Gå til innhold

Vil at barna mine skal bli friluftsinteresserte og aktive

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst at barna mine skal bli aktive barn som liker å være ute i friluft. Jeg tenker da på barn som liker å være ute på tur, padle, stå på slalåm, osv. Jeg vet at det bare er jeg som kan legge til rette for dette, barna blir jo ikke friluftsinteresserte av seg selv. Men jeg sliter med å få med 4-åringen på trilleturer på noen hundre meter..

Jeg har to barn, et på 4 og et på 1 år. Og så er jeg ikke så voldsomt friluftsmenneske selv. Jeg liker å gå i fjellet, men drar ikke på telttur, padler, står slalåm, osv. Dette er rett og slett fordi jeg føler meg som en amatør på området, og har ingen å gjøre sånne ting sammen med. Men håper å lære meg det da.

Det jeg egentlig lurer på er om noen har noen tips til meg? Hvordan skal jeg starte? Hvor ofte burde jeg ta med meg ungene ut på tur? Hvordan motivere en 4-åring som blir pottesur om h*n faller, og hater å gå langt? H*n var superflink til å gå før, når h*n var sånn 2-3..

Har så lyst til å skape gode opplevelser for barna mine, og lære dem å mestre forskjellige aktiviteter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden dine barn er såpass små, og fireåringen ikke virker supermotivert, bør du sikkert legge opp til svært korte turer først (type et kvarter i skogen, se på blomster og steiner, plukke kongler) og gradvis øke litt og litt. Motivasjon i form av god nistemat, eller et turmål som er "gøy" (enten det er en lekeplass eller noe annet) er som regel virkningsfullt.

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut Barnas Turlag, som er DNTs tilbud for barn og barnefamilier etterhvert. Da vil dere kunne forsøke ulike aktiviteter og samtidig får man jo tips og inspirasjon til hva man kan gjøre selv.

• Liker 3
Gjest grapefrukt
Skrevet

Første bud er å ta dem med på det fra de er små - hvis ikke foreldre viser interesse er sannsynligheten liten for at barna dine kommer til å blir friluftsinteresserte.

• Liker 5
Skrevet

Siden dine barn er såpass små, og fireåringen ikke virker supermotivert, bør du sikkert legge opp til svært korte turer først (type et kvarter i skogen, se på blomster og steiner, plukke kongler) og gradvis øke litt og litt. Motivasjon i form av god nistemat, eller et turmål som er "gøy" (enten det er en lekeplass eller noe annet) er som regel virkningsfullt.

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut Barnas Turlag, som er DNTs tilbud for barn og barnefamilier etterhvert. Da vil dere kunne forsøke ulike aktiviteter og samtidig får man jo tips og inspirasjon til hva man kan gjøre selv.

Ja, vi går litt småturer i nærheten av der vi bor, men det blir bare 2-4 turer i måneden. Og 4-åringen virker lite motivert selv om vi drar til en lekeplass eller noe annet gøy. Men det kan være fordi det blir mye opp igjen de samme turene. Men det er litt dumt å kjøre langt for å dra på en kort tur da.

Barnas turlag vet jeg om, men tror barna mine er litt små? Her jeg bor arrangeres det turer som jeg tenker passer bedre for barn fra sånn 6 års alderen, og det er det å ha med seg en 1-åring på kanotur, skitur, osv når du i tillegg har en sjenert og trassig 4-åring..

Skrevet

Hvis du vil at barna dine skal bli glad i å være ute og friluftsmennesker, så er det alfa og omega at dere som foreldre er det!

Vi er masse ute, og barna har vært en naturlig del av det....fra pulk, bæremeis, teltturer, fisketurer, skiturer osv..... Før vi fikk barn så var friluftsliv en naturlig del av livet vårt, og etter vi fikk barn så ble de integrert i det.

Det er faktisk få begrensinger, en må bare tilrettelegge litt bedre etter en får barn..

Jeg mener ikke at en skal bestige Galdhøpiggen med baby på 3mnd, men heller legge fritiden til friluft. Type gå på tur i marka, skiturer, små fjellturer, stikk en tur til et vann eller sjø og fiske litt (får kjøpt barnefiskestenger), gå opp til et vatn på sommeren, slå opp teltet, lag leirplass osv...

Skrevet

Ta med niste, lag pinnedyr, studer dyrespor, maurtuer og alt dere ser i skogen. Snakk om hvordan dyrene lever. Fiske med pinner i en bekk på lek. Å bare gå for å gå er ofte kjedelig for barn så derfor er det lurt å finne på noe å gjøre i skogen. Hva med å lete etter påskeharen og egg? Plukke bjørkeris som dere kan pynte med fjær når dere kommer hjem etc.

• Liker 1
Skrevet

Første bud er å ta dem med på det fra de er små - hvis ikke foreldre viser interesse er sannsynligheten liten for at barna dine kommer til å blir friluftsinteresserte.

Ja, jeg er smertelig klar over dette. Derfor jeg prøver da.. Jeg tar med barna på fjellturer om sommeren, men det blir for sjelden, og jeg er dårlig til å ta dem med på tur om vinteren. Jeg stoler ikke helt på at jeg alene klarer å hanskes med meg selv med ski, en 4-åring som såvidt kan å stå litt på ski, og en 1-åring i pulk..

Skrevet

Takker for tips! Jeg blir litt sånn småirritert på meg selv når jeg ser 5-6-åringer som raser av gårde på ski. Jeg tenker bare: Hvorfor klarer ikke jeg å lære ungene mine sånt? Sannsynligvis fordi jeg ikke er så flink selv :fnise:

Skrevet

Ja, jeg er smertelig klar over dette. Derfor jeg prøver da.. Jeg tar med barna på fjellturer om sommeren, men det blir for sjelden, og jeg er dårlig til å ta dem med på tur om vinteren. Jeg stoler ikke helt på at jeg alene klarer å hanskes med meg selv med ski, en 4-åring som såvidt kan å stå litt på ski, og en 1-åring i pulk..

Ta med deg ett barn om gangen hvis det blir for komplisert å ta med begge. Ellers gir sneen mange muligheter. Tenk aking, lage hule, snølykt osv. Ikke legg ut på lange turer, tenk korte turer og heller et akebrett til minsten. Interessen for å gå på skiturer kommer ofte ikke før senere. For en fireåring kan det være nok å gå litt på nermeste jorde og har du med akebrett kan du lett bytte aktivitet. Mestring, ikke press. ;)

Skrevet

Jeg tror ikke man skal fokusere på "ekspedisjonene", men på hverdagsfriluftslivet først. Altså ut hver eneste dag. Leke i snøen, lek i skogen (pinner, kongler osv som allerede er nevnt) og generelt bli glad i å være ute først. Deretter tenker jeg at man kan ta de litt lengre turene etterhvert. Det er også viktig at du som mor trives i og er trygg på de aktivitetene du velger. Hvis ikke blir det ingen koselig tur.

• Liker 1
Skrevet

Prøv å få til et godt samarbeid med barnehagen hvis 4åringen går der. Ofte synes barn det er gøy å være ute/ på tur med barnehagen. Spør de om hvor de pleier å gå, hvor de pleier å ha pauser..

Mine barn elsket å gå på turer, når det var de som viste vei og var kjent.. Det ble veldig forutsigbart for de, de hadde tross alt gått runden mange ganger med barnehagen. Kan jo og få personalet til å motivere poden i utetiden. Å låne med en turkamerat kan og hjelpe på, inviter med et barn fra barnehagen en lørdag/søndag, gå på tur og spis niste ute...

• Liker 1
Skrevet

Ok, så korte turer med fokus på trivsel og mestring. Må nok kjempe litt med meg selv der, jeg er litt sånn at når jeg trener/går tur da skal det gjøres skikkelig/gås langt. Og så planlegger jeg i hodet på forhånd. Forrige sommer planla jeg f eks å gå på tur til en kjempefin plass med et vann og en spennende hule, tenkte at det ville 4-åringen like. Men så slo hun seg vrang etter sånn ca 15 min, og det var 1 time å gå, og gjett hvem som ble skuffa, jo jeg :fnise: hadde liksom sett for meg henne inni hula jeg da..

Får legge av meg den uvanen.

Skrevet

Hva med speidern?

Skrevet

Det er nok lurt å ikke sette forventningene for høyt ;-) Legg opp til opplegg alle kan mestre. Det er ikke noe galt med å tøye strikken, men ikke lenger enn at den kan "pleies" med kvikk-lunsj og appelsin(for å bruke "nasjonalturmaten").

Poenget må jo være å trived med å være ute, ikke å gå lengst mulig? En fire-åring kan vel finne utrolig mye å utforske før den hulen(selv om det sikkert er gøy, når dere kommer så langt at det er greit å _gå_ i to timer).

Hva liker _du_ å gjøre? Og hva kan _du_ finne på ute sammen med ungene. Har du det gøy, smitter det over på dem. Tror jeg, iallfall. Unger lærer jo ved å kopiere foreldre, så hvis vi går der og trasker og teller ned og tenker på hvor lenge det er til turen er over og vi er trygt plassert hjemme igjen, tror jeg ikke det går ungene hus forbi, for å si det sånn ;-)

Gjest UngKalven
Skrevet

Det er jo også det her med at man liker noe bedre om man oppdager det selv. Så det er ikke sånn at jo mer du kjører på for at barna dine skal like friluftsliv jo bedre resultat vil du få. Det finnes nok av eksempler der foreldre har interesser de vil barna skal få dele, men at de er overiverige og tvinger barna med når de ikke har lyst, som gjør at barna får et negativt forhold til hele greine.

Alt du kan gjøre er å vise dem alt det flotte friluftslivet har å by på. Så er det barna som bestemmer hva som er gøy for dem og hva som ikke er så artig. Da må ikke du tenke at du kan tvinge dem med deg gang på gang og at de da til slutt vil like det. Det vil sannsynligvis bare gjøre det verre.

• Liker 1
Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Barnas Turlag har aktiviteter for barn ned i 2-årsalderen, i hvert fall her jeg bor! Barnas Turlag og speidern skal jeg melde mine på så fort de er gamle nok.

Ellers - jeg er meget friluftinteressert og har utdannet meg og jobber innen området. Dette fordi foreldrene mine tok meg med på en liten tur inn i skogen hver søndag som barn - vi tente bål og grillet pølser, og tittet på elgbæsj og andre spor. Det tente nysgjerrigheten og kjærligheten til naturen - det er ikke mer som skal til.

Du trenger ikke være god på noe av det, ta de med litt ut og vis dem hva som fins. Gjør det lystbetont. Ta de med på skikurs hvis du vil de skal kunne slalom..

Skrevet

La turene være på 4åringens premiser! La h*n bestemme på forhånd hvor dere skal dra, hva dere skal spiser der og la h*n være med å pakke sekk og ordne klart alt dere trenger til turen. IKKE press barnet med på timeslange turer mot dets vilje, da dreper du bare alt av turglede. Noen dager kan det hende barnet synes det er ok med en lang tur, andre dager holder det å gå ti meter unna ytterdøren for så å sette seg der å spise nistematen. Kom deg ut oftere sammen med barna og leke, ikke dra på lange ekspedisjoner med en gang.

• Liker 2
Skrevet

Hva med speidern?

speidern er bra, men de er kanskje litt unge for det?

Skrevet

Start i det små.

Ta med kakao, kvicklunsj, pølser og pinnebrød med og kjør dit dere skal - og gå resten av veien til der dere kan grille.

Ha med akebrett hvis det er muligheter for å ake, lag engler i snøen osv.

Foreldrene må VÆRE MED i aktiviteten.

Skrevet

Jeg har så lyst at barna mine skal bli aktive barn som liker å være ute i friluft. Jeg tenker da på barn som liker å være ute på tur, padle, stå på slalåm, osv. Jeg vet at det bare er jeg som kan legge til rette for dette, barna blir jo ikke friluftsinteresserte av seg selv. Men jeg sliter med å få med 4-åringen på trilleturer på noen hundre meter..

Jeg har to barn, et på 4 og et på 1 år. Og så er jeg ikke så voldsomt friluftsmenneske selv. Jeg liker å gå i fjellet, men drar ikke på telttur, padler, står slalåm, osv. Dette er rett og slett fordi jeg føler meg som en amatør på området, og har ingen å gjøre sånne ting sammen med. Men håper å lære meg det da.

Det jeg egentlig lurer på er om noen har noen tips til meg? Hvordan skal jeg starte? Hvor ofte burde jeg ta med meg ungene ut på tur? Hvordan motivere en 4-åring som blir pottesur om h*n faller, og hater å gå langt? H*n var superflink til å gå før, når h*n var sånn 2-3..

Har så lyst til å skape gode opplevelser for barna mine, og lære dem å mestre forskjellige aktiviteter.

Barn lærer gjennom eksempler. Blir du ett mer aktivt friluftsmenneske, så vil de bli det.

Føler du deg som en amatør på frilufts-ting, vil du arve usikkerheten videre. Begynn med deg selv, med andre ord. Det tjener alle på!

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...