Daxi Skrevet 13. februar 2012 #21 Skrevet 13. februar 2012 Vi har 23 gjester, og det blir ca 10 gaver, så vi åpner selv, mens gjestene er der og ser på, kanskje det hadde vært litt koselig... type bursdag hehe... vi har jo bare familie med oss den dagen så jeg regner med at alle synes det er ok... kanskje et alternativ? men da har dere flere gjester enn oss... hva med kanskje ha én ekstra person, slik at det blir tre som åpner gaver foran folk? bare én idé
Stinelin Skrevet 13. februar 2012 #22 Skrevet 13. februar 2012 (endret) Jeg fikk råd om dette fra de som eier gården vi skal gifte oss på. Gavene plasseres i et eget lite gavehus, hvor 3-4 personer har ansvar for å åpne, merke og notere hva som kommer fra hvem. Dette skjer litt før og etter vielse, og under fotografering. brudeparet tar ikke del i dette, mye for å slippe å holde styr på hva som kommer fra hvem, og kommentere gaver der og da. De hadde opplevd at noen gjester er veldig oppmerksomme på hvordan deres gave ble mottatt, og at noen ble snurt om gaven ikke ble kommentert umiddelbart. Jeg er gald for at de anbefalte dette, siden jeg aldri liker slike "pakke opp-seanser". Føler meg beklemt om jeg får "for mye", men også om jeg må juble over porselensuglen fra Tante Pose for å gjøre henne tilfreds.. *Krysser fingrene for at det fungerer med ønskesystemet vi har planlagt* Endret 13. februar 2012 av Stinelin 1
Gjest Adriane Skrevet 14. februar 2012 #23 Skrevet 14. februar 2012 Jeg er i grunnen veldig for at ethvert brudepar skal gjøre det som føles mest riktig for dem. Så mitt innspill går mer på hvordan jeg selv tenker: - Dagen etter bryllupet tror jeg man er såpass sliten og i "endelig er det over"-modus, at det å skulle pakke opp rundt 40 pakker kan bli litt voldsomt. - Dersom pakkene åpnes av andre, på selve dagen, slipper dere alt maset med å bli kvitt alt papir og emballasje som blir. Og det blir ikke så rent lite, tro meg (har vært "utpakker" i noen bryllup) - Alle snakker om at gjestene gjerne vil se på gavebordet. Ja, det vil de helt sikkert. Men det er faktisk også en mulighet for brudeparet til å få en liten "pust i bakken" - det å gå og titte litt på gavebordet sammen en eller annen gang etter middag, mens gjestene "mingler". Det er overveldende mye som skjer på en bryllupsfest, og det at dere to kan trekke pusten litt med å gå og se på gavebordet, kan faktisk være noe dere setter veldig stor pris på. - Dere kan også regne med at enkelte av de eldre gjestene iallfall (besteforeldre, tanter og onkler osv) faktisk nærmest forventer at dere skal ha fått med dere hva de har kjøpt, og at de spør om dere likte gaven. Altså på selve festen - Jeg har også opplevd som utpakker at enkelte gjester "etterlyser" gaven de hadde med seg (i det tilfellet var vi rett og slett ikke kommet så langt i utpakkingen). Det er altså en fin måte for gjestene å forsikre seg om at brudeparet faktisk har fått gaven de hadde med, og at den ikke har forsvunnet i bryllupskaoset. Men som sagt, jeg er tilhenger av at man gjør det som føles mest riktig for en selv som brudepar, så til syvende og sist er det allikevel deres avgjørelse å ta; så lenge dere er foreberedt på - og kan godta - at en del av gjestene helt sikkert vil reagere på det. 4
Mariepus Skrevet 15. februar 2012 #24 Skrevet 15. februar 2012 Beklager å måtte si det, men en slik lapp hadde jeg opplevd som ren egoisme fra brudeparets side. Jeg synes det er veldig gøy å se hva brudeparet har fått i gave, og det vet jeg at mange andre også synes. Det hender man slipper opp for noe å snakke om, og da kan man se på gavebordet og snakke litt om hva brudeparet har fått. Det fungerer som en icebreaker. Spesielt gjelder dette i dødperioder, bl.a. når brudeparet skal fotograferes. Selvfølgelig gjør dere som dere vil, men vær forberedt på at det kan bli dårlig mottatt. Ønsker dere at gjestene skal kose seg, så har dere gavebord. Ja, men er ikke bryllupsdagen dagen til brudeparet da, der de er i fokus, da blir det jo litt feil at det eneste folk er interessert i er gavene til brudeparet, og ikke at brudeparet skal være fornøyde med dagen sin. 1
Mariepus Skrevet 15. februar 2012 #25 Skrevet 15. februar 2012 Jeg hadde bare ikke brydd meg om hva tradisjonene er, og gjort det jeg hadde hatt lyst til: vente med gaveåpning til dagen etterpå. Det er jo skikkelig gøy å åpne gavene selv! Syns ikke det er et veldig bra argument at gjestene blir sure fordi de ellers ikke har noe annet å snakke om når brudeparet blir tatt bildet av. Hvis man finner på noe annet for dem å gjøre, gamle bilder de kan se på f.eks, så kommer ingen til å reagere på det. Og de få som hadde blitt sure, hadde jeg virkelig ikke brydd meg om. TAKK!!
Grønt blad Skrevet 15. februar 2012 #26 Skrevet 15. februar 2012 Ja, men er ikke bryllupsdagen dagen til brudeparet da, der de er i fokus, da blir det jo litt feil at det eneste folk er interessert i er gavene til brudeparet, og ikke at brudeparet skal være fornøyde med dagen sin. De aller fleste klarer å være interessert både i brudeparet og i gavene brudeparet får. I et bryllup med 100 gjester får uansett ikke gjestene snakket mye med brudeparet, og brudeparet er som regel opptatt et par timer hos fotografen i tillegg. Hvis bruden (og brudgommen) ikke blir fornøyd med bryllupsdagen fordi noen andre enn dem selv åpnet gavene, mener jeg de må gå i seg selv og skjerpe seg. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #27 Skrevet 15. februar 2012 Jeg skjønner at tradisjonen tilsier at en person tar hand om alle pakkene og pakker dem ut og setter dem på et bord men hvorfor pakke dem inn? Det har jo egentlig ingen mening annet enn forsøpling? 3
Athene Skrevet 15. februar 2012 #28 Skrevet 15. februar 2012 Jeg skjønner at tradisjonen tilsier at en person tar hand om alle pakkene og pakker dem ut og setter dem på et bord men hvorfor pakke dem inn? Det har jo egentlig ingen mening annet enn forsøpling? På vår hjemmeside for bryllupet, sammen med gavelistene, skrev vi at av miljømessige hensyn setter vi pris på om gaver leveres uten gavepapir. Det hjalp lite, i følge oppakkerne, jeg trur det sitter langt inne for personer (og butikker) å ikke pakke inn en gave. Det er nok mange som ikke bryr seg fra eller til, da butikkene uansett pakker inn for dem.
Gjest Adriane Skrevet 15. februar 2012 #29 Skrevet 15. februar 2012 På vår hjemmeside for bryllupet, sammen med gavelistene, skrev vi at av miljømessige hensyn setter vi pris på om gaver leveres uten gavepapir. Det hjalp lite, i følge oppakkerne, jeg trur det sitter langt inne for personer (og butikker) å ikke pakke inn en gave. Det er nok mange som ikke bryr seg fra eller til, da butikkene uansett pakker inn for dem. Det var egentlig et veldig godt initiativ - selv om gjestene ikke fulgte opp så godt da... Men det er jo kanskje den ene settingen hvor det ikke spiller noen rolle om gaven er innpakket, da de aller fleste iallfall som gifter seg, har noen til å pakke opp gavene for seg. Det vil være både miljøbesparende, tidsbesparende for utpakkerne, og det vil ikke minst spare hendene til utpakkerne - for de får faktisk kjørt seg litt, når man skal åpne så mange gaver. Skal jeg være utpakker igjen noen gang, skal jeg ha med hansker Men jeg tror jeg vil adoptere den idéen der, faktisk. Vi vil jo egentlig ikke ha gaver i det hele tatt da, men store deler av familien og vennene kommer nok til å kjøpe gave uansett hva vi sier. Da kan vi iallfall håpe de respekterer at vi ønsker å være så miljøvennlige som mulig oppi det hele
Satellites Skrevet 15. februar 2012 #30 Skrevet 15. februar 2012 Beklager å måtte si det, men en slik lapp hadde jeg opplevd som ren egoisme fra brudeparets side. Jeg synes det er veldig gøy å se hva brudeparet har fått i gave, og det vet jeg at mange andre også synes. Det hender man slipper opp for noe å snakke om, og da kan man se på gavebordet og snakke litt om hva brudeparet har fått. Det fungerer som en icebreaker. Spesielt gjelder dette i dødperioder, bl.a. når brudeparet skal fotograferes. Selvfølgelig gjør dere som dere vil, men vær forberedt på at det kan bli dårlig mottatt. Ønsker dere at gjestene skal kose seg, så har dere gavebord. Vel, jeg synes det høres egoistisk ut at brudeparet ikke kan få åpne sine egne gaver fordi du MÅ se hva de har fått. Det er koslig å se på et bord med åpna gaver, men jeg skjønner kjempegodt om noen ønsker å pakke opp selv.. :-) 4
montiponti Skrevet 15. februar 2012 #31 Skrevet 15. februar 2012 Beklager å måtte si det, men en slik lapp hadde jeg opplevd som ren egoisme fra brudeparets side. Jeg synes det er veldig gøy å se hva brudeparet har fått i gave, og det vet jeg at mange andre også synes. Det hender man slipper opp for noe å snakke om, og da kan man se på gavebordet og snakke litt om hva brudeparet har fått. Det fungerer som en icebreaker. Spesielt gjelder dette i dødperioder, bl.a. når brudeparet skal fotograferes. Selvfølgelig gjør dere som dere vil, men vær forberedt på at det kan bli dårlig mottatt. Ønsker dere at gjestene skal kose seg, så har dere gavebord. Så det er ikke lov til å være egoistisk og gjøre det man har mest lyst til selv i sitt eget bryllup? Skal man ta mer hensyn til hva gjestene synes og har lyst til enn hva man selv føler er rett? Æsj, jeg mister nesten lysten på bryllup av det forumet her noen ganger, alltid er jo noe galt. Vi får alltid høre at vi må lage bryllupet til det VI vil. Det er VÅR dag. Og det planlegger vi faktisk å gjøre! 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #32 Skrevet 15. februar 2012 Jeg har bare vært i to bryllup, et der noen åpnet pakkene for brudeparet, og et der brudeparet selv åpnet pakkene dagen etter. Brudeparet rakk jo ikke å så nøye på gavene selv om de allerede var åpnet, så jeg ser ikke helt problemet med å la pakkene ligge til dagen etterpå. Den eneste forskjellen var at de andre gjestene fikk se hva brudeparet hadde fått, og det var jo litt gøy for oss.
Rosalie Skrevet 15. februar 2012 #33 Skrevet 15. februar 2012 Jeg pleier ikke å pakke inn bryllupsgaver, siden de skal rett opp på gavebordet og gavepapir er noe skikkelig miljøsvineri. Og trenden i bryllupene jeg har vært i er at flere og flere gjør som meg. 1
Grønt blad Skrevet 15. februar 2012 #34 Skrevet 15. februar 2012 Vel, jeg synes det høres egoistisk ut at brudeparet ikke kan få åpne sine egne gaver fordi du MÅ se hva de har fått. Det er koslig å se på et bord med åpna gaver, men jeg skjønner kjempegodt om noen ønsker å pakke opp selv.. :-) Jeg skjønner også godt at noen ønsker å pakke opp gavene selv, men det er mange ganger man ikke gjør det man har mest lyst. Det er forsåvidt ikke bare jeg som ønsker å se gavene, men ganske mange gjester liker å se gavene. Det hadde vært egoisme av meg hvis det kun gjalt meg, men det er det altså ikke. 1
Grønt blad Skrevet 15. februar 2012 #35 Skrevet 15. februar 2012 Så det er ikke lov til å være egoistisk og gjøre det man har mest lyst til selv i sitt eget bryllup? Skal man ta mer hensyn til hva gjestene synes og har lyst til enn hva man selv føler er rett? Æsj, jeg mister nesten lysten på bryllup av det forumet her noen ganger, alltid er jo noe galt. Vi får alltid høre at vi må lage bryllupet til det VI vil. Det er VÅR dag. Og det planlegger vi faktisk å gjøre! Selvfølgelig kan dere være egositiske og gjøre det dere har mest lyst til, men jeg mener at man noen ganger skal ta mer hensyn til hva gjestene synes/ønsker enn hva man selv har aller mest lyst til. Det er synd du mister litt lysten på bryllup av å lese her. Husk dog at dette er et diskusjonsforum som er åpent for alle typer meninger, også meninger man er uenig i. Dersom du du ikke tåler å lese meninger du ikke liker, uten å miste lysten på bryllup, så bør du vurdere om det er så lurt å lese her. Gjør som dere vil, det er deres dag, og jeg er bare en anonym fremmed som ikke kommer i bryllupet deres (regner med at jeg ikke kjenner deg). Hadde jeg vært invitert hadde jeg ikke sagt til dere hva jeg tenkte. Bryllupet blir sikkert fint uansett.
kaprifolen Skrevet 15. februar 2012 #36 Skrevet 15. februar 2012 (endret) Jeg er i utgangspunktet helt for at brudepar skal få arrangere dagen sin akkurat slik de selv ønsker. Men på dette punktet er jeg tradisjonell. Jeg synes faktisk at man "skylder" gjestene (i mangel av et bedre ord) å få gavene pakket opp på dagen. Selv hadde vi over 8 meter med gavebord, men vi fikk fortsatt tid til å se og glede oss over gavene, kikke litt på kort og kose oss, og ikke minst la giver se overraskelsene og gledene i ansiktene våre når vi takket! Edit: Dessuten er gavebordet for mange en fin isbryter, samlingspunkt og attraksjon. Det er alltid noen som ikke står ute med røykerene, ikke samles rundt deg for å kommentere kjolen, eller kjenner så mange det bare er å sette seg ned ved samme bord som. Da er gavebordet et ypperlig mingle-sted... Endret 15. februar 2012 av kaprifolen 2
montiponti Skrevet 15. februar 2012 #37 Skrevet 15. februar 2012 Selvfølgelig kan dere være egositiske og gjøre det dere har mest lyst til, men jeg mener at man noen ganger skal ta mer hensyn til hva gjestene synes/ønsker enn hva man selv har aller mest lyst til. Det er synd du mister litt lysten på bryllup av å lese her. Husk dog at dette er et diskusjonsforum som er åpent for alle typer meninger, også meninger man er uenig i. Dersom du du ikke tåler å lese meninger du ikke liker, uten å miste lysten på bryllup, så bør du vurdere om det er så lurt å lese her. Gjør som dere vil, det er deres dag, og jeg er bare en anonym fremmed som ikke kommer i bryllupet deres (regner med at jeg ikke kjenner deg). Hadde jeg vært invitert hadde jeg ikke sagt til dere hva jeg tenkte. Bryllupet blir sikkert fint uansett. Jeg er fullstendig klar over hvordan et diskusjonsforum fungerer. 1
ingmaeg Skrevet 17. mars 2012 #38 Skrevet 17. mars 2012 Vil foreslå å gjøre som følger: Ha en session med fsmilie og tilreisende slekt dagen før eller et par dager før hvor brudeparet åpner gavene fra dem, og la noen andre stå for oppakkingen av gavene som kommer på selve dagen. Da får dere åpnet noen pakker, fra familie og slekt, og gjestene får beundre alle pakkene på selve dagen. Så lenge man er nøye med å notere hvem som gir hva, kan man alltids beundre gavene i ettertid
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #39 Skrevet 19. mars 2012 Vi hadde 94 gjester, og vi fikk søsteren min og svogeren min, de meldte seg selv til å åpne gavene for oss, og de skrev opp i en bok, hvem som hadde gitt hva. Vi fikk en del penger, de ble puttet i en konvolutt og gitt til mannen min. Vi hadde ikke hatt tid til å åpne gavene selv, da det totale antall gaver var på 234 gaver. Vi har mange venner som ikke ble bedt i bryllupet. Vi hadde vel alt, men siden vi er ganske voksne , 36 og 51 år gamle da vi giftet oss, så vi fikk en del " voksne gaver" som kunst ol. Vin, osv Og en del kontanter ble det også, rundt 200 000 kroner.
Gjest Mildrid Skrevet 19. mars 2012 #40 Skrevet 19. mars 2012 Vi har 23 gjester, og det blir ca 10 gaver, så vi åpner selv, mens gjestene er der og ser på, kanskje det hadde vært litt koselig... type bursdag hehe... vi har jo bare familie med oss den dagen så jeg regner med at alle synes det er ok... kanskje et alternativ? men da har dere flere gjester enn oss... hva med kanskje ha én ekstra person, slik at det blir tre som åpner gaver foran folk? bare én idé Vi gjorde det slik og det var stor suksess Var bare mannen og meg som åpnet, og en person som hjalp til å fjerne papir mm.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå