er hjelpepleier, jobber i 60% stilling. Når extravakter skal fordeles skal jeg vel bli tilbudt vaktene før de ufaglærte vikarene? Jeg er fast ansatt og har vært det i 4 år.

Vi har mye vikarbehov så jeg er ikke arbeidsledig, men avd leder skal vel plassere med og andre faglærte i små stillinger på vaktlista før de ufaglærte? Noen med erfaringer.

Får som regel mer enn 100 % mrn det hadde vært fint å bli prioritert først å ikke måtte vente til morgenen med å vite ang enkelte vakter...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er noen regel på det, men enkelte steder jeg har jobber settes det inn ufaglærte mange ganger fordi di er billigere og de sparer vikarutgifter... Trist egentlig.

Har også jobbet steder hvor de erstatter stilling mot stilling når de leier inn vikar og det er egentlig bedre.

Skrevet

Det kommer ann på om det er utarbeidet rettningslinjer for arbeidsplassen/avdelingen deres. På min første arbeidsplass så hadde vi det. Da gikk faste ansatte først (høyest stillingsprosent først, om to med samme st.str så var det anseniteten som var gjeldene). Deretter var det de faste faglærte vikarene, etter ansenitetsprinsippet. Tilslutt så var det de ufaglærte.

Her jeg jobber nå har vi ikke sånne retningslinjer. Men vanen til sjefene er at man først prøver å få inn en sykepleier, og om dette ikke lykkes så er det ufaglært som gjelder. Grunnen til at de helst vil ha inn en sykepleier er for å få byttet hjpl stillingene med sykepleier stillinger (da må dette dokumenteres), og det at de velger ufaglært over faglært er pga økonomien.

Det som er rart med hele greia, er at dette er samme kommune, men forskjellige avdelinger. Grunnen til at det ble rettningslinjer på den første avdelingen, var pga at de faglærte og ufaglærte nesten gikk i tottene på hverandre over innleiing av vakter, en haug med sykemeldinger pga den kranglingen som oppsto. Arbeidsmiljøet ble helt rivd i stykker iløpet av de første månedene etter åpning av avdelingen.

Men nei, det er ingenting som heter at faglærte skal leies inn før ufaglærte. Derimot er det ønskelig på papiret.

Skrevet

Hos oss er det førstemann til mølla som gjelder.

Men sykepleiere kan ikke ta vakter som er fra hjelpepleiere eller assistenter, siden det blir mye dyrere.

Men ofte så er det jo de som er på jobb den dagen vaktene blir lagt ut som får dem. Ellers så sender de ut mld til alle også er det første mann som svarer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...