Gå til innhold

Hvordan klare å trene med depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en måned siden kom depresjonen tilbake og jeg har ikke vært i fysisk aktivitet siden. Før trente jeg hver dag og var veldig sprek. Jeg trener mot et bestemt mål så det er igrunn katastrofalt å ikke trene.

Men motivasjonen er der ikke. Og den ene gangen jeg klarte å tvinge meg til treningsstudioet, ble det 2 kilometer på mølla, og det på dårlig tid.

Hva kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jeg også interessert å vite mer om. Jeg tenker vel at alt er bedre enn ingenting. :jepp:

Skrevet

Slik var det med meg også, det resulterte i at jeg ikke trente på 4 måneder. Det var kanskje ikke bra, men jeg orka ikke, jeg var lei, thats it. I ettertid våkna jeg opp og har begynt å trene igjen, og elsker det, og jeg innser at jeg burde valgt en annen treningsform enn den jeg brukte å ta! Jeg burde gjort noe morsom aktivitet, selv om det ikke var den treningen jeg burde ha, om du skjønner? Jeg var fitnessjente, i stede for å prøve noe annet, ga jeg opp treningen. Kom jo inn i det senere, men likevel.. Kanskje riding er spennende, liker du hester? Svømming, morro i bassenget med venner? Turer i skogen? Løping ute?

Skrevet

Hei, forstår så godt hva du mener. Så leit å høre at depresjonen er tilbake, har du et behandlingsopplegg, eller noe du kan gjøre for å jobbe deg ut av den igjen?

Jeg tror ikke du skal presse deg til å holde samme aktivitetsnivå som du hadde da du var frisk. Kanskje du heller skal prøve å gå litt korte turer ute når sola skinner, bare for å føle at du beveger litt på deg?

Håper ting blir bedre snart.

Skrevet

Tren sammen med noen om du har muligheten til det.

Skrevet

Jeg sliter selv med depresjon, og har gjort det i en årrekke. Kan nesten ikke huske hvordan det føltes å være frisk og føle seg generelt fornøyd og glad.

Men, jeg trener. Skulle jeg gitt opp treningen pga depresjonen, hadde jeg vært i tidenes dårligste form nå, etter så mange år med denne tilstanden.

Det som hjelper for min del er:

- Struktur og planlegging. Sett opp planer med hvilke øvelser du skal gjøre og hvilke dager du skal trene. Sørg for å ikke legge lista for høyt. Det må være gjennomførbare, små delmål.

- Aktiver forfengeligheten. Se på før- og etterbilder på nettet, google bilder av veltrente mennesker og se hvor bra de ser ut. Og om du tør å føle litt på evt. dårlig selvtillit: Se deg selv i speilet og studer kroppen din, finn problemområdene og hva som kan forbedres. (Men finn også noe er fornøyd med, slik at det ikke utelukkende blir negativt.)

- Få trening inn i hverdagen. Se på løfteteknikker på YouTube, les litt treningsteori, kikk på noen treningsblogger, osv. På den måten får du det liksom litt "i blodet".

- Skriv opp en liste/les om alle de positive effektene man får av trening. Både fysiske og psykiske fordeler. Når man er deprimert virker ofte alt meningsløst og håpløst, så å få noen konkrete årsaker til å trene svart på hvitt kan gi det litt mer mening.

- Gjør treningen til noe som er lett tilgjengelig. Om dørstokkmila blir for lang til at du orker å komme deg til treningssenteret, gjør noen øvelser hjemme. Selv har jeg et sett med vekter og løse vektskiver, og gjør all min trening hjemme. Mye lettere å rusle ut på treningsrommet enn det er å reise til et senter.

- Bryt det ned og tenk smått. Det gjør ting mer overkommelig. Si til deg selv at du skal glemme morgendagen. Du skal gjøre noe positivt for deg selv i DAG, og det er i DAG som teller akkurat nå. Du kan f.eks begynne med å bestemme deg for å gjøre ÉN styrkeøvelse. Du har lov til å stoppe når denne ene er overstått, for alt er bedre enn ingenting. (Når du først kommer i gang kan det dog hende du blir motivert til å fortsette, siden det fysisk sett føles bra å bevege kroppen, og når du først er i gang kan du like gjerne gjøre én øvelse til.. osv).

Lykke til. :klemmer:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...