Gå til innhold

Hva er konsekvesene av å anmelde noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er plaget av skjult nummer som ringer meg. Det har vært sånn LENGE, over et år, det kan være kanskje 1 uke hvor personen ikke ringer, og så ringer h*n annenhver dag rundt 4.

Det er aldri noen der hvis jeg tar opp, det blir bare lagt på, stort sett. Noen ganger er det sånn tung pusting noen sekunder før det blir lagt på :roll:

Dette har foregått over så lang tid at jeg ser på det som trakasering. Det er veldig ubehagelig.

Eneste måten å finne ut av hvem det er er jo å anmelde det. Men hva blir konsekvesene for personen? Ingenting? Bot? Prikk på rullebladet?

OM det skulle vise seg å for eksempel være en ekkel nabo eller EKS venninne, så kan jeg jo godt ta det med personen selv. Ønsker ikke å gi de noe på rullebladet, selv om de fortjener det. Men man kan vel ikke gjøre noe når man først har anmeldt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Politiet kan vel være behjelpelig med å finne ut hvem det er som ringer?

En i familien min ble utsatt for slik ringing. Vi kontaktet politiet, og fikk beskjed om å trykke på en spesiell tast på telefonen hver gang dette skjedde. Etter en stund fikk vi beskjed fra politiet at de hadde funnet ut hvem ringeren var, og det var en nabo. Om naboen ble anmeldt husker jeg ikke (dette er 15 år siden), men ringingen sluttet naboen med.

• Liker 2
Skrevet

Hør med teletilbyderen din først, om dem kan hjelpe deg med å finne ut av hvem dette er.

Skrevet

Hør med teletilbyderen din først, om dem kan hjelpe deg med å finne ut av hvem dette er.

Har gjort det, de sa at de ikke har noen mulighet til å finne ut hvem det er, det er kun politiet som kan spore nummeret.

Skrevet

Når du anmelder en sak skjer et par ting. For det første har du satt igang en etterforskning. Politiet må i alle tilfeller vurdere anmeldelsen, og de skal i prinsipp forsøkes eller startes etterforskes. Alle som blir anmeldt har rett på å vite deres status, og dermed får de en bekreftelse på at de er mistenkt i brevform. Fornærmede får også en bekfreftelse på at forholdet er anmeldt, her er gjerne kontaktinfo om hvem som etterforsker.

Det er ikke gitt at fornærmede får vite hvem mistenkte er. Det er ikke gitt at politiet vil gi denne informasjonen til fornærmede. I min jobb erfarer jeg ofte at politiet gir denne infoen ved et tidlig stadie, fordi de er uvitende om dette er noe jeg vil få vite siden.

Mistenkte får alltid, med unntak av få særtilfeller, vite hvem som har anmeldt dem. Dette er det ubehagelige og vanskelige med en anmeldelse i Norge - og derfor vegrer mange seg for dette. Det er derfor viktig å poengtere når du snakker med Politiet at du føler deg truet og redd. Dette vil kunne forandre akkurat denne plikten til informasjon.

Når etterforskningen er i gang vil begge parter bli innkalt til hvert sitt forhør/avhør. Her legger man frem sin sak, og her er det viktig at alle detaljer blir tatt med. Det føles ekkelt og rart de første gangene, men stress ned og få frem alle relevante biter. Din sannhet er ikke mindre verd, selv om du føler det blir mye styr.

Du plikter å forklare deg sannferdig og ikke holde tilbake relevant informasjon.

Før du skal inn til avhør, så kan det være en god ide å samle sammen kontaktinfo på eventuelle vitner.

Når etterforskningen er over så taes det en avgjørelse om hva som er korrekt reaksjon. Er saken en forbrytelse eller fornærmelse. Forskjellen på disse er straffen; alt som etter loven kan bøtelegges opp til 6000 kr er forseelse, og kan avgjøres med et forelegg. Denne avgjørelsen tas av politiadvokaten. Er reaksjonen over 6000kr i bot og dens eventuelle subsidiære straff høy nok i soning, så kan det bli en rettsak av det hele. Ved forhøret vil du også få spørsmål om du ønsker tiltalte straffet for handlingen, og også om du eventuelt vil ta det hele ved et forliksråd.

Det kan også hende at etterforskeren sitter med for lite å gå på til at det hele vil kunne holde i en tiltale. Det norske lovsettet er veldig klar på at det kreves en høy grad av beviselig bakgrunn for å kunne dømme, og er politiadvokaten i tvil om at saken lar seg løse så blir den fort henlagt. Det handler dessverre også ofte om ressurser til å etterforske.

Rullebladet har ikke noe prikkbelastningssystem a la førerkortet. Det teller dog ved senere etterforskning og eventuell straffereaksjon om man har vært straffet for samme eller lignende forhold før.

Et annet godt tips etter at du har vært i avhør: lag en egenrapport. Skriv ned det du selv har fortalt. Det er dessverre slik her i landet at det tar LANG tid før en sak kommer opp for retten, hvis dette er rett reaksjon. Jeg har selv vært i retten for forhold jeg var vitne til to år før. Det sier seg selv at det er vanskelig å huske alle detaljer, også om min egen forklaring. Da er det greit å kunne friske opp.

Skrevet

Takk for svar WildThing.

Men dette er jo "bare" snakk om noen som ringer og legger på. Bølleringing som vi kaldte det når jeg var barn.

Men da skjønner jeg litt mer hvordan det fungerer og prossessen i det hele.

Jeg ønsker egentlig bare å vite hvem det er og få nummeret blokkert. Men siden man må anmelde for å få vite det, så lurer jeg på konsekvensene av å anmelde.

Har heller ingen "fiender" eller noen jeg er veldig uvenner med, men man vet jo aldri hva folk finner på. ts

Skrevet

Jeg ønsker egentlig bare å vite hvem det er og få nummeret blokkert.

Kan du ikke bare blokkere alle skjulte nummer, selv?

Det skal være muligheter til det, både gjennom innstillinger på telefonen og også på kundesidene til teletilbyderen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...