Gå til innhold

En siste hilsen

Tilim

Anbefalte innlegg

Bestemoren min døde for en uke siden, og til tirsdag skal vi i begravelse.

Det blir 3-4 timers kjøretur, så samboer og jeg skal kjøre sammen med familien oppover.

Snakket med moren min nå i stad om hvordan vi skal ordne det praktiske med kjøring osv. og kom inn på temaet blomster/krans med siste hilsen på.

Det viser seg at brødrene(+konene) til pappa (bestemors sønner) og pappa+mamma har gått sammen om å spleiese på en større krans, men da står bare navnene til de på.

Jeg har lyst til å "være med" jeg og, og tenkte derfor at jeg skulle kjøpe en liten blomst fra meg og samboeren.

Det jeg lurer veldig på er at jeg kunne tenke meg å ha med babyen og, selv om den ikke blir født på en liten stund enda, i og med at dette er deres aller første oldebarn, og jeg føler at bestemor "akkurat" ikke rakk å få møte henne.

Men blir det rart å ta med et ufødt barn på en siste hilsen-krans? Og hva kan vi liksom kalle henne? Ingen i slekta vet hverken kjønn eller navn enda, for vi har lyst til å holde det hemmelig en stund til, og jeg er litt usikker på ting som "knøttet" og "frøet" fungerer, for vi har egentlig ikke noe spesielt kallenavn, annet enn "babyen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maruwan

Bestemoren min døde for en uke siden, og til tirsdag skal vi i begravelse.

Det blir 3-4 timers kjøretur, så samboer og jeg skal kjøre sammen med familien oppover.

Snakket med moren min nå i stad om hvordan vi skal ordne det praktiske med kjøring osv. og kom inn på temaet blomster/krans med siste hilsen på.

Det viser seg at brødrene(+konene) til pappa (bestemors sønner) og pappa+mamma har gått sammen om å spleiese på en større krans, men da står bare navnene til de på.

Jeg har lyst til å "være med" jeg og, og tenkte derfor at jeg skulle kjøpe en liten blomst fra meg og samboeren.

Det jeg lurer veldig på er at jeg kunne tenke meg å ha med babyen og, selv om den ikke blir født på en liten stund enda, i og med at dette er deres aller første oldebarn, og jeg føler at bestemor "akkurat" ikke rakk å få møte henne.

Men blir det rart å ta med et ufødt barn på en siste hilsen-krans? Og hva kan vi liksom kalle henne? Ingen i slekta vet hverken kjønn eller navn enda, for vi har lyst til å holde det hemmelig en stund til, og jeg er litt usikker på ting som "knøttet" og "frøet" fungerer, for vi har egentlig ikke noe spesielt kallenavn, annet enn "babyen".

"Sneipen".

Kondolerer med bestemoren, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maruwan

Enig. Det ufødte barnet hadde jo ikke noe forhold til henne.

Men bestemora hadde sikkert ønsket å treffe barnet, barnet hadde ønsket å treffe bestemora etterhvert og foreldrene til barnet hadde tydeligvis ønsket at barnet skulle treffe bestemora.

Det blir som at jeg skulle ha malt et bilde til bestemora mi, men så døde hun før hun fikk sett det. Da hadde det vært naturlig å kanskje legge bildet i grava.

Tenker at folk får ta farvel på akkurat den måten de ønsker, og dersom noen bruker energi i en begravelse på å bedømme de andres måter å ta farvel på....så har de kanskje egentlig ikke så mye i den begravelsen å gjøre. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvor langt du er på vei? Jeg skrev småen på gaver og slikt på slutten.

Hvis hun visste om barnet og gledet seg ville jeg tatt det med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kondolerer med bestemoren, forresten.

Takk for det. :)

Uff, kjenner jeg blir bare mer usikker. Følte jo veldig for å ta med babyen, men har ikke lyst til å fremstå som en "raring" heller. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvor langt du er på vei? Jeg skrev småen på gaver og slikt på slutten.

Jeg er 27 uker på vei, så det er jo snart 3. trimester.

De visste velfølgelig om babyen, snakket med henne om dåp og sånt på telefonen for en stund siden og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maruwan

Uff, kjenner jeg blir bare mer usikker. Følte jo veldig for å ta med babyen, men har ikke lyst til å fremstå som en "raring" heller. :/

Syns ikke det er noe rart.

Det som virkelig hadde vært rart, hadde vært å sitte med stinkøyet ute i en begravelse, dulte borti den som sitter ved siden av og si "se på hun der da, har tatt beibien med i hilsenen. Så teit.." Det er rimelig spesielt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Tenker at folk får ta farvel på akkurat den måten de ønsker, og dersom noen bruker energi i en begravelse på å bedømme de andres måter å ta farvel på....så har de kanskje egentlig ikke så mye i den begravelsen å gjøre. Eller?

Det er da forskjell på å dømme, og å synes at noe er unaturlig?

For MEG hadde det ikke vært aktuelt å skrive på noe ufødt barn på en siste hilsen. Skal man ta med folk som har gått bort også? Som den avdøde har hatt et forhold til før vedkommende døde?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 27 uker på vei, så det er jo snart 3. trimester.

De visste velfølgelig om babyen, snakket med henne om dåp og sånt på telefonen for en stund siden og.

Da ville jeg skrevet på barnet. "Småen" kanskje?

Kondolerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maruwan

Skal man ta med folk som har gått bort også? Som den avdøde har hatt et forhold til før vedkommende døde?.

Den vesentlige forskjellen her er vel at TS selv tydeligvis har et ønske om at bestemora skulle få treffe ungen. Altså er det TS sin måte å ta farvel på, ikke ungens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min gutt rett over jul, og jeg skrev ikke navnet hans på gaver fra oss. Jeg syns det blir feil. Man vet aldri hva som skjer under en fødsel.

Ikke at det er noe gale å skrive navnet, men det er absolutt ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annaires

Jeg fikk min gutt rett over jul, og jeg skrev ikke navnet hans på gaver fra oss. Jeg syns det blir feil. Man vet aldri hva som skjer under en fødsel.

Ikke at det er noe gale å skrive navnet, men det er absolutt ikke nødvendig.

Samme her. Jeg skrev ikke fra datteren min, før hun faktisk var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du leser alle svarene over, trur jeg du får ett inntrykk av akkurat hvordan de som ser dette vil reagere. Noen vil synes det er veldig rart og unødvendig, og andre vil synes det er en fin gest.

I dette tilfellet er det ikke noe riktig eller galt, det er hva du personlig føler for som betyr noe. Så må du bare være forberedt på at en del vil reagere på at du skriver opp et ufødt barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal gjøre det som er riktig for deg her. Det finst ikke noe galt eller riktig her. Visst det er viktig for deg så synst jeg du skal gjøre det. :) Og jeg tror de fleste folk har forståelse for at vi gjør ting ulikt - iallefall i en begravelse.

Jeg kondolerer så mye. Og lykke til med valget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja, litt tidspress med å få bestilt, så jeg tok med babyen som "den lille i magen".

Samboer syntes det var greit å ta med babyen, så han støtter meg i allefall om noen skulle reagere negativt, for jeg vil tro at de i familien som vet om den, kanskje syns det er koselig, mens ukjente av oss kanskje syns det er rart.

Så får det heller briste og bære.

Takk for kondolanser. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde absolutt tatt med babyen på hilsenen :) Hadde brydd meg katten i om folk hadde sett rart på meg! Kondolerer så mye :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Jeg synes du skal gjøre det du synes er riktig, kanskje også forhøre deg med familien din hva de mener.. Forresten, kondolerer med din bestemor.

Vil forøvrig ta med at vi opplevde noe lignende, men det var ikke vi som inkluderte datteren vår, men hele familien til forloveden. Jeg var gravid med datteren vår da oldemoren til forloveden (altså tippoldemoren hennes), gikk bort. Det hele familien hans gjorde var å ta frem et lite lys foran kisten og så ble jentungen nevnt i begravelsen, mao hun ble inkludert. Vet det ikke er helt likt, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg syns det blir pinlig.

Da kan man jo like godt skrive opp katten og bikkja også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...