StellinaX Skrevet 8. februar 2012 #1 Skrevet 8. februar 2012 Du kan jo lese bloggen til Vargas, det er laget en egen tråd om den tidligere i dag, så kanskje "reportasjen" hans er blitt slettet. Seriøst, så ville jeg satt fokus på helsen hans og ikke på utseendet. Jeg har også lagt på meg litt, og pga helsa kan det hjelpe hvis jeg går ned fem-sju kilo mht kolestrolet som har skytt i været på kort tid. Vet at det kan være andre grunner, skal til legen og har lest meg opp og ned om alt som evt kan feile meg, og tror jeg kunne vært doktor snart, i alle fall på egen helse, så jeg vet hva som skal til, egentlig. Høyt kolestrol er ikke farlig og ikke noen kilo for mye, men en passiv livstil og et usunt kosthold er ...usunt. Jo, det kan det absolutt være, kolesterolmedisin gis nettopp fordi at høyt kolesterol er en stor risikofaktor mtp hks-sykdommer. 1
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2012 #2 Skrevet 8. februar 2012 Det er ingen klar sammenheng mellom kolesterol og hjertesvikt. Dette er bare enda et eksempel på hvor bakstreversk vestlig medisin har blitt. Spør heller: hvorfor har kolesterolet gått opp? Ok, så hva er egentlig kolesterol? Jo, det brukes som skyllemiddel for leveren. Hva gjør leveren? Blant annet blir den kvitt giftstoffer fra kroppen. Så viss du da har høyt kolesterol tyder det på at leveren er skitten. Ergo; du spiser for mye dritt (plastikkfett, plastikksukker osv). Et annet eksempel er kroppstemperatur. Ingen leger sjekker om temperaturen er for LAV. Det er ikke interessant. For HØY derimot! Det er jo farlig. Men hva er årsaken til feber? Det er kroppen sin mekanisme for å drepe bakterier. Så fram temperaturen ikke blir alt før høy bør feberen få gå sin gang, for da dreper kroppen din bakterier som gjør deg syk. Det er forøvrig anslått at 90 % av den vestlige befolkning lider av hypothyroidisme, noe som man har dersom temperaturen når en står opp om morningen er for lav. Tilbake til tråden: det er usexy med late mennesker uten langsiktige mål. Har typen din noen mål? Isåfall få han til å tenke på de små valg han tar og hvordan det påvirker veien til målet. Og husk: usunne godsaker smaker best i munnen, ikke i magen og resten av kroppen. 2
StellinaX Skrevet 8. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 8. februar 2012 (endret) Det er ingen klar sammenheng mellom kolesterol og hjertesvikt. Dette er bare enda et eksempel på hvor bakstreversk vestlig medisin har blitt. Spør heller: hvorfor har kolesterolet gått opp? Ok, så hva er egentlig kolesterol? Jo, det brukes som skyllemiddel for leveren. Hva gjør leveren? Blant annet blir den kvitt giftstoffer fra kroppen. Så viss du da har høyt kolesterol tyder det på at leveren er skitten. Ergo; du spiser for mye dritt (plastikkfett, plastikksukker osv). Et annet eksempel er kroppstemperatur. Ingen leger sjekker om temperaturen er for LAV. Det er ikke interessant. For HØY derimot! Det er jo farlig. Men hva er årsaken til feber? Det er kroppen sin mekanisme for å drepe bakterier. Så fram temperaturen ikke blir alt før høy bør feberen få gå sin gang, for da dreper kroppen din bakterier som gjør deg syk. Det er forøvrig anslått at 90 % av den vestlige befolkning lider av hypothyroidisme, noe som man har dersom temperaturen når en står opp om morningen er for lav. Tilbake til tråden: det er usexy med late mennesker uten langsiktige mål. Har typen din noen mål? Isåfall få han til å tenke på de små valg han tar og hvordan det påvirker veien til målet. Og husk: usunne godsaker smaker best i munnen, ikke i magen og resten av kroppen. Det er vel ingen som mener at man ikke skal se på årsaken til at kolesterolet er fohøyet, jeg har i alle fall aldri sagt det. Selvfølgelig skal man se på årsaksforholdene bak f.eks forhøyet kolesterol. Men din forklaring rundt hva kolesterol er (du sier egentlig ingenting om hva det egentlig er, ei heller hva man kan gjøre for å få det ned), er temmelig tynn, dessuten er det en sammenheng mellom forhøyet kolesterol og hks-sykdommer. Javel om årsaken til det forhøyede kolesterolet er at man bare spiser drit-det er likefullt en markør på at man er i faresonen for div. sykdommer. En link med litt info: http://nhi.no/sykdommer/hjerte-kar/ulike-sykdommer/hoyt-kolesterol-hyperlipidemi-1130.html Endret 8. februar 2012 av StellinaX 1
Alvina Skrevet 8. februar 2012 #4 Skrevet 8. februar 2012 Jo, det kan det absolutt være, kolesterolmedisin gis nettopp fordi at høyt kolesterol er en stor risikofaktor mtp hks-sykdommer. Det er veldig omstridt, og mange dør pga statiner, altså medisiner for å senke kolestrolnivåene. Legen min er litt oppgitt over meg som ikke vil ta piller, men (orker ikke finne link nå, men søk rikshospitalet overlege kolestrol på google). Men jeg har kraftig høyt kolestrol som har økt dramatisk, og har spurt legen hva som er farlig høyt. Det kunne ikke legen svare på. Det finnes ikke ren forskning på det siden de fleste som har høyt kolestrol tar piller mot det og dør av bivirkningene. For å senke kolestrolet kan man gjøre mye. Jeg er kanskje villig til å prøve ta statiner, men bare innenfor en begrenset periode. Flere enn ti får muskelsmerter og problemer med ledd, og det trenger jeg ikke mer av i dette livet, siden jeg har slitt med smerter og fybromyalgi i mange år. Noen netter har jeg gått frem og tilbake og frem og tilbake fordi smertene har vært intense. Så får jeg bivirkninger, holder jeg ikke ut, og hvorfor gir statiner disse bivirkningene? Kan jeg bli verre, noen bivirkninger av kjemiske medisiner varer i par år etter at man har kuttet ut, gidder jeg det? Vil jeg ikke leve mest mulig uten smerter og dø uten? Det er så omstridt, jeg har en arvelig belastning fra min mors side, men ingen i slekta har dødd i ung alder. Men det kan også være relatert til alkohol, og da er det alvorlig, da er det grunnlag for å la seg undersøke hver fjerde uke, men det er mht til alkohol og smertestillende. Eller forandre livstil, men det er ikke lett når man lever på en lønn og har en gjeld som er himmelhøy. Hvor ble det av Himmelblå. Vi må tenke postivt, utseendet betyr ingenting, jeg har vært sammmen med menn med litt mage og elsker å krølle meg inn og kose magen og stryke og være nær.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2012 #5 Skrevet 9. februar 2012 Det er vel ingen som mener at man ikke skal se på årsaken til at kolesterolet er fohøyet, jeg har i alle fall aldri sagt det. Selvfølgelig skal man se på årsaksforholdene bak f.eks forhøyet kolesterol. Men din forklaring rundt hva kolesterol er (du sier egentlig ingenting om hva det egentlig er, ei heller hva man kan gjøre for å få det ned), er temmelig tynn, dessuten er det en sammenheng mellom forhøyet kolesterol og hks-sykdommer. Javel om årsaken til det forhøyede kolesterolet er at man bare spiser drit-det er likefullt en markør på at man er i faresonen for div. sykdommer. En link med litt info: http://nhi.no/sykdommer/hjerte-kar/ulike-sykdommer/hoyt-kolesterol-hyperlipidemi-1130.html Vel, hva gjør leger i vesten om man har høyt kolesterol? Gir medisiner for å senke kolesterolet! Ja, kolesterol tyder på at man er i fare for å bli syk, for økt kolesterol betyr at leveren er "skitten" og fordi kolesterol rengjør leveren, så det er klart det kan finnes sammenhenger mellom forhøyet kolesterol og sykdom. Derfor; å si at kolesterol har sammenheng med sykdom blir det samme som å si at brannmenn er årsaken til brann siden de ofte er i nærheten hvor det brenner. Det er dårlig vitenskap! Dessuten er ikke leger trent i helse, men medisin, altså ved å fikse symptom ved hjelp av medisin eller operasjoner. 1
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2012 #6 Skrevet 9. februar 2012 Det er veldig omstridt, og mange dør pga statiner, altså medisiner for å senke kolestrolnivåene. Legen min er litt oppgitt over meg som ikke vil ta piller, men (orker ikke finne link nå, men søk rikshospitalet overlege kolestrol på google). Men jeg har kraftig høyt kolestrol som har økt dramatisk, og har spurt legen hva som er farlig høyt. Det kunne ikke legen svare på. Det finnes ikke ren forskning på det siden de fleste som har høyt kolestrol tar piller mot det og dør av bivirkningene. For å senke kolestrolet kan man gjøre mye. Jeg er kanskje villig til å prøve ta statiner, men bare innenfor en begrenset periode. Flere enn ti får muskelsmerter og problemer med ledd, og det trenger jeg ikke mer av i dette livet, siden jeg har slitt med smerter og fybromyalgi i mange år. Noen netter har jeg gått frem og tilbake og frem og tilbake fordi smertene har vært intense. Så får jeg bivirkninger, holder jeg ikke ut, og hvorfor gir statiner disse bivirkningene? Kan jeg bli verre, noen bivirkninger av kjemiske medisiner varer i par år etter at man har kuttet ut, gidder jeg det? Vil jeg ikke leve mest mulig uten smerter og dø uten? Det er så omstridt, jeg har en arvelig belastning fra min mors side, men ingen i slekta har dødd i ung alder. Men det kan også være relatert til alkohol, og da er det alvorlig, da er det grunnlag for å la seg undersøke hver fjerde uke, men det er mht til alkohol og smertestillende. Eller forandre livstil, men det er ikke lett når man lever på en lønn og har en gjeld som er himmelhøy. Hvor ble det av Himmelblå. Vi må tenke postivt, utseendet betyr ingenting, jeg har vært sammmen med menn med litt mage og elsker å krølle meg inn og kose magen og stryke og være nær. Kolesterol brukes som rengjøringsmiddel for leveren. Dersom du har høyt kolesterol har du dermed skitten lever. Om du går på medisin for å senke kolesterolet, så tar du å senker nivået av vaskemiddel, så da blir ikke leveren ren. Det gjør jo selvsagt ting bare verre, og derfor er dette omstridt. Det er heller ingen arvelighet i dette - det eneste må være at du har arvet hennes dårlige matvaner. Høyt blodtrykk, fedme, diabetes, hjerte - og karsykdommer er relativt nye, så om du går tilbake til 1800-tallet vil du nok ikke se noen arvelighet. Om du vil få ned kolesterolet må leveren bli fri for smusk. Det beste du kan gjøre langsiktig er å ete sunt og naturlig og være i aktivitet. Med sunt og naturlig mener jeg et balansert kosthold med fett, proteiner og karbohydrat. I Norge spiser vi for mye karbohydratet - om du ikke er i mye aktivitet bør disse helst komme fra frukt og grønt. Du trenger ekte fett, og 4 ganger mer animalsk, da det er det cellene i kroppen trenger mest av (husk at celler blir byttet ut kontinuerlig - innen et år er du et helt nytt menneske). Ikke spis transfett! Det er dette som er dårlig for helsen og har gitt vanlig fett dårlig rykte. Ekte smør er veldig sunt og helt nødvendig for god helse. Transfett finner du ofte i prosessert mat som kaker og kjeks, og på restauranter, særlig mcérn. Det ble opprinnelig tatt i bruk for at varene ikke skulle bli så fort dårlige. Det kan også hende du ikke produserer nok magesyre slik at du ikke klarer å bryte ned protein til aminosyrer. Kroppen klarer ikke å bruke protein direkte, det må brytes ned! Om du har ofte problemer med mage og sure oppstøt, samt at du føler du har lite energi kan dette være problemet. Vitaminer og andre tabletter vil virke dårlig siden det ikke vil bli tatt opp i kroppen. Prøv også å få i deg mer jod. Jod fungerer som et skjold både utenfor og inne i kroppen. Bakterier kan ikke leve i nærhet av jod. Det er derfor de har få tilfeller av kreft i Japan. Der spiser de mye tare. De får helst kreft i magen der magesyren gjør joden ueffektiv. Ellers prøv å hold deg unna farlige stoffer som er tilsatt i matvarer, drikkevann, rengjøringsprodukter, osv. Dette kan påvirke skjoldbrukskjertelen og dens regulering av stoffskifte, spesielt fluor, klor og bromid som vil overkjøre jodet. Dette vil ikke vises i en blodprøve for å undersøke lavt stoffskifte, fordi nettopp fluor, klor og bromid har tatt plassen til jodet i produksjon av T3 - de passer inn i nøkkelhullet, men nøkkelen vil ikke gå rundt.
StellinaX Skrevet 9. februar 2012 Forfatter #7 Skrevet 9. februar 2012 Vel, hva gjør leger i vesten om man har høyt kolesterol? Gir medisiner for å senke kolesterolet! Ja, kolesterol tyder på at man er i fare for å bli syk, for økt kolesterol betyr at leveren er "skitten" og fordi kolesterol rengjør leveren, så det er klart det kan finnes sammenhenger mellom forhøyet kolesterol og sykdom. Derfor; å si at kolesterol har sammenheng med sykdom blir det samme som å si at brannmenn er årsaken til brann siden de ofte er i nærheten hvor det brenner. Det er dårlig vitenskap! Dessuten er ikke leger trent i helse, men medisin, altså ved å fikse symptom ved hjelp av medisin eller operasjoner. Leger setter ikke folk med forhøyet kolesterol på medisiner like that, det gjøres en totalvurdering og mange blir bedt om å legge om kosten i første omgang, nettopp for å se om de kan unngå bruk av medisiner. Å sammenligne forhøyet kolesterol og sammenhengen mellom hks med brann og brannmenn slik du gjør her...vel, det tyder i hvertfall på en ganske forenklet tankegang, det gir ingen mening. Og at leger ikke er trent i helse...jeg tror jeg skjønner hvor du vil hen, men poengene dine ser billige ut når du ordlegger deg som du gjør. Det finnes mange leger som er gode på helse, men så finnes det naturligvis også leger som er litt for glad i å skrive ut resepter. Jeg liker bare ikke når ting fremstilles så sort-hvitt som de gjøres her, det er nemlig en sammenheng mellom forhøyet kolesterol og hks. Om det så er livsstilen som fører til at kolesterolet stiger eller arvelige faktorer- det bør tas på alvor. Derimot kan de fleste ta det ganske rolig selv om det skulle befinne seg en brannmann i nærheten, huset begynner sannsynligvis ikke å brenne av den grunn:p Sorry avsporingen, ts.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #8 Skrevet 9. februar 2012 Leger setter ikke folk med forhøyet kolesterol på medisiner like that Legen setter en person med forhøyet BMI på reductil. Det gjør de faktisk.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2012 #9 Skrevet 9. februar 2012 Leger setter ikke folk med forhøyet kolesterol på medisiner like that, det gjøres en totalvurdering og mange blir bedt om å legge om kosten i første omgang, nettopp for å se om de kan unngå bruk av medisiner. Å sammenligne forhøyet kolesterol og sammenhengen mellom hks med brann og brannmenn slik du gjør her...vel, det tyder i hvertfall på en ganske forenklet tankegang, det gir ingen mening. Og at leger ikke er trent i helse...jeg tror jeg skjønner hvor du vil hen, men poengene dine ser billige ut når du ordlegger deg som du gjør. Det finnes mange leger som er gode på helse, men så finnes det naturligvis også leger som er litt for glad i å skrive ut resepter. Jeg liker bare ikke når ting fremstilles så sort-hvitt som de gjøres her, det er nemlig en sammenheng mellom forhøyet kolesterol og hks. Om det så er livsstilen som fører til at kolesterolet stiger eller arvelige faktorer- det bør tas på alvor. Derimot kan de fleste ta det ganske rolig selv om det skulle befinne seg en brannmann i nærheten, huset begynner sannsynligvis ikke å brenne av den grunn:p Sorry avsporingen, ts. Av det du skriver tror jeg ikke du har forstått det jeg sier om kolesterol. Kolesterolet er som en brannmann, det er poenget mitt. Og det du sier er selvsagt korrekt, de fleste ville tatt det rolig (om ikke roligere) om det skulle finne seg en brannmann nær en brann. Om det er kjempemange brannmenn er det kanskje en stor brann. =Om det er kjempehøyt kolesterol er kanskje leveren veldig skitten. Om du bruker politimenn til å fjerne brannmennene fra brannen blir ikke brannen slukket. =Om du bruker piller til å senke kolesterolet blir ikke leveren ren. Det er mange brannmenn i nærheten...Det er fare for brann. =Kolesterolet er høyt...Det er fare for hjerteinfarkt. Har jeg gjort meg forstått? Dette er min forståelse av kolesterol. Jeg er ingen ekspert, men av det jeg har lest og hørt tror jeg nå det er slik (jeg er interessert i helse av egoistiske grunner). Det vil altså uansett være dumt å senke kolesterolet, det er min mening. Like dumt som å stenge brannmannskapet ute fra et område i brann. Og hvorfor kan du ikke holde denne utvekslingen på et sivilisert nivå, selv om du er uenig i hva jeg sier? At det jeg skriver tyder på at jeg har "en enkel tankegang" synes jeg er veldig unødvendig. Hvor ville du hen med en slik tone? Provosere? Hersketeknikk? Dette er kanskje du har for vane, men jeg er ganske sikker på at slike manerer ikke lønner seg i lengden, så da legger du det forhåpentligvis av deg.
StellinaX Skrevet 10. februar 2012 Forfatter #10 Skrevet 10. februar 2012 (endret) Av det du skriver tror jeg ikke du har forstått det jeg sier om kolesterol. Kolesterolet er som en brannmann, det er poenget mitt. Og det du sier er selvsagt korrekt, de fleste ville tatt det rolig (om ikke roligere) om det skulle finne seg en brannmann nær en brann. Om det er kjempemange brannmenn er det kanskje en stor brann. =Om det er kjempehøyt kolesterol er kanskje leveren veldig skitten. Om du bruker politimenn til å fjerne brannmennene fra brannen blir ikke brannen slukket. =Om du bruker piller til å senke kolesterolet blir ikke leveren ren. Det er mange brannmenn i nærheten...Det er fare for brann. =Kolesterolet er høyt...Det er fare for hjerteinfarkt. Har jeg gjort meg forstått? Dette er min forståelse av kolesterol. Jeg er ingen ekspert, men av det jeg har lest og hørt tror jeg nå det er slik (jeg er interessert i helse av egoistiske grunner). Det vil altså uansett være dumt å senke kolesterolet, det er min mening. Like dumt som å stenge brannmannskapet ute fra et område i brann. Og hvorfor kan du ikke holde denne utvekslingen på et sivilisert nivå, selv om du er uenig i hva jeg sier? At det jeg skriver tyder på at jeg har "en enkel tankegang" synes jeg er veldig unødvendig. Hvor ville du hen med en slik tone? Provosere? Hersketeknikk? Dette er kanskje du har for vane, men jeg er ganske sikker på at slike manerer ikke lønner seg i lengden, så da legger du det forhåpentligvis av deg. Jeg forstår hva du mener, men jeg er uenig. Høyt kolesterol betyr ikke bare at leveren er "skitten". Dersom du ikke ønsker å fortsette den usiviliserte tonen, så burde du dessuten revurdere formuleringene dine i siste avsnitt. Å insinuere at jeg har for vane å kjøre en hersketeknikk som jeg forhåpentligvis vil legge av meg etterhvert (les: og blir like sivilsert som deg), innbyr ikke til en mer hyggelig tone fra min side. Årsaken til at jeg svarer deg slik jeg gjør, er fordi du kommer med påstander som bl.annet disse; "Dette er bare enda et eksempel på hvor bakstreversk vestlig medisin har blitt", "Det er ingen klar sammenheng mellom kolesterol og hjertesvikt","Vel, hva gjør leger i vesten om man har høyt kolesterol? Gir medisiner for å senke kolesterolet!", "Derfor; å si at kolesterol har sammenheng med sykdom blir det samme som å si at brannmenn er årsaken til brann siden de ofte er i nærheten hvor det brenner. Det er dårlig vitenskap!", "Dessuten er ikke leger trent i helse, men medisin, altså ved å fikse symptom ved hjelp av medisin eller operasjoner. " Det er ganske sterke påstander du kommer med, og jeg blir litt irritert når folk er så påståelige uten å ha godt nok belegg for det de sier. Edit: jeg synes forsåvidt fortsatt at sammenligningene dine ikke henger helt på greip. Det er ikke ment som noe personangrep når jeg sier dette, men det oppleves rett og slett som litt svada når du skriver det på måten du gjør, beklager. Mange mennesker har reddet livet fordi de blandt annet har fått kolesterolet sitt ned på et normalisert nivå, om det så har skjedd vha kun kostomlegging og mer aktivitet eller vha piller. Jeg får en følelse av at du er mot medisin generelt, og det har du jo lov til å være. Men det er allikevel ikke helt riktig det du sier. Her står det litt om statiner: http://nhi.no/sykdommer/hjerte-kar/legemidler/statiner-kolesterolsenkende-7206.html Som du ser, så gis ikke medisiner kun for å ta symptomene, de er med på å regulere mengden og typen fett i årene våre (kolesterol er jo et fettstoff som bl.annet finnes i blodet). Endret 10. februar 2012 av StellinaX
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå