Zakuro Skrevet 11. februar 2012 #1 Skrevet 11. februar 2012 Jeg spør fordi jeg lurer på hvor utbredt vold av foreldre mot barn er. Jeg bodde i en ganske lang gate der 80% av husene hadde unger på min alder, +/- 1-3 år. Og jeg vet at alle, utenom en eller to, hadde blitt utsatt for vold i større eller mindre grad. Så jeg lurer på dette bare var et ekstremt tilfelle, eller om det virkelig er så vanlig? Her tenker jeg på alt fra ørefik til ris på rumpa og det som verre måtte være.
Silfen Skrevet 11. februar 2012 #2 Skrevet 11. februar 2012 (endret) Ja, i mindre grad. Født i -75. Endret 11. februar 2012 av Stjernefisken
Snøvott Skrevet 11. februar 2012 #3 Skrevet 11. februar 2012 Joda, men ikke noe som måtte sys eller lappes sammen. Litt verre var det vel egentlig å konstant bli fortalt hvor jævla unormal og uønska jeg var. 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #4 Skrevet 11. februar 2012 Fikk ris på rumpa. Ble tatt hardt i armen og slengt inn på rommet mitt etc. Er vokst opp på slutten av 80 og nitti tallet.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #5 Skrevet 11. februar 2012 Fikk noen ørefiker, og ble dratt i armen til rommet mitt og slengt på senga. Mulig jeg var provoserende og "fortjente" det, men det var umulig å få sagt fra om ting en var uenig i på en skikkelig måte i vår familie. Enten måtte en adlyde eller tåle harde reaksjoner. Vet ikke hvor mye skade jeg har tatt av ørefikene, men jeg er dårlig på konflikthåndtering og har blant annet fiket til eksen min når vi kranglet (og definitivt vært med på å trekke opp konfliktnivået)
Gjest MorAase Skrevet 11. februar 2012 #6 Skrevet 11. februar 2012 (endret) Hvis psykisk vold teller så rekker jeg opp hånden. Det var da min mor som utøvde denne. Endret 11. februar 2012 av MorAase
Gjest Raindrops Skrevet 11. februar 2012 #7 Skrevet 11. februar 2012 Jeg kan huske å ha fått et par smekk på rumpa, men ingenting jeg tror jeg har tatt skade av. De har forøvrig ikke praktisert det samme med småsøsknene mine, og jeg var verken spesielt vanskelig eller provoserende som barn. Født i 90.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #8 Skrevet 11. februar 2012 Jeg vet på en måte ikke om det "telles". Men ble slått av moren min en gang, når jeg var 11-12 år. Jeg vil ikke unnskylde henne, men hun var høygravid og stefaren min var voldelig mot henne (de skilte seg like etterpå). Jeg skvatt veldig og var redd for at hun kom til å gjøre det igjen i mange år etterpå. Men det har verken skjedd før eller siden.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #9 Skrevet 11. februar 2012 Jeg ble banka,sparka, spytta på og kalt stygge ting av pappa gjennom store deler av oppveksten. Vi var ofte alene hjemme så ingen så det. Jeg turte aldri og si ifra til noen. Det kom fram at mamma, bror og alle rundt hadde "visst det". Jeg husker jeg pleide å ha vondt i hele kroppen, puta mi var aldri tørr på kveldstid fordi jeg gråt i mange timer og dagdrømte om at noen ville adoptere meg og være glad i meg. Mange ganger måtte jeg skjule blåmerkene og sårene mine. Pappa sa han skulle ta selvmord hvis jeg sladra. Jeg skjønner ikke hvorfor ingen hjalp meg.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #10 Skrevet 11. februar 2012 Jeg ble slått på rumpa med sleiv, og mamma slo meg i ansiktet en gang. Jeg er født på midten av 80-tallet.
Gjest Bobler Skrevet 11. februar 2012 #11 Skrevet 11. februar 2012 Ble utsatt for vold i større grad av far. Både pisking med belte, juling, slag, spark osv. Han kastet ofte ting på meg. Over mange år. Første slaget var vel når jeg var 5-6 år, siste var ved 15års alderen når jeg fikk nok. Er tidlig i 20årene.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #12 Skrevet 11. februar 2012 Pappa har kastet ting på hodet mitt og tråkket meg over tærne med vilje for å vise at han ignorerte meg.
Bella21 Skrevet 11. februar 2012 #13 Skrevet 11. februar 2012 Yes, veldig brutal vold også, med alt ifra biljardkøller til belter og lignende, i tillegg til en del slag med knyttede never osv, psykisk vold også, alt ifra skjellsord som hore o.l til å bli oppfordret til å ta selvmord, alt ifra faren min... Syns ikke det har påvirket meg på noen måte, annet enn at jeg kanskje er litt kald, og småfrekk Ellers har alt gått fint med meg
GammelKaktus Skrevet 12. februar 2012 #14 Skrevet 12. februar 2012 Mora mi utøvde hovedsakelig psykisk vold mot meg, men hvis hun ble skikkelig forbanna så kunne hun slå til meg med knytteneven, dra meg over gulvet etter håret, hun kunne fike til meg og men da gjorde hun det ikke bare en gang... Ah, herlig med barndomsminner
AryaUnderfoot Skrevet 12. februar 2012 #15 Skrevet 12. februar 2012 Husker at en gang ble jeg dratt i håret av moren min, og har ett VELDIG diffust minne om noe smekk på rumpa en gang, men det er jeg ikke helt sikker på virkelig skjedde. Ellers aldri, og det har definitivt aldri skjedd med mine yngre søsken. Jeg vokste opp på 90-tallet og disse hendelsene er så svakt i minnet at det har jeg aldri tatt noen skade av.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #16 Skrevet 12. februar 2012 Aldri. Vokste opp på 70-80-tallet.
Yogamann Skrevet 12. februar 2012 #17 Skrevet 12. februar 2012 Interesnat at så mange nevner vold fra moren. Da jeg vokste opp var det en klar forestilling om at det alltid var faren som slo. I så godt som alle poppulærkulturelle referenaser og i all litteratur er det skildret at det er mannen som slår. Så viser deg seg at i norge i dag så blir statstisk sett litt flere barn slått av mor enn av far.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #18 Skrevet 12. februar 2012 Ikke i nærheten en gang. De få vennene som ble utsatt for noe, ble det i mindre grad og sjelden. Født i 75
Gjest Nuppdupp Skrevet 12. februar 2012 #19 Skrevet 12. februar 2012 jepp.. har vært mye vold, men aldri fra min far
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #20 Skrevet 12. februar 2012 Slag i ansikt og hode, spark og lugging, samt psykisk vold. Utøvd av min mor, født på midten av 80-tallet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå