Gå til innhold

Bøker for baby...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har lest for babyen egentlig siden hun kunne sitte litt oppreist i fanget mitt. Den første tiden har det vært en del bøker fra Goboken, eller andre pekebøker hvor det gjerne er felter babyer kan ta på, som f.eks denne.

Endret av MellonCollie
Skrevet

Leste høyt for ham allerede på sykehuset. Jeg var ikke noe flink til å "meningsløst" bable med babyen, men synes det var viktig at han får høre stemmen min likevel, så da leste og sang jeg masse. Nå er han et år, og jeg skravler med ham dagen lang. Føler det er lettere når han "svarer".

Skrevet

Så tidlig som mulig, synes jeg. Men hvis man ikke har en spesiell interesse for lesing selv, skjønner jeg hvis man ikke legger mye vekt på å lese for en 6-måned gammel baby. Jeg selv elsker å lese, familien min elsker å lese, så min datter har blitt lest mye for. Nå er hun veldig glad i bøker og opptatt av "bokstava" som 2,5-åring. Jeg synes det er et veldig pluss å like bøker og lesing, da har man alltid noe å gjøre, og det kommer godt med i fremtiden når man skal på skole.

Skrevet

Jeg leste mye for lillejenta allerede fra nyfødtstadiet, da gjerne fordi jeg leste bøkene jeg selv satt med høyt for henne ifbm amming. :ler: Men barnebøker var vi også tidlig i gang med, fra før 6 mnd, både "vanlige" bøker og tøybøker (som jo er mer for leker å regne). Vi leser fortsatt mye (hun blir øyeblikk 3 år), minst to bøker før legging hver kveld, og gjerne en eller to i løpet av dagen (ettermiddagen), også. Hun har hele veien foretrukket bøker med litt tekst, pekebøker var egentlig aldri voldsomt interessant her.

Som Harlekin har vi et barn som er veldig interessert i bokstaver (og tall, for den saks skyld) og som kommer drassende med hauger av bøker for at vi skal lese for henne. Hun elsker også å gå på biblioteket, og drar oss med inn i bokhandelen når vi er ute og handler. :) Jeg ble lest mye for som barn selv, foreldrene mine leste høyt for meg på senga frem til 10-årsalderen, og det er et av de kjæreste barndomsminnene jeg har. Jeg er overbevist om at det å bli lest for som barn har mye å si for fremtidig leseglede og -interesse, og tror også at det i mange tilfeller har en del å si for leseevnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...