Gå til innhold

Pappafyll på helgetid med barn i huset.

Anbefalte innlegg

Gjest Usikker mamma
Skrevet

Som førstegangsmamma er jeg veldig usikker på om jeg overreagerer her og trenger noen innspill. Saken er den at vi har et barn på rett under året sammen, begge er i begynnelsen av tredveårene. Forholdet oss i mellom er fint, sjeldent konflikter og de gangene de oppstår løser vi de enkelt ved å prate sammen til tross for forskjellene mellom oss. En av de største er drikkekulturen. Han er glad i en pils og har en del byturer bak seg mens jeg er den rolige hjemmekjære jenta som sjeldent drikker. Rett før barnet vårt kom til verden flyttet vi til et nytt og lite sted der turer på byen ikke lar seg gjøre siden utesteder ikke eksisterer her så da blir det en pils eller fire foran tvn her hjemme. Problemet er at han noen ganger ikke har noen av-knapp når han først begynner å drikke pils. Seinere på natta kommer gjerne konjakken frem og det ender stort sett i at han blir godfull, bråker litt mer enn han pleier og vekker meg (og gjerne barnet også). Dette er ikke noe som skjer ofte, ei helg annenhver måned tenker jeg. Hadde dette skjedd hver helg eller annenhver så hadde jeg skjønt at slik kan man ikke ha det, men er det rett av meg å reagerer når det skjer så sjeldent? Han er aldri synlig beruset rundt barnet og han håndterer det aldri når han har drukket, dette skjer kun på nattestid når barnet sover og barnet sover stort sett natten gjennom. Men forrige gang fant vi han sovende på gulvet på morgenkvisten og fortsetter dette er det vel bare et spørsmål om tid før vi får høre morsomme historier i barnehagen ved henting på mandag, nå var hun litt for liten til å forstå. Jeg har aldri likt meg i selskap med fulle folk, jeg blir utrygg og føler ikke at jeg vet hvor jeg har vedkommende. Samboeren er ikke noe unntak og jeg sover dårlig om i det hele tatt resten av natta når jeg blir vekket av han. Jeg vet ikke hvordan vi skal løse dette for jeg skjønner jo at han automatisk ikke blir avholds selv om man får barn samtidig er det vondt å ha den usikkerheten i sitt eget hjem som jeg får når han har drukket. Jeg føler det er dårlig gjort at han plutselig bare melder seg ut på den måten for når han drikker seg full så faller alt ansvaret for barnet vårt på meg, også dagen derpå når rusen skal soves av igjen. Og gud forby om det skulle oppstå noen skader eller brann mens han er beruset, da har jeg ikke sjans til å få dem begge ut av huset. Overreagerer jeg? Når og i hvilke rammer er det egentlig greit med foreldrefyll? Jeg hadde satt stor pris på noen innspill for jeg er fryktelig usikker her :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke dette høres greit ut i hele tatt! En ting er å ta seg ei pils eller tre en lørdagskveld etter at barnet har lagt seg, men å sitte alene og drikke seg så sørpefull at han sovner på gulvet?!?! Selv om det bare skjer ei helg i mnd så er det ikke bra.

Nå er barnet deres så lite, men hva når barnet blir større og finner faren sin i bakrus på stuegulvet om morgenen....

• Liker 4
Skrevet

Dette er ikke noe som skjer ofte, ei helg annenhver måned tenker jeg.

Du overreagerer.

• Liker 2
Skrevet

Nå er barnet deres så lite, men hva når barnet blir større og finner faren sin i bakrus på stuegulvet om morgenen....

Hvordan skal barnet se forskjell på en far i bakrus og en far som helt enkelt har sovnet der? Og når det skjer en gang på 8 uker?

Skrevet

Etter noen år på KG har jeg erfart at det er store forskjeller hva folk aksepterer av alkoholinntak, så hva jeg mener er ganske sikkert ikke representativt, men jeg kan fortelle hvordan vi har det her hjemme.

Som hovedregel begrenses alkoholinntaket her til å dele en flaske vin på fredags-/lørdagskvelden og da er ikke problemene du skisserer der i det hele tatt. Av og til blir det naturlig nok noe mer, enten fordi vi har hatt besøk eller fordi en av oss har vært ute (skjer ikke ofte). Da er regelen at huset skal være ryddig før sistemann sovner, og soving skjer i egen seng. Det er ikke aktuelt at barnet skal stå opp å finne stua full av glass/flasker og en redusert voksenperson sovende på sofaen (eller gulvet!).

Det er heller ikke akseptert hos oss at den som har vært på fest er nevneverdig redusert dagen derpå. Barnet skal ikke måtte liste seg rundt fordi mor/far har vondt i hodet etter å ha vært på fylla. Her gjør vi unntak for spesielle situasjoner som julebord og tilsvarende, og da tar den forelderen som ikke har vært på fest barnet med på noe gøy ute, sånn at den som har vært på fest kan slappe av litt.

• Liker 11
Skrevet

Å drikke seg så drita hjemme alene så han sovner på gulvet synes jeg høres veldig stusslig ut. Har ikke noe mot at man kan ta seg noen pils på lørdagskvelden, men når man regelrett besvimer? Det høres ut som han får så tenning på alkoholen så han ikke klarer å stoppe. Det er ikke moro for et barn som våkner og står opp om natta å finne far dritings og snøvlete i stua, eller liggende på gulvet. Si til ham at han får holde sg til øl på disse drikkekveldene sine, det er sikkert spriten som gjør at det tipper over i ukontrollert fyll.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan skal barnet se forskjell på en far i bakrus og en far som helt enkelt har sovnet der? Og når det skjer en gang på 8 uker?

Det er forskjell på et menneske som har sovet på gulvet og et mennese som har drukket seg så hinsides at det har sluknet på gulvet...

Dessuten; en persom som har drukket seg sanseløs vil være fyllesjuk dagen etter....

Hadde jeg drukket til jeg kollapset på stuegulvet og 8-åringen min fant meg når hun står opp i 6-tida så ville hun ha reagert. Mest sannsynlig har en promille enda også.

Så, jeg synes ikke dette er greit med barn i hus.

Det er og rart å sitte helt alene å drikke seg så full......har en hatt en kompiskveld med venner på besøk så ville det vært mere naturlig (men da har kanskje barnet sovet borte og)

• Liker 3
Skrevet

Etter noen år på KG har jeg erfart at det er store forskjeller hva folk aksepterer av alkoholinntak, så hva jeg mener er ganske sikkert ikke representativt, men jeg kan fortelle hvordan vi har det her hjemme.

Som hovedregel begrenses alkoholinntaket her til å dele en flaske vin på fredags-/lørdagskvelden og da er ikke problemene du skisserer der i det hele tatt. Av og til blir det naturlig nok noe mer, enten fordi vi har hatt besøk eller fordi en av oss har vært ute (skjer ikke ofte). Da er regelen at huset skal være ryddig før sistemann sovner, og soving skjer i egen seng. Det er ikke aktuelt at barnet skal stå opp å finne stua full av glass/flasker og en redusert voksenperson sovende på sofaen (eller gulvet!).

Det er heller ikke akseptert hos oss at den som har vært på fest er nevneverdig redusert dagen derpå. Barnet skal ikke måtte liste seg rundt fordi mor/far har vondt i hodet etter å ha vært på fylla. Her gjør vi unntak for spesielle situasjoner som julebord og tilsvarende, og da tar den forelderen som ikke har vært på fest barnet med på noe gøy ute, sånn at den som har vært på fest kan slappe av litt.

Sånn linje kjører vi her i heimen også:-)

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan du har det, men jeg sovner veldig sjelden "rundt omkring" sånn helt uten videre.

Jeg har klokketro på at barn har godt av å lære at alkohol ikke er noe skummelt, men noe voksne koser seg med. Jeg tror også at sånne scenarier som TS skisserer ikke bidrar til den læringen, men heller gjør det til noe ubehagelig og skummelt.

• Liker 4
Gjest Usikker mamma
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan du har det, men jeg sovner veldig sjelden "rundt omkring" sånn helt uten videre.

Jeg har klokketro på at barn har godt av å lære at alkohol ikke er noe skummelt, men noe voksne koser seg med. Jeg tror også at sånne scenarier som TS skisserer ikke bidrar til den læringen, men heller gjør det til noe ubehagelig og skummelt.

Tusen takk for gode svar. Jeg ønsker heller ikke at forholdet til alkohol skal være fy fy eller skremmende for barnet vårt. Jeg vokste opp i et hjem der vi ble veldig skjermet for det siden vi som små reagerte sterkt på et familiemedlem som dukket opp snydens på trappa vår. Jeg skjønner tankegangen til foreldrene mine men det gjorde nok bare vondt verre å skåne oss så voldsomt for som sagt, jeg er veldig lite glad i berusede mennesker den dag i dag og derav angsten og usikkerheten rundt dem tror jeg. Ikke ønsker jeg at samboeren skal gå over til komplett edruelighet heller selv om jeg svært sjeldent drikker selv. Han koser seg med pilsen sin og slik ønsker jeg fremdeles at det skal være, det er bare disse stundene han virkelig tipper over som plager meg. Å sette foten ned når det gjelder spriten var et godt råd for jeg har også inntrykk av at han tipper grunnet den. Takk for gode råd, setter gjerne pris på flere synspunkt :)

Skrevet

Mannen min tar seg gjetne 1-3 øl på lørdager. Det hender at han tar seg en tur på byen med venner også og da kommer han gjerne sent hjem. Men han setter seg aldri ned og drikker seg sørpe full alene.

Jeg synes ikke at det du beskriver virker som et spesielt sunt forhold til alkohol. Jeg hadde blitt sint og skuffet om mannen min hadde holdt på sånn.

Alkohol skal ikke gå negativt ut over resten av familien!

Skrevet

Jeg opererer slik at barnet alltid skal ha en edru person tilstede. Siden jeg er alene med barn drikker jeg da heller aldri alkohol hjemme.

Nå har jo ditt barn en edru person å forholde seg til om denne våkner på natten. Så langt sover jo barnet og jeg reagerer ikke nevneverdig på at han drikker når barnet sover.

MEN; så lenge det gjør deg ille berørt er jo det noe dere må ta opp. Om dere løser det ved å f.eks. aldri ha mer enn 3-4 flasker øl eller en flaske vin tilstede i huset eller lignende, siden han har vanskeligheter med å stoppe. Uansett så må dere jo diskutere dette og finne en løsning som begge er komfortable med.

Skrevet

Jeg reagerer aller mest på at han drikker seg sørpings alene for seg selv jeg... :klo: Det virker merkelig på meg.

Jeg skjønner han ikke blir avholds ved et trylleslag, men skjønner igrunnen ikke hvorfor han må bli kjempefull for seg selv. Det er jo ikke noe problem å nyte alkohol i passelige mengder med jevne mellomrom og dermed få hyggen og ikke plagene.

Jeg tror, som flere her, ikke at et barn bør skjermes helt for alkohol og tror unger har godt av å lære at det er noe man hygger seg med som voksen - og jeg hadde fortstått at det blir litt fart og fyll om han hadde noen kompiser over av og til... men alene....???

Gjest Purple Haze
Skrevet

Enig med Suzy. Alkohol i moderate mengder eller en skikkelig rotbløyte på fest en gang i blant er ikke noe problem, men at han drikker seg bevisstløs alene er et stort rødt flagg! Veldig spesielt, og et faresignal i forhold til hans behov for alkohol. Uansett om det er sjelden.

Skrevet

Jeg tror, som flere her, ikke at et barn bør skjermes helt for alkohol og tror unger har godt av å lære at det er noe man hygger seg med som voksen

Ut fra hva jeg har lest av undersøkelser, så viser det seg at barn som blir vist at alkohol er greit hjemme, er oftere full i ungdomsårene enn barn som vokser opp i avholdshjem. Nå er ikke jeg avholds, men vi har ikke alkohol i hjemmet, for om jeg kan på den måten bidra til et sunnere syn på alkohol for mine barn, så gjør jeg mer enn gjerne det.

Gjest Trøffel
Skrevet (endret)

Hva om dere gjør en fast avtale på at han kan dra inn til byen og besøke/være sammen med kompisene sine en lørdag annenhver måned da, og ta den helt ut med vorspiel/festing/ut på byen/nachspiel osv? Høres bra ut syns jeg; så får han kosa seg skikkelig, sovet ut rusen på kompisens sofa på søndagen og ha litt alenetid :danse: Så kan du gjøre det samme en lørdag annenhver måned; f eks dra på spa og sove hos ei god venninne eller lignende. Egentid og egenpleie er jo viktig :Nikke:

Høres virkelig ikke bra ut å drikke seg drita hjemme alene og sove ut rusen på stuegulvet.. Hadde ikke syntes det var noe hyggelig om barna listet seg ut av senga kl 05 en dag (noe som vil skje om noen år, når babyen blir større), og finne en full pappa sovende på gulvet og spritflasker på bordet.. Og hva tilsier at han overhodet våkner, og kan forhindre f eks en tre-åring som bestemmer seg for å smake på pappas spritflasker, som pappa har sovnet fra på stuebordet? :tristbla:

Endret av Trøffel
Gjest Trøffel
Skrevet

Barn skjønner mer enn man tror. De få gangene jeg så mine foreldre fulle mens jeg var liten, har brent seg inn på netthinnen for alltid. Det å se sin pappas øyne svømme i alkohol mens han snøvlet vennlig til meg etter å ha kommet hjem fra fest, var både skummelt og fryktelig ubehagelig! Det var liksom ikke pappa; han luktet rart og var så annerledes...

Gjest frøken am
Skrevet

Foreldrefyll foran ungene er ikke annerledes den første eller tolvte gangen.

En gang er en gang for mye.

En ting er å drikke alkohol med måte, men å være beruset foran unger synes jeg overhodet ikke noe om.

KIDS AND ALCOHOL DON'T MIX.

Skrevet

Jeg synes en gang hver åttende uke er ganske ofte, skal jeg være ærlig. Det er selvsagt ikke ofte å drikke alkohol, men ofte til å bli så snydens.

Selv har jeg et ganske liberalt forhold til alkohol. Mannen og jeg drikker gjerne vin i helgene, selv med barn i huset, men vi nøyer oss med å dele en flaske når sønnen vår sover, og ingen av oss blir spesielt beruset av det. Vi kan også dra på fest i blant og bli fulle (men det skjer sjeldnere og sjeldnere fordi ingen av oss synes det er verdt det å være i dårlig form dagen etter).

Jeg skjønner mao godt at mannen din vil drikke øl og vin i ny og ne, men dette synes jeg ikke er greit:

-At han drikker seg så dritings alene at han ikke klarer å legge seg i senga

-At det skjer så ofte som seks ganger i året

-At du må ta deg av familien As mens han kommer til hektene (etter en sjelden fest synes jeg det er rimelig, men ikke på fast basis)

-At han opprettholder dette drikkemønsteret selv om det gjør deg utrygg

Håper dere får tatt en skikkelig prat om dette.

• Liker 2
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Totalt uakseptabelt,med små barn i huset. Om et år eller to står gjerne ungen selv opp før dere og finner far avdrukken på gulvet blandt halvtomme flasker. Ikke bra!Du må snakke med han om dette. Høres ikke ut som et sunt forhold til alkohol når han nyter denne alene og drikker seg full helt alene. Et faresignal og vel så det. Fyren har åpenbart problemer med alkohol i mine øyne iallefall. Hva er kos med å drikke seg driting av alkohol. Da nyte rhan den ikke bare, men drikker i hensikt å bli full og det alene. Nei overhodet ikke bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...