AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #1 Skrevet 10. februar 2012 Bør man da ta studiespesialisering? Jeg har prøvd lenge å finne ut hva jeg skal velge men aner fremdeles ikke.. Men studiespesialisering virker så kjedelig siden det er mest likt sånn vi gjør på ungdomsskolen. Er det samme hvilken linje jeg velger så lenge jeg tar påbygging til generell studiekompetanse det 3året? Har man like mange muligheter da??Jeg er veldig skolelei. En linje jeg kanskje vil gå på er resturant og matfag selvom jeg ikke vil bli kokk eller noen innen mat o.s.v. Viss jeg da ta 2 år med det og det tredje året tar påbygging, har jeg da like mange muligheter som studiespesialisering? :S
Betty2 Skrevet 10. februar 2012 #2 Skrevet 10. februar 2012 Du har nesten like mange muligheter, du kommer inn på mangen universiteter og høyskoler, men skal du studere til Lege, ingenør osv, så må du da ta opp noen ekstra fag, som matte fysikk og kjemi.
Fashionistaen Skrevet 11. februar 2012 #3 Skrevet 11. februar 2012 Hvis du er lei av skolen er vel kanskje ikke det optimale å gå på Studie. Det er hardere enn det det var på ungdomsskolen (synes nå jeg i alle fall som går første året). Førsteåret på ST er likt som det er på Ungdomsskolen, bare litt vanskeligere å få bra karakterer. Andreåret på ST derimot har man mulighet til å velge tre fag som man har lyst på og engelsk, samfunnsfag og naturfag går ut. Siden du er skolelei er det kanskje da av interesse å vite at du også kan velge lite teoretiske fag som: breddeidrett, visuelle kunstfag, form og trykk osv. I enkelte tilfeller, hvis du velger å gå videre med matte (S eller R matte), kan du velge to praktiske fag, hvis du velger et annet fag i fra realfaglinjen i tillegg. Hvis du ser på det på denne måten, kan du tenke deg at du får hele 10 timer med praktiske fag om du vil i andre og tredjeklasse, så da er det plutselig veldig mye morsomt på skolen! Hvis du gjør dette slipper du i tillegg de 10 timene med norsk i tredjeklasse som du må ha hvis du f.eks. velger påbygging på Media og Kommunikasjon eller Helse og Sosial. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta ST. Bare man kommer seg gjennom det første året har du muligheten til å velge noe som du interesserer deg veldig for Etter du så har kommet deg gjennom de tre årene har du ALLE muligheter fremfor deg! Det er så mye lettere enn å ta påbygg osv.! Du kan bare sende meg PM om du lurer på noe mer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå