Gå til innhold

Å kutte ut sukker i kostholdet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg leser om folk som har slanket seg så ser jeg ofte at de sier at de kuttet ut sukker. Hva spiser man egentlig da? Er det ikke sukker i de fleste pålegg og frukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg leser om folk som har slanket seg så ser jeg ofte at de sier at de kuttet ut sukker. Hva spiser man egentlig da? Er det ikke sukker i de fleste pålegg og frukt?

De fleste sikter vel til bearbeidet sukker som inneholder store mengder sukrose. I frukt består mesteparten av karbohydratene av fruktose, som enkelte mener påvirker kroppen på en annen måte enn sukrose.

Skjønt, når det er sagt er det enkelte som inkluderer frukt også, når de kutter ut sukker.

Sånn ut over det, handler det vel mest om å se på varedeklarasjonen hva de ulike produktene inneholder, og velge bort de det står sukker på. Og selvsagt slutte å bruke sukker selv, når man lager mat.

Noen blander forøvrig begrepene, og kaller alle karbohydrater for sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kuttet ut sukker så kuttet jeg ut så mye sukker som mulig.

Ferdigsaus/ferdig poser ala toro/frukt og grønnsaker med mye stivelse

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kuttet ut sukker så kuttet jeg ut så mye sukker som mulig.

Ferdigsaus/ferdig poser ala toro/frukt og grønnsaker med mye stivelse

Stivelse er ikke sukker. Sukker (sukrose) er et disakkarid, mens stivelse er et polysakkarid.

Å kalle alt av karbohydrater for sukker blir veldig feil...

Videre betyr å kutte ut sukker, at man kutter det helt ut. Om man bare kutter det ut "så mye som mulig" kutter man vel strengt talt bare ned på sukker, og ikke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stivelse er ikke sukker. Sukker (sukrose) er et disakkarid, mens stivelse er et polysakkarid.

Å kalle alt av karbohydrater for sukker blir veldig feil...

Å? Alle nedbrytbare karbohydrater blir glukose (blodsukker) i kroppen vår uansett. Stivelse er lange molekyler med monosakkarider. Det du sier blir som å lage en lenke av papir og kalle det for glasslenke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kuttet ut sukker så kuttet jeg ut så mye sukker som mulig.

Ferdigsaus/ferdig poser ala toro/frukt og grønnsaker med mye stivelse

Lavkarbo ;)

Dette er flott når du skal ned i vekt.

Kutt ut sukker :Kutt ut frukt, spis litt bær isteden.Posessauser, ferdigsauser på glass osv.

Kutt ut stivelse (posesauser og pasta + ris og potet)

Kutt ut mel ( bruk fiberhusk f.eks og mandelmel, bakepro eller annet)

Kutt karbohydrater. Erstatt blandisngsprodukter med reine råvaer som kjøtt, fisk, fugl.

Vips! Ned i vekt, sunn og mett :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...