AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #1 Skrevet 12. februar 2012 Drøye 1 måned siden, byttet vi ut lyspærene spotlights over speilet på badet. (20 W) I går gikk plutselig alle tre!, Det rare er at, lyset på taket fungerer, støpselen over speilet(der spotlightsen er) fungerer også... Mne pærene der imot, dem vil ikke lyse! Dette er en krise, da vi skal flytte snart og litt kjipt om vi ikke får ordnet dette, og evt må betale huseiern noe fra depositumet vårt -.- Hadde vært super takknemlig for hjelp her!
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #2 Skrevet 12. februar 2012 Det er forresten snakk om halogenpærer
Minya Skrevet 12. februar 2012 #3 Skrevet 12. februar 2012 Er det Deco eller GU10-pærer? Eller gud forby, GU9? (spot med stikk, spot med knotter eller små halogenpærer med bøylestikk) Er det de sistnevnte så har de en stygg tendens til å gå OFTE. Hadde en lampe med sånn pære i gangen der jeg bodde for flere år siden, og den pæra gikk vel omtrent en gang i måneden. Endte opp med å drite i å kjøpe flere for da kosta de 150 kroner stykket. Halogenspotter er noe av det verste jeg vet uansett, enten går de hele tiden, eller så har de kjipt lys. Om du ikke har prøvd å bytte pærer, prøv det, hvis ikke så kan det ha gått en ledning inni armaturet som kutter strømmen til pærene mens stikkontakten fortsatt er i live.
vesla86 Skrevet 12. februar 2012 #4 Skrevet 12. februar 2012 Vet du om det er en 12 volts lampe? Er pærene ganske små, med 2 "pigger" du setter rett inn (G4-sokkel), i så fall er det 12 volt. Da kan det være transformatoren som har tatt kvelden, hvis det er tilfelle må den byttes for at lampen skal fungere igjen.
Sola^ Skrevet 12. februar 2012 #5 Skrevet 12. februar 2012 sikkert transformatoren...sjekk med ny pære om det funker å bytte pære...viss ikkje så bytt transformatoren
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #6 Skrevet 12. februar 2012 Takk for svar! Det er sånn bitteliten pære, med to "stikker" som du putter inn i lampen. 12V. Etter å ha undersøkt litt, virker det som om det kanskje er ledningen? Lurer i tillegg vi som leieboere må betale for reparasjon av dette eller huseier. Jeg mener og vil tro, det ikke er oss siden det er en skade som ikke er selvpåført, og noe elektrisk? Dessuten er det jo mye annet i leiligheten her(blant annet stikk kontakt) på veggen i gangen som henger..
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #7 Skrevet 12. februar 2012 Ts her igjen, Minya, jeg har prøvd å bytte ut pærene.
Sola^ Skrevet 12. februar 2012 #8 Skrevet 12. februar 2012 Neh, er utleier si greie. Sei at den ikkje funker. Dere har plikt til å seie i frå viss noko går i stykker, men generell slitasje må ein kunne forvente. Slikt som lys på badet er å forvente at skal fungere, så her kan dere få huseier til å fikse.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #9 Skrevet 12. februar 2012 TS. Ja, det er vel det jeg også antar. Jeg vet at som leier, ødelegger vi noe som la oss si riper på parketten, ødelagt skap..osv. , er det vi som skal erstatte ved at det for eksempel trekkes fra depositumet vårt. Men når det er noe elektrisk, ikke selvpåført , går i stikker. Vil jeg helst ikke stå for betaling av dette. Som nevnt tidligere, er stikk kontakten på veggen i gangen ødelagt "den henger". Brann og sikkerhets farlig: Stikk kontakten på badet, pluggen som brukes til vaskemaskin HENGER. Andre ting: Ene hyllen på kjøleskap døra er "teipet"sammen med gaffateip. Så jeg vil tro jeg ser bort fra denne lampe problemet når alt annet er ødelagt. Regner med hueieren kan fikse dette. hihi
Minya Skrevet 13. februar 2012 #10 Skrevet 13. februar 2012 Da virker det som det er armaturet som er problemet, eller nærmere bestemt; ledningen til pærene. Om du klarer å ta ned armaturet uten å ødelegge halve badet (true story) så kan du åpne sukkerbiden og sjekke om ledningene er hele evt sitter godt nok i.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #11 Skrevet 13. februar 2012 Jeg leide ut bolig og der sluttet lampa over vasken å virke. Det var bare for meg som utleier å kjøpe ny og få montert den opp. Så lenge du som leietaker ikke er skyld i at lampa sluttet å virke så er det utleier som må bekoste ny. Det er også utleier som skal sørge for at ny lampe blir riktig montert. Du tuller ikke med elektriske ting på badet.
pita27 Skrevet 13. februar 2012 #12 Skrevet 13. februar 2012 Kanskje trafoen har gått? Da vil ikke pærene lyse, men stikket fortsatt funke.
Sola^ Skrevet 13. februar 2012 #13 Skrevet 13. februar 2012 Ta kontakt med huseieren og få han til å fikse. Ikkje tukle med det...i verste fall kan dere få skylda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå