Cindi Skrevet 12. februar 2012 #1 Skrevet 12. februar 2012 Jeg har lest at noen har en person som åpner gavene for de og skriver hvem gavene var fra og slikt. Jeg synes dette høres litt upersonlig ut... Jeg vil heller kose meg med å åpne en og en gave og virkelig få tid til å sette pris på hva folk har tenkt på til oss. Blir det veldig dumt hvis vi får en til å ta imot gavene og notere sånn at man vet hvor ting er fra, også åpner vi gavene dagen derpå? Eller mååå man åpne gavene og la de stå åpne på et gavebord så alle kan se hvem som ga hva? Vi rekker jo uansett ikke å gå gjennom gavene for å se hva vi fikk fra hvem under middagen eller festen... (Vi har 100 gjester, så det kommer sikkert til å bli rundt 40 gaver...) Blir dette gjort på ulike måter? Vil ikke fornærme noen. Men vil også gjerne at vi skal bruke tid på dette. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #2 Skrevet 12. februar 2012 Det er ingen tradisjon for ikke å åpne gavene på bryllupsdagen i Norge. Og det ville nok bli lagt mereke til at gavene ikke blir vist fram for gjestene på dagen. Gaebordet er også et av de større isbryterstedene i et bryllup, altså et sted der gjester som ikke kjenner hverandre hr noe å snakke om. 2
Athene Skrevet 12. februar 2012 #3 Skrevet 12. februar 2012 Personlig mener jeg at gavebordet er en viktig, og tradisjonell, del av store, norske bryllup. Det vanlige er at man delegerer gaveåpningen til noen av gjestene, som har et system for merking av gaver, og lager et gavebord slik at alle får se på gavene. Dette sagt - det er ditt bryllup, og opp til deg hva du gjør. Det er stadig større variasjon i gjennomføringen av bryllup. Men velger du din løsning må du være forberedt på at mange synes dette er utradisjonelt og merkelig. 1
Daxi Skrevet 12. februar 2012 #4 Skrevet 12. februar 2012 Jeg synes at man skal gjøre det man best føler for. Husker at noen jeg kjenner ble skikkelig sur når hun fant ut at noen andre hadde åpna gavene for henne. Hun forsto da ikke de norske tradisjonene og er fortsatt bitter på at hun ikke fikk åpnet sine egne gaver, og det var noen flere år tilbake. Hvis du synes det er bedre at du åpner dem, synes jeg du skal gjøre det. 1
Mariepus Skrevet 12. februar 2012 #5 Skrevet 12. februar 2012 Jeg vurderer også å åpne gavene selv, dagen etter, siden jeg er så glad i å åpne gaver, men alle jeg snakker med synes dette ikke hører hjem i et norsk bryllup, så er veldig i tvil. Vet jeg kommer til å være bitter for dette hvis jeg ikke "får lov" å åpne mine gaver selv.
Silfen Skrevet 12. februar 2012 #6 Skrevet 12. februar 2012 Jeg har ikke vært i så mange bryllup, men fellesnevneren i alle har vært gaveåpnere og gavebord.
Gjest navnelapp Skrevet 12. februar 2012 #7 Skrevet 12. februar 2012 Jeg vurderer også å åpne gavene selv, dagen etter, siden jeg er så glad i å åpne gaver, men alle jeg snakker med synes dette ikke hører hjem i et norsk bryllup, så er veldig i tvil. Vet jeg kommer til å være bitter for dette hvis jeg ikke "får lov" å åpne mine gaver selv. Dersom du lagar til eit bord der du set opp eit skilt med "Vi vil kose oss med å pakke opp gavene i morgen, plasser gaven din her", så veit iallfall folk korleis dokke tenker, og færre blir fornærma. 3
Mariepus Skrevet 12. februar 2012 #8 Skrevet 12. februar 2012 Dersom du lagar til eit bord der du set opp eit skilt med "Vi vil kose oss med å pakke opp gavene i morgen, plasser gaven din her", så veit iallfall folk korleis dokke tenker, og færre blir fornærma. Det var det jeg hadde tenkt å skrive å ja "Grunnet brudens enorme glede over pakker, velger vi å åpne de selv i fred å ro dagen etter" 3
Daxi Skrevet 12. februar 2012 #9 Skrevet 12. februar 2012 Det hadde kanskje vært fint å ringe gjestene én og én og fortelle dem at dere likte gaven dere fikk... hadde vært fint, kanskje litt dyrt å ringe så mange, men da tror jeg ikke noen hadde blitt fornærmet. Jeg tror de hadde satt stor pris på at du ringer og sier: "Hei Kari og Ola, tusen takk for de fine tallerkene vi fikk av dere" Ellers så kan dere evt. skrive det på takkekortene, f.eks.
Grønt blad Skrevet 12. februar 2012 #10 Skrevet 12. februar 2012 Det var det jeg hadde tenkt å skrive å ja "Grunnet brudens enorme glede over pakker, velger vi å åpne de selv i fred å ro dagen etter" Beklager å måtte si det, men en slik lapp hadde jeg opplevd som ren egoisme fra brudeparets side. Jeg synes det er veldig gøy å se hva brudeparet har fått i gave, og det vet jeg at mange andre også synes. Det hender man slipper opp for noe å snakke om, og da kan man se på gavebordet og snakke litt om hva brudeparet har fått. Det fungerer som en icebreaker. Spesielt gjelder dette i dødperioder, bl.a. når brudeparet skal fotograferes. Selvfølgelig gjør dere som dere vil, men vær forberedt på at det kan bli dårlig mottatt. Ønsker dere at gjestene skal kose seg, så har dere gavebord. 4
Anglofil Skrevet 12. februar 2012 #11 Skrevet 12. februar 2012 Jeg synes det er merkelig å gjøre det slik. Her fikk to i bryllupet ansvaret for å pakke opp gavene og skrive dem ned i en gavebok, slik at vi kunne finne tilbake til hvem som hadde gitt oss hvilke gaver. Gjør som dere vil, for all del, men personlig ville jeg aldri gjort det slik. Mvh Yvonne
Lyra Skrevet 13. februar 2012 #12 Skrevet 13. februar 2012 Jeg er også veeeldig glad i å åpne pakker, men innser at dette ikke lar seg gjøre i bryllupet. Gjestene vil jo se hva brudeparet har fått og det er en tradisjon i norske bryllup at man viser fram gavene på et gavebord.Så selv om jeg helst hadde hatt lyst å åpne dem selv så skal vi få noen til å åpne dem og skrive opp hvem som har gitt hva. Tenker også at dette kan gi litt tidsfordriv mens vi er hos fotografen. 1
Ninnin86 Skrevet 13. februar 2012 #13 Skrevet 13. februar 2012 Basert på overskriften ville jeg sagt at man klipper av tråden og river opp papiret Nei, huff, jeg skal være litt mer seriøs! ...men jeg er litt i bryllupsrus for tiden Vi får noen til å pakke opp gavene for oss Har også en forståelse av at gjestene synes det er allright å se hva vi har fått! Så gavene blir pakket opp og skrevet ned i en bok! Fikk forresten et tips om å kjøpe nummerklistremerker sånn at man kan merke gave/kort/evt.annet med samme nummer! Da blir det lettere å se hva som hører sammen
Mariepus Skrevet 13. februar 2012 #14 Skrevet 13. februar 2012 Jeg er også veeeldig glad i å åpne pakker, men innser at dette ikke lar seg gjøre i bryllupet. Gjestene vil jo se hva brudeparet har fått og det er en tradisjon i norske bryllup at man viser fram gavene på et gavebord.Så selv om jeg helst hadde hatt lyst å åpne dem selv så skal vi få noen til å åpne dem og skrive opp hvem som har gitt hva. Tenker også at dette kan gi litt tidsfordriv mens vi er hos fotografen. Som tidsfordriv til gjestene, mens vi er til fotografen har jeg tenkt å lage en hel vegg med gamle bilder fra begge sidene som folk kan se på istedefor å glane på gavene (det er jo ingen som husker hva folk fikk i bryllupsgaver i ettertid) men bildene vil kanskje folk huske 3
Gjest Spinell Skrevet 13. februar 2012 #15 Skrevet 13. februar 2012 Som tidsfordriv til gjestene, mens vi er til fotografen har jeg tenkt å lage en hel vegg med gamle bilder fra begge sidene som folk kan se på istedefor å glane på gavene (det er jo ingen som husker hva folk fikk i bryllupsgaver i ettertid) men bildene vil kanskje folk huske Uenig med deg i den, du! Brudeparet velger selvsagt selv, men mange gjester synes gavebordet er en attraksjon og en svært hyggelig del av feiringen.
Gjest Solstråla88 Skrevet 13. februar 2012 #16 Skrevet 13. februar 2012 Vi skal få noen til og pakke opp for oss, selv om vi er super glad i og åpne pakker selv. Rett og slett fordi gjestene synes det er koselig og se hva vi har fått. Pengegaver skal pappa passe på til dagen derpå
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #17 Skrevet 13. februar 2012 Uenig med deg i den, du! Brudeparet velger selvsagt selv, men mange gjester synes gavebordet er en attraksjon og en svært hyggelig del av feiringen. Enig i denne. Barndomsbilder er for øvrig svært lite interessant for de som ikke kjente dere i oppveksten (noe som ofte gjelder en god del av gjestene i et bryllup).
marielle171 Skrevet 13. februar 2012 #18 Skrevet 13. februar 2012 Jeg hadde bare ikke brydd meg om hva tradisjonene er, og gjort det jeg hadde hatt lyst til: vente med gaveåpning til dagen etterpå. Det er jo skikkelig gøy å åpne gavene selv! Syns ikke det er et veldig bra argument at gjestene blir sure fordi de ellers ikke har noe annet å snakke om når brudeparet blir tatt bildet av. Hvis man finner på noe annet for dem å gjøre, gamle bilder de kan se på f.eks, så kommer ingen til å reagere på det. Og de få som hadde blitt sure, hadde jeg virkelig ikke brydd meg om. 3
annma25 Skrevet 13. februar 2012 #19 Skrevet 13. februar 2012 Vi åpnet gavene selv, men hadde en til å notere hvem gavene var fra osv, og en til å kaste papir. Vi åpnet gavene etter maten i vårt bryllup. Det tok litt tid, men syns det blir for upersonlig at andre skal åpne.. 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #20 Skrevet 13. februar 2012 Det er jo ikke verre enn at man tar fotografering før vielsen, også bruker man mingletiden før middag til å åpne gavene selv. Jeg er glad i å åpne gaver selv, jeg, men etter å ha åpnet uendelig mange gaver (kjennes det som) som utpakker i andre sitt bryllup, er det helt uaktuelt å skulle åpne gavene selv. For på bryllupsdagen vil jeg være mest mulig sammen med gjestene mine (ergo fotografering før vielse) og dagen derpå har jeg hørt fra andre brudepar at de er så slitne at det er mer enn nok jobb å bare se på alle gavene som utpakkere åpnet for dem dagen før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå