Gå til innhold

Jeg akulle ønske jeg tilhørte et trossamfunn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det må jo ærlig talt være ganske ålreit å dra på faste sammenkomster, treffe de samme menneskene som man etterhvert blir bedre kjent med, og bare oppleve samholdet. Jeg er en ganske egen person, og skulle ønske jeg tilhørte et trossamfunn for å kunne være med i "noe", være delaktig og ha samme tanker om noe. Men akk, første bud er vel å tro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke alene med å ha de tankene/følelsene, i hvert fall. Vi kan danne vårt eget trossamfunn. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å melde deg som frivillig i Redd Barna eller andre lignende organisasjoner så kan du bruke ettermiddagene på noe som faktisk hjelper enn å sitte og prate fjas om oppdiktede personer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo ærlig talt være ganske ålreit å dra på faste sammenkomster, treffe de samme menneskene som man etterhvert blir bedre kjent med, og bare oppleve samholdet. Jeg er en ganske egen person, og skulle ønske jeg tilhørte et trossamfunn for å kunne være med i "noe", være delaktig og ha samme tanker om noe. Men akk, første bud er vel å tro.

Om du har tro på at du kan vanke sammen med mennesker som har en annen tro enn deg selv, så holder jo det i massevis. Jeg har opplevd å reise på tur i kristen regi, hvor det har vært med mennesker som ikke var kristne. De fortalte senere at de hadde vært svært skeptisk til å dra på langtur med bla. Pinsevenner. Disse ble ganske fort omvendt, ikke i troen, så vidt jeg vet, men i sin skepsis til kristne. De fortalte ved reisens slutt at de aldri hadde vært med på en så livat og trivelig tur før.

Det er ikke alt som er slik som ateistene liker å omtale kristne med.

Alle kirkesamfunn vil ønske nye mennesker velkommen i sine samlinger.

I vår menighet kjenner jeg ikke lenger halvparten av de som kommeer, selv om jeg har vært med i ca 20 år nå. Om det var slik at en måtte ha en kristen tro for å møte i et kirkesamfunn første gang, ja da tror jeg ikke det hadde vært noen kirkesamfunn i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Om du har tro på at du kan vanke sammen med mennesker som har en annen tro enn deg selv, så holder jo det i massevis. Jeg har opplevd å reise på tur i kristen regi, hvor det har vært med mennesker som ikke var kristne. De fortalte senere at de hadde vært svært skeptisk til å dra på langtur med bla. Pinsevenner. Disse ble ganske fort omvendt, ikke i troen, så vidt jeg vet, men i sin skepsis til kristne. De fortalte ved reisens slutt at de aldri hadde vært med på en så livat og trivelig tur før.

Det er ikke alt som er slik som ateistene liker å omtale kristne med.

Alle kirkesamfunn vil ønske nye mennesker velkommen i sine samlinger.

I vår menighet kjenner jeg ikke lenger halvparten av de som kommeer, selv om jeg har vært med i ca 20 år nå. Om det var slik at en måtte ha en kristen tro for å møte i et kirkesamfunn første gang, ja da tror jeg ikke det hadde vært noen kirkesamfunn i dag.

Men det lir jo helt tullete å dra i gudstjenester osv når man ikke er kristen. Synes ikke dere kristne det er litt dumt når ikke-troende henger seg på turen. Greia skal jo være at man har en felles interesse. Blir litt tåpelig å melde seg inn i AA når man ikke har smakt alkohol eller kjenner noen med alokoholproblemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det lir jo helt tullete å dra i gudstjenester osv når man ikke er kristen. Synes ikke dere kristne det er litt dumt når ikke-troende henger seg på turen. Greia skal jo være at man har en felles interesse. Blir litt tåpelig å melde seg inn i AA når man ikke har smakt alkohol eller kjenner noen med alokoholproblemer...

Eller som å være medlem i IOGT hvis man gjerne tar seg et glass vin i ny og ne...

Til TS: Hva med å undersøke rundt Amnesty International? Det er en organisasjon med mange medlemmer som brenner for noe! Kanskje du kan finne den tilhørigheten du søker på et slikt sted?

:heks:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eller begynne å synge i et kor? De som synger i kor opplever ofte en sterk følelse av fellesskap og samhold. :romeo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesskap basert på løgner og vrangforestillinger er noe å ønske seg?

Eller er det bare fellesskap du ønsker deg?

Fellesskap finnes i så mange former. Noen hobbyer du interesserer deg for? Noe du har lyst å lære mer om? Ellers finnes det jo også sekulære fellesskap.

Hvis du ønsker intellektuelt selskap, så er det ikke kirken du bør gå til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det lir jo helt tullete å dra i gudstjenester osv når man ikke er kristen. Synes ikke dere kristne det er litt dumt når ikke-troende henger seg på turen. Greia skal jo være at man har en felles interesse. Blir litt tåpelig å melde seg inn i AA når man ikke har smakt alkohol eller kjenner noen med alokoholproblemer...

Jeg forstår at du har et helt feilaktig bilde av kristne, og deres møter.

Når vi drar på tur, da drar vi for å oppleve andre samfunn og land, og ha det hyggelig sammen, ikke for å holde gudstjenester. Når det gjelder selve gudstjenestene på søndagene, da kan det være mye å lære, selv for ateister, ja kanskje mest for dem. Og vi har alltid hyggelig samvær etter møtene med kaffe og kaker, og med et yrende liv av barn og ungdom, som også har vært med og ledet og underholdt i møtene. Vår møteform gjør at det stadig strømmer til nye unge foreldre, som ser sine små håpefulle få utfolde seg og utvikle seg i møtene, hver med sine talenter, til glede for seg selv og forsamlingen.

Det tåpelige er at det er ateistene som blir trodd, når de legger ut om kristne og kristendom, slik som de kanskje har lest om fra oldtiden, skrevet av ateister på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å melde deg som frivillig i Redd Barna eller andre lignende organisasjoner så kan du bruke ettermiddagene på noe som faktisk hjelper enn å sitte og prate fjas om oppdiktede personer.

Jeg føler at de fleste ting man kan være med på som frivillig i slike organisasjoner krever en viss kreativ eller veldig sosial side. Jeg er egentlig ingen av delene. Jeg er litt innesluttet og langt fra kreativ. Jeg kan ikke organisere aktiviteter for barn, når jeg ikke engang klarer å tenke ut en eneste aktivitet ;) Men jeg skal sjekke ut litt forskjellige organisasjoner likevel :) Dessuten er vel det mer noe jeg må gjøre alene, ikke inkludere familie og barn, som man kan i et trossamfunn.

HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heg vil ikke anbefale deg å være fast deltager i en sammenkomst du ikke baserer tro og interesser i. Det blir omtrent som at jeg skulle dratt på Mötorhead-konsert hver helg, når mine interesser er helt annerledes.

Dra en gang og sjekk det ut, for all del! Men om du er ute etter det sosiale, bør du nok velge en sammenkomst der du har grunnbehovene felles med de andre deltagerne : )

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Jeg forstår at du har et helt feilaktig bilde av kristne, og deres møter.

Når vi drar på tur, da drar vi for å oppleve andre samfunn og land, og ha det hyggelig sammen, ikke for å holde gudstjenester. Når det gjelder selve gudstjenestene på søndagene, da kan det være mye å lære, selv for ateister, ja kanskje mest for dem. Og vi har alltid hyggelig samvær etter møtene med kaffe og kaker, og med et yrende liv av barn og ungdom, som også har vært med og ledet og underholdt i møtene. Vår møteform gjør at det stadig strømmer til nye unge foreldre, som ser sine små håpefulle få utfolde seg og utvikle seg i møtene, hver med sine talenter, til glede for seg selv og forsamlingen.

Det tåpelige er at det er ateistene som blir trodd, når de legger ut om kristne og kristendom, slik som de kanskje har lest om fra oldtiden, skrevet av ateister på samme tid.

Jeg tror ikke dere holder gudstjenester på fritiden, det er jo en jobb presten gjør for å få betalt. Jeg har selv deltatt på en kristen samling da jeg var med et band som fotograf. Veldig hyggelige og inkluderende mennesker helt klart, men de er jo der av en felles interesse.. som da er troen deres. Jeg syntes det var ukomfertabelt å være der som ateist, da flere ungdommer begynte å snakke med meg som jeg var en "nyfrelst".

Det er rart å melde seg inn i en interesseklubb når man ikke deler interessen sier jeg bare. Selv om turene og arrangementene ikke består av bønn og lære om gud så er det jo uansett greit for de som deltar at de kan snakke om slike ting ut fra en lik interesse.

Dessuten er det forskjell på ateist og agnostikker, en ateist har nok ikke så mye å "lære" i en gudstjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... og bare oppleve samholdet.

Oppskrytt og ganske innbildt. En form for masse-suggesjon av typen "vi har det veldig kjekt isammen fordi vi øh er øh de beste folka og øh noe med Jesus øh".

Tror kanskje folk som har vært med i denslags "høy på Jesus"-rusklubber kan skrive under på at når det kommer til stykket så er folka der ganske like alle andre, de bare liker å lure seg selv litt mer.

Det tåpelige er at det er ateistene som blir trodd, når de legger ut om kristne og kristendom, slik som de kanskje har lest om fra oldtiden, skrevet av ateister på samme tid.

Endret av Harmonics
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dere holder gudstjenester på fritiden, det er jo en jobb presten gjør for å få betalt. Jeg har selv deltatt på en kristen samling da jeg var med et band som fotograf. Veldig hyggelige og inkluderende mennesker helt klart, men de er jo der av en felles interesse.. som da er troen deres. Jeg syntes det var ukomfertabelt å være der som ateist, da flere ungdommer begynte å snakke med meg som jeg var en "nyfrelst".

Det er rart å melde seg inn i en interesseklubb når man ikke deler interessen sier jeg bare. Selv om turene og arrangementene ikke består av bønn og lære om gud så er det jo uansett greit for de som deltar at de kan snakke om slike ting ut fra en lik interesse.

Dessuten er det forskjell på ateist og agnostikker, en ateist har nok ikke så mye å "lære" i en gudstjeneste.

På en 14 dagers busstur, hørte jeg aldri noen diskutere kristendom, kverken i bussen eller på restaurantene/kafeene vi var. Men hver morgen, etter at bussen var i gang, da kom sjåføren med et kort Bibelvers, hvoretter han ba en kort bønn for turen, mens han kjørte.

Da var det at en ikke kristen passasjer utbrøt, til stor latter for oss andre: Jeg er glad for at du ikke gjør som de fleste andre kristne når de ber, folder hendene og lukker øynene.

Det er alltid godt humør og god humor når kristne kommer sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...