Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg har lurt på lenge.

Merk: Jeg lager IKKE denne tråden for å støte noen, jeg lager den av ren nysgjerrighet.

Har lest at flere islamske kilder sier at Aisha ble lovet bort til profeten Muhammed da hun var 6-7 år gammel, og at ekteskapet ble "fullbyrdet" da hun var 9 år.

Jeg vet ikke om kildene til dette er pålitelige, men det jeg lurer mest på er om dette er noe muslimer generelt er enige om (konsensus).

Må gjenta en gang til at jeg ikke skriver dette for å fordømme, men fordi jeg er nysgjerrig på muslimers mening om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt meg bekjent er det stor konsensus om dette blant muslimer, siden det er nevnt i mange islamske kilder. Et slikt ekteskap var heller ikke spesielt uvanlig på den tiden, og det er vel først i mer moderne tider et slikt ekteskap blir sett på som veldig kontroversielt.

Det interessante er jo at Aisha var en sterk person i tidlig islam, også etter Muhammeds død, det ser det imidlertid ut til at vestlige kritikere har en tendens til å glemme.

Skrevet

Har lest at flere islamske kilder sier at Aisha ble lovet bort til profeten Muhammed da hun var 6-7 år gammel, og at ekteskapet ble "fullbyrdet" da hun var 9 år.

Jeg vet ikke om kildene til dette er pålitelige, men det jeg lurer mest på er om dette er noe muslimer generelt er enige om (konsensus).

Må gjenta en gang til at jeg ikke skriver dette for å fordømme, men fordi jeg er nysgjerrig på muslimers mening om dette.

Det stemmer. Kildene heter hadith.

Norsk wiki Aisha

Ayesha fra en islamkritisk side laget av en tidligere muslim. Der finner du alle kildene listet med referanse tilbake til islamske sider.

Islamsk side om Muhammed og Ayesha

Skrevet

Det interessante er jo at Aisha var en sterk person i tidlig islam, også etter Muhammeds død, det ser det imidlertid ut til at vestlige kritikere har en tendens til å glemme.

Selv om det var moralsk akseptabelt på den tiden å gifte bort barn så er det evig uetisk. Muhammed hevdet seg en mann i kontakt med gud, gud ville visst at dette er uetisk og at det ville komme en tid da dette bryter med både moral og lov i de fleste land. Koranen oppfordrer til at man skal følge både allah og profetens gjøre og laden og deri ligger problemet, at islam er for evig tid og alle steder.

Koranen som det hevdes at ble skrevet ned mens Muhammed mottar "budskapet" og videreformidler det han hevder allah sier inneholder også budskap om at hans handlinger er evig kopibare.

Er man troende muslim så tror man allah sa at det er greit å gifte seg med pre-pubertale jenter, tror man ikke er det nærliggende å tro at hele greia er Muhammeds verk for å utleve sitt liv.

Koranens har regler for ventetid for kvinner etter at de blir skilt som inkluderer pre-pubertale kvinner. Kan man bli skilt må man selvfølgelig bli gift først.

Koranen, 65:4 For dem av deres hustruer som har avskrevet menstruasjonen, om dere er i tvil, så er ventetiden tre måneder, og også for dem som ennå ikke har menstruert. For dem som er svangre, er deres frist fødselen. Den som frykter Gud, vil Han gjøre det lett for etter sin ordning.(hentet fra koran på islam.no)

Skrevet

Og akkurat den blir diskutert, for enkelte mener at dette gjelder de som er modne, men som enda ikke har menstruert. Enkelte lovskoler har da også definisjonen av gifteklar alder som "psykisk moden" med forståelse av seksualiteten og hva det innebærer. Oversettelse og språk er kompliserte greier.

Og det at en troende skal bruke profeten som eksempel er riktig, men de skal ikke alltid gjøre det samme som han. F.eks. i ekteskap, Muhammed hadde på et tidspunkt 9 koner, koranen tilsier at en muslimsk mann kun kan ha fire, og da bare hvis han kan behandle de helt likt. Hvis han ikke kan det, er det best for han å la være.

Så hva skal man da gjøre? Følge eksemplet eller koranen ;)

Jeg sier ikke at det ikke finnes ulogiske slutninger og lignende i islam altså.. jeg bare påpeker at det er en tendens til at alt blir tolket i værste mening. Og igjen, Aisha ble en viktig kvinne i islam og en viktig partner for profeten, selv om hun var 9 eller 10 når han giftet seg med henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...