AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #1 Skrevet 12. februar 2012 Kom over en annonse på finn.no hvor moren til valpene kun var 14 mnd gammel og valpene 2. Er ikke dette alt for tidlig for å få sitt første kull? Kan hende det bare er jeg som overreagere, men moren så så sliten og pjuskete ut på bildet. Stakkars!
Gjest Mooky Skrevet 12. februar 2012 #2 Skrevet 12. februar 2012 Hmm, høres ut som at hunden har blitt gravid på hennes første løpetid. Hvis dette er rasehunder får i alle fall ikke valpene stamtavle, siden det er for tidlig å få valper på tispenes første løpetid. (Dette gjelder i alle fall rasen jeg har.) Jeg synes det er dyreplageri. Hunden ikke er ferdig utviklet når den er 1 år gammel og ikke klar for valper. Så ja, jeg ser på dette som dyreplageri, men det finnes sikkert folk der ute som ikke bryr seg.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 12. februar 2012 #3 Skrevet 12. februar 2012 Huff sikkert en real "gatemiks" også dette. Siden tispeeier tydligvis gir så faen i å respektere hunden sin. Det er en grunn for at rasehunder ikke får registrert kull på første løpetid. Det er også en grunn for at antall kull på en tispe er fastsatt og at alle kull utenom dette, heller ikke blir registrert. Men så lenge folk kan tjene penger på miksene sine uten at NKK gjør noe med dette, så gir folk blaffen.
Gjest Silvermist Skrevet 12. februar 2012 #4 Skrevet 12. februar 2012 Det er alt for tidlig! Stakkars tispe.
Leo Skrevet 12. februar 2012 #5 Skrevet 12. februar 2012 Om det ikke er dyreplageri, så er det i hvert fall helt i nærheten å la tisper få valper før de er fysisk og psykisk modne for det. Ikke bare risikerer man tispens liv og helse, men også at hun ikke er moden for å stelle og oppdra valpene slik at de ender opp som psykisk ustabile hunder. Men så lenge folk kan tjene penger på miksene sine uten at NKK gjør noe med dette, så gir folk blaffen. NKK har verken mulighet eller myndighet til å gjøre noe med dette. De har retningslinjer som medlemmene må forholde seg til hvis de ønsker å registrere valper, men de har ingen sanksjonsmuligheter overfor de som står utenfor NKK og avler på alt som kan krype og gå. De som kan gjøre noe er valpekjøperne ved ganske enkelt å la være å kjøpe valper fra useriøse oppdrettere. Så lenge disse tullingene får solgt valper kommer de til å fortsette å avle. Så enkelt, men tydeligvis også utrolig vanskelig å forstå for folk som ikke gidder å sette seg inn i noe som helst før de kjøper valp.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 12. februar 2012 #6 Skrevet 12. februar 2012 NKK har verken mulighet eller myndighet til å gjøre noe med dette. De har retningslinjer som medlemmene må forholde seg til hvis de ønsker å registrere valper, men de har ingen sanksjonsmuligheter overfor de som står utenfor NKK og avler på alt som kan krype og gå. De som kan gjøre noe er valpekjøperne ved ganske enkelt å la være å kjøpe valper fra useriøse oppdrettere. Så lenge disse tullingene får solgt valper kommer de til å fortsette å avle. Så enkelt, men tydeligvis også utrolig vanskelig å forstå for folk som ikke gidder å sette seg inn i noe som helst før de kjøper valp. Sant det du sier ja. Men det er vel MT som er øverste organ her og de har jo tydligvis hverken kompetanse eller evne til å ta seg av bakgårdsavl. NKK burde pushe mer på MT for å få en stopper for dette her. NKK har kompetansen som skal til. Det foregår en sak gående med Norsk Hestesenter og MT nå for å få stopp på buskavlen her også. Fordi avl av rubbel og rask av hest ødelegger for den seriøse avlen og ødelegger hestemarkedet totalt. Folk som kjøper, bryr seg for lite, så det er avlsorganisasjonene, som må ta grep her. Jeg vet ihvertfall at jeg blir eitranes forbanna på alle som bruker dyra og avler i hurten og sturten på de. Respektløst
Olive Skrevet 12. februar 2012 #7 Skrevet 12. februar 2012 Huff. Får helt vondt i magen av å lese dette. Har selv en hund som stammer fra et kull av denne typen. Tispa var ikke klar for morsrollen og valpene ble i tillegg tatt altfor tidlig fra henne. Dusten som hadde satt valper på tispa solgte deretter valpene videre til andre (enda større) duster. Jeg fikk min hund etter en forespørsel fra en venn i politiet etter de hentet min hund og noen andre dyr hjemme hos noen som ikke behandlet dem bra. Skatten min var lenge usikker og aggressiv. Skulle ønske bakgårdsavl med et tydelig pengemotiv ble forbudt 3
Leo Skrevet 12. februar 2012 #8 Skrevet 12. februar 2012 Sant det du sier ja. Men det er vel MT som er øverste organ her og de har jo tydligvis hverken kompetanse eller evne til å ta seg av bakgårdsavl. NKK burde pushe mer på MT for å få en stopper for dette her. NKK har kompetansen som skal til.Det er jo ikke så mye MT kan gjøre heller, så lenge slik avl ikke er forbudt på noen måte og i de fleste tilfeller heller ikke kvalifiserer til å bli karakterisert som mishandling eller vanskjøtsel etter loven. I så fall måtte man ha hatt en bestemmelse som sier at det ikke er tillatt å selge valper uten å være registrert oppdretter og at MT måtte ha ført tilsyn. Men det ville ha blitt kostbart og jeg vil tro at det er langt dit. Det foregår en sak gående med Norsk Hestesenter og MT nå for å få stopp på buskavlen her også. Fordi avl av rubbel og rask av hest ødelegger for den seriøse avlen og ødelegger hestemarkedet totalt.Det er vel noe enklere å føre tilsyn med hest vil jeg tro. Hesteoppdrett er tross alt ikke noe hvermannsen starter med hjemme i hagen (Skjønt jeg har lurt noen ganger...) og det blir jo vanligvis bare født en om gangen. Folk som kjøper, bryr seg for lite, så det er avlsorganisasjonene, som må ta grep her.Jeg vet ikke om det hjelper. NKK opplyser og informerer så godt de kan, men det hjelper jo ikke når folk ikke en gang gidder å ta seg en titt på hjemmesiden til den paraplyorganisasjonen for hund vi tross alt har i Norge før de kjøper valp. "Alle" skal jo ha hund for tiden og en del av dem har så lite kunnskap at jeg blir bare stående å måpe. Det er nesten så man må forklare dem at maten skal inn i den åpningen som har tenner og at det kommer dritt ut av den andre etter en stund. Spesielt det siste later til å komme som en overraskelse på en del... Men avle, det skal de! For den er jo såååå søøøøt!
Trigger Skrevet 13. februar 2012 #9 Skrevet 13. februar 2012 Etter NKK sine regler for avl, skal en tispe ikke parres før de er 18 mnd første gang. Om valpene er 2mnd ble tispa parret seks mnd for tidlig. Dette er ikke dyreplageri, men uvitenhet. Om en tispe er ung vil derimot ikke si at hun automatisk er en dårlig mor. Det kommer helt an på morsinstinktene.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 13. februar 2012 #10 Skrevet 13. februar 2012 Det er faktisk forbudt å avle med ukåra hingst i Norge. Men hey hvem bryr seg? Sikker på at det avles like mye buskavl som renrasa hvert år i dette landet. Men NHS gjør ingen ting med denne loven. De vet ikke helt hvem som skal følge den opp. Tjohoo. I Sveits skal de nå innføre et "sertifikat" for å få hund. Dvs man må ta et "dogs for dummys" før de kan få seg hund. Regner med kurset vil omfatte hva det vil si å ha en hund. At de skal ha mat og vann og trening og hvordan de forskjellige rasene trenger å bruke sine instinkter osv. DET skulle vi jaggu hatt her til lands også. 1
Olive Skrevet 15. februar 2012 #11 Skrevet 15. februar 2012 I Sveits skal de nå innføre et "sertifikat" for å få hund. Dvs man må ta et "dogs for dummys" før de kan få seg hund. Regner med kurset vil omfatte hva det vil si å ha en hund. At de skal ha mat og vann og trening og hvordan de forskjellige rasene trenger å bruke sine instinkter osv. DET skulle vi jaggu hatt her til lands også. Åh, det hørtes jo helt genialt ut! Da hadde jeg rammet inn diplomet
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #12 Skrevet 16. februar 2012 Hverken Mattilsynet eller NKK kan gjøre noe med dette da det ikke er ulovlig. NKK har ingen myndighet, mens Mattilsynet har ansvar for å se til at dyrevernsloven, loven om dyrehelsepersonell, mattrygghetsloven og lignende blir fulgt. Man kan melde inn mistanke om dyremishandling til Mattilsynet, men å parra ei 14 mnd gammel tispe er langt fra det værste som skjer av vold mot dyr her i landet, så de få inspektørene MT har burde heller brukes på de som slår og brekker ribbein på hundene sine, eller sulter ihjel husdyra spør du meg, selv om jeg er enig i at det er komplett idioti å sette valper på en nettopp kjønnsmoden hund. Om man vil ha endret dette må man gå via Storting og få lagt frem et lovforslag om hundeavl, men da kan man gjerne også gjøre mange av rasene som fransk bulldog og mops ulovlig for min del da de har så mange fysiologiske og anatomiske feil som ikke er til hundens beste. (ja jeg vet omtrent alle renavla raser har forskjellige helseproblemer, men disse er blant de to værste slik jeg ser det.) Digresjon: Forresten så vil Agria vil nå inngå et samarbeid med epidemiologene på NVH om å utarbeide en oversikt over raser og hva som blir meldt inn av diverse forsikringsoppgjør for å se hvor utsatt de forskjellige rasene er for diverse sykdommer, slik at man får en mere oversiktlig statistikk over norske forhold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå