Aspera Skrevet 10. februar 2012 #1 Skrevet 10. februar 2012 Da har jeg enda et spørsmål rundt min graviditet.. Jeg vet det er vanlig å være litt svimmel i graviditeten, men de siste dagene har jeg blitt vedig skjelven og svimmel etter jeg har spist. Det er samme om jeg spiser noe sunt eller usunt, jeg blir like utslitt i kroppen. Jeg blir rett og slett helt dårlig! Den neste timen(+/-) etter et måltid føler jeg meg halvdød Det er et ork å bare løfte hendene. Det er fryktelig ubehagelig. Jeg hadde det litt på samme måte da jeg var en del yngre og hadde jernmangel, men da hang det ikke sammen med måltidene. Hvorfor kommer det bare etter jeg har spist? Noen som har peiling på dette? Er det noe jeg burde sjekke opp i, eller er dette helt normalt?
SummerJoy Skrevet 10. februar 2012 #2 Skrevet 10. februar 2012 Høres ut som du får fall i blodsukkeret. En del kan få det etter et måltid. Ville tatt det opp med lege/jordmor ved neste sjekk.
Aspera Skrevet 10. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 10. februar 2012 Høres ut som du får fall i blodsukkeret. En del kan få det etter et måltid. Ville tatt det opp med lege/jordmor ved neste sjekk. Hva vil det si da? Er det mulig å forhindre det?
Gjest Alabama Skrevet 10. februar 2012 #4 Skrevet 10. februar 2012 Man synker ikke i blodsukker etter måltid, man stiger. Synes det høres ut som blodtrykksfall du får. 1
Thinkerbelle Skrevet 10. februar 2012 #5 Skrevet 10. februar 2012 Jeg får/fikk det på samme måten.. Tror det er et fall i blodsukkeret som kommer etter at blodsukkeret først har steget, og deretter synker.. Kan kanskje hjelpe å spise tregere/mindre karbohydrater. Syns selv det var utrolig ubehagelig, skalv og fikk veldig høy puls..
SummerJoy Skrevet 10. februar 2012 #6 Skrevet 10. februar 2012 Man synker ikke i blodsukker etter måltid, man stiger. Synes det høres ut som blodtrykksfall du får. Man stiger ja, men mange får også et stort fall rett etterpå. Jeg vet ikke hva det kommer av, eller hva du kan gjøre for å forhindre det (utenom å spise mat med lite karbohydrater). Ta det opp med legen.
Gjest Alabama Skrevet 10. februar 2012 #7 Skrevet 10. februar 2012 Blodsukkeret stiger først og det tar gjerne at par timer før det synker til normalverdien igjen. Husk at når maten skal fordøyes så trengs det masse blod til magesekken. Symptomene dere beskriver høres mest ut som blodtrykksfall, særlig du som også nevner rask puls.
Gjest Alabama Skrevet 10. februar 2012 #8 Skrevet 10. februar 2012 Man stiger ja, men mange får også et stort fall rett etterpå. Det er veldig få som får det.
SummerJoy Skrevet 10. februar 2012 #9 Skrevet 10. februar 2012 Det er veldig få som får det. Ok, få da
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #10 Skrevet 10. februar 2012 Jeg syns også det høres ut som blodsukkerfall. "Dine symptomer kan skyldes såkalt "postprandial reaktiv hypoglykemi" dvs at blodsukkeret faller raskt under påvirkning av insulin. Dette skjer særlig ca. 30-90 minutter etter inntak av høy glykemiske karbohydrater. Symptomene med rastløshet, varmefølelse mm kan skyldes hormonene adrenalin og cortisol som utskilles når blodsukkeret faller raskt (behøver ikke å være lavt, bare raskt fallende blodsukker er nok)." - legeside på nett
Norbertine Skrevet 10. februar 2012 #11 Skrevet 10. februar 2012 Det er veldig få som får det. Eh, nei det er faktisk helt vanlig å ha blodsukkerfall etter man har spist (det er derfor det også er vanlig å få søtsug en stund etter man har spist). Jo mer karbohydrater man har spist, dess mer insulin produserer kroppen, og dess sterkere blir blodsukkerfallet. (Men det er selvfølgelig ikke vanlig å ha så stort fall at man blir skjelven og svimmel.) Dette kan motvirkes ved å spise færre og tregere karbohydrater. Kroppen reagerer annerledes på hormoner (som insulin er) når man er gravid, det er derfor det også finnes svangerskapsdiabetes. At man reagerer så kraftig på blodsukkerfallet kan tyde på at man har begynnende insulinresistens (kroppen reagerer ikke så godt på insulin, og produserer derfor alt for mye), som kan, men ikke trenger å være, en forløper til diabetes. Sannsynligvis er dette bare en f.eks bare en midlertidig overfølsomhet for insulin hos TS, men du burde absolutt sjekkes hos legen, og kanskje få en sukkerbelastningstest. Du kan jo sjekke selv også TS, om dette skjer i måltider der du unngår å spise karbohydrater.
Gjest Alabama Skrevet 10. februar 2012 #12 Skrevet 10. februar 2012 TS skriver at symptomene kommer og vedvarer i timen etter hun har spist og at det kommer uansett hva slags mat hun spiser. Spiser hun mat med lav glykemisk index skal ikke blodsukkeret falle raskt etter stigning.
Aspera Skrevet 10. februar 2012 Forfatter #13 Skrevet 10. februar 2012 Jeg har sett litt på nettet nå, og blodtrykksfall tror jeg ikke det er. Jeg merker ihvertfall ikke noe til unormalt høy puls eller hjerteslag. Og dette forekom jo som oftest hos eldre. Jeg leste litt om reaktiv hypoglykemi, uten "postpranidal" foran som AB #10 siterte. Jeg vet ikke om det er noe forskjell egentlig? De symptomene jeg leste om kunne stemme ganske bra, men ikke de som ble sitert over her. Ihvertfall.. forløper til diabetes? Vil det bety svangerskapdiabetes eller diabetes generelt? Eller bare en "ubetydelig" reaksjon i svangerskapet? Jeg er da langt ifra overvektig Og hva er sukkerbelastningstest? Jeg skal prøve å spise noe uten særlige karbohydrater senere, noen forslag til hva det kan være? Her i huset lever vi som regel etter at (trege)karbohydrater burde utgjøre ca. 60% av kostholdet, så det blir jo litt av en omveltning om det må forandres til vanlig Og haster det til legen, eller kan jeg vente til neste kontroll? Mange spørsmål her, men setter veldig pris på at dere tar dere tid til å svare!
Aspera Skrevet 10. februar 2012 Forfatter #14 Skrevet 10. februar 2012 TS skriver at symptomene kommer og vedvarer i timen etter hun har spist og at det kommer uansett hva slags mat hun spiser. Spiser hun mat med lav glykemisk index skal ikke blodsukkeret falle raskt etter stigning. Nå vet jeg ikke hva lav glykemisk index vil si, men jeg spiser nok en del karbohydrater. Selv om det er i sunne måltider.
Gjest Alabama Skrevet 10. februar 2012 #15 Skrevet 10. februar 2012 (endret) Symptomene på diabetes er først og fremst høyt blodsukker, ikke lavt. Ta en sjekk av urinen. Endret 10. februar 2012 av Alabama
Aspera Skrevet 10. februar 2012 Forfatter #16 Skrevet 10. februar 2012 Symptomene på diabetes er først og fremst høyt blodsukker, ikke lavt. Ta en sjekk av urinen. Så da vil det si..? Trenger det inn med teskje her Og hva er det som finnes ut av ved sjekk av urinen da?
MiniMjau Skrevet 10. februar 2012 #17 Skrevet 10. februar 2012 glukose i urinen, hvis en har diabetes. Det "lekker" over fra blodet, for å si det enkelt.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #18 Skrevet 10. februar 2012 Vet du er ung, men det er dumt å diagnosere seg selv ut fra det man leser på nett. Ta kontakt med lege/jordmor og så kan de hjelpe. 1
Aspera Skrevet 12. februar 2012 Forfatter #19 Skrevet 12. februar 2012 Vet du er ung, men det er dumt å diagnosere seg selv ut fra det man leser på nett. Ta kontakt med lege/jordmor og så kan de hjelpe. Selvfølgelig er det det, men det er da ikke det jeg gjør heller. De aller fleste søker/spør på nettet for å få en pekepinn, men de færreste erstatter dette med legebesøk. Dessuten har det ingenting med alder å gjøre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå