Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er nyansatt i det kommunale og har en del tanker som jeg håper å få hjelp fra dere med litt livserfaring her inne.

Jeg har akkurat fått min første jobb i 50% i en kommune. Stillingen er relevant ift. studiene mine og jeg er alt i alt ganske fornøyd med å ha kapret den. Bor i en typisk studieby hvor det er litt rift om de fleste jobber, at jeg fikk en relevant jobb før ente studier var også et pluss.

Men så kommer det alltids noen tanker da. Per dags dato klarer jeg meg helt fint på lønnen, da jeg er vant til studentøkonomi, men plana er jo helt klart å få meg en 100% stilling ila. overskuelig fremtid. Jeg trives veldig godt her allerede og føler at jeg mestrer jobben bra, og tilbakemeldningene fra kolleger har vært positive. Men jeg jobber ikke i nær kontakt med de som har ansvaret for å ansette nye folk og lurer litt på hvordan det foregår hvis det skulle dukke opp en ledig 100% stilling i min avdeling. Vil jeg kunne ha noen fortrinnsrett sett at stillingen er på samme ansvarsnivå som den jeg har nå? Har personer ansatt i 50% i det hele tatt noen rettigheter når det kommer til å få seg 100%? Eller kan de ha meg på 50% helt til jeg sier opp/evnt. blir avskjediget.

Er det i det hele tatt noen som har erfaring med hvordan prosessen med å få økt stillingsprosent foregår? Er dette noe jeg kan lufte for sjefen min slik at jeg kan få økt stillinga dersom vi trenger mer folk?

Det skal nevnes at alle her har relativt lik kontortid, og at arbeidet vi gjør ikke er nevneverdig avhengig av bemanningen i ethvert tidsrom, sånn at jeg ikke tror det vil bli noe problem om jeg feks tar over for en som jobber torsdag, bare at min ekstra tid vil bli på feks fredag om dere skjønner.

Grunnen til at jeg lurer er jeg vurderer å istedet søke jobber som er 100%. Dette ligger i så fall litt frem i tid, og jeg trives kjempegodt på jobben min, men ønsker som sagt å kunne gripe første mulighet til å jobbe fult. Er i etableringsfasen, så selv om ikke pengespørsmålet er prekært, så er det likevel viktig for meg å legge grunnlaget for en fremtidig god økonomi.

Takk for innspill. Skjønner jo at det er vanskelig å svare på dette direkte, men vil gjerne høre hva folk med mer erfaring ville gjort i min situasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du burde ta en samtale med sjefen din, der du er åpen om at du ønsker en høyere stillingsprosent, og at du potensielt på sikt vil måtte lete etter fulltidsjobber.

Jeg jobbet statlig, og så ofte at vi i deltidsstillinger fikk uformell "fortrinnsrett" på stillinger og vikariater som ble ledige på heltid. Det skjer nok mye intern overflytning i kommunen også. :)

Hvis de liker deg, ønsker de jo å beholde deg, og vil sikkert sette pris på at du lufter dette.

• Liker 1
Skrevet

Som fast deltidsansatt har man lovfestet fortrinnsrett på større stillinger som dukker opp, så fremt den tilsvarer den jobben man allerede har.

Uff, ble en kronglete setning.

Skrevet

Okej. takk for innspill. :) Jeg får bare gi jernet på jobb fremover og prøve å ta en samtale med sjefen så raskt det føles naturlig. :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...