Gjest tulip Skrevet 12. februar 2012 #1 Del Skrevet 12. februar 2012 Hei! Er det noen her som vet forskjellen på disse to amerikanske uttrykkene, har det noe med pedagogisk tilbud eller barnets alder å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tolkien Skrevet 12. februar 2012 #2 Del Skrevet 12. februar 2012 Jeg vet at pre-school er barnehage, kindergarden er tilbudet de får siste år før skolen, altså for førskolebarna. Daycare vil jeg tro er et samlebegrep, gjerne dagmamma el annet tilbud uten pedagogisk bemanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #3 Del Skrevet 12. februar 2012 Day care er for veldig små barn, mens pre-school og kindergarten som blir nevnt over her er rundt to år før skolealder da barna begynner å ha lærere og litt lett undervisning, hvertfall var det slik da jeg bodde i California for ett par år siden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eplejenta Skrevet 13. februar 2012 #4 Del Skrevet 13. februar 2012 Jeg spurte en amerikansk venninne en gang. Hun hadde først barnet sitt i pre-school. Det er noe tilsvarende norsk barnehage, med et pedagogisk opplegg for barna. Da hun fikk flere barn og ikke hadde råd til å ha alle i pre-school (som jeg gjetter på koster mer pga. at de må ha folk med mer utdannelse), gikk hun over til day care. Her kommer opplegget an på personalet. Noen er nærmest bare oppbevaring, mens andre har mye fokus på læring og kan minne om pre-school. Både pre-school og day care er frivillig og for barn opp til skolealder. Kindergarten er første året på skolen, en slags førskole (noen som husker "Kindergarten Cop" med Arnold Sch.?). Barna i kindergarten er 6 år som i Norge og går altså på skolen, men det er mye leking og ikke nødvendigvis type klasseromsundervisning. Ut fra det jeg har lært av å bo i Statene og spørre amerikanske venner, er norsk barnehage en kombinasjon av alle de tre ovennevnte. På engelsk kaller jeg barnehage kindergarten og forklarer hvis noen spør (You have a 3-year old in kindergarten??) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå