AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #1 Skrevet 11. februar 2012 En litt frustrert og enstlig mor, her.. Helt siden omtrent 2 år siden var vi ganske aktive. Barna var påmeldt fritidsaktiviteter. Og vi gjorde mye gøye ting sammen i helgene. Alt fra fotball, (aking og ski om vinteren), gikk på turer i skogen og grillet, samlet innsekter (guttene mine er så opptatt av det). Det var veldig lite TV-titting på dem. Bare barne-tv, som er litt forlenget (tilsammen 1-1,5 timer med CN og Disney Channel). De hadde bare Playstaion 2, som de spilte KUN på lørdager. Vi hadde hvertfall en tur til biblioteket og gjorde litt aktiviteter der samt låne bøker. Sant nok, var det kinobesøk nå og da, men vi dro heller til teater. Mye playdate med venner, eller finne på noe av de aktivitetene sammen med venner. Om kveldene, før leggetid, har vi pleid å samle oss i min seng, og spille kort og lese godnatthistorier og andre bøker. Barna mine har alltid blit lest for. Men, nå er det slik at vi stort sett ikke gjør ingen av overnevnte. Dagene og ukene går ut på: Lekser, TV og tv-spill. De går fortsatt på ski, men bare i nabolaget alene (jeg kan ikke stå på ski). Det er nesten aldri vi går på turer sammen. Og eldstemann liker ikke fotball så mye som før lenger. Når vi er hjemme blir det sånn at jeg sitter med PC'n og dem foran TV. Spilletiden er noe utvidet enn før, og de har fått en til apparat å spille i. Jeg føler at det blir lite familie tid. Og jeg er så redd at denne onde sirkelen skal bli en vane. De blir ikke lest for lenger, og vi har ikke det koselige "før-leggetid-ritualet- vårt. Jeg er vel og merke blitt syk (moderat depresjon) og har veldig DÅRLIG samvittighet. Jeg aner ikke hva jeg kan gjøre for å gjøre situasjoen bedre! Jeg håper noen kan foreslå noe, og dele erfaringer. Hilsen, TS
Tiarra Skrevet 11. februar 2012 #3 Skrevet 11. februar 2012 (endret) Hvor gamle er disse barna? Edit.. Endret 11. februar 2012 av Tiarra
Tiarra Skrevet 11. februar 2012 #4 Skrevet 11. februar 2012 (endret) Edit-- Endret 11. februar 2012 av Tiarra
Tiarra Skrevet 11. februar 2012 #5 Skrevet 11. februar 2012 (endret) Edit Endret 11. februar 2012 av Tiarra
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #6 Skrevet 11. februar 2012 Nevnte ikke sykdommen min for å få sympati, men tror at det kan være en faktor som bidro til at vi er i denne situasjonen. Jeg får medisier nå og har blitt noe bedre enn før, har først fått medisier for ca halvannen måned siden. Jeg er mye sliten, men merker at jeg tåler å finne på små ting med guttene nå. Som å leke med dem, tegne litt med dem, spille brettspill en sjelden gang, osv. Men det er jeg ikke fornøyd med. Det er ikke nok. Jeg vil ha våre gamle vaner tilbake! Men hvordan? Altså, jeg vet at dere ikke kan gi meg svar til akkurat det, men noen tips til å forbedre situasjonen. Mye går på viljen og mot, men de er ikke helt på plass ennå,... og jeg er lei av "ting tar tid" og ta et steg av gangen"... Og jeg føler at vi tar et steg foran og to bak!
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #8 Skrevet 11. februar 2012 Start med det enkle. Lesestund hver kveld før leggetid. Siden de er så jevngamle så har de glede av samme bok. Ta de med når det gjelder matlaging. Det at dere sammen lager et måltid eller en kake er kvalitetstid sammen. Hva med å spille en runde eller to med de på tv-spill. Kan hende du finner det morsomt og de vil synes det er stas at mamme prøver og er mye dårligere enn de. Teater og kino er rimelig passive ting som ikke krever mer enn at du kjøper billetter og er med de. Hva finner du glede i? En smule glede iallfall. Dyrk dette i sammen med ungene. Jeg har selv vært langt nede og alene med barn, men klarte å være aktiv med de. Det var alt annet som ble forsaket. Jeg klarte å finne gleden ved å være i sammen med de og gi de gode opplevelser som ikke kostet mange kronene. Jeg sier ikke at fordi jeg klarte så klarer du. Se deg etter de små tingene først. Lesestund er jo noe som kan slå ann og som krever lite av deg. Jeg sørget for å lese bøker jeg selv hadde glede av. I tillegg så kan du sørge for at ungene dine får gode opplevelser med andre selv om du ikke er deltar. 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #9 Skrevet 11. februar 2012 Tusen takk for svar anonym. Det er sant at det å være sammens med de gir glede. Jeg har gitt opp skole og jobb, for å ha litt overskudd til overs for dem. Men akkurat som jobb og skole var for slitsomt, ble også andre aktiviteter (da snakker jeg mest om fritidsaktiviteter som fatball) slitsomt. Matlaging er det ikke så opptatt av å være, med men de er med og lager f.eks kaker, som vi baker litt ofte nå. Ja, lesing er en god ide, for vi er alle sammen glade i å lese Så ett sted å starte. Jeg ser at guttene også savner "kvalitetstimen" og snakket om det senest i går. Så den kan vi få tilbake i alle fall Av en eller annen grunn (eller kanskje fordi den gangen faren hadde omsorgen) sklidde vennene og dem fra hverandre, men det er noe vi kan få ordnet igjen nå mot våren. Takker igjen for innspill
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #10 Skrevet 11. februar 2012 Virker ungene fornøyde, da? De nærmer seg jo puberteten og forberedelse til løsrivelsen fra deg, så da er det vel naturlig (og sunt) at de kan styre med sitt uten at mamma er med. Da min sønn var på den alderen var han opptatt av venner og spilling, men vi hadde noen kosestunder i løpet av uka hvor vi gikk på kino/teater eller f eks så på en film hjemme i sofaen. Du kan ikke snu tiden eller stoppe utviklingen til barna dine. Vær der for dem og snakk med dem f eks under middagen eller rundt leggetid. Det er som sagt helt naturlig at to så store gutter ikke har så stort behov for å gjøre ting sammen med mamma. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #11 Skrevet 11. februar 2012 Virker ungene fornøyde, da? De nærmer seg jo puberteten og forberedelse til løsrivelsen fra deg, så da er det vel naturlig (og sunt) at de kan styre med sitt uten at mamma er med. Da min sønn var på den alderen var han opptatt av venner og spilling, men vi hadde noen kosestunder i løpet av uka hvor vi gikk på kino/teater eller f eks så på en film hjemme i sofaen. Du kan ikke snu tiden eller stoppe utviklingen til barna dine. Vær der for dem og snakk med dem f eks under middagen eller rundt leggetid. Det er som sagt helt naturlig at to så store gutter ikke har så stort behov for å gjøre ting sammen med mamma. De virker veldig fornøyde. Vi snakker mye sammen. Både før leggetid og ved middagsbordet. Vi gjør lekser sammen. Og vi leker NOEN ganger sammen, aldri som før, men noen ganger. De har et par venner (hver) igjen som de er ofte sammen, enten er de på besøk eller de drar på besøk til dem, leker ute sammen, ellers styrer det med lego, tegning og tv-spill alene. Jeg er veldig glad for at de har sammen og at de stort sett alltid går overns med hverandre! Er det virkelig bare en utvikling eller har jeg sviktet dem som mor som ikke finner på mye med dem?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #12 Skrevet 11. februar 2012 Er det virkelig bare en utvikling eller har jeg sviktet dem som mor som ikke finner på mye med dem? Ta det helt med ro. Du skal jo oppdra dem til å bli voksne, selvstendige mennesker og det høres ut som du har klart jobben fint så langt. De vet jo at du er der for dem, men de trenger ikke ha deg med i leken. Lykke til !
Gjest Trøffel Skrevet 12. februar 2012 #13 Skrevet 12. februar 2012 Høres ut som om du er en flott mamma Kvalitetstimen på kvelden må du jo bare innføre igjen med en eneste gang, spesielt da barna til og med etterlyser den Jeg er helt sikker på at en slik koselig time hver kveld vil gi deg positiv energi og få deg til å sovne med et smil om munnen på kveldene! Ellers er jo teater og kino noe som krever lite av deg fysisk, og som dere kanskje kan passe på å gjøre f eks 1 gang per måned? La barna være med å velge film eller stykke Kanskje dere til og med kan dra og spise noe godt sammen først, f eks på Peppes eller en hyggelig restaurant som ikke er for dyr? Om du innfører disse to tingene, så vil jeg si at dere gjør masse koselig og sosialt sammen, mtp din sykdom
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #14 Skrevet 12. februar 2012 Høres ut som om du er en flott mamma Kvalitetstimen på kvelden må du jo bare innføre igjen med en eneste gang, spesielt da barna til og med etterlyser den Jeg er helt sikker på at en slik koselig time hver kveld vil gi deg positiv energi og få deg til å sovne med et smil om munnen på kveldene! Ellers er jo teater og kino noe som krever lite av deg fysisk, og som dere kanskje kan passe på å gjøre f eks 1 gang per måned? La barna være med å velge film eller stykke Kanskje dere til og med kan dra og spise noe godt sammen først, f eks på Peppes eller en hyggelig restaurant som ikke er for dyr? Om du innfører disse to tingene, så vil jeg si at dere gjør masse koselig og sosialt sammen, mtp din sykdom Takk for innspill I dag spiste en skikkelig familiefrokost sammen, og vi hadde det litt koselig sammen etterpå. Jeg fikk kul gave til morsdagen av dem. Og senere i ettermiddag gikk vi en tur til akebakken og aket litt. Det var litt kaldt, men det var veldig gøy og jeg ble veldig glad for at de hadde det så gøy og at jeg ble med dem ut. Jeg er stolt over dagen i dag Takker alle for støtten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå