Gå til innhold

rett til å vite grunnen til at en ansatt ikke kan jobbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat tatt over som daglig leder på studentbaren her i byen.. På Onsdag, så jeg er ganske fersk enda.

Nå er det en som sa ifra for noen timer siden at han ikke kunne jobbe -.- pågrunn av "personlige årsaker".

Han kom med samme unnskylding for en stund siden og, men han kom seg på jobb da hun som setter vaktlistene ble grundig sinna på han.

Det står i kontrakten at man skal si ifra i GOD tid på forhånd og alt det vanlige... men det er frivillig arbeid så det er lite som nytter å øke motivasjonen til folk, og straffer vi de så slutter de jo likegjerne bare....

De forrige i styret har bare tatt byrden på sine skuldre og jobbet selv, eller ringt rundt selv når noen har sagt at dem ikke kan jobbe med kort varsel.

Men det blir så ekstremt mye stress for oss i styret, og vi plager bare de andre ansatte ved å ringe de i hytt og pine og spørre om de kan jobbe.... Så jeg vil ha en forandring på dette...

Hva slags grunner er egentlig gode nok for å ikke jobbe? Er det ikke egentlig bare sykdom/skade, begravelse o.l ?

Har jeg rett til å vite grunnen til hvorfor han ikke kan komme på jobb? "personlige årsaker" blir litt vagt for meg....

Han skrev også at han var sliten og hadde sovet lite.... '-.-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden det er frivillig arbeid, ulønnet sådan, har dere ingen sanksjonsmuligheter, og det eneste dere egentlig kan gjøre er å jobbe med holdningsendring blant de ansatte. Om det er mye vakter som må dekkes opp på kort varsel hele tiden, ville jeg vurdert om man skulle utvidet med flere folk på vakt generelt, som da vil dekke opp fraværet en må påregne. Og nei: Du har ikke krav til å vite hhvilke personlige årsaker. Det du kan gjøre er å ha personalsamtale med personen og evt gi personen en advarsel på grunn av manglende oppmøte, og etterhvert avslutte kontrakten til personen.

• Liker 5
Skrevet

huff, ja det er vanskelig. Kjenner jeg denne fyren rett så er disse "personlige problemene" bare noe han har rota seg opp i sjøl....

Jeg sendte han en melding nå og fortalte han at det er hans ansvar at hans plass blir fylt ikveld. Om han ikke klarer dette så kan jeg gi han en advarsel ja... men siden det er frivillig arbeid så er en oppsigelse ganske likegyldig for de fleste....

Skrevet

Du kan ikke pålegge ansatte å finne noen å jobbe for seg. Det er faktisk din jobb som daglig leder.

• Liker 16
Gjest Spinell
Skrevet

Hvis jeg har forstått rett er "jobben" en ubetalt stilling der frivillige har meldt seg til å være med å drive baren nærmest på dugnad, altså ingen ansettelsesforhold. I slike tilfeller tror jeg man uten problemer kan be vedkommende finne en erstatter selv, eller ordne med bytte av vakt selv (som du får beskjed om).

Skrevet

Det er godt mulig at dette er snakk om "skulk", men du burde holde muligheten åpen for at han kan ha en god grunn som han bare ikke hadde så lyst til å annonsere overfor deg. Ikke alle personlige ting er like morsomme å snakke om. Dersom mora di som bor to timer unna med fly har fått hjerteinfarkt er det en grei ting å fortelle om, men er det like enkelt dersom mora di er blitt psykotisk? Eller faren din er blitt arrestert mistenkt for drap? Kanskje spontanaborterte dama samme natt, eller han ble forsøkt voldtatt på vei hjem fra fest. Eller kanskje han fant kjæresten i seng med noen andre? Det finnes drøssevis med ting det ikke er så morsomt å fortelle til sjefen, men som likevel kan sette en ut såpass at det kan være vanskelig å jobbe akkurat der og da.

Jeg ber deg ikke tenke voldtekt eller tvangsinnleggelse tvert, for mest sannsynlig er han bare bakfull eller har laget seg en annen avtale, men som sjef burde du faktisk gi ham en sjanse til å forklare seg, uten å dømme ham på forhånd eller å nødvendigvis tvinge detaljene ut av ham.

• Liker 13
Skrevet

Hvordan rekrutterer dere de frivillige? Er det en søknadsprosess hvor det er en reell mulighet for at man ikke får være med, eller er det i praksis bare å melde seg på? Kan man bli med i bestemte intervaller, eller kommer og går folk gjennom semesteret? Det har mye å si for hvor engasjerte frivillige man har.

Skrevet

I en vanlig jobb lønnet jobb holder det å ringe å si: Hei, jeg er syk, kan ikke komme på jobb i dag. Burde ikke være så mye vanskligere når det er ulønnet jobb....

Men om det er den samme personen som går igjen står du jo fritt til å bruke denne videre på nye vaktlister vil jeg tro.

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke pålegge ansatte å finne noen å jobbe for seg. Det er faktisk din jobb som daglig leder.

de har jo skrevet under på at det er deres ansvar da:) om det er "rett" vet jeg ikke. jeg tok jo trossalt over på onsdag, så jeg har ikke hatt noe med kontraktene å gjøre.

Men vi har også tatt opp dette på møter, at det er frivillig arbeid. Og vi i crewet orker ikke sitte hver lørdagskveld og ringe norge rundt... så med mindre det er ekstremt vanskelig for noen å ta et par telefoner, så har de ikke protestert på at de skal ha ansvaret.....

Gjest Nuppdupp
Skrevet

dere virker veldig utakknemlige for at folk jobber frivillig. hva får de som gjør det igjen for det?

• Liker 3
Skrevet

Hvordan rekrutterer dere de frivillige? Er det en søknadsprosess hvor det er en reell mulighet for at man ikke får være med, eller er det i praksis bare å melde seg på? Kan man bli med i bestemte intervaller, eller kommer og går folk gjennom semesteret? Det har mye å si for hvor engasjerte frivillige man har.

er ingen søknad da vi trenger alle som ønsker å jobbe... og vi trenger fler, så det er bedre med en tulling i baren enn ingen liksom.... nye "ansatte" hele tida, siden det er studenter som jobber der og folk slutter jo da hvert år. Og det kommer inn nye studenter hvert år.

Mange har blitt mast på om å jobbe... så ikke alle har like god arbeidsmoral... mange jobber vel fordi de føler at de bør... ikke fordi de har veeeldig lyst. Tvinger dem ikke selvsagt, men de vet jo at vi må stenge hvis ingen jobber.... Og det er det eneste utestedet det er verdt å dra på i denne byen :P

Skrevet

dere virker veldig utakknemlige for at folk jobber frivillig. hva får de som gjør det igjen for det?

neineinei. hvorfor det?

Jeg er utakknemlig når folk melder fra samme dagen at de ikke kan jobbe, når vi har gitt streng beskjed tidligere om at vi helst ikke vil at sånt skal skje. Vi har hatt store problemer med dette tidligere, og prøver å gjøre noe med det. Og når en person har ropt ulv ulv tidligere, og kommer med samma greia nå, så klarer jeg ikke å stole på at han snakker sant... :/

Jeg var EN i baren ikveld, og vakthavende måtte jobbe sammen med meg. Samtidig som hun måtte fly rundt og gjøre sine oppgaver. Og vi var også en mindre vakt.

Det er virkelig ikke gøy å stå i baren helt alene med 40 gjester som står og maser.... Da blir jeg litt sinna når folk kommer med unnskyldinger dem har kommi med før....

de får MASSE tilbake for å jobbe der..

Gjest Nuppdupp
Skrevet

neineinei. hvorfor det?

Jeg er utakknemlig når folk melder fra samme dagen at de ikke kan jobbe, når vi har gitt streng beskjed tidligere om at vi helst ikke vil at sånt skal skje. Vi har hatt store problemer med dette tidligere, og prøver å gjøre noe med det. Og når en person har ropt ulv ulv tidligere, og kommer med samma greia nå, så klarer jeg ikke å stole på at han snakker sant... :/

Jeg var EN i baren ikveld, og vakthavende måtte jobbe sammen med meg. Samtidig som hun måtte fly rundt og gjøre sine oppgaver. Og vi var også en mindre vakt.

Det er virkelig ikke gøy å stå i baren helt alene med 40 gjester som står og maser.... Da blir jeg litt sinna når folk kommer med unnskyldinger dem har kommi med før....

de får MASSE tilbake for å jobbe der..

masse hva? vann i bøtter og spann? :gjeiper:

Skrevet

masse hva? vann i bøtter og spann? :gjeiper:

de får gratis inngang på alle arrangementer (70 eller 100 kr), gunstige priser i baren (øl for 42 kr fks), en bong for 4 øl eller 2 drinker hver gang de jobber lørdag, adgang på lukkede crewfester der de kan drikke så mye alkohol dem vil.. og gullkort på livstid etter at de er ferdig.

ganske grei deal for å jobbe frivillig max 3 ganger i mnd :P

Skrevet

de får gratis inngang på alle arrangementer (70 eller 100 kr), gunstige priser i baren (øl for 42 kr fks), en bong for 4 øl eller 2 drinker hver gang de jobber lørdag, adgang på lukkede crewfester der de kan drikke så mye alkohol dem vil.. og gullkort på livstid etter at de er ferdig.

ganske grei deal for å jobbe frivillig max 3 ganger i mnd :P

Mye bra her men har dere tenkt på trivsel? Feks å sette sammen vaktene slik at alle får jobbe med noen de trives med? Å skulle jobbe frivillig med folk man ikke trives med er veldig demotiverende. Ta en god runde med trivselssamtaler og spør hver enkelt om hva dere kan gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Mye bra her men har dere tenkt på trivsel? Feks å sette sammen vaktene slik at alle får jobbe med noen de trives med? Å skulle jobbe frivillig med folk man ikke trives med er veldig demotiverende. Ta en god runde med trivselssamtaler og spør hver enkelt om hva dere kan gjøre.

ja vi gjør det og selvfølgelig. Men trur noen har dårlig arbeidsmoral fordi de føler at de må jobbe... de vet at vi sliter med folk... Vi har hatt noen møter og løst et par floker mellom folk... Men det er noen som skal være negative uansett hvor mye vi prøver å få de til å trives... Men å slutte å jobbe, det vil dem ikke... vi tvinger dem selvsagt ikke...

er nå bare snakk om 1-2 stk sånn sett da, heldigvis. Som det er så mye styr med hele tiden... men det er jo slitsomt uansett... når det er noe styr med de ofte...

Skrevet

ja vi gjør det og selvfølgelig. Men trur noen har dårlig arbeidsmoral fordi de føler at de må jobbe... de vet at vi sliter med folk... Vi har hatt noen møter og løst et par floker mellom folk... Men det er noen som skal være negative uansett hvor mye vi prøver å få de til å trives... Men å slutte å jobbe, det vil dem ikke... vi tvinger dem selvsagt ikke...

er nå bare snakk om 1-2 stk sånn sett da, heldigvis. Som det er så mye styr med hele tiden... men det er jo slitsomt uansett... når det er noe styr med de ofte...

Jeg hadde bare strøket de fra lista (de få det gjelder), slike unnasluntrere forsurer arbeidmiljøet for de andre.

Skrevet

de har jo skrevet under på at det er deres ansvar da:) om det er "rett" vet jeg ikke. jeg tok jo trossalt over på onsdag, så jeg har ikke hatt noe med kontraktene å gjøre.

Men vi har også tatt opp dette på møter, at det er frivillig arbeid. Og vi i crewet orker ikke sitte hver lørdagskveld og ringe norge rundt... så med mindre det er ekstremt vanskelig for noen å ta et par telefoner, så har de ikke protestert på at de skal ha ansvaret.....

Uansett om det er frivillig eller ikke, så kan du ikke be en "ansatt" om å finne en vikar hvis denne personen er syk eller det har skjedd noe med en god venn\familie\kjæreste etc.

• Liker 1
Skrevet

Hva gjør dere når noen ringer og sier at de har blitt syke da? Er det fortsatt personens ansvar å finne en erstatter?

Jeg ville satt hardt mot hardt og "sparka" folk som er gjengangere når det gjelder "kan ikke jobbe", men de bør jo få en advarsel først selvfølgelig. Da slipper man å irritere seg gang på gang. Ville også gjort noe ekstra for å høyne arbeidsmoralen. :) Akkurat der har jeg ingen gode tips, dessverre. Men man bør friste med et godt arbeidsmiljø. Kun øl og gratis inngang på arrangementer har jo en tendens til å tiltrekke seg noen latsabber, ser jeg for meg. ;)

Skrevet

Jeg har akkurat tatt over som daglig leder på studentbaren her i byen.. På Onsdag, så jeg er ganske fersk enda.

Nå er det en som sa ifra for noen timer siden at han ikke kunne jobbe -.- pågrunn av "personlige årsaker".

Han kom med samme unnskylding for en stund siden og, men han kom seg på jobb da hun som setter vaktlistene ble grundig sinna på han.

Det står i kontrakten at man skal si ifra i GOD tid på forhånd og alt det vanlige... men det er frivillig arbeid så det er lite som nytter å øke motivasjonen til folk, og straffer vi de så slutter de jo likegjerne bare....

De forrige i styret har bare tatt byrden på sine skuldre og jobbet selv, eller ringt rundt selv når noen har sagt at dem ikke kan jobbe med kort varsel.

Men det blir så ekstremt mye stress for oss i styret, og vi plager bare de andre ansatte ved å ringe de i hytt og pine og spørre om de kan jobbe.... Så jeg vil ha en forandring på dette...

Hva slags grunner er egentlig gode nok for å ikke jobbe? Er det ikke egentlig bare sykdom/skade, begravelse o.l ?

Har jeg rett til å vite grunnen til hvorfor han ikke kan komme på jobb? "personlige årsaker" blir litt vagt for meg....

Han skrev også at han var sliten og hadde sovet lite.... '-.-

Jeg tror du må lære deg å skille mellom frivillighet og et ansettelsesforhold.

Jeg har jobbet med frivillighet - og vært frivillig selv i mange år, både studentaktiviteter og andre frivillige aktiviteter.

De mest pliktoppfyllende og engasjerte personene går ikke til studentpuben, der er de som først og fremst er ute etter det sosiale og ikke minst; festing. Ergo, det er din jobb å få en god organisasjonskultur.

Bare for å ta det i tur og orden:

1. Du driver en studentaktivitet som er frivillig - du kan overhodet ikke forvente det samme av de frivillige som du gjør av en ansatt.

Jo mer de får ut selv av den frivillige aktiviteten, jo mer pliktoppfyllende vil de bli. Så da er spørsmålet; hva har du tenkt å gjøre for å få de frivillige til å trives?

2. Alle grunner for fravær er gyldige når man er frivillige - nettopp fordi man er frivillig. Men, om en frivillig til stadighet dropper aktivitetene og viser lite engasjement vil h*n selvsagt ikke få en bra attest, og man kan bytte ut vedkommende. Selvsagt etter at man har tatt saken opp med vedkommende og gitt en sjangse.

Fravær noen ganger er ikke god nok grunn til å hisse seg opp. Det må man forvente.

Du sier "styret har tatt byrden selv" - hvilken da byrde? De er frivillige - og det er ditt og styrets ansvar. Ikke først og fremst deres, selv om det er fantastisk når man har kvalitets-frivillige.

3. Han sier han er sliten, og borte av personlige grunner. Hva med å spørre han om ting går bra - om det er noe dere kan gjøre for ham, i tilfelle det faktisk er en god begrunnelse?

Det gjør arbeidsgiveren min ovenfor alle på arbeidsplassen - og vi er lønnet.

4. Du må rett og slett lære deg hvordan du skal rekruttere de beste folka, og en kjip kultur hvor man får kjeft for å avogtil være borte fører ikke til dette.

Bruk incentiver som ikke bare handler om fyll - det tiltrekker jo bare folk som vil ha gratis fester og pule rundt.

Finn noe som kan tiltrekke de som er sosiale, men også ansvarsfulle.

Og husk; folk kan bli syke på kort tid.

Og fraværet blir betraktelig lavere dersom de ikke blir hogget hodet av og blir møtt med en skeptisk og sur tone når de engang er borte.

Dette er ditt ansvar - ta det.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...