Gå til innhold

Kan jeg søke om hjelp fra sosialkontoret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid, 38+1. Var hos tannlegen i dag pga en infeksjon i røttene i en tann. Jeg har fått krone på den tannen noen år tidligere. Jeg skal tilbake etter fødselen for å få en behandlingsplan for tannlegen.

Tannlegen sa at enten så kan de drenere en tann som har infeksjon i røttene eller i verste fall trekke den.

Nå......det er her problemet kommer inn hvis de må trekke den.

Da ligger de enten en bro, implantant ( rett skrevet? ) e.l.

Og det koster jo en god del.......

Og vi har ikke råd til å betale en så stor regning.

Jeg kan jo kanskje inngå en avbetalingsplan med tannlegen, men hvis tannlegen må se seg nødvendig og trekke tannen og ligge en bro e.l., kan jeg søke sosialkontoret om hjelp?

Har ikke de fått noen nye regler når det gjelder samboere eller er det det samme vanlige ( han har ingen forsørger plikt ovenfor meg og de kan derfor ikke "kreve" at han skal betale "min" regning....? )?

Nå føler jeg at jeg står fast, for vi har ikke så mye penger ( vet ikke hva det vil komme på en gang ), men samtidig så må jeg jo behandle tannen sånn at den blir bra igjen....Vi har ingen oppsparte penger, ingenting vi kan selge og heller ingen i familien vi kan spørre om økonomisk hjelp...

Har aldri vært i denne situasjonen før, så tips hadde vært fint å få om hva vi kan gjøre hvis tannlegen i verste fall må velge den dyreste metoden......

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet ikke så mye om eventulle nye regler for utbetaling av sosialstønad. Men da jeg jobbet der måtte man ved slike tilfeller henvende seg til sosialtjenesten på forhånd og søke om stønad, og ikke komme med rekningen i etterkant.

Gjest Brunhilde
Skrevet

Det letteste er jo om du tar en telefon til sosialkontoret du hører til og spør dem! Det er faktisk ikke pinlig, men noe de som jobber der er vant til!

Gjest Poirot
Skrevet

Eller du kan høre med trygdekontoret.

Skrevet
Jeg vet ikke så mye om eventulle nye regler for utbetaling av sosialstønad. Men da jeg jobbet der måtte man ved slike tilfeller henvende seg til sosialtjenesten på forhånd og søke om stønad, og ikke komme med rekningen i etterkant.

Jeg må først få et overslag fra tannlegen om hva det vil komme på. Så kan jeg eventuelt søke om støtte.

Og det overslaget får jeg jo ikke før om 2-3 uker.....

Nå vet jo ikke jeg heller om det er nødvendig å trekke tannen og ligge bro e.l., men det blir jo kjipt hvis det blir tilfelle da.....

Skrevet

Tannlegen skal kunne gi deg en grei pekepinne på kostnader når du snakker med han!

Gjest Anonymous
Skrevet

Du er gravid og har samboer. De slår sammen inntekter. Ser på utgifter dere har. Du skal være mye i minus før du får hjelp der. Etter fødsel regner de med barnetrygden også. Vet ikke om du får noen nedkomstpenger, men de regner med alt.

Er du "førstegangsreis" på sosialkontoret og det er et engangstilfelle, så kan du være sikker på at du får et nei.

Skrevet
Du er gravid og har samboer. De slår sammen inntekter. Ser på utgifter dere har. Du skal være mye i minus før du får hjelp der. Etter fødsel regner de med barnetrygden også. Vet ikke om du får noen nedkomstpenger, men de regner med alt.

Er du "førstegangsreis" på sosialkontoret og det er et engangstilfelle, så kan du være sikker på at du får et nei.

Har fått livsopphold fra sosialkontoret før, så de har fått vite vår inntekt og våre utgifter.

Etter det jeg har fått vite fra dem så regner dem ikke kontantstøtten som inntekt. Det han tjener, går rett ut igjen i utgifter, så vi har kontantstøtten og barnetrygd for 2 barn å leve for i mnd. Etter at alle utgifter er betalt, så har vi litt over 4000,- igjen til mat, klær o.l. hver mnd.

Jeg får ingen nedkomstpenger. Har fått engangsstønaden, men den er brukt på barneutstyr ( vi måtte kjøpe litt ekstra da vi ikke hadde nok til alle 3 barna og kjøpe et par ting nye pga ødelagte ting og ting som vi har lånt, men nå bruker eierne det selv ). Jeg fikk denne i slutten av oktober/begynnelsen av november.

De regner den som inntekt de 3 første mnd. Men nå er det jo gått 3 mnd...

Har fått vite fra andre at de skal dekke tannlegeregninger, men de dekker ikke kosmetiske inngrep og bro og sånne ting kommer under der.

Litt kjipt det da, når det er det jeg trenger støtte til.

Det er jo en av tennene jeg bruker til å tygge maten med og ( min mor sa det kom an på hvor den var plassert i munnen....? ).

Jeg skal uansett inn til han etter fødselen og få en behandlingplan. Så ser jeg jo hva det kommer på. Bare håper på at tannen ikke må trekkes jeg, for da sliter vi litt ja....

Men men, shit happens, hva annet kan man si liksom? Får bare gjøre det beste ut av det og finne en løsning. Er jo ikke annet å gjøre......

Gjest Anonymous
Skrevet

Trodde først det var bare dere to og at dere ventet det første barnet.

Står det ille til med økonomien så får du hjelp til tannlegen til trekking, men ikke slike dyre tinger du nevnte.

Kjøpte krone for tre år siden og betalte 3500.

Sier seg selv om det var fortannen du mistet så måtte du jo hatt inn en tann der.

Nei, det skal ikke være enkelt å gå på sosialen.

Skrevet

Har fått livsopphold fra sosialkontoret før, så de har fått vite vår inntekt og våre utgifter.

Etter det jeg har fått vite fra dem så regner dem ikke kontantstøtten som inntekt. Det han tjener, går rett ut igjen i utgifter, så vi har kontantstøtten og barnetrygd for 2 barn å leve for i mnd. Etter at alle utgifter er betalt, så har vi litt over 4000,- igjen til mat, klær o.l. hver mnd.

Jeg får ingen nedkomstpenger. Har fått engangsstønaden, men den er brukt på barneutstyr ( vi måtte kjøpe litt ekstra da vi ikke hadde nok til alle 3 barna og kjøpe et par ting nye pga ødelagte ting og ting som vi har lånt, men nå bruker eierne det selv ). Jeg fikk denne i slutten av oktober/begynnelsen av november.

De regner den som inntekt de 3 første mnd. Men nå er det jo gått 3 mnd...

Har fått vite fra andre at de skal dekke tannlegeregninger, men de dekker ikke kosmetiske inngrep og bro og sånne ting kommer under der.

Litt kjipt det da, når det er det jeg trenger støtte til.

Det er jo en av tennene jeg bruker til å tygge maten med og ( min mor sa det kom an på hvor den var plassert i munnen....? ).

Jeg skal uansett inn til han etter fødselen og få en behandlingplan. Så ser jeg jo hva det kommer på. Bare håper på at tannen ikke må trekkes jeg, for da sliter vi litt ja....

Men men, shit happens, hva annet kan man si liksom? Får bare gjøre det beste ut av det og finne en løsning. Er jo ikke annet å gjøre......

Istedenfor å sitte og pøsnke ut alle lure argumenter og fundere så hardt på hvordan du skal utnytte andres skattepenger best mulig, hva med å ta ansvar for si eget liv og økonomi? Få deg en jobb, og vent med å få barn til du har mulighet til å ta deg av både dem og uforutsette utgifter!! :o

Skrevet

Istedenfor å sitte og pøsnke ut alle lure argumenter og fundere så hardt på hvordan du skal utnytte andres skattepenger best mulig, hva med å ta ansvar for si eget liv og økonomi? Få deg en jobb, og vent med å få barn til du har mulighet til å ta deg av både dem og uforutsette utgifter!! :o

Vel, unnskyld meg da for at dette kommer så ubeleilig for deg. Selv om jeg hadde hatt jobb så måtte jeg likevel ha søkt om hjelp.

Vi kunne ikke ha spart opp penger heller selv om jeg hadde hatt jobb fordi absolutt alt går med i det store sluket. Kan man tenke litt sånn og, enn å bare tenke mine skattepenger?

Jeg kan ikke se inn i framtiden og jeg kan heller ikke hjelpe for at jeg har fått trøbbel. Det er dyrt å gå til tannlegen. Og ja selv med jobb så hadde ikke jeg hatt noe særlig bedre råd nei. For da hadde begge barna gått i barnehage og da hadde det kommet på toppen.

Og dessuten så kan jeg ikke gå ut i jobb ennå pga at jeg må opereres i armen først for å kunne fungere i arbeidslivet. Vi hadde alt klart vi. Barnehageplass hadde vi. Men så fikk jeg denne beskjeden fra legen og vi måtte si opp barnehageplassene. Det er vel min feil det og da, siden jeg er født med problemet som gjør at jeg ikke kan jobbe. I mellomtiden ble jeg gravid.

Men jeg skal da ifølge deg, og i likhet med fattige studenter og andre, gå rundt med dette, la det spre seg og drite i infeksjonen og alt.

Det er mye bedre det da og så kan alt bare tårne seg opp sånn at tannlegen må gjøre ennå mer og det koster ennå mer.

Jeg har faktisk rett på hjelp fra sosialkontoret, enten du liker det eller ikke.

Jeg kan ikke betale en så stor regning på egen hånd hvis tannlegen er nødt til å trekke tannen og ligge en bro.

Men er du heldig så får jeg nei til svar og må bare la være å ta behandlingen, så kan jeg få ennå verre problemer over tid.

Shit happens. Man kan ikke planlegge livet ned til hver minste detalj. Og det er ikke alle som er så rik, selv med to jobber, at de kan ligge av flere tusen kroner hver mnd. Det kommer vi aldri til å få råd til, selv med to jobber, ikke på langt nær.

Hadde jeg kunnet betale selv, så hadde jeg gjort det uten å nykke, men det blir litt vanskelig når rengingen kommer på mangfoldige tusen....

Gjest Nuske77
Skrevet

En liten tanke til "gjesten Lia"....

Det er som regel en grunn for at personer trenger hjelp... Hva med å finne den grunnen først og så klandre etterpå. Noen snylter på skattepengene våre og andre har ufrivillig havnet i en vanskelig situasjon. Liker ikke se at folk som ligger nede blir "sparket på", før en vet om de fortjener det (snultere - les:utnyttere av systemet - fortjener det i mine øyne).

Ønsker deg lykke til Kittykat og håper dette kommer ut på en måte du og dine kan leve med...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er så heldig å være i jobb og ha god inntekt og betaler selvfølgelig mye skatt. Jeg ville bare synes det var flott hvis mine skattepenger kunne betale for tannen din! Det er jo slike tilfeller velferdsstaten vår burde være til for. Alle bør ha rett til gode tenner synes nå jeg! Egentlig er det helt utrolig at tannbehandling ikke er gratis slik som annen legebehandling. (Ok det er en egenandel, men ikke på flere tusen kroner!).

Et lite tips fra dagene jeg var student og ikke hadde særlig mye å rutte med. Hvis det er helt krise kan man henvende seg til en tannlegehøyskole (hvis du er så heldig å ha en i nærheten). Der kan man få behandling gratis eller hvertfall veldig billig. Haken er jo at studenter ikke er særlig erfarne, men det er alltid veiledere som står ved siden av og hjelper dem.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er ikke bare vanskeligstilte som henvender seg til sosialkontoret. Der kan også høytlønte møte opp. De kan jo også ha lite igjen å leve for om de har høye utgifter, om de f.eks havner i økonomiske problemer pga skilsmisse..osv..Men de blir vel sjelden langtidsklienter.

Dette med å betale skatt..man må redusere skattetrekkett sitt om det er for høyt før man får hjelp fra sosialkontret. Bare så det er sagt.

Skrevet

Først en kilevink til Lia - som jeg håper slår ut par tenner bak den sleivete overleppa si, minst.

Tannbehandling dekkes ikke - slik legebehandling gjør - slik at de rike får mulighet til å ha en god tannhelse, andre ikke. Er du rik Lia, får du en rett høyre til - du har jo penger til å reparere tennene dine med...så det bør ikke bety så mye.

Så til hun som spurte:

Det finnes visstnok to slags egenandelsordninger i Norge - hvor det andre har øvre grense på cirka 4500 kroner, og også skal dekke tannbehandling. Snakk med trygdekontoret. De færreste vet om denne ordningen.

Har dere kun 4000 kroner å leve for, slik du beskriver - har dere rett på supplerende sosialstønad - bare dere to (barnet kommer i tillegg) skal ha cirka 7600 kroner igjen til mat, klær osv, når husleie og strøm samt fellesutgifter/kommunale avgifter og forsikring er dekket. Ta en prat med sosialkontoret.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har også lyst til å si, til de som tror man bare får pengene rett opp i handa. Stønad kan også bli gitt som lån.

Skrevet

Å legge en bro koster rundt 12 000. De må lage to brofester, 4000 hver, + broen koster 4000. Du bør høre med tannlegen hva han mener er nødvendig. Og, selv om man gjerne vil ha tenner i god stand, så går de ikke til helvete så fort. Hvis han trekker den, så tar det jo noen måneder før tannstillingen begynner å endre seg, selv om det ikke er ideelt å prøve slikt.

Sosial/trygdekontoret dekker kun karies, men du bør vel spørre for sikkerhetsskyld. Hvis du er student noe sted, kan du jo betale semesteravgift i samskipnaden for dette semesteret (er jo helt i begynnelsen..) hvis samskipnaden hjelper studentene med høye tannlegeregninger. Det gjør det her, du kan fort få tilbake 3-4 000. Og det er lettere å spare til 8000 enn til 12000, ikke sant? Mannens feriepenger f.eks.

Skrevet

Vet ikke så mye om dette jeg, men ville bare fortelle at mannen min fikk refundert en del av utgiftene til trekking av en tann. Og vi er ikke direkte fattige heller.

Ring til trygdekontor/sosialkontor og spør du, så slipper du å gå og fundere :wink:

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er forskjellige satser i de ulike komunene. I Oslo er satsene større enn eks her som ligger lavest i landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...