Gå til innhold

Matpenger i skoletiden

Anbefalte innlegg

Gjest Sanne__
Skrevet

Hadde helst at at sønnen min på 14 spiste niste, men alle kompisene kjøper mat på butikken. Hvor mye matpenger sender dere med ungene pr uke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg var 14 år, det er jo 10 år siden da men, så fikk jeg 15kr dagen. Da kjøpte jeg et ostehorn i kantina. Hvis jeg sparte de 15kr, hadde jeg neste dag 30kr, da kunne jeg kjøpte 1 horn og 1 iste. Finn ut hva noe gjennomsnittelig koster, og lær ham å spare av og til.

Skrevet

Spiser de varmmat (kyllingvinger ol.) eller går det i skoleboller og brus? Husker de som hadde penger da jeg var på den alderen spiste skoleboller og brus hver dag.

Selv fikk jeg vel 50 kroner nå og da, det brukte å holde i 2-3 dager, men jeg kjøpte mat i kantina og ikke drikke og som regel hadde jeg med matpakke.

• Liker 1
Skrevet

Hvis han får ukelønn så synes jeg at han skal bruke ukelønna si på det om han ikke er villig til å smøre seg niste.

Å få penger hver dag til å kjøpe seg mat på butikken synes jeg hørtes veldig sløsete ut. Men det er min mening.

• Liker 9
Gjest Sanne__
Skrevet

Horn med ost og skinke, litago , iblant kyllingvinger og noe boller iblant. Jeg gir ham 200 i uken

Skrevet

Jeg synes det er helt vanvittig å sende med ungene masse penger til mat i kantinen. Han kan bruke ukelønnen sin på sånt, det er jo det den er til. Vil han ikke bruke egne penger, får han spise niste.

• Liker 3
Skrevet

800kr i måneden bare på å fore ungen en gang om dagen. Jaja. Har du råd så har du lov :gjeiper:

Skrevet

Jeg synes det er helt vanvittig å sende med ungene masse penger til mat i kantinen. Han kan bruke ukelønnen sin på sånt, det er jo det den er til. Vil han ikke bruke egne penger, får han spise niste.

Helt enig. Selv tar jeg meg ikke råd til å kjøpe mat i kantina på jobb og da hadde det i hvert fall vært fullstendig uaktuelt å sponse slik luksus til barnet.

• Liker 2
Skrevet

Horn med ost og skinke kan man da fint lage hjemme. Kyllingvinger og litago er ikke akkurat sunn mat. Hvis sønnen min ville ha hatt slik junkfood på skolen så hadde han fint fått betalt det selv.

• Liker 3
Skrevet

Matpakke er jo genialt og øknonomisk! Nå som jeg studerer er jeg veldig glad jeg har lært å lage matpakke før jeg drar hjemmefra. Mange jeg studerer med bruker en masse penger på mat i kantina og deretter klager over dårlig råd etterpå. Men de "har jo ikke tid" til å smøre niste.

Matpakke må ikke være tørre brødskiver. Samboer og jeg lager alltid dobbelt så mye middag som vi trenger og slenger resten i plastboksen m/lokk som vi tar med på jobb/skolen hver dag og varmer i mikro.

Hvis sønnen din absolutt må kjøpe mat syns jeg han skal bruke ukelønnen sin. Da jeg gikk på ungdomskolen fikk mange av vennene mine penger til "Mat" men det gikk som regel til sjokolade, brus, boller osv hver bidige dag.

• Liker 2
Gjest Sanne__
Skrevet

Helt enig. Selv tar jeg meg ikke råd til å kjøpe mat i kantina på jobb og da hadde det i hvert fall vært fullstendig uaktuelt å sponse slik luksus til barnet.

Eldstemann hadde niste 4 dager i uken og fikk lov å kjøpe seg noe på fredagen. Det er 8 år siden. Mye har endret seg siden da men er litt enig med dere. Brenner for niste , men han er så tynn og redd han ikke får i seg noe( kresen) men fristet til å kjøre på med niste nå..

Skrevet

Man kan fint lage niste på kantinenivå hjemme. Kjøpe rundstykker eller horn og godt pålegg, salat og tomat på butikken og ha hjemme. Problemet er vel at de fleste ikke gidder. Hvis man ikke har tid til å lage niste om morgenen. Så lager man det kvelden før.

Er viktig å lære ungene gode rutiner tidlig synes jeg. Jeg ville ikke ha gitt mine unger ekstra penger til å kjøpe mat i skoletiden. Da er jeg ganske sikker på at det kommer til å gå i brus og usunn mat. Det er forresten innmari mye sukker i Litagoen også.

Gjest Sanne__
Skrevet

Eldstemann hadde niste 4 dager i uken og fikk lov å kjøpe seg noe på fredagen. Det er 8 år siden. Mye har endret seg siden da men er litt enig med dere. Brenner for niste , men han er så tynn og redd han ikke får i seg noe( kresen) men fristet til å kjøre på med niste nå..

Må legge til at han får ikke noe penger utover de 800 og at han er flink til å gjelpe til hjemme. Kanskje ikke så galt allikevel. Han er jo innforstått med at han kan smøre niste, så da blir det jo hans valg, bruke eller spare..snakket endel om det..

Skrevet

Gjør det:) Sjekk ut matforumet om du trenger tips til fristende matpakker som kan friste ungene til å ta med seg niste hjemmefra. Til og med lage den selv:)

Jeg passer på å legge på en del grønt om det er brødskiver. Oppskjært gulerot, agurk og lignende med hjemmelaget dip som jeg sender med i små bokser. Det er mye man kan gjøre ut av nisten, men det oppleves ofte som et ork for folk som ikke er så fantasifulle i matveien.

Les deg frem til inspirasjon!

Skrevet

Hva koster et horn? Gang med 5 og du har det han trenger til mat. Eventuelt pluss på det han trenger til drikke. Om jeg skulle gitt penger hver dag ville jeg gjort det slik at han kun fikk til et horn om dagen, ville han ha noe annet fikk han spise matpakke en dag og drikke kan tas med hjemmefra. Synes 200 kr høres mye ut...

Skrevet

Må legge til at han får ikke noe penger utover de 800 og at han er flink til å gjelpe til hjemme. Kanskje ikke så galt allikevel. Han er jo innforstått med at han kan smøre niste, så da blir det jo hans valg, bruke eller spare..snakket endel om det..

Mener du at han ikke får noe ukelønn? Altså at han får disse 200 i uken og det er det. I så fall synes jeg det er litt mer greit. Men 200 i uken er fortsatt ganske mye penger å gi en 14-åring. Hva gjør du når han skal ut med venner? Betaler du kino o.l. for ham?

Gjest Sanne__
Skrevet

Han er veldi sjelden ute på noe, en hjemmegutt og en arbeidsmaur som allti jobber med noe, menkresen. Han pendler mellom meg og faren derfor vanskelig følge opp niste der men vi har jo snakket masse lonnsomheten og sunnheten i ei god niste. Det er skjelden han får penger utenom men skal han på noe spesielt den sjeldne gangen betaler jeg for han inngangspenger mm

Skrevet

Slikt hadde vi ikke råd til. Så skulle jeg kaste bort penger på kjøpemat på skolen, så måtte jeg bruke bursdagspenger og etterhvert av pengene jeg tjente på ekstrajobb.

Skrevet

Horn med ost og skinke, litago , iblant kyllingvinger og noe boller iblant. Jeg gir ham 200 i uken

Da burde han fint kunne bruke av lommepengene sine om han absolutt skal kjøpe seg mat. Så skjønner han også hvor lite økonomisk det er i lengden.

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det til en vane at han skulle få kjøpe seg mat i kantina. Det går fint an å lage seg mat på kantinenivå hjemme, som mange her sier.

Han er gammel nok til å lage seg sin egen matpakke, og han har bare godt av å lære seg til å lage niste. Nisteboks kan være fristende og forseggjort, uten at jeg mener det skal lages en kunstferdig bento box hver dag som denne

Mario.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...