Gå til innhold

Misfarget urin av antibiotika?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får antibiotika (Diclocil) for bihulebetennelse og har veldig misfarget urin. Ser omtrent ut som jeg tisser kaffe! Og jeg prøver virkelig å drikke nok nå når jeg er syk.

Har noen andre opplevd misfarging av urin på antibiotika? Eller er dette et tegn på at det er noe annet som er galt i tillegg til bihulebetennelsen?

Skrevet

Har selv vært borti at urinen blir misfarget under bruk av antibiotika eller andre medisiner,så vil tro det er ganske ufarlig. Men synes du det virker litt overdrevent skader det jo ikke og ringe legen din å spørre om dette er normalt for den type medisinen du går på.

God bedring!

Skrevet

Jeg får antibiotika (Diclocil) for bihulebetennelse og har veldig misfarget urin. Ser omtrent ut som jeg tisser kaffe! Og jeg prøver virkelig å drikke nok nå når jeg er syk.

Har noen andre opplevd misfarging av urin på antibiotika? Eller er dette et tegn på at det er noe annet som er galt i tillegg til bihulebetennelsen?

Så mørk urin uten samtidig væskemangel kan skyldes høyt nivå av bilirubin (nedbrytings-produkt av hemoglobin) i blodet, og dette kan ses ved uttalt hemolyse (røde blodlegemer som sprekker) - noe som forekommer som bivirkning ved en rekke medikamenter, bl.a. (om enn meget sjelden) ved Diclocil. Dette er lett å finne ut med en blodprøve.

Den vanligste årsaken til høyt bilirubinnivå i blodet, er problem med utskillelse av galle, f.eks. som følge av innkilte gallesteiner i gallegangen. En blodprøve kan også raskt gi hint om dette kan være problemet. Billeddiagnostikk kan avklare hvor problemet i så fall sitter.

Ved problemer med utskillelse av galle blir avføringen som regel avfarget og gråhvit, ved hemolyse har avføringen som regel normal farge. I begge tilfeller kan en bli gul på øynene og i huden.

I første omgang bør du gå til legen for å ta en blodprøve med mindre misfargingen av urinen går raskt over.

Skrevet (endret)

Takk for svar begge to. Fant ikke noe i felleskatalogen eller når jeg googler som tydet på at dette var en vanlig bivirkning, men tenkte kanskje at det var et såpass mildt symptom at det ikke ble nevnt...

Jeg får kanskje ta en telefon til legevakten å høre. Begynte på kuren på tirsdag, og det begynte da, men jeg synes det blir verre og verre.

Endret av Klematis
Skrevet

Urinen såg jo selvfølgelig helt fin ut da jeg reiste inn på legevakten, men hadde drukket mye og nettopp vært på do, så det var jo ikke så rart... Ingen forklaring på hva misfargingen kunne skyldes.

Legen var imidlertid uenig med forrige lege ang valg av antibiotika siden jeg var gravid, og mente i utgangspunktet at jeg bare skulle slutte. 5 dager burde være nok. Men etter å ha målt crp (var 55), så fikk jeg en ny type, EryMax isteden.

Synes nå i ettertid at det var litt rart at han ikke tok seg tid til å måle blodtrykket, siden han sa at hovedgrunnen til at han ville ha meg inn var at han var redd for svangerskapsforgiftning. Urinen var så fortynna at jeg tror ikke proteiner ville ha vist heller. Skal heldigvis til jordmor på mandag, så får nå hvertfall en sjekk for det da.

Skrevet

Urinen såg jo selvfølgelig helt fin ut da jeg reiste inn på legevakten, men hadde drukket mye og nettopp vært på do, så det var jo ikke så rart... Ingen forklaring på hva misfargingen kunne skyldes.

Legen var imidlertid uenig med forrige lege ang valg av antibiotika siden jeg var gravid, og mente i utgangspunktet at jeg bare skulle slutte. 5 dager burde være nok. Men etter å ha målt crp (var 55), så fikk jeg en ny type, EryMax isteden.

Fint at urinen ble normal av seg selv, da var kanskje væskemangel likevel mest sannsynlige årsak til den mørke fargen.

Litt pussig valg av antibiotikaskifte du fikk. Diclocil er helt greit å bruke under graviditet, mens Ery-Max bør en unngå i hvert fall i første trimester av graviditeten (etter som det var tenkt på risiko for svangerskapsforgiftning formoder jeg at du er lenger på vei).

Ery-Max er likevel bedre egnet mot bihulebetennelse enn Diclocil (med mindre det er påvist at infeksjonen skyldtes gule stafylokokker, hvilket ikke er vanlig). Vanlig penicillin, evt amoxicillin ville vært det beste og billigste valget synes jeg, om da antibiotika overhodet var nødvendig å bruke.

Skrevet

Ja, jeg leste det om Ery-Max i felleskatalogen, men virker som det mest gjaldt første trimester. Jeg er 36 uker på vei. Denne typen antibiotika blir imidlertid nevn som en av de sikre på flere amerikanske (etter min mening) pålitelige graviditetssider på nett.

Forsto det slik at med såpass høy crp så ville de gi antibiotika for å øke sjansen for at jeg ble kvitt bihulebetennelsen før jeg gikk i fødsel. Skal uansett prøve å få meg en time til fastlegen min (ingen av de to jeg har vært borti til nå) mandag eller tirsdag og be ham ta en ekstra vurdering. Han er vanligvis mer restriktiv på medisiner og også veldig flink til å forklare hvorfor han tar de valgene han gjør. Noe ikke akkurat legevaktlegen tok seg tid til i løpet av de to minuttene jeg var inne.

Skrevet

Ja, jeg leste det om Ery-Max i felleskatalogen, men virker som det mest gjaldt første trimester. Jeg er 36 uker på vei. Denne typen antibiotika blir imidlertid nevn som en av de sikre på flere amerikanske (etter min mening) pålitelige graviditetssider på nett.

Forsto det slik at med såpass høy crp så ville de gi antibiotika for å øke sjansen for at jeg ble kvitt bihulebetennelsen før jeg gikk i fødsel. Skal uansett prøve å få meg en time til fastlegen min (ingen av de to jeg har vært borti til nå) mandag eller tirsdag og be ham ta en ekstra vurdering. Han er vanligvis mer restriktiv på medisiner og også veldig flink til å forklare hvorfor han tar de valgene han gjør. Noe ikke akkurat legevaktlegen tok seg tid til i løpet av de to minuttene jeg var inne.

Etter 36 ukers svangerskap skulle det ikke være betenkelig å bruke Ery-Max.

CRP på 55 er imidlertid ikke så høyt at det tyder på at du har en bakteriell infeksjon. CRP på 55 er helt alminnelig ved virusinfeksjoner. Imidlertid trenger en ikke få spesielt høy CRP ved bakterielle bihuleinfeksjoner. Hva med en dyrkningsprøve for å komme nærmere fasiten (imidlertid i seineste laget å ta det nå som du har fått antibiotikabehandling)?

Skrevet

Etter 36 ukers svangerskap skulle det ikke være betenkelig å bruke Ery-Max.

CRP på 55 er imidlertid ikke så høyt at det tyder på at du har en bakteriell infeksjon. CRP på 55 er helt alminnelig ved virusinfeksjoner. Imidlertid trenger en ikke få spesielt høy CRP ved bakterielle bihuleinfeksjoner. Hva med en dyrkningsprøve for å komme nærmere fasiten (imidlertid i seineste laget å ta det nå som du har fått antibiotikabehandling)?

Tenker å høre med fastlegen i morgen eller tirsdag om denne antibiotikaen er noe vits så lenge den ikke ser ut til å gi noe særlig virkning. Så får vi se om han vil dyrke eller bare la det gå over av seg selv. Er vel ikke så mye annet å gjøre etter å ha prøvd to ulike antibiotikatyper uten effekt (med mindre jeg plutselig blir bedre nå da, men lite som tyder på det foreløpig), da tyder vel det meste på at det er snakk om et virus?

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare og kommentere. Greit med noen innspill til hva en bør spørre om. Er ikke alltid så lett å forholde seg til mange travle leger med ulike meninger. Spesielt ikke når en er gravid. Virker som det er mildt sagt veldig varierende kunnskaps- og interessenivå blandt leger når det gjelder gravide og medikamenter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...