Gå til innhold

Dårlig impulskontroll - hva kan gjøres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stort sett en snill, hensynsfull person, som fungerer greit/bra sammen med kollegaer og venner (men er lite åpen), gjerne tar verv, , er positiv, oppriktig glad i alle jeg kjenner osv. Men under overflaten føler jeg meg som et monster: Jeg kan ha ekstremt kort lunte, og da faller de fleste hemninger. Jeg kan være utrolig hensynsløs ovenfor den det går utover, si sårende ting etc. Verst er det hvis jeg er sliten og sulten, så det kan forebygges, pms er også et problem, men også i andre situasjoner hvor jeg ikke kan skylde på noe slikt kan det skje. Og uansett årsak, så vil jeg virkelig ikke være sånn. Er det noen som har gode råd til meg? Jeg har drevet med meditasjon tidligere og har tatt opp dette igjen nå, i håp om at det hever terskelen min, men jeg vil gjerne ha mer målrettet hjelp.

Gjest Maneater
Skrevet

Jeg er stort sett en snill, hensynsfull person, som fungerer greit/bra sammen med kollegaer og venner (men er lite åpen), gjerne tar verv, , er positiv, oppriktig glad i alle jeg kjenner osv. Men under overflaten føler jeg meg som et monster: Jeg kan ha ekstremt kort lunte, og da faller de fleste hemninger. Jeg kan være utrolig hensynsløs ovenfor den det går utover, si sårende ting etc. Verst er det hvis jeg er sliten og sulten, så det kan forebygges, pms er også et problem, men også i andre situasjoner hvor jeg ikke kan skylde på noe slikt kan det skje. Og uansett årsak, så vil jeg virkelig ikke være sånn. Er det noen som har gode råd til meg? Jeg har drevet med meditasjon tidligere og har tatt opp dette igjen nå, i håp om at det hever terskelen min, men jeg vil gjerne ha mer målrettet hjelp.

Når jeg er påvirket av menstruasjonssyklusen så kjenner også jeg bitchen komme frem.

Hadde i stad lyst til å ringe mannen min som er på jobb og konfrontere ham med at jeg syns han har tøyd grensene og flørtet i går. Heldigvis gjorde jeg det ikke!

Det som demper meg i min dårlige selvkontroll er å forestille meg konsekvensene om jeg handler slik jeg har lyst til i øyeblikket.

Skrevet

Når jeg er påvirket av menstruasjonssyklusen så kjenner også jeg bitchen komme frem.

Hadde i stad lyst til å ringe mannen min som er på jobb og konfrontere ham med at jeg syns han har tøyd grensene og flørtet i går. Heldigvis gjorde jeg det ikke!

Det som demper meg i min dårlige selvkontroll er å forestille meg konsekvensene om jeg handler slik jeg har lyst til i øyeblikket.

Takk for svar :) Jeg opplever at jeg ikke rekker å tenke konsekvenser, men det kan kanskje trenes opp..? Jeg skjønner at det hjelper å prøve å se situasjonen fra motpartens side, og jeg har ikke noe problem med å se etterpå at jeg har oppført meg dårlig, men der og da virker det "logisk". Jeg har tenkt noen ganger at jeg ikke er så flink til å empatisere med andre, men tror jeg klarer det greit nok ellers.

Skrevet

Meditasjon er definitivt bra for dette. Minfulness meditasjon, som jo lærer deg å se tanker og følelser tydeligere og ikke respondere på dem, men bare la dem være der og flyte forbi og spille seg ut, er definitivt godt for dette. Men, det tar tid å få resultater. En mere målrettet måte å jobbe med dette på er å inkludere meditasjonen/qigong øvelsen six healing sounds. Den lar deg jobbe direkte med å renske ut frustrasjoner, sinne, dårlig selvtillitt, øke styrken til å pushe deg selv gjennom noe, bli roligere, etc. etc. Du kan finne instruksjoner i forskjellige varianter på youtube og på nett. Jeg tror kombinasjonen av generell mindfulness meditasjon og healing sounds er perfekt for et sånt problem. Du kan også gå til siden til Shinzen Young. Han har masse bra om meditasjon og å jobbe med følelser og ubehag gjennom meditasjon. Du kan også prøve meditasjonen inner smile som er en slags bror til healing sounds. Det er en del elementer av inner smile i healing sounds, men mye mere i selve inner smile meditasjonen. De brukes gjerne sammen i samme system. Springforestqigong.com har også mye bra veldig enkle qigong øvelser som vil hjelpe på å balansere psyken din i alminnelighet. bare 15-20 min om dagen vil over tid gjøre en stor forskjell.

Skal jeg velge EN ting jeg vil annbefalle deg er det healing sounds. Spesielt "lever lyden" som du nok kan gjøre litt mere enn de andre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...