Gå til innhold

Er dette lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 15 år som holder på med teater i fritiden.

I høst begynte musikalfagsgruppen vår å samarbeide med Den Nationale Scene. Men vi får ingen lønn for alt strevet og ofringen vi går igjennom. Jeg ofrer blandt annet utdanningen min og syngingen min. Itillegg til at vi ikke har lov til å ha noe godt med oss. Jeg spurte rett før jul om ''inspisienten'' kunne skrive en anbefaling for meg fordi jeg har lyst å gå videre med drama på videregående. H*n var veldig positiv ovenfor det, men tidligere idag fikk jeg en mail om at jeg ikke kom til å få noen anbefaling fordi jeg ''tuller'' meg litt av og til og pågrunn av oppførselen min på teateret. Jeg ble såklart ganske opprørt og visste ikke hva jeg skulle gjøre, å se drømmen min gå ned i toalettet sånn som det der. Og jeg kan ikke huske at jeg har gjort noe galt.

Q. Er det lov å få barn til å jobbe der omtrent vær dag uten lønn og de går glipp av utdanningen sin? Hvis ikke, hva bør jeg gjøre?

Q. Og er det lov å trekke tilbake en anbefaling pga oppførsel?

Tusen takk på forhånd!

Hilsen en fortvilet jente!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er vel ikke ansatt? Jeg antar at dette er hobbyen din, å man får normalt sett ikke lønn for å bedrive en hobby.

At du ofrer din utdanning er ditt valg. Det er vel ingen som har bedt deg ofre utdanningen din.

Jeg antar også at det er lovlig å trekke en lovt anbefaling så lenge adferden din har endret seg.

• Liker 12
Skrevet

du burde ikke ofre utdanningen din for det der. sats heller på bedre karakterer på skolen

• Liker 11
Skrevet

Joa.. men må ofte ta fri fra skolen

Skrevet

du burde ikke ofre utdanningen din for det der. sats heller på bedre karakterer på skolen

må legge til at en anbefaling ikke hjelper deg, så dropp det. er kun karakterene på skolen som teller

• Liker 5
Skrevet

ikke ta fri fra skolen

• Liker 8
Skrevet

Hva klager du over da?

Greit nok at du er en bortskjemt 15 åring som ikke har snøring på livets realitet, men i det virkelige liv så får man lønn når man er ansatt, man får ikke lønn for å bedrive hobbyer, å man må følge visse normer i et arbeidslig og på en arbeidsplass.

Hvis du mener at dette er feil, så har du vel foreldre som hjelper deg å finne ut av ting.

Når vi snakker om foreldre, hva sier de til at du ofrer utdanningen din?

• Liker 2
Skrevet

Pointet var å gå videre med teater og bli ''proff'' skuespiller. Og nei jeg er ikke bortskjemt, dette var en god mulighet for meg å holde meg innenfor skuespillerbransjen.

Skrevet

Du burde definitivt ikke ofre skolen for det der. Hvis du vil gå dramalinjen på vgs er det kun karakterene dine som teller, så det er dem du burde fokusere på.

Hvis han ikke ville skrive en anbefaling for deg, burde du tenke ganske nøye gjennom hvordan du oppfører deg.

• Liker 10
Skrevet

Pointet var å gå videre med teater og bli ''proff'' skuespiller. Og nei jeg er ikke bortskjemt, dette var en god mulighet for meg å holde meg innenfor skuespillerbransjen.

Å da skal du vel i dine øyne ha "proff-lønn" nå også tenker jeg...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva klager du over da?

Greit nok at du er en bortskjemt 15 åring som ikke har snøring på livets realitet, men i det virkelige liv så får man lønn når man er ansatt, man får ikke lønn for å bedrive hobbyer, å man må følge visse normer i et arbeidslig og på en arbeidsplass.

Hvis du mener at dette er feil, så har du vel foreldre som hjelper deg å finne ut av ting.

Når vi snakker om foreldre, hva sier de til at du ofrer utdanningen din?

TS: Jeg tror du bør satse på utdanningen din, så kan du jo søke musikk, dans og drama på vgs. Du kan holde på med teater på fritiden, men heltid er vel litt dumt.. Tenk om du ikke ønsker å bli skuespiller om noen år?

Høres rart ut for meg at han skal trekke tilbake det han har sagt... Du må nesten ta det opp med han, tror jeg!

Endret av Kråkesaks
  • Liker 9
Skrevet

Å da skal du vel i dine øyne ha "proff-lønn" nå også tenker jeg...

Snobb.

• Liker 2
Skrevet

Spørsmål 1: Så lenge det er hobbyen din så er det ikke en jobb.

Spørsmål 2: Selvfølgelig kan man trekke tilbake en anbefaling pga oppførsel, hvis man ikke føler at man kan anbefale en person så må man jo la det være.

Sånn ellers er det karakterene dine som avgjør hvor du kommer inn på vgs, og selv om å bli skuespiller er drømmen din så er det veldig dumt å ofre karakterene dine for å bli det. Å bli skuespiller i Norge på et nivå som gjør at man kan leve av det er ikke akkurat lett, så du bør prioritere å få gode karakterer slik at du først kan komme inn på dramalinja på vgs, og deretter ha gode nok karakterer til å studere noe dersom du ikke klarer å få jobb som skuespiller med det første. Alltid lurt å ha noe å falle tilbake på i kreative yrker, og da er karakterer nøkkelen. Prioriter skolegangen din!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Høres rart ut for meg at han skal trekke tilbake det han har sagt... Du må nesten ta det opp med han, tror jeg!

Denne personen (står ingen kjønn) kan da trekke tilbake et løfte hvis adferden til ts har endret seg. Hvis ts nå viser seg som en vimse som ikke tar dette seriøst så kan hun ikke forvente at noen skal anbefale henne videre.

Endret av Kråkesaks
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Denne personen (står ingen kjønn) kan da trekke tilbake et løfte hvis adferden til ts har endret seg. Hvis ts nå viser seg som en vimse som ikke tar dette seriøst så kan hun ikke forvente at noen skal anbefale henne videre.

Ja, selvfølgelig kan personen ta tilbake det han/hun har sagt, men det lureste TS gjør da er vel å snakke med vedkommende?

Endret av Kråkesaks
  • Liker 6
Skrevet

Men får du lov å ta fri fra ungdomskolen for å tutle rundt på teateret da? Synes det hørtes rart ut.

Synes også det er rart at DNS lar ungdomsskoleelever være der når de egentlig skulle vært på skolen.

Du har ikke rett på lønn med mindre du er ansatt.

Klart han kan trekke tilbake et anbefalelsesbrev. Et slik brev er uansett urelevant.

Du må søke opptak til dramalinjen med karakterene dine. Du kan få ekstrapoeng ved audition.

Skrevet

er også enig i at ts er bare 15 år... vi kan ikke forvente at hun skal vite alt om arbeidliv og skole..

men, til TS: det er (desverre) sånn at det er karakterene som teller når du skal inn på dramalinjen senere, og også da eventuelt teaterstudier på høyere utdanning. Så jeg syn du bør sløyfe disse teatergreiene nå, uansett hvor god mulighet det er.

Og prøv heller å finn en teatergruppe som holder på på kveldstid.

Du bør heller konsentrere deg om skolen så du kan få gode nok karakterer til videre utdanning.

Vet det er kjipt, men det er realiteten. Du har bedre muligheter til å bli en god skuespiller når du blir eldre!

Og er du en god skuespiller så trenger du ikke alskens kurs for å klare å være det heller:) Da skal det holde med en helt grei kveldsgruppe. Bare snakk med lederen og si at du ønsker god tilbakemelding og konstruktiv kritikk.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Kråkesaks, moderator.

Skrevet

Ja, selvfølgelig kan personen ta tilbake det han/hun har sagt, men det lureste TS gjør da er vel å snakke med vedkommende?

Men ts har jo allerede fått forklaring på hvorfor hun ikke får en anbefaling. Hva mer er det egentlig å snakke om da? Hun får ta det som en nyttig lærdom til neste korsvei. Vil man ha en anbefaling så må man oppføre seg på en slik måte at den som skal skrive anbefalingen får lyst til det. Ingen har plikt til å skrive en anbefaling.

• Liker 1
Gjest Nanette
Skrevet

Sats på utdanning, er ytterst få skuespillere i Norge med nok lønn til å kunne jobbe kun som skuespiller. Behold det som hobby istedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...