AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #1 Del Skrevet 10. februar 2012 Jeg har null økonomisk selvkontroll. Når lønna kommer så er den borte nesten på dagen. Altså det første jeg gjør når lønna kommer er jo selvfølgelig å betale regninger, og å sette av penger til sparing og BSU. Men etter at det faste er unnagjort er det fritt vilt. Da er det nettshopping, og tur til byen for å shoppe med en gang! Klarer bare ikke å la vær.. Jeg tror heller jeg skulle ha fått lønna spredd utover hele måneden jeg, fått litt hver dag liksom:p Hadde gjort ting så mye lettere i slutten av mnd. Det er jo ALLTID tomt den siste uka, da er det kun noen småpenger igjen som MÅ gå til bensin liksom(er avhengig av å kjøre til jobb). Holder på å bli gal av dette, har prøvd alt men klarer bare ikke å få kontroll over meg selv Noen fler som har null kontroll når lønna kommer? Tips eller råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøvott Skrevet 10. februar 2012 #2 Del Skrevet 10. februar 2012 Jeg mistenker at du er min ukjente tvillingsøster (eller bror) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 10. februar 2012 #3 Del Skrevet 10. februar 2012 Kan du la lønna komme inn på en konto du ikke har kort til da? Og så sette fast overføring på en beløp i uka til kort-kontoen din? Ellers kan kanskje cold-turkey være trikset? Bråstopp all shopping, kun mat/medisiner/bensin og ikke så mye som en lipgloss eller et par sokker utenom. Si for tre måneder av gangen for eksempel. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #4 Del Skrevet 10. februar 2012 Kan du la lønna komme inn på en konto du ikke har kort til da? Og så sette fast overføring på en beløp i uka til kort-kontoen din? Ellers kan kanskje cold-turkey være trikset? Bråstopp all shopping, kun mat/medisiner/bensin og ikke så mye som en lipgloss eller et par sokker utenom. Si for tre måneder av gangen for eksempel. 3 måneder!! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #5 Del Skrevet 10. februar 2012 3 måneder!! Hvorfor ikke? Jeg shopper ikke ting utenom nødvendigheter med mindre jeg virkelig trenger noe. Kan gå måneder mellom hver gang jeg kjøper noe jeg ikke trenger Lise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #6 Del Skrevet 10. februar 2012 Hvorfor ikke? Jeg shopper ikke ting utenom nødvendigheter med mindre jeg virkelig trenger noe. Kan gå måneder mellom hver gang jeg kjøper noe jeg ikke trenger Lise. Jeg trenger alt jeg kjøper! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #7 Del Skrevet 10. februar 2012 Jeg trenger alt jeg kjøper! Nei, det gjør du ikke, det er noe du tror. Du trenger mat, du trenger å betale regninger, du trenger hygieneartikler, bensin på bilen, medisin, og slike nødvendigheter. Du trenger ikke flere nye topper, parfymer, bukser, filmer, eller hva det er du shopper her og der, du trenger det ikke Du har garantert nok klær og sko, du har så du greier deg Lise. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #8 Del Skrevet 10. februar 2012 Nei, det gjør du ikke, det er noe du tror. Du trenger mat, du trenger å betale regninger, du trenger hygieneartikler, bensin på bilen, medisin, og slike nødvendigheter. Du trenger ikke flere nye topper, parfymer, bukser, filmer, eller hva det er du shopper her og der, du trenger det ikke Du har garantert nok klær og sko, du har så du greier deg Lise. Man kan ALDRI få nok klær og sko:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 10. februar 2012 #9 Del Skrevet 10. februar 2012 Man kan ALDRI få nok klær og sko:) Da kan du tydeligvis ikke få nok lønn Lise har noen gode poeng. Konto uten betalingskort, evt at du snakker med lønnskontoret om de tilbyr to utbetalinger i mnd kanskje... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #10 Del Skrevet 10. februar 2012 Man kan ALDRI få nok klær og sko:) Med den holdningen er det åpenbart for meg at du ikke ønsker hjelp, men støtte til problemene dine. Innse at du må slutte å shoppe, eller fortsett med å tømme kontoen din. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #11 Del Skrevet 11. februar 2012 Med den holdningen er det åpenbart for meg at du ikke ønsker hjelp, men støtte til problemene dine. Innse at du må slutte å shoppe, eller fortsett med å tømme kontoen din. Ja men det handler jo litt om prioriteringen min da.. Altså jeg prioriterer jo klær framfor mat:s Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #12 Del Skrevet 11. februar 2012 Ja men det handler jo litt om prioriteringen min da.. Altså jeg prioriterer jo klær framfor mat:s Det er i såfall en fryktelig dum prioritering. Hvis du skal få orden på økonomien bør du starte med å sette opp budsjett. Hvor mye du skal bruke på mat pr mnd og hvor mye du skal bruke på klær osv. Og la det gå litt sport i å klare å holde budsjettet. Ellers synes jeg Lise har sagt mye fornuftig her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 11. februar 2012 #13 Del Skrevet 11. februar 2012 Man kan ALDRI få nok klær og sko:) Det er ikke sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #14 Del Skrevet 11. februar 2012 Ja men det handler jo litt om prioriteringen min da.. Altså jeg prioriterer jo klær framfor mat:s Hva er det du ønsker med denne tråden, egentlig? At vi skal applaudere forbruket ditt? Skjerp deg, oppfør deg voksent, brems ned shoppingen og gi deg et stramt shoppingbudsjett som gjør at du prioriterer det ene klesplagget du virkelig ønsker deg, og ingenting annet. Du framstår som en sytete og bortskjemt tenåring. "stakkars meg som bruker opp alle pengene mine på shopping. Men det ER livsnødvendig altså" 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 11. februar 2012 #15 Del Skrevet 11. februar 2012 Det er ganske enkelt egentlig. Bare la noen annen styre økonomien din og gir deg lommepenger. Problem løst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Blomst* Skrevet 11. februar 2012 #16 Del Skrevet 11. februar 2012 Du sier at du betaler alle regninger og det som skal betales med en gang du får lønn, det er jo bra Hva med å prøve å ta ut resten i kontanter, så putter du det du har tenkte å bruke på mat en konvolutt, det du har tenkt å bruke på klær i en annen, fornøyelser i en osv. Kanskje du får et litt annet forhold til penger når du holder de fysisk i henda, jeg syns det iallefall er mye lettere å bare trekke kortet enn å bruke kontanter. På den måten ser du også hvor mye penger du faktisk ha igjen til å bruke på klær og div. Trenger ikke å gjøre det sånn for alltid men bare en periode for å se? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #17 Del Skrevet 11. februar 2012 Det beste sparetipset er å "betale" til seg selv først. Dvs. at det første du gjør når du får lønn, er å overføre en viss sum på sparekonto. Deretter betaler du regningene. Resten kan du gjøre det du vil med. Da lever du som om du har mindre penger tilgjengelig, og forbruket blir deretter. Men det forutsetter jo selvsagt at du faktisk ØNSKER å bruke mindre penger. Det høres ikke ut som holdningen din er helt der ennå, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 11. februar 2012 #18 Del Skrevet 11. februar 2012 Ja men det handler jo litt om prioriteringen min da.. Altså jeg prioriterer jo klær framfor mat:s Hva er du klager over da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #19 Del Skrevet 11. februar 2012 Du sier at du betaler alle regninger og det som skal betales med en gang du får lønn, det er jo bra Hva med å prøve å ta ut resten i kontanter, så putter du det du har tenkte å bruke på mat en konvolutt, det du har tenkt å bruke på klær i en annen, fornøyelser i en osv. Kanskje du får et litt annet forhold til penger når du holder de fysisk i henda, jeg syns det iallefall er mye lettere å bare trekke kortet enn å bruke kontanter. På den måten ser du også hvor mye penger du faktisk ha igjen til å bruke på klær og div. Trenger ikke å gjøre det sånn for alltid men bare en periode for å se? Jo det var ikke så dumt egentlig, men det som er problemet er at det aller meste handles på nett og da blir det litt verre å holde styr på det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #20 Del Skrevet 11. februar 2012 Det beste sparetipset er å "betale" til seg selv først. Dvs. at det første du gjør når du får lønn, er å overføre en viss sum på sparekonto. Deretter betaler du regningene. Resten kan du gjøre det du vil med. Da lever du som om du har mindre penger tilgjengelig, og forbruket blir deretter. Men det forutsetter jo selvsagt at du faktisk ØNSKER å bruke mindre penger. Det høres ikke ut som holdningen din er helt der ennå, nei. Det er jo ikke ønske om å bruke mindre penger, men å fordele de utover i mnd. For som sagt så betaler jeg jo regningene og setter av penger på sparekonto og BSU. Men det er bare sånn at jeg får sånn "handlekick" når jeg først har så mye tilgjengelig.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå