Gå til innhold

hvordan gjør dere lekser med barna.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om alle foreldre sitter og leser med barna sine hver dag i time vis og øver på gangetabeller og glose. hvordan får dere tid til alt. middagslaging,trening ,vennebesøk,egenpleie,tv titting og lekser med flere barn. kommer hjem kl 16 og barna legges kl 2030 seinast.man skal jo kose seg med barna også.

Har intrykk av at alle klarer alt hele tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på om alle foreldre sitter og leser med barna sine hver dag i time vis og øver på gangetabeller og glose. hvordan får dere tid til alt. middagslaging,trening ,vennebesøk,egenpleie,tv titting og lekser med flere barn. kommer hjem kl 16 og barna legges kl 2030 seinast.man skal jo kose seg med barna også.

Vel, trening, vennebesøk og tv-titting kan sikkert kuttes ned 30-45min i dagen for å rolig ta en titt på leksene. :)

Skrevet (endret)

Barn som skal legges 20:30 er vel ikke så gamle at de har timesvis med lekselesing?

Min på 7, snart 8 legger seg 20:30 og har inntil en halvtimes lekser daglig. De gjøres så snart vi har kommet innenfor døren. Min 11, snart 12 åring gjør lekser på samme tid (må legge seg 21:30 på skoledagene), men stort sett uten min hjelp, så det går også helt fint. Forøvrig har vi også rutine på at vi GJERNE gjør mer en en dags lekse på mandag, da er det ingen aktiviteter, og ukeplanene viser jo hele ukens lekser.

Endret av LilleMy
Skrevet

ikke tro alt du hører og at det så flott alt sammen, hørest mer ut som stress fra morgen til kveld.

Skrevet

Vi har ingen fritidsaktiviteter og sjelden er barna på vennebesøk i ukedagene. Derfor har vi ganske god tid til lekser. Motivasjonen til barnet er det verre med ;) Vi sitter med barnet i ca en halvtime med lekser hver dag +-. Øveord på norsk og engelsk, samt gangetabell etc tar vi iblant mens vi spiser middag,kveldsmat, kveldsstell etc. Det vi kan ta muntlig putter vi litt inn her og der. Men det er stress iblant ja! Kveldsstellet her begynner 18.30 og etter det er lekser mer eller mindre bannlyst, så vi må helst være klare til det.

Skrevet

gjør lekser med de hver dag, har to skolebarn og hun eldste er 9,5 år. Der leser jeg engelsk lekser, sjekekr over alle leksene og hjelper ved behov. Han minste er 7 år og sliter med bokstavene, der leser vi 30 min hver dag og gjør andre lekser utenom, dette går helt fint å få rom til selv om han trener to ganger i uken og hun eldste har korps øving en gang i uken. Vennebesøk har vi også tid til.

Egen tid, blir det på kvelden når ungene har lagt seg, leker på rommet, leser i sengen osv. Klart det kan være travelt til tider, men lekser blir tatt hensyn til forann feks. vennebesøk. :)

Skrevet

Jeg har to barn i 4. og 2. trinn. De får leksen for hele uken på mandagen. Eldstemann sine lekser har frist på mandag, men han er ferdig med nesten alt innen onsdag. Minste på snart åtte, må lese litt hverdag, og har skrivelekse nesten hverdag. De begynner med lekser med en gang de kommer hjem rundt kl. fem. Eldstemann jobber alene og roper på meg ved behov, minste mann leser høyt for meg mens jeg lager middag. Vi tar middagspause og fortsetter etter maten. Vi er ferdige med lesker innen 40 minutters tid tilsammen. Det er gøy å hjelpe til med lekser og jeg blir så stolt når jeg ser hva de får til med litt hjelp av meg. De blir også stolte av seg, når de gjør unna leksene og gjør en god jobb :) Vennebesøk er forbeholdt i helgene. Og vi har ikke fritidaktiviteter nå...

Skrevet

Barn som skal legges 20:30 er vel ikke så gamle at de har timesvis med lekselesing?

Min på 7, snart 8 legger seg 20:30 og har inntil en halvtimes lekser daglig. De gjøres så snart vi har kommet innenfor døren. Min 11, snart 12 åring gjør lekser på samme tid (må legge seg 21:30 på skoledagene), men stort sett uten min hjelp, så det går også helt fint. Forøvrig har vi også rutine på at vi GJERNE gjør mer en en dags lekse på mandag, da er det ingen aktiviteter, og ukeplanene viser jo hele ukens lekser.

WOW...det var seine leggetider syntes jeg!

Jeg må sitte med min 7 åring hele tiden fordi h*n er blind, og det kan ta fra en halvtime til en time. For meg tar det lenger tid siden jeg først må oversette fra punktskrift for å vite hva h*n skal gjøre og så oversette tilbake for å sjekke at det er riktig gjort! Phuu....

Skrevet (endret)

Har to jenter på 9 og 14.

De kommer hjem fra skolen ca 14.30, slapper av litt til jeg er hjemme fra jobb ca kl 15 de dagene jeg har tidligvakt. Når jeg kommer hjem setter de igang med lekser. Størstejenta styrer seg selv, mens minstejenta sitter ved kjøkkenbordet mens jeg er tilstede. Jeg sjekker alltid ukeplana til begge hver mandag for å ha overblikk over lekser og prøver. De gangene jeg har seinvakt og mannen er hjemme fra jobb ca kl 16, så setter de igang med leksene på egenhånd, og han sjekker over og hjelper til med det de evt ikke har fått til selv. Vi øver på gangetabeller, gloser, begreper osv med de.....

Er jeg hjemme fra jobb først, så har jeg middagen klar til mannen kommer hjem, og da er begge jentene ferdig med lekser. Har jeg seinvakt så ordner jeg mat før jeg drar, f,eks grønnsakssuppe som er til å varme opp for mann og barn (må spise middag før jeg drar på jobb).

Trening tar jeg på morgenen, eller rett før ei vakt, alt ift turnus. Tur med hunden rekker jeg og.

Sånn innmari sosial med venninnekvelder er jeg ikke, men mine venninner og meg rekker å møtes et par ganger i uka likevel. Har to faste treningsvenninner da, det er ganske ok:-)

Ukene går fort unna, men så lenge en har rutiner og er konstruktiv så går det meste greit!

Hun på 9 legger seg kl 19.30, og hun på 14 er i seng til kl 22.

Endret av maya76
Skrevet

Jeg må sitte med min 7 åring hele tiden fordi h*n er blind, og det kan ta fra en halvtime til en time. For meg tar det lenger tid siden jeg først må oversette fra punktskrift for å vite hva h*n skal gjøre og så oversette tilbake for å sjekke at det er riktig gjort! Phuu....

Min 7 åring må ikke opp før 07:30 på hverdagene, så jeg synes ikke 20:30 er så sent?! Og hun er "skoleflink" enn så lenge.

Min 11 åring (12 i mai) tror jeg legger seg på samme id som venninnene, eller før, faktisk.... også "skoleflink".

Men, det var jo ikke akurat det dette dreide seg om.....

Skrevet

Min 7 åring må ikke opp før 07:30 på hverdagene, så jeg synes ikke 20:30 er så sent?! Og hun er "skoleflink" enn så lenge.

Min 11 åring (12 i mai) tror jeg legger seg på samme id som venninnene, eller før, faktisk.... også "skoleflink".

Men, det var jo ikke akurat det dette dreide seg om.....

20.30 er ikke seint for en 7åring når han/hun kan sove til 7.30. Barn er forskjellige og har ulikt behov for søvn. Snart 9åringen min jodler av glede kl 5.30, så hun har behov for å legge seg 19.30..(jeg måtte jo bare få et A-menneske barn når jeg er B-menneske selv.. :sjenert: )

Skrevet

Kalles prioritering.

Ville heller foreslått 2 faste dager i uka med gjennomgang av lekser + en ordentlig gjennomgang / pugging før prøver.

Skrevet

Kalles prioritering.

Ville heller foreslått 2 faste dager i uka med gjennomgang av lekser + en ordentlig gjennomgang / pugging før prøver.

Helt enig!

Lekser og barn går før sosialt samvær med venninner i min verden....og trening får en alltids tid til likevel.

Skrevet

Hvor lenge er det vanlig å hjelpe barna med lekser? Når de bikker over i tenårene er det kanskje vanlig at de tar mer ansvar selv, og når de evt går på vgs så bør de vel klare å ta det ansvaret selv, som er å sette seg ned med lekser? Jeg er bare nysgjerrig; har kun en baby enn så lenge :) Her i huset er mannen mest glad i matte, kjemi og fysikk mens jeg er glad i språk og historie, så tror vi har gode betingelser for å kunne hjelpe barna ganske lenge med lekser :)

Skrevet

Jeg fikk faktisk aldri noe hjelp til lekser når jeg var liten.

Jeg husker de fleste andre foreldre så over leksene slik at de ble rettet til innleveringen..Jeg husker jeg strevde og makket sånn med matten. :sukk:

Jeg tror at det er viktig å la ungene prøve selv men å være tilgjengelig og ha lyst å hjelpe, i stedet for å henge over dem og gi dem følelsen av at de trenger noen som alltid følger med..Og så gi masse skryt når de gjør ting rett. Det er jo fint å føle seg selvstendig. :)

Skrevet

Jeg fikk faktisk aldri noe hjelp til lekser når jeg var liten.

Jeg husker de fleste andre foreldre så over leksene slik at de ble rettet til innleveringen..Jeg husker jeg strevde og makket sånn med matten. :sukk:

Jeg tror at det er viktig å la ungene prøve selv men å være tilgjengelig og ha lyst å hjelpe, i stedet for å henge over dem og gi dem følelsen av at de trenger noen som alltid følger med..Og så gi masse skryt når de gjør ting rett. Det er jo fint å føle seg selvstendig. :)

Jeg bodde med mor til jeg var 11, fikk aldri noe hjelp. Var en liten fet kløpper, og jeg og en venninne var overlatt til oss selv mesteparten av ettermiddagen. Siden hun ikke fikk leke før hun hadde gjort leksene, bare gjorde jeg hennes også ... I ettertid var ikke det så smart. ;)

Når jeg flyttet til faren min fikk jeg mye god hjelp "over hodet" til både meg og lærerne, så ble mye rart skolearbeid! Men setter utrolig pris på dette i ettertid. :)

Gjest halebein
Skrevet

Vi har bare et skolebarn (3.klasse), og vi hjelper han med lekser hver dag. Men det tar gjerne ikke mer enn en halvtimes tid. Mest tid går det til leseleksene, fordi det er et opplegg der foreldrene skal lese et avsnitt, så skal han lese det alene...

Men jeg ser litt med gru på når alle 3 barna våre skal ha hjelp, nr 2. begynner på skolen til høsten.

Regelen er at leksene skal gjøres før han får lov å gå ut, så da pleier han å være ganske motivert. Han vil jo leke med vennene sine.

Jeg tenker også at du ikke må tenke på at alle får tid til alt det du lister opp! Alenetid og trening og arbeid tar vi på kvelden når barna har lagt seg. Venner (som i vårt tilfelle ofte er barnas venners foreldre) blir gjerne besøkt i helgene, ellers så treffer vi mange av de på barnas treninger og fritidsaktiviteter - og får sånn sett (sammen med jobben) dekket mye av det sosiale behovet. Man treffer også dem når vi har barna deres på besøk eller våre er hos dem, og de skal hentes.

Man rekker ikke over alt i verden, slik er det bare...men lekser må nok gjøres likevel.

• 1 år senere...
Skrevet

synes du virkelig det var seint?

Skrevet

Eldstemann gjør leksene sine selv og roper hvis han trenger hjelp, går på ungdomsskolen. Minstemann går i 7 klasse og gjør også leksene sine selv, men han kan fint finne på å sluntre unna, så han må pent sitte ved kjøkkenbordet og gjøre lekser mens jeg eller far lager middag. På den måten er det ikke like lett å hoppe over ting.

Vi sjekker over at alt er gjort daglig.

Vennetreff har vi ikke tid til daglig, ei heller trening. Egenpleie får jeg ta igjen når ungene har flytta, akkurat nå er den tida de gidder å spandere på meg gull verdt. Tv-titting utgår, da alle seriene jeg ser på går på vanvittig sene tider, så laster ned og ser på i senga etter at jeg har lagt meg.

Ungene er i seng 21:00, lyset av 21:30, vi voksne er i seng 22 ish. Alle står opp klokka 6 - 6:15 (lang skolevei, og medisiner må tas før vi drar på jobb).

Skrevet

synes du virkelig det var seint?

Hallo, du går jo bare på ungdomsskolen enda.. Selvfølgelig synes ikke du det er seint. Men det er seint for en 7-10 åring. Mine småsøstre på 9 år legger seg mellom 7 og 8, nettopp fordi de er barn og har behov for mer søvn enn eldre folk.

Anonymous poster hash: b5ff0...af7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...