AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #1 Skrevet 10. februar 2012 Skal lage elgsteik for første gang i helga. Selv om tradisjonelt tilbehør er godt (viltsaus, potetmos/kokt potet, rosenkål etc.), synes jeg det er litt kjedelig. Kunne tenke meg å lage mer moderne og spenstig tilbehør, men klarer ikke helt å bestemme meg for hva. Jeg har vurdert å lage en pære- eller løkkompott, eller rødvinskokte pærer. Kanskje bytte ut poteten med jordskokk? Muligens en saus med vin og bær. Jeg har også noen tørkede kantareller det hadde vært stas å få brukt opp. Forslag?
LilleMy Skrevet 11. februar 2012 #2 Skrevet 11. februar 2012 Rødvinskokte pærer hørtes snadder ut til, også vil jeg tipse om russiske erter, som er kjempegodt til vilt.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #3 Skrevet 11. februar 2012 Jeg synes også rødvinskokte pærer er godt til vilt. Evt om du vil ha det mer nordisk (men stadig utradisjonelt) kan du lage en puré av tyttebær, sukre den litt og så trekke pærer i dette til de er møre. Jordskokk er også en god idé. Kremet jordskokkpuré smaker ypperlig til det meste av vilt (og til mye annet også). Det går an å bruke i stedet for potet, selvsagt, men jeg synes også det er godt å kombinere med poteter, særlig stekte poteter i en eller annen form. Man trenger også noe grønt i en sånn middag, synes jeg. Feks litt smørsurret spinat, eller grønne bønner som først får et raskt oppkok i saltet vann, og så surres ferdige ved servering, gjerne med litt baconbiter. Saus: Hvis du ikke har viltkraft tilgjengelig, men derimot tørket sopp, vil jeg tipse om en viltsaus av Arne Brimi: http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Vilt/Rype-som-p%C3%A5-Vianvang
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå