Gjest kork2 Skrevet 10. februar 2012 #1 Skrevet 10. februar 2012 Jeg kunne tenkt meg å ha akvarium. Man har ikke lyst til at det blir grønske så fort, og at det krever veldig mye stell. Jeg har et på omtrent 25 liter. Kan det gå med 2 scalarefisker, hann, hunn. Og to slike suge-fisker, hann hunn. Jeg tenkte hannfisk og hunnfisk fordi at det da blir mindre krangling og stress til fiskene. samt så vil jeg ha luftpumpe, men helst ikke varmekolbe. Det vil da i verste fall bli 15 grader på vinteren. Kan jeg ha fredslilje nede i vannet kanskje. Og noe runde stener med litt størrelse på bunnen? blir dette bra??
Gjest Bobler Skrevet 11. februar 2012 #2 Skrevet 11. februar 2012 Jo mindre akvarium du har, jo mer jobb er det. Det er MYE lettere å ha 200liters akvarium med alt utstyr, enn en 25liter uten noe særlig. Scalarer kan du overhode ikke ha. De blir rundt 15cm store (om ikke større) og trenger MINST 250 liter. Du bør egentlig ikke ha noe annet enn reker eller snegler, men kan være Killifisken kan trives hos deg. Ingen fisk har det optimalt på så liten plass. Alle fisker unntatt slørhale/gullfisk trenger varmekolbe. Jevn temperatur og varm temperatur er det beste. De fleste fisk trives best på 25grader, noen over (f.eks Diskus). Anbefaler deg å gå inn på akvaforum.no Der er det mange dyktige fiske-folk. 1
Gjest kork2 Skrevet 11. februar 2012 #3 Skrevet 11. februar 2012 Men hva med et par slørhaler i et lite akvarium? En hann og en hunn. Det passer vel ganske bra. Slørhaler er stiligere enn gullfisk, også kan det hende at de spiser mindre mat også.
Namine Skrevet 11. februar 2012 #4 Skrevet 11. februar 2012 (endret) Slørhaler (som faktisk er gullfisk) blir opp til 40 cm lange, så nei, det passer ikke. 25 liters akvarium er så lite at de ofte selges som nanokar, beregnet for reker, planter, og noen få, få typer fisk. Scalaren kan ikke gå på så liten plass! scalaren skal, som nevnt over her, ha minst 250 liter. De kan, i oppvekstperioden gå i mindre kar, men det optimale er 200-250 liter (spesielt viktig er det at karene er høye, for scalaren blir lang i høyden). Du kan lese mer om slørhale her Og om scalaren her. Et 25 liters akvarium er ikke passe for annet enn enkelte typer killi, men til og med disse ville jeg tilbyd større kar. Med et så lite kar, begrenser du det til kanskje 3-4 type fisker, + reker. Dessuten, jeg kan love deg at mindre kar er mye vanskligere å stelle, enn store. Jeg driver med oppdrett (på hobbybasis/privat), og har dermed et noen småkar på 40-60 liter. de må jeg stelle flere ganger i uken, ellers blir de seende helt j** ut. En annen ulempe med så små kar, er at de fort får ustabile verdier, så det er vanskligere å holde liv i det som er oppi der. De store karene mine (de varierer i størrelser fra 110 liter til 530 liter) er mye lettere å holde rene. En nybegynner bør ikke starte med mindre enn 120 liter, da begynner det å bli såpass grei størrelse, at de er lettere å holde vedlike, og stabile på verdier. anbefaler deg å gå inn på akvaforum, lag deg en bruker, spør i forum (de har et flott underforum for nybegynnere!) og les masse på de fiskene du kunne tenke deg. :)Der er det også en kjøp og selg side (gratis annonser), hvor man får kjøpt mye fine, billige akvariumer, utstyr og fisk. Selv kjøpte jeg en 180 liter der til 600 kr, med varmekolbe og pumpe, hatt det lenge nå, og alt funker som det skal. Ønsker deg lykke til, men les litt før du skaffer deg akvarium, det er masse å sette seg inn i, mer en man skulle tro på forhånd! Endret 11. februar 2012 av Namine 1
Gjest Regza Skrevet 11. februar 2012 #5 Skrevet 11. februar 2012 Som de andre sier så er 25 liter alt for lite til de fiskene du ønsker deg. Kanskje ett par med killifisk kan gå om du innreder riktig. Hunnen må kunne unngå hannen om det skulle bli ampert. Ellers så kan man jo ha reker og snegler istedenfor, men ikke itillegg. Slørhalen er en oppdretts versjon av gullfisk, så de er samme type fisk, trenger mye plass og mye mat. I 25 liter så kommer du mest sannsynlig til å få ett ekstremt nitritt hopp pga gullfisken basjer så mye. 1
Gjest kork2 Skrevet 11. februar 2012 #6 Skrevet 11. februar 2012 Jeg tenkte på en hann kampfisk og ikke slørhale. Jeg las netopp at kampfisk liker stillestående vann, så da blir det vel problematisk med rensepumpe. Jeg har før hatt dverggurami, og de var veldig pene da.
Namine Skrevet 11. februar 2012 #7 Skrevet 11. februar 2012 (endret) som du ser her og her Vil dette bli for smått for både dverggurami og kampfisk. Tro meg, du vil ikke ha et så lite kar med fisk i, du kommer til å måtte kjøpe nye fisk hele tiden pga ustabile verdier, og du kommer til å vaske hele tiden, for et så lite kar blir skittent igjen nesten med en gang. Du kan godt ha pumpe i et kar hvor kampfisken er, men da må det være et større kar, slik at den har muligheten til å komme seg unna strømmen fra pumpa om den vil. den ene kampfisken min syntes det er veldig stas å svømme mot strømmen. Men når han er lei, svømmer han bare til siden, slik at han unngår strømmen. Endret 11. februar 2012 av Namine 1
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 19. februar 2012 #8 Skrevet 19. februar 2012 som du ser her og her Vil dette bli for smått for både dverggurami og kampfisk. Tro meg, du vil ikke ha et så lite kar med fisk i, du kommer til å måtte kjøpe nye fisk hele tiden pga ustabile verdier, og du kommer til å vaske hele tiden, for et så lite kar blir skittent igjen nesten med en gang. Du kan godt ha pumpe i et kar hvor kampfisken er, men da må det være et større kar, slik at den har muligheten til å komme seg unna strømmen fra pumpa om den vil. den ene kampfisken min syntes det er veldig stas å svømme mot strømmen. Men når han er lei, svømmer han bare til siden, slik at han unngår strømmen. Jeg vil bare påpeke at det du sier om at karet blir så fort skittent at du må stelle det flere ganger i uken ikke er et absolutt fakta. Jeg har holdt både 15 og 20 litere flere ganger, og de har ikke hatt større behov for renhold enn karene på 160 liter. Den store forskjellen er at ettersom man har mindre vann oppi, må man etterfylle oftere pga fordampning. Nå snakker jeg altså kun om renhold/stell av karet, og ikke valg av fisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå