Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor går grensa mellom ateist/skeptiker og antiteist? Her inne (som på andre forum) er det mange som har en regelrett aversjon mot religion, og i kritisk tenking og vitenskapens navn misjonerer de for sin egen overbevisning.

Ja, for når dere rett og slett ikke godtar at andre har et annet livssyn og opplever ting dere ikke opplever, så må faktisk denne overbevisningen kalles deres og ikke de religiøses.

Dere spør i alle tråder etter f.eks. bevis for Guds eksistens og religiøse opplevelser. Dette er ikke målbart.

Hilsen ikke-fanatisk ateist.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har vært gjennom alt dette, og er nå blitt opplyst.

Jeg ser gjennom alle lovnader og trusler for de ulike religionene, og har skjønt at gud er en fiktiv karakter som er blitt funnet opp for å gi håp og forklaringer.

Det er oppfunnet menge guder, og vil sikker bli funnet opp flere.

De blir ikke mer virklige for det.

Endret av Bond
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har erfaring.

Jeg var kristen i mange år pga min kristne oppvekst.

Jeg følte ingen gud eller noen nærhet til gud.

Derfor fant jeg ut at det bare er tull.

De som føler nærhet til og nærvær av gud lurer seg selv.

Hvorfor kjente ikke jeg dette?

Hva legger du i begrepet kristen? Forklar frelsen for meg.

Skrevet

Hva legger du i begrepet kristen? Forklar frelsen for meg.

Jeg trodde på gud og jesus, og fulgte de kristne leveregler.

Jeg trodde jeg skulle komme til himmelriket sammen med alle de andre kristne, mens de andre skulle brenne i helvete.

Var jeg ikke kristen da?

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde jeg skulle komme til himmelriket sammen med alle de andre kristne, mens de andre skulle brenne i helvete.

Var jeg ikke kristen da?

Sannsynligvis var du det,det eneste jeg er litt fortvilet over er at kristne blir lært opp til at de må gjøre gode gjerninger for og "bevare" frelsen.

Jeg tror på en gang frelst alltid frelst,så jeg tror at sjangsen for at jeg ser deg i himmelen er stor :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Sannsynligvis var du det,det eneste jeg er litt fortvilet over er at kristne blir lært opp til at de må gjøre gode gjerninger for og "bevare" frelsen.

Jeg tror på en gang frelst alltid frelst,så jeg tror at sjangsen for at jeg ser deg i himmelen er stor :klemmer:

Det var fint sagt, og sagt i det mange vil kalle kjærlighetens ånd. Sånne mennesker som deg liker jg, har blitt slått i hodet med en bibel (av fanatikere) ganske mange ganger, men det jeg har i hjertet mitt er mellom Gud og meg. Ingen andre.

:klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Men hva hvis jeg ikke hadde fått en kristen oppdragelse, og ladri hadde trodd på gud?

Hadde det vært min feil?

Jeg vil jo si at jeg nå må ligge mye tynnere an, siden jeg nå selv har funnet ut at det ikke finnes en gud.

Tror nok ikke vi sees i himmelen nei :)

Skrevet

Men hva hvis jeg ikke hadde fått en kristen oppdragelse, og ladri hadde trodd på gud?

Hadde det vært min feil?

Jeg vil jo si at jeg nå må ligge mye tynnere an, siden jeg nå selv har funnet ut at det ikke finnes en gud.

Jeg hadde ikke heller ingen kristen "oppdragelse" Det var noe jeg fant ut av på egen hånd. Her i Norge kan ingen si at de ikke har hørt evangeliet. Alle her vet om bibelen og hva kirken står for. Det er ditt valg om du tror eller ikke.

I mer "usiviliserte" land (om jeg kan bruke et slikt ord) kan et menneske se på universet og jorden og forstå at det finnes en skaper. De kan velge og tro selv om de ikke har hørt om korset..

Men din tro var ekte for deg den gangen,ikke sant ? Så jeg tror likevel vi ses :gjeiper:

Skrevet

Jeg hadde ikke heller ingen kristen "oppdragelse" Det var noe jeg fant ut av på egen hånd. Her i Norge kan ingen si at de ikke har hørt evangeliet. Alle her vet om bibelen og hva kirken står for. Det er ditt valg om du tror eller ikke.

I mer "usiviliserte" land (om jeg kan bruke et slikt ord) kan et menneske se på universet og jorden og forstå at det finnes en skaper. De kan velge og tro selv om de ikke har hørt om korset..

Men din tro var ekte for deg den gangen,ikke sant ? Så jeg tror likevel vi ses :gjeiper:

Så vi i Norge er spesielt heldige siden vi får høre om kristendommen, mens de i feks India som blir fostret opp med hinduisme desverre ikke er like heldig.

Hmmmmmmmmm....

• Liker 2
Skrevet

Var jeg ikke kristen da?

"sammen med alle de andre kristne, mens de andre skulle brenne i helvete"... Hvis du trodde dette, så er du ikke ordentlig Kristen, kanskje du burde ha gjort litt mer research. Det er mange som tror på Gud og Jesus, eller de sier så. Men de gjør egentlig ikke det. De går i kirka 1 gang i året, og ber aldri, da gjør man ikke noe som helst for troen sin, man ofrer ingen tid. Så hvorfor skulle man få noe som helst? Det er veldig få i Norge som tror på Gud, det er pga det er så populært å ikke gjøre det. Trist men sant.

"fulgte de kristne leveregler?" hvordan regler er det? vær mer spesifik

Skrevet

"sammen med alle de andre kristne, mens de andre skulle brenne i helvete"... Hvis du trodde dette, så er du ikke ordentlig Kristen, kanskje du burde ha gjort litt mer research. Det er mange som tror på Gud og Jesus, eller de sier så. Men de gjør egentlig ikke det. De går i kirka 1 gang i året, og ber aldri, da gjør man ikke noe som helst for troen sin, man ofrer ingen tid. Så hvorfor skulle man få noe som helst? Det er veldig få i Norge som tror på Gud, det er pga det er så populært å ikke gjøre det. Trist men sant.

Hei :)

Vi har ikke lov og sette spørsmåltegn ved noens tro,det er det bare Gud som vet helt sikkert.

Man kan være kristen uten å gå i kirken og gjøre "gode gjerninger" men med det sagt,så følger lysten til til og gjøre godt med troen.

Selvfølgelig er det ikke kristne som er snille og gode også,så hva er det vi kan basere oss på?

Forskjellen er at noen som kaller seg kristne tror feilaktig at det er gjerninger eller loven som frelser dem.

synd og manglende forhold til Gud får konsekvener i dette livet,men er ikke en betingelse for frelsen som Gud gir oss i det øyeblikk vi tror og ber Gud frelse seg.

Frelsen er en gave du kan velge og ta i mot

i Johannes 6.28-30 står det :

"Da sa de til ham :Hva er de gjerninger Gud vil at vi skal gjøre? Jesus svarte: Dette er den gjerning Gud vil dere skal gjøre: Å tro på den han har sendt

Jeg tror man kan bli sjokkert om man viste hvem som kom til himmelen,og hvem som ikke kommer til og være der.

Skrevet

Hehe....Hvordan kan du bestemme hvem som er ordentlig kristen?

Alle tolker jo bibelen forskjellig.

Ok...Hva mener du skjer med de som tror, og de som ikke tror når de dør?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har erfaring.

Jeg var kristen i mange år pga min kristne oppvekst.

Jeg følte ingen gud eller noen nærhet til gud.

Derfor fant jeg ut at det bare er tull.

De som føler nærhet til og nærvær av gud lurer seg selv.

Hvorfor kjente ikke jeg dette?

Tok du noensinne et standpunkt for å følge Jesus?

Ba du noensinne (som voksen) Gud om tilgivelse for dine synder, etter å ha angret?

Vi er alle syndere og må be om tilgivelse for våre synder, slik at vi kan stå hellige og rene innfor Gud.

Men alle bør være klar over at det er ikke følelsene som er avgjørende for om en er frelst.

Følger en Jesu veiledning om tro og forkynnelse, da er det nok for frelsen.

Grunnen til at Jesus vil at vi skal fortelle noen om vår tro, er at han ikke vil at vi skal skamme oss over Ham. Jesus sa til disiplene sine: Den som skammer seg over meg, den vil jeg skamme meg over overfor min Far i himmelen.

Skrevet

Hadde det vært min feil?

Gud har ikke noe problemer med de som ikke er oppdratt i den kristne tro, eller de som aldri har hørt om hverken Jesus eller frelsen. Jesus sa det slik: Den som lever etter loven, den blir dømt etter loven.

Men han sa også at vi alle har fått et mål av rettferdighetssans, noe som alle vil føle og forstå at de har.

Skrevet

Gud har ikke noe problemer med de som ikke er oppdratt i den kristne tro, eller de som aldri har hørt om hverken Jesus eller frelsen. Jesus sa det slik: Den som lever etter loven, den blir dømt etter loven.

Men han sa også at vi alle har fått et mål av rettferdighetssans, noe som alle vil føle og forstå at de har.

Så da vil det si at de som misjonerer egentlig gjør dem som ikke har hørt om gud en bjørnetjeneste?

Loven, er det moseloven?

Lever du etter den?

Skrevet

Så da vil det si at de som misjonerer egentlig gjør dem som ikke har hørt om gud en bjørnetjeneste?

Loven, er det moseloven?

Lever du etter den?

Jeg tror du har misforstått hva misjon er.

Det ser ut til at du sammenligner misjonærer med evangelister, men slik er det ikke.

Misjonærene har en lengsel etter å hjelpe mennesker som trenger hjelp, ikke først og fremst for å evangelisere. Denne trangen til å hjelpe andre, den kommer sammen med frelsen.

Misjorærene trenger ikke å forkynne i det hele tatt, men gir forklaring til de som undrer seg over at de stiller opp for å hjelpe dem. Men dette som de ser at misjonærene har, det vil de også ha del i, og derfor øker kristendommen overalt hvor misjonærene yter hjelp.

I motsetning til regjeringen som pøser inn milliarder av kroner til terroriserende makthavere, så gir misjonærene hjelp til selvhjelp, slik at de fleste kan klare seg selv etterhvert, og derved få et verdifullt og selvstendig liv.

Dette er ikke snakk om en bjørnetjeneste, men en hjelp ut av fattigdom og elendighet, til et verdig liv.

For et par år siden kom noen japanesere til Norge for å hylle en kvinnelig misjonær som var tidlig ute i Japan. De satte opp et minnesmerke for henne, jeg tror det var i Trondheim.

Også tidligere kannibaler som en gang drepte 5 misjonærer, de er kommet tilbake for å be om tilgivelse for sine handlinger. Alt på grunn av Jesus.

• Liker 1
Skrevet

Loven, er det moseloven?

Lever du etter den?

Vel, jeg lever vel stort sett etter norske lover, men ellers lever jeg under nåden.

Men jeg tror at den loven Gud mener, er nok den loven som bestemmer hva som er rett og riktig i hvert enkelt land, når vi i tillegg bruker den rettferdighetssansen som Gud har lagt ned i oss alle. Vi har vel alle en følelse og formening om en nyinnført lov er rettferdig eller ikke. Det er jo noe som kalles magefølelse også.

Også når det gjelder stammer som lever dypt inne i en jungel, har sine egne lover de må følge. De dyrker også sine guder, selv om de tilsynelatende aldri har hørt om Gud, men historien har nok gått i arv gjennom generasjoner, i tillegg til at vi alle har en innebygget lengsel etter Gud.

Skrevet

Jeg tror du har misforstått hva misjon er.

Det ser ut til at du sammenligner misjonærer med evangelister, men slik er det ikke.

Misjonærene har en lengsel etter å hjelpe mennesker som trenger hjelp, ikke først og fremst for å evangelisere. Denne trangen til å hjelpe andre, den kommer sammen med frelsen.

Misjorærene trenger ikke å forkynne i det hele tatt, men gir forklaring til de som undrer seg over at de stiller opp for å hjelpe dem. Men dette som de ser at misjonærene har, det vil de også ha del i, og derfor øker kristendommen overalt hvor misjonærene yter hjelp.

I motsetning til regjeringen som pøser inn milliarder av kroner til terroriserende makthavere, så gir misjonærene hjelp til selvhjelp, slik at de fleste kan klare seg selv etterhvert, og derved få et verdifullt og selvstendig liv.

Dette er ikke snakk om en bjørnetjeneste, men en hjelp ut av fattigdom og elendighet, til et verdig liv.

For et par år siden kom noen japanesere til Norge for å hylle en kvinnelig misjonær som var tidlig ute i Japan. De satte opp et minnesmerke for henne, jeg tror det var i Trondheim.

Også tidligere kannibaler som en gang drepte 5 misjonærer, de er kommet tilbake for å be om tilgivelse for sine handlinger. Alt på grunn av Jesus.

Hehe....

Jeg er sønn av noen misjonærer. Ble født og levde mine første 7 år i et arfikansk land som misjonærunge. Tror jeg vet hva misjonærer er.

Selvsagt hjelper de folk. Ellers hadde de blir jagd vekk.

Er med å bygger skoler, sykehus osv. Men alt gjøres egentlig for å spre "det gode budskap"

Fordi det er dette kristendommen handler om (Går utifra at du kjenner til Matt 28 18-20)

Men hvis du da sier at de som ikke har hørt om jesus ikke vil kunne bli dømt, så hadde jo det beste vært å avskaffe kristendommen totalt, slik at ingen tilslutt hørte om ham?

Skrevet

Hehe....

Jeg er sønn av noen misjonærer. Ble født og levde mine første 7 år i et arfikansk land som misjonærunge. Tror jeg vet hva misjonærer er.

Selvsagt hjelper de folk. Ellers hadde de blir jagd vekk.

Er med å bygger skoler, sykehus osv. Men alt gjøres egentlig for å spre "det gode budskap"

Fordi det er dette kristendommen handler om (Går utifra at du kjenner til Matt 28 18-20)

Men hvis du da sier at de som ikke har hørt om jesus ikke vil kunne bli dømt, så hadde jo det beste vært å avskaffe kristendommen totalt, slik at ingen tilslutt hørte om ham?

Hva er din motivasjon for å raljere slik i en tråd som helt åpenbart ikke har det formålet du bruker den til?

• Liker 2
Gjest RompeRusk
Skrevet

Er liksom ikke poenget med kristendommen at det skal være nok å tro for å komme til himmelen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...