AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #1 Del Skrevet 10. februar 2012 Jeg fikk lyst å prøve å lage potetsuppe i dag. Den inneholder pepperrot, noe som jeg ikke akkurat bruker så mye av i hverdagen. Er det noen som vet om det går an å bytte ut pepperrot med noe med "hverdagslig"? Evt, hva bruker dere pepperrot til? Hva slags retter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 10. februar 2012 #2 Del Skrevet 10. februar 2012 Pepparrota er nok der for å lage ein litt skarpare, meir spennande smak. Det klassiske er pepparrotsaus, som ofte vert servert til kaldt kjøtt. Riven pepparrot får du kjøpt i tube, så viss du berre brukar litt av og til er jo det ei muligheit. Viss du har ein wasabitube liggande så kan du prøve å putte i ein ørliten bit av den. Wasabi er ei spesiell japansk pepparrot som er sterkare enn vanleg pepparrot. Pepparrota kan sikkert droppast heilt og, men då bør du kompensere med meir av noko anna skarpt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #3 Del Skrevet 10. februar 2012 Tusen takk for bra svar Jeg så nå når jeg kom hjem fra butikken at det stod men kunne erstatte pepperroten med wasabi eller dijonnsennep. Jeg har grov sennep, tror du det går bra? Jeg kom ikke på at pepperrot gjerne selges i tube. Fant ingen pepperrot i butikken, så får prøve meg uten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 10. februar 2012 #4 Del Skrevet 10. februar 2012 Pepperrot tilhører samme planteslekt som både kålvekster og sennep. Jeg ville derfor gått for å erstatte den med sennep. Jeg er vant med å bruke pepperrot fordi det vokster mye av det i hagen til mamma, og synes smaken minner en del om skarp sennep. Dijon sennep den beste erstatningen. Den er skarpere og har ikke den samme smaken eddik og sukker som de sennepstypene vi bruker vanligvis i norsk husholdning. Hvis du ikke er vant med pepperrot tror jeg det går fint å bruke grov sennep. Da får du en noe mildere og søtere smak. Selv om den grove sennepen er sterkere enn pølsesennep, en den likevel mildere enn pepperrot. Du får prøve deg fram hvor mye som skal til. Det er jo også avhengig av hva du liker. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 10. februar 2012 #5 Del Skrevet 10. februar 2012 Viss du berre har grov sennep kan du prøve å knuse/mose sennepen i ein mortar. Dess finare sennep, dess sterkare smak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #6 Del Skrevet 10. februar 2012 Great succes! :D Takker for tips og råd. Jeg knuste ikke sennepen. Jeg tok derimot litt for mye sennep i så det smakte litt mye sennep, ops.. Men men, det ble godt! Det var forresten potetsupper jeg prøvde meg på. Liten forandring fra den vanlige grønnsakssuppen eller tomatsuppen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå