Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som gravide skal man jo kutte ned på koffeinen, og da spesielt kaffe.

Selv er jeg veldig kaffekjær og trenger å erstatte kaffekoppen med noe annet varmt å drikke. :sjenert:

Men jeg synes at det er veldig mye forskjellig som sies om te også, spesielt grønn te som visstnok kan senke folatnivået.

Sort te og annen koffeinholdig te burde man jo unngå for mye av, av samme grunn som kaffe.

Så da lurer jeg på: Er det noe te man så og si kan drikke 'ubegrenset' av, uten at det kan være skadelig for fosteret? Eller som til og med er bra for det?

Er selv sterk tilhenger av Pukka og Yogi tea, som er koffeinfrie. Burde disse være ok, eller?

Ellers har jeg også hørt at noen drikker Rooibos (?) te?

Jeg trenger sårt litt informasjon fra noen som har peiling. Bruk ellers også gjerne tråden til å diskutere andre ting rundt dette med te og graviditet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var akkurat som deg og var veldig bekymret for dette med kaffen... Men med tanke på at kaffe, te, cola og alt annet med koffein smakte som maling hele svangerskapet, så gikk det av seg selv:-) jeg drakk kakao, solbærtoddy og rett i koppen :-D

Skrevet

London fruktte. Koffeinfri :)

Skrevet

Yogi tea. Jeg har en sweet chai her hjemme. Står på pakken at den er koffeinfri.

Skrevet

Jeg bruker også Yogi tea. Men er man sikre på at ingen av urtene her kan skade barnet? (som grønn te) Selv om det er koffeinfritt.

Skrevet

fruktte?

Skrevet (endret)

Frukt te/bær te som kun inneholder frukt/bær kan man vel drikke mer eller mindre ubegrensede mengder av. De er ihvertfall helt koffeinfri, og de aller fleste av dem er også fri for ymse urter. :)

Te fra London Fruit & Herb Company er koffeinfri, og fåes i mange forskjellige varianter på helsekosten. Lipton (eller var det Twinnings?) har også en del koffeinfri te på helsekosten i ymse frukt- og bærvarianter. I matbutikk så får du tak i Confecta nype te og den er også koffeinfri.

I tillegg så er det ifølge lommelegen.no ikke skadelig med en kopp grønn te daglig, det er når det blir snakk om større mengder at man kan påvirke folatopptaket.

Jeg er i utgangspunktet også meget kaffekjær, men har mistet totalt lysten på kaffe. For øyeblikket så smaker mer eller mindre all kaffe direkte pyton. Ikke liker jeg vanlig te heller, men frukt te synes jeg er smaker godt så det drikker jeg en del av iløpet av dagen. I tillegg er de fleste teene jeg har nevn såpass søte at de ikke trenger ytterligere søtning. :)

Endret av SmallTalk
Skrevet

Jeg bruker også Yogi tea. Men er man sikre på at ingen av urtene her kan skade barnet? (som grønn te) Selv om det er koffeinfritt.

Trodde den var bankers, jeg, og drikker masse. Uff. Er ikke måte på hvilke bekymringer man skal få *sukk*

Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Jeg drakk ikke noe te eller kaffe hele graviditeten. Smakte pyton, selv om jeg så med misunnelse på kolleger som helte nedpå med deilig nykvernet kaffe. Jeg elsket lukten, men klarte ikke tanken på å drikke det selv.. Jeg drakk solbærtoddy og..varmt vann. Nitrist.

Skrevet

Du kan drikke te, men alt med måte. Store mengder svart te bør du unngå pga. koffein/tein, store mengder grønn og hvit te bør du unngå pga. ett eller annet stoff som forringer opptaket av folat, og jeg har dessuten lest at større mengder kamillete (som veldig mange urteteer inneholder) kan føre til abort, men jeg aner ikke om det faktisk stemmer. Jeg valgte for sikkerhets skyld å holde meg helt unna kamillete pga. problemer med gjentakende aborter.

Jeg har ikke hørt at "teer" med rooibos, hibiscus, nype eller rene frukt-/bærteer skal være skadelig ved graviditet, så det hadde jeg drukket med god samvittighet, i tillegg til koffeinredusert svart te. Jeg hadde også drukket krydderteer, som f.eks. Yogi, men hadde styrt unna større mengder med kanel før det nærmet seg termin. ;)

Når det er sagt: Selv om jeg til vanlig er veldig glad i te, fikk jeg helt avsmak på det i graviditeten, så det ble aldri noe problem. De få koppene jeg faktisk drakk, ble drukket mest for å få opp varmen på de kaldeste vinterdagene - og aller mest for å ha noe å varme fingrene på. ;)

Skrevet

Pukka te! Supergod organisk og koffeinfri te<3

Skrevet

Rooibush skal være trygt, og ingefær, sitron og peppermynte er også ok. Kamomille har jeg lest forskjellige ting om, noen steder sier det kan føre til for tidlig fødsel, andre sier det ikke er farlig. Står litt mer her: http://www.babycenter.com/0_herbal-teas-during-pregnancy_3537.bc

Forresten så pleier det å stå på yogi-teposene om de ikke er trygge å drikke under graviditeten :) Så slipper man å huske alt man ikke skal ha i seg når man er i butikken (skader ikke å dobbeltsjekke ingrediensene etterpå da men :) ).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...