AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #1 Skrevet 12. februar 2012 Min lenke Er dette noe man bør gjøre? Det står at flytende rente er billigst på sikt, så da skjønner jeg ingenting. Skal, skal ikke..
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #2 Skrevet 12. februar 2012 Min lenke Er dette noe man bør gjøre? Det står at flytende rente er billigst på sikt, så da skjønner jeg ingenting. Skal, skal ikke.. Statistisk sett er flytende rente billigst på sikt, fordi fastrente også inneholder en pris for å slippe usikkerheten om hvor renten går. Men det er statistisk sett, og statistikk gjelder over tid og i normaltilstander. Dette er ingen normaltilstand, og det er umulig å vite om det for deg vil være slik at flytende rente er best, eller om du bør binde renten. I mange andre land er det forresten normen å binde renten, der er flytende rente ansett som svært risikovillig. Har du en økonomi som tåler rentestigning? Vil du bli kjempesur hvis du binder renten og den flytende renten faller ned til 2%, eller er du mest fokusert på å slippe risikoen for at renten stiger? Det er slike ting du må tenke på når du vurderer rentebinding, ikke hva som evt. er billigst, for det vet du uansett ikke før etterpå. 1
beige Skrevet 12. februar 2012 #3 Skrevet 12. februar 2012 Har nettopp søkt om fastrente hos lånekassen med 5 års bindetid. Den er jo ganske lav, så hvorfor ikke! Greit og vite at den ikke vil stige i allefall
Caramela Skrevet 12. februar 2012 #4 Skrevet 12. februar 2012 Jeg har også bundet renten hos lånekassen for 5 år. Personlig tror jeg det er lurt å binde nå. Renta er virkelig lav i skrivende stund, og dersom den skal gå enda litt ned - så er det snakk om såpass lite, at en nesten ikke vil merke det. Det den derimot kan gjøre, er å stige kraftig. Spesielt om en ser litt på økonomien og alt øvrig som foregår ute i den store verden. Det er nok bare et tidsspørsmål før renta stiger.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #5 Skrevet 12. februar 2012 Blæ, jeg gjorde det før jul... Vi kan jo alle se hvor nødvendig det var.. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #6 Skrevet 12. februar 2012 Blæ, jeg gjorde det før jul... Vi kan jo alle se hvor nødvendig det var.. :gjeiper: Du får satse på at det jevner seg ut de siste 90%+ av tiden
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #7 Skrevet 14. februar 2012 Ånei! Jeg glemte bort hele søndagen og binding, nå er det jo forsent?! Må jeg vente til det åpner seg for binding igjen, eller har den lave renta som var økt igjen?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #8 Skrevet 14. februar 2012 Rent statistisk er det lurere å la renta flyte, fordi det som regel lønner seg over tid. Fastrente er normalt også noe høyere enn den flytende renta. Men det er ikke helt normale tilstander nå, på grunn av den kraftige resensjonen er nibor renter, statsobligasjoner (som lånekassen bruker som grunnlag) nå så lave at rentene også er lave. Det som er spesielt er nå at fastrente er en del lavere enn flytende rente, derfor bandt jeg i denne omgang. Jeg tror at oppsiden er mye større enn nedsiden nå, dvs. jeg tror det er begrenset hvor mye den evt. skal ned -om det ikke snur fordi det også er tegn på at det bedrer seg i økonomien.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #9 Skrevet 14. februar 2012 Jeg har også alltid tenkt at det lønner seg mest med flytende rente, men så begynte jeg å regne på det i går, og da bandt jeg renta. Tjener ca 1200 kr i året på å binde til lavere rente enn den flytende renten som er i dag, og jeg tror ikke det kommer til å synke nevneverdig mer den neste tiden. Det virker heller som om rentene kommer til å stige de neste årene, og studielånet er surt å betale, så jeg vil ikke betale mer enn nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #10 Skrevet 14. februar 2012 Ja, jeg gjorde det i helga. Jeg liker absolutt ikke å spekulere i hva som er mest lønnsomt. Renta er så lav nå at jeg er fornøyd med den. I tillegg ønsker jeg forutsigbarhet med tanke på at jeg skal ta opp huslån nå og økonomien er litt trang.
lulle Skrevet 14. februar 2012 #11 Skrevet 14. februar 2012 Fastrenten på studielånet er jo nå latterlig lav. Bandt den for 3 år , med 2, 37 % rente... Til en sånn rente lønner det seg jo å låne for å sette på høyrentekonto.
Sophie-Ann Skrevet 15. februar 2012 #12 Skrevet 15. februar 2012 Jeg har bundet for 3 år, samt delt opp slik at jeg betaler hver mnd istedet for den store regningen hver 3. mnd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå