Gå til innhold

Nødhjelp fra NAV

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt at man kan få nødhjelp fra NAV hvis man ikke har penger til å betale regninger som ligger til forfall. Noen sa at man bare trengte å ta med kontoutskrift som bevis på at man ikke hadde penger, samt de regningene man trengte hjelp til å betale.

Kan hvem som helst få dette? Må man bevise at man ikke har brukt penger på "tull"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lært i de siste månede at det ikke er bare bare å få økonmisk støtte fra NAV. Du må vise kontoutskrift for de siste tre månedene, men de skal egentlig legge mest vekt på den siste måneden. Da skal de se på hvor mye du skulle hatt igjen etter at du har betalt husleie, strøm og trkket i fra det du skal leve på i en måned som er rundt, 5000 for en person. For meg gjorde de slik at de har regnet med alt jeg fikk inn i kontoen i de siste 3 månedene og trekket i fra huslei + "livsopphold" og så viste det seg at jeg kunne klare meg selv i de neste tre månedene på grunn av så høy inntekt i de forrige tre måneder før søknaden! Men jeg visste jo ikke at jeg skulle bli syk og tenkte at jeg var nødt til å leve på det jeg hadde tjent før!!! Jeg ble pissforbanna, men det hjelper jo ikke noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at man kan få nødhjelp fra NAV hvis man ikke har penger til å betale regninger som ligger til forfall. Noen sa at man bare trengte å ta med kontoutskrift som bevis på at man ikke hadde penger, samt de regningene man trengte hjelp til å betale.

Kan hvem som helst få dette? Må man bevise at man ikke har brukt penger på "tull"?

Du kan prøve, men min erfaring er at de er blitt mye strengere på slikt nå enn før. Har du forsøkt andre løsninger? Hørt med jobben om forskudd på feriepenger, lånt penger av familie eller ringt de du får regninger fra og bedt om utsettelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, de vil primært vite hva du har tjent, og hva av faste utgifter du har. 4200 var det man skulle ha til overs for 10 år siden. sikkert mer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært i de siste månede at det ikke er bare bare å få økonmisk støtte fra NAV. Du må vise kontoutskrift for de siste tre månedene, men de skal egentlig legge mest vekt på den siste måneden. Da skal de se på hvor mye du skulle hatt igjen etter at du har betalt husleie, strøm og trkket i fra det du skal leve på i en måned som er rundt, 5000 for en person. For meg gjorde de slik at de har regnet med alt jeg fikk inn i kontoen i de siste 3 månedene og trekket i fra huslei + "livsopphold" og så viste det seg at jeg kunne klare meg selv i de neste tre månedene på grunn av så høy inntekt i de forrige tre måneder før søknaden! Men jeg visste jo ikke at jeg skulle bli syk og tenkte at jeg var nødt til å leve på det jeg hadde tjent før!!! Jeg ble pissforbanna, men det hjelper jo ikke noe!

Ja det er tullete. Jeg trodde også at nødhjelp eller sosial stønad var noe man fikk om noe uforutsett skjedde. Neida. Man skal nå forutse at ting kan skje og ha høyde for det slik at man ikke trenger å be sosialen om hjelp. Ja da hadde vi ikke trengt sosialtjenesten om det var sånn.

Jeg skulle ønske jeg hadde råd til å ha en bufferkonto, men jeg lever desverre fra lønnslipp til lønnslipp og har ikke mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må dokumentere at du er i en "økonomisk krise",

ikke at du har feilprioritert.

Ofte dekker NAV de konkrete utgiftene - istede for å bare overføre pengene til kontoen.

F.eks bolig, trening for barna, SFO Bhg. osv.

Man må kunne dokumentere at man søker hjelp-fordi man trenger den, ikke fordi man har brukt opp pengene på

Wii, shopping, spill og alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan prøve, men min erfaring er at de er blitt mye strengere på slikt nå enn før. Har du forsøkt andre løsninger? Hørt med jobben om forskudd på feriepenger, lånt penger av familie eller ringt de du får regninger fra og bedt om utsettelse?

Jeg er ikke i en slik situasjon heldigvis, men ei jeg kjenner som er dårlig med prioriteringer fikk tips om å søke nødhjelp. Derfor lurte jeg på om det eneste kravet var at man var blakk.

Takk for alle svar, jeg ble mye klokere :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...